Jump to content

Kongsberg M67 6.5 x 55 som første jaktrifle ?


Kakenonster1

Recommended Posts

Hei. Har fått godkjent våpensøknad for rifle og hagle. Først så lurer jeg på om denne riflen er en grei førstegangs jaktrifle ? Og hvilken billig hagle er å annbefale som førstegangshagle? Har jeg lov å 3D printe deler av hagle/riflestokk for å forlenge/vri slik at den er mer skreddersydd ? Og så lurer jeg på om noen kan forklare meg hvorfor jeg har 3 eksemplarer av kjøpetillatelse på begge vedtakene om innvilgelse, uten at jeg har betalt gebyr? Pluss, hvordan vet politiet at jeg har våpenskap ? De har jo ikke bedt om bevis på dette.

Screenshot_20230709_195056.jpg

Picsart_23-07-09_20-02-56-428.jpg

Edited by Kakenonster1
Link to comment
Share on other sites

Kakenonster1 skrev (58 minutter siden):

Først så lurer jeg på om denne riflen er en grei førstegangs jaktrifle

Knall rifle det det der, litt tung, og muligens litt pjøn å sette på kikkertsikte.

 

Kakenonster1 skrev (58 minutter siden):

Har jeg lov å 3D printe deler av hagle/riflestokk for å forlenge/vri slik at den er mer skreddersydd

Det har du, men vær forsiktig med å kappe eller fjerne de originale, det kan i verste fall være ulovlig.

 

Kakenonster1 skrev (58 minutter siden):

Og så lurer jeg på om noen kan forklare meg hvorfor jeg har 3 eksemplarer av kjøpetillatelse på begge vedtakene om innvilgelse, uten at jeg har betalt gebyr?

Ingen aning

 

Kakenonster1 skrev (58 minutter siden):

Pluss, hvordan vet politiet at jeg har våpenskap ? De har jo ikke bedt om bevis på dette.

Du har jo krysset av for at du har, og skrevet under på det. Hva skal de med mer bevis enn det? (det er alt de har hjemmel i loven til å spørre om) 

Dessuten har du ikke lov til å kjøpe våpnene uten å ha våpenskap. Det er ditt ansvar å ha våpenskap, det trenger ikke de bale med.

 

K

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kakenonster1 skrev (1 time siden):

Og så lurer jeg på om noen kan forklare meg hvorfor jeg har 3 eksemplarer av kjøpetillatelse på begge vedtakene om innvilgelse, uten at jeg har betalt gebyr?

 

Gebyret inndrives nå av Statens innkrevingssentral i etterkant, så blir det mindre styr for politiet og du sparer deg minst en ukes behandlingstid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kakenonster1 skrev (1 time siden):

Og så lurer jeg på om noen kan forklare meg hvorfor jeg har 3 eksemplarer av kjøpetillatelse på begge vedtakene om innvilgelse

Fordi når du kjøper våpen beholder du en del(det er ditt våpenkort til du får det ekte fra politiet), selger beholder endel(for å bevise han har solgt våpen) og politiet skal ha en del(for å bevise at du har kjøpt våpen)

Edited by Rugerdud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, M67 said:

Knall rifle det det der, litt tung, og muligens litt pjøn å sette på kikkertsikte.

 

Det har du, men vær forsiktig med å kappe eller fjerne de originale, det kan i verste fall være ulovlig.

 

Ingen aning

 

Du har jo krysset av for at du har, og skrevet under på det. Hva skal de med mer bevis enn det? (det er alt de har hjemmel i loven til å spørre om) 

Dessuten har du ikke lov til å kjøpe våpnene uten å ha våpenskap. Det er ditt ansvar å ha våpenskap, det trenger ikke de bale med.

 

K

 

Oki :) lurer på å kjøpe den ja. Ja jeg har våpenskap som er FG godkjent. Men har lest mye her og der om at politiet ofte vil ha bilder av det og det merket inni som bekrefter at det er forsikringsgodkjent. 

 

PS. Har du tips til go billighagle?

Link to comment
Share on other sites

Billige og gode hagler. Star Baikal. Solide og brukbare.

 

Ellers er M67 fine rifler. Som nevnt litt tunge og det koster fort noen kroner i borring av kasse og ny sikring for å bruke kikkertsikte. Ellers kjør på. Mye skal du eventuelt gi for den? Billig og brukt 6,5x55 er ofte ikke den beste kombinasjonen :P

Link to comment
Share on other sites

Kakenonster1 skrev (6 minutter siden):

Men har lest mye her og der om at politiet ofte vil ha bilder av det og det merket inni som bekrefter at det er forsikringsgodkjent. 

Det har nok hendt, men det skal ikke være nødvendig.

 

Rugerdud skrev (3 minutter siden):

og det koster fort noen kroner i borring av kasse og ny sikring for å bruke kikkertsikte

Et alternativ er scout-sikte som festes i basen til baksiktet. Ellers er det litt børsemakerarbeid, nok til å gjøre ei billig rifle "ikke så billig". Er den i original stand med diopter og "DFS-klar", så er den neppe skutt mye. Men man vet aldri.

 

Rugerdud skrev (5 minutter siden):

Billig og brukt 6,5x55 er ofte ikke den beste kombinasjonen

Den tok jeg ikke? Er rifler i 6.5x55 mer utsatt for et eller annet?

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

Den tok jeg ikke? Er rifler i 6.5x55 mer utsatt for et eller annet?

Mer det at det er lite utvalg(billig våpen) og det som er av våpen er ofte noe gammelt ræl av svenskemausere og gamle DFSere. Ellers så er de vell som mye av de andre brukt jaktriflene på finn. Skutt 200 skudd på bane og aldri brukt i skogen. Eller kun skutt opp med og en tur i skogen i fjor :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte med m67 som første jaktrifle. Riktignok i .308

Den var lite brukt og fint stelt med. Fikk den for 2000 kroner.

 

Ulempen er at det ikke er bare bare å montere kikkert. Du må levere den til børsemaker som nevnt over av flere.

Jeg begynte med picatinny-skinna fra Hansen-rifles.no

Hadde den et års tid før det kom demper på. Etter et år til kom det 3-punkts sikring av type M70, den og fra Hansen.

Avtrekket fra Kongsberg er ca så bra som jeg noen gang har prøvd på noen rifle, så det trenger en ikke bytte. 

 

Kjempegod rifle som jeg aldri skal kvitte meg med men den har kostet mer en den er verdt.


 

 

Et mer fornuftig valg i dag vil kanskje være en av disse? 
 

Weatherby Vanguard S2 30-06 | FINN torget

 

Ikke 6,5x55 men det er bare et eksempel på hva som finnes på markedet av gode, bruksklare rifler til en billig penge.

 

Mauser generelt og Kongsberg M67 spesielt er kjekke prosjektbørser med mye "sjel" men du gjør det mer vanskelig for deg selv en nødvendig. :)

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

BaconErGodtNamNamNAm skrev (1 minutt siden):

eg begynte med m67 som første jaktrifle. Riktignok i .308

Min første "jaktrifle"var en Brno i 22LR, men jeg kjøpte en M67 omtrent samtidig. Ny. Den ble brukt i DFS i mange år, så ble den "langholdsifisert" utpå 90-tallet. Men rent hjemmemekk, da det ikke var budsjett til annet.

 

 

BaconErGodtNamNamNAm skrev (1 minutt siden):

Ulempen er at det ikke er bare bare å montere kikkert. Du må levere den til børsemaker som nevnt over av flere.

Jeg begynte med picatinny-skinna fra Hansen-rifles.no

;) jeg laget min egen, med fil, av to stålklosser og ei Weaverskinne. Tilpasset, og boret, ingen heksekunst, men heller ikke noe mesterstykke akkurat..

 

 

BaconErGodtNamNamNAm skrev (1 minutt siden):

 

Kjempegod rifle som jeg aldri skal kvitte meg med men den har kostet mer en den er verdt.

Jakta rådyr med den den et par år, og solgte den så snart jeg hadde råd til noe annet.

 

BaconErGodtNamNamNAm skrev (1 minutt siden):

Utvilsomt

 

BaconErGodtNamNamNAm skrev (1 minutt siden):

Ikke 6,5x55 men det er bare et eksempel på hva som finnes på markedet av gode, bruksklare rifler til en billig penge.

Mellom alle "normalkalibrene" så er egentlig kaliber bare et tall... Dog har 6.5x55 fordelen om en skal skyte mye og ikke lade sjøl

 

BaconErGodtNamNamNAm skrev (1 minutt siden):

 

Mauser generelt og Kongsberg M67 spesielt er kjekke prosjektbørser med mye "sjel" men du gjør det mer vanskelig for deg selv en nødvendig. :)

Det som ikke er nevnt, om børsemakere - alle skjønner at de er dyre, det renner ut 1200,- per time kanskje - er at de bruker vinter og vår, minst. En mauser hos en ordentlig børsemaker, så har du jo kjøpt deg noe mer moderne lenge før den er ferdig...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, M67 said:

 

 

Jakta rådyr med den den et par år, og solgte den så snart jeg hadde råd til noe annet.

 

Utvilsomt

 

Mellom alle "normalkalibrene" så er egentlig kaliber bare et tall... Dog har 6.5x55 fordelen om en skal skyte mye og ikke lade sjøl

 

Det som ikke er nevnt, om børsemakere - alle skjønner at de er dyre, det renner ut 1200,- per time kanskje - er at de bruker vinter og vår, minst. En mauser hos en ordentlig børsemaker, så har du jo kjøpt deg noe mer moderne lenge før den er ferdig...

 

K

 

Min har fått flere venner i våpenskapet og blir sjeldnere med ut nå en før. Det er noe med sunk cost. De pengene får jeg aldri igjen om den legges ut for salg.

 

 

Ser at XXL selger talley montasjer til den Vanguarden for 499,- 
Få dem til å montere en demper type a-tec Scandinavia til 2999,- før henting så er du ferdig klar for mindre en hva jeg betalte bare for sikringen på M67en

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

Kakenonster1 skrev (14 timer siden):

Først så lurer jeg på om denne riflen er en grei førstegangs jaktrifle ?

 

Jeg har lansert uttrykket "spikersuppe-prosjekt" om oppbygging av originale M/98, eller M/59 - M/67, til jaktvåpen (les eventyret om fanten som kokte suppe på en spiker). Kjøp gjerne den avbildete M/67-en, men bruk den som den er, til skytetrening. Den duger helt fint til DFS-konkurranse i klasse 1 og 2 også.

 

Kjøp heller en ferdig "jaktifisert" M/67, det er mange av dem på "Finn", og sikkert noen av oss her inne som kan avse en også. Sjekk bare at børsemakerarbeidet er gjort som det skal (rette kikkertmontasjer, bl.a.). Du kan få et våpen med montasjer, kikkert, modifisert sikring, kanskje også demper og bedre skjefte, for minst 10.000 under hva det vil koste å starte "fra scratch" (og, som @M67 nevner, og som (svært) mange av oss har erfart, du slipper at våpnet blir værende "vinter og vår" hos en børsemaker).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Kongsberg M67 6.5 x 55 som første jaktrifle ?" 

Svaret er "Nei!"

 

Som førstegangskjøper bør man kjøpe ei rifle som er "ferdig". En M67 krever endel hikkemikk for å bli funksjonell til jakt.

Førstegangsjegere på budsjett burde egentlig søke på rifle i 308. Utvalget av billige brukbare rifler i 308 er mye større enn i 6,5x55. Man får "nye Rem700ADL/BDL, Win M70 og Howa/Wby i "mengder" til under 3-4000.-.

 

Her er eksempel på ei billig ferdig jaktrifle i 6,5x55 som er et røverkjøp i 6,5x55; BRNO 600 til 2500.-.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=301839104

 

image.png.86cc4c3a114137ac8743523c6e30f149.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Den Weatherby Vanguard hos XXL er fra Juni og kampanjen er over. De har nok sikkert bare hatt ett par stykker.

 

Har en mod67 i 65x55 jeg og som jeg lurte på og sitte kikkert på i første omgang. Våpenet ser nesten ubrukt ut. Tipper det er lagret og skutt ett par hundre skudd. Reima fra Kongsberg ser flett ny ut og virker som om den er tatt ut av eska i går.

 

Jeg kjøpte en mod59 her tidligere i år som var ferdig ombygget med skinne til kikkert, gjenget ny stokk og  21mm matchløp for ett par tusen på finn.no. Den går som en stråle. Jeg vet jeg ikke får penga igjen hvis jeg bygger om for kikkertbruk- men ka skal en ellers bruke penga på. Det er uansett småpenger å regne i det store og det hele.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Torf said:

 

Førstegangsjegere på budsjett burde egentlig søke på rifle i 308. 

 

 

 

 

Det fine med nytt digitalt søknadsskjema hos politiet er at man ikke lenger har kaliberspesiefikke søknader.

Nå søker man på "jaktrifle" og får den innvilget.

Så kan man kjøpe rifle i hvilket som helst lovlige kaliber.

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (23 timer siden):

 Er den i original stand med diopter og "DFS-klar", så er den neppe skutt mye. Men man vet aldri.

Nja. En del av m67ene ble skutt relativt mye med. Varjo endel skyttere som ikke hadde krag i tillegg. Og en del er gått som lagsvåpen og...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg hadde sett som jeg gjorde før, da jeg kunne skyte snabelen av en mygg på 300 m med AG3, skulle jeg hatt M67 i 6,5x55 med jaktdiopter som eneste våpen.

Det finnes ikke vakrere rifle. Og sluttstykkegangen er en nydelse.

Med mine gammalmannsøyne er kikkertbørse bedre, og Tikka CTR passer fint for meg. Den går (veldig) rett fram, sluttstykkegangen er trivelig nok, avtrekket er helt OK, og den har den litt upretensiøst skranglete plastikkfølelsen jeg elsket med AG3 i ungdommen.

Anbefales uten forbehold. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (2 timer siden):

6,5x55

6.5x55 passer ikke i 10-skuddsmagasinet til Sako/Tikka. Det er bare 75m langt. OG det fungerer heller ikke perfekt med så koniske patroner. Men det er ei veldig "til poenget" rifle. Ikke noe ofret til noe annet enn funksjon. 

Det er en diskusjon om "Politets nye skarpskytterrifle" et annet sted - strengt tatt kunne de vel bare kjøpt slike og blitt ferdig med det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...