Jump to content

Bergara


Langlo

Recommended Posts

Etter å ha vært borte noen år (!) fra Kammeret, ser jeg verden ikke har stått stille. - En av de mange ting jeg observerer, er at Bergara nevnes oftere. Har dette merket løftet seg i omdømme? Hvor på kvalitetsskalaen ligger en ny boltrifle fra Bergara B14? - 

 

Med vennlig hilsen fra Langlo

Edited by Langlo
Link to comment
Share on other sites

Langlo skrev (På 10.8.2023 den 20.30):

Etter å ha vært borte noen år (!) fra Kammeret, ser jeg verden ikke har stått stille. - En av de mange ting jeg observerer, er at Bergara nevnes oftere. Har dette merket løftet seg i omdømme? Hvor på kvalitetsskalaen ligger en ny boltrifle fra Bergara B14? - 

 

Med vennlig hilsen fra Langlo

 

Har hatt både 308 B14 og 45-70 BA13.

 

Solid kvalitetsfølelse på presisjon, avtrekk, løp, stokk og låskasse.

Legg merke til at jeg ikke nevner magasin. Plastmagasinet var det eneste problemet med B14-versjonen jeg kjøpte, og jeg håper de har forbedret kvaliteten på disse.

Edited by Red FR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

@Skaubjønn

Det skal eg gjere.

Rifla er tung i forhold til storleik ja. Hadde mest lyst på ein kipplauf, men det vart ei spansk knekkbørse i staden. 

Oppdaga behovet for ei kort rifle då eg måtte forsere ørten vindfall og spooky ur. Dei andre riflene mine er relativt lange og har store kikkertsikter. Også litt kjekt ha ha noko som vert ein rein bruksgjenstand og smett lett ned i sekken. Mekanismen med oppspennarhane er difor også eit pluss. 

 

Står på ein lett Zeiss Terra 3-9x40 og A-TEC Optima40 med ein modul, lett den og. Eigentleg skulle eg hatt ein Classic / Diavari V 1,5-6x42 på denne rifla. 

 

Har jaktmatch og Ecostrike først ut.

Men har sett div videoar av at disse spanske frøknane likar Oryx 165 og Whitetail 150grain og superlette Evostrike best. 

 

Foretrekker monolitisk kobberkule til matvilt. Så håpar at Ecostrike leverer godt nok.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

"Problemet" med BA13 er at det er dønn samme baskyle, pipekloss, og pipeprofil på alle modellene uavhengig av patron og kaliber. Dermed veier modellene i f.eks .223 "mye" mer enn de i .45/70.. litt rart at de er såpass kjipe/giddalause med akkurat BA13, da jeg har veldig godt inntrykk fra de andre riflene (og Extreme Hunter Nordic som jeg henta i posten torsdag). For det første burde det faen vært fritt pipebytte på disse her, slik at man kunne ha flere patroner m 1 baskyle og en håndfull pipesett.

Og så burde de virkelig klart å få dreid ned pipa når kammeret er 1/4 diameter på den store stålklossen bak!

 

Bekjent har en BA13TD i .300 blk, og den er svintung for størrelsen. Pipekloss og profil som matcha patronas størrelse, så hadde man sikkert spart minst en halv kilo i unødvendig stål 🙄

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (1 time siden):

For det første burde det faen vært fritt pipebytte på disse her, slik at man kunne ha flere patroner m 1 baskyle og en håndfull pipesett.

 

Ække det noe EU-regelverk som hindrer dem? Mener Bergara har sagt at systemvåpen krever en tillatelse som det ikke lønner seg for dem å skaffe seg.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

 

Ække det noe EU-regelverk som hindrer dem? Mener Bergara har sagt at systemvåpen krever en tillatelse som det ikke lønner seg for dem å skaffe seg.

Det høres jo rart ut i så fall. For eksempel Rafdal lager jo det muffe-systemet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Broderen hadde en BA13 Takedown i 308w.
Fikk vel aldri veldig god presisjon med den, og jeg syntes plastikkstokken var fæl å skyte med. 
 

Største minuset med rifla er som det nevnes vekta. Skal man først ha ei lita enkeltskuddsrifle, bør den være lett.

BA13 veier MER en «langrifla» mi med 68cm løp. Da er det mye bedre med ei nedkappa ett-eller-annet boltrifle. 
 

Man kan jo f.eks gå ut på xxl og kjøpe ei Weatherby v2 til 2500kr, kappe løpet ned til 42cm, og få ei like lett rifle som er «bedre» i min verden.. 

Link to comment
Share on other sites

Fekk sovidt testa nokre skot.

Norma Ecostrike 150grain.

 

20231112_142906.jpg.82e0a12a5373afaed3f8fa1ed4d7e6be.jpg

 

Første skotet (klistrelappen)

Justerte, og tok 1 skot.

Justerte på nytt og tok 4 skot på rappen.

Heilt ok samling. Gjekk nesten på 1 klistrelapp. Litt klatring, kan skuldast ulikt press på forskjeftet.

 

Hadde ikkje med målebånd, og bomma litt med klikk då eg er vande med cm-klikk. 

 

20231112_143826.jpg.35391ed99d59d16d0e3b30f3dbf9463d.jpg

 

Gløymde jaktmatchpakka heime, so det vart med dette. Blir fort dyrt å fyre ei pakke Ecostrike.

Skal teste meir framover når tida strekk til og om eg har dagslys.

 

Vil og teste om ulikt press på forskjeftet kan gje avvik, har lese at nokon har opplevd dette. Og då må det testast. 

 

Trur og at eg flyttar over ein eldre Zeiss 1,5-6x42 , for å få betre synsfelt. 

Må rokkere litt i systemet😉

Edited by hjortefot.com
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (4 timer siden):

Hvor mye koster det med å få laget ny pipe til en BA13?

Det har jeg spurt meg selv også.

Prisen på komplett rifle er ikke så langt unna "løpspris". Så jeg tror den enkleste/beste er å betale for et våpen til, få børsemaker til å se over tilpasninger. Evt få destruert bakskylen på det ene våpenet hvis garderobeplassen er anstrengt (likevel masse reservedeler du kan beholde). 

Link to comment
Share on other sites

Men for å faktisk svare på trådstarters spørsmål om boltrifler;

image.png.0860023c6706b25a94bda1574428fe08.png

Jeg fikk min Extreme Hunter Nordic forrige uke. Førsteinntrykk er meget bra, langt langt over hva man ser på typiske "moderne" R700. Veldig bra avtrekk ut av eska, solid og stiv kolbe, velbalansert rifle. Ser ut som veldig fint freste overflater innvendig også.

 

Ole

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp fått meg en Bergara B14 HMR i 6.5 CM. I første omgang til banebruk (snuser på PRS/Langhold) og toppjakt. Leste meg opp mye i forkant av kjøpet og saumfarte youtube, og den høster positiv omtale i øst og i vest.  

 

Så langt virker det som en solid børse. Det eneste jeg angrer litt på var at jeg kjøpte rifla med den originale stokken (kan kjøpes uten stokk). Fikk et tilbud med en GRS Bifrost, men tenkte at et chassis med pistolgrep er veien å gå hvis PRS/Langhold faller i smak, så jeg ville vente. Den originale stokken er solid og justerbar, men grepet passer ikke hånden min. Så det blir enten en GRS bifrost eller et chassis på sikt, så hvis noen vil kjøpe stokken er det bare å sende melding ;)

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (20 timer siden):

Men for å faktisk svare på trådstarters spørsmål om boltrifler;

image.png.0860023c6706b25a94bda1574428fe08.png

Jeg fikk min Extreme Hunter Nordic forrige uke. Førsteinntrykk er meget bra, langt langt over hva man ser på typiske "moderne" R700. Veldig bra avtrekk ut av eska, solid og stiv kolbe, velbalansert rifle. Ser ut som veldig fint freste overflater innvendig også.

 

Ole

Ho var grådig fin den der, synd ho ikkje fins i .223.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...