Jump to content

Transport av skytevåpen og ammunisjon


Trugetur

Recommended Posts

Plikten til å ha våpen og ammo adskilt gjelder bare ved sending, ikke ved transport i bil. Du kan godt oppbevare både våpen og ammo i samme bag i bilens bagasjerom, det eneste kravet er at hvis du forlater bilen skal våpen/ammo ikke være synlig utenfra og bilen må være låst. 

Edited by Alien 9mm
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Både lov og forskrift gjelder:

 

Våpenlovens § 20 stiller "Krav til mellombels oppbevaring, transport og sending av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon"

 

Og presiserer:

 

Skytevåpen og ammunisjon, som nemnd i første ledd, skal vere åtskilde under transport og mellombels oppbevaring, med mindre skytevåpen og ammunisjon vert oppbevarte i tryggingsskap eller våpenrom

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Både lov og forskrift gjelder, men forskriften inneholder en særbestemmelse for motorvogn. Ved transport i motorvogn er det ikke krav om at våpen og ammo skal være adskilt, dette kravet gjelder bare ved transport i annet enn motorvogn. Reiser du med tog skal du mao ikke ha våpen og ammo i samme bag/sekk. 

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg påstå å være noen juridisk ekspert, så da stiller jeg et spørsmål som sikkert er dumt.

 

Når det står at våpen og ammo skal være adskilt eller oppbevares separat fra hverandre, kan ikke det bare bety at du ikke transporterer våpen med fullt magasin i våpenet? Eller for å vri på det, dersom jeg har våpen i et futteral og har et annet futteral med fulle magasiner, oppbevares våpen og ammo separat selv om begge futteral ligger i samme bag.

 

Eller har noen lenke til en tekst som viser at dette er uriktig lesing av teksten?

Link to comment
Share on other sites

Ved f.eks. overnatting på hotell med bilen parkert utenfor, er det da greit å gjøre det samme? Eller bør man fjerne vital del og ta med seg?

Spørsmålet er vel egentlig: hvor lenge kan man si at det er "mellombels oppbevaring"?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, PugC said:

Nå skal ikke jeg påstå å være noen juridisk ekspert, så da stiller jeg et spørsmål som sikkert er dumt.

 

Når det står at våpen og ammo skal være adskilt eller oppbevares separat fra hverandre, kan ikke det bare bety at du ikke transporterer våpen med fullt magasin i våpenet? Eller for å vri på det, dersom jeg har våpen i et futteral og har et annet futteral med fulle magasiner, oppbevares våpen og ammo separat selv om begge futteral ligger i samme bag.

 

Eller har noen lenke til en tekst som viser at dette er uriktig lesing av teksten?

Helt enig, dette med "adskilt" er ikke nærmere definert, og kan bety alt fra "ikke i våpenet" til "forskjellige rom i bilen". Alt avhengig av hvor fersk/etaten politibetjent/jurist man kommer ut for, vil dere ha forskjellig utfall. Og neppe noen full definisjon før man trekker dette for retten.

Link to comment
Share on other sites

Et lite sidespor når det gjelder transport, men hva gjør dere når dere har med våpen på tog? Det står i Vys reisevilkår at 

 

Våpen til jakt og sport, og til personell fra Forsvaret, kan tas med på toget. Du må gi beskjed til Vys personale om at du har med våpen før du går på toget. Du kan bli nektet å ta med våpen og ammunisjon av sikkerhetsgrunner.

 

Jeg har aldri sagt fra om at jeg har med håndvåpen, det er ikke noe jeg har hatt ønske om å stå å fortelle til en konduktør på Oslo S midt i rushen. Noen som har erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Det anbefales at dette opplyses til alle passasjerer og ansatte i det man kommer inn i toget. Gjerne med høyrøstet stemme. JEG HAR VÅPEN! 🤪 

 

(*selv ser jeg heller ikke poenget med å opplyse om dette. Det skaper bare mer problemer enn det er verdt)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...