Jump to content

Er det lov å eie våpen uten FG-godkjent våpenskap


Kakenonster1

Recommended Posts

Som overskriften sier så lurer jeg på om det er teknisk sett lov å eie våpen uten FG-godkjent våpenskap ? Jeg kan henge våpenet på veggen, ha det i garderobeskapet eller bare la det ligge på stuebordet så lenge den vitale delen låses inn i FG-godkjent våpenskap. Jeg kan også transportere våpenet i bil og forlate våpenet så lenge den vitale delen medbringes og våpenet ikke er synlig fra utsiden av bilen. Vil jeg ikke da i teorien kunne slippe å ha våpenskap hjemme så lenge jeg tar vital del med meg hver gang jeg skal forlate huset? 

Link to comment
Share on other sites

Det er et krav til sikker oppbevaringsmulighet for våpenet eller vital del på din folkeregistrerte dresse. Strengt tatt er det ikke krav om våpenskap, men om oppbevaring i skap med minimumskrav etter en EU standard. Om du har en safe med høyere sikkerhetsrating enn våpenskap er det godkjent. Men du slipper ikke unna uten godkjent oppbevaringssted.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt, med et spørsmål i samme gate:

Slik jeg tolker det, så er det nok at for en "vanlig" rifle så klarer det seg å oppbevare sluttstykket i et FG-godkjent skap.

Hva med et systemvåpen, kan man for eksempel oppbevare låsekasse og sluttstykke i et godkjent våpenskap, men pipene utenfor?

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (På 31.7.2023 den 9.09):

......

Nylig har de prøvd å ta seg til rette ved å spørre om serienummer på skapet og. Dette er derimot valgfritt å gi.

Hmmm. Ok...

Har måtta sende inn bilde av både serienummer og bilde av skap i rommet til politiet sør-øst når eg har søkt om nye våpen dei seiste åra.

 

Link to comment
Share on other sites

Kakenonster1 skrev (På 27.7.2023 den 14.33):

Jeg kan også transportere våpenet i bil og forlate våpenet så lenge den vitale delen medbringes og våpenet ikke er synlig fra utsiden av bilen. Vil jeg ikke da i teorien kunne slippe å ha våpenskap hjemme så lenge jeg tar vital del med meg hver gang jeg skal forlate huset? 

Her svarer du egentlig deg selv: "jeg kan også transportere våpenet i bil...". 

Ja, du kan forlate bilen med både våpen og vital del UNDER TRANSPORT. Med transport menes normalt sett å ta med våpenet fra A til B for et formål (jakt, sportsskyting, salg, utlån). Når du så vender hjem til bopel, er transporten over og da skal våpenet oppbevares i våpenskap. Fast oppbevaring i bilen er dermed ikke "transport". 

I politiets siste rundskriv (gjeldende), står også følgende:

"Oppbevaringsstedet må utgjøre en «bustad». Forskriften angir hus, leilighet eller hybel 
som eksempler, men er ikke uttømmende. Det avgjørende er at oppbevaringsstedet kan 
sies å utgjøre et sted ment for varig eller permanent opphold. Løyvehaver må selv 
benytte stedet til varig opphold. Direktoratet legger til grunn at oppbevaringsstedet må 
ha karakter av å være en permanent bygning eller konstruksjon".

Med andre ord er våpenet nødt til å oppbevares i noe som har "karakter av en permanent bygning eller konstruksjon". Bilen din er ikke det og som tidligere nevnt er ikke våpenet "under transport" når du befinner deg hjemme på bopel.

Link to comment
Share on other sites

Syntes det er helt fantastisk å diskutere dette i 2023. Det er nesten så man ikke er skikket til erverv, når man ikke forstår hvorfor. Forskrift datert 1 Juli 2009 krever FG godkjent våpenskap fra første våpen. Det er 14 år siden kravet kom…

  • Thanks 1
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, vsmeen said:

Syntes det er helt fantastisk å diskutere dette i 2023. Det er nesten så man ikke er skikket til erverv, når man ikke forstår hvorfor. Forskrift datert 1 Juli 2009 krever FG godkjent våpenskap fra første våpen. Det er 14 år siden kravet kom…

Tosk. Jeg har mange våpen og våpenskap. Alt er i orden. Må være lov å lure.....

Link to comment
Share on other sites

Lurer på mye rart jeg å, er ingen lov eller forskrift jeg kjenner til som forbyr luring. Men jeg tolket bare tråden litt som kverulant, som skal finne veier å unngå lover og regler. Sånne har jeg lite til overs for. Bommet grovt. Beklager den. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et våpen, som aldri har "satt sine ben", eller, rettere sagt, sitt 3-fotede stålstativ, i noe våpenskap, nemlig en 37 mm Hagen kvalkanon.

 

Mugga skrev (På 31.7.2023 den 18.09):

Slik jeg tolker det, så er det nok at for en "vanlig" rifle så klarer det seg å oppbevare sluttstykket i et FG-godkjent skap.

 

Formelt sett er dette riktig. Man kan putte sluttstykket til en M/98, Krag, eller STR 200, i en liten safe, og så la resten av våpenet "ligge og slenge". Men vi må huske at inntil ganske nylig var sluttstykker i fritt salg. "Foretaksomme personer" kan derfor skaffe seg et komplett våpen "ad diverse omveier". Vi bør derfor bruke denne muligheten for det den er - en unntaksbestemmelse.

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (11 timer siden):

Formelt sett er dette riktig. Man kan putte sluttstykket til en M/98, Krag, eller STR 200, i en liten safe, og så la resten av våpenet "ligge og slenge". Men vi må huske at inntil ganske nylig var sluttstykker i fritt salg. "Foretaksomme personer" kan derfor skaffe seg et komplett våpen "ad diverse omveier". Vi bør derfor bruke denne muligheten for det den er - en unntaksbestemmelse.

Helt enig med deg i det.

Men med systemvåpen og noen piper så er det greit å kunne låse inn pipene i et annet skap, og ha låsekasser og sluttstykker i våpenskapet. Som for mange andre så er det utfordrende å få alt inn i våpenskapet her. 😄

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...