Jump to content

Landsskytterstevnet med egen klasse for NROF og HK MR223


Torf

Recommended Posts

  • Torf changed the title to Landsskytterstevnet med egen klasse for NROF og HK MR223

Samtidig så er NROF skytter-ID-en min deaktivert fordi NROF ikke har anledning til å skyte DFS lenger. ;) 
Men ja - fin utvikling synes jeg. Nå skal jeg skyte Mil NM med HK416 i år, men håper det blir mulighet for andre våpen enn MR223 etter hvert (dvs. alle våpen om er godkjent til NROF kl.2 for eksempel.)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Gledelig nyhet fra NROF:

 

Sitat

Landsskytterstevnet 2024
Sekretariatet har i møte med HV kommet frem til at det i 2024 blir en NROF-klasse på LS for NROF
medlemmer med NROF klasse 2 rifler. NROF håper dette gjør at flere ønsker å delta i 2024. LS
arrangeres på Steinkjer 19.-26. juli, med NROF klassen 23.-24. juli. Skyteprogrammet blir det samme
som for MIL NM og kunngjøres på DFS sine sider i april 2024. Påmeldingen vil bli gjennom DFSs
påmeldingssystem.


Det vil med andre ord si at man kan delta med hvilket som helst klasse 2-våpen (ikke bare MR223). 

Da spørs det om det er tidsmessig mulig å delta både på dette og MilNM med HK416 :) 

Edited by tg1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (På 15.6.2023 den 8.49):

Samtidig så er NROF skytter-ID-en min deaktivert fordi NROF ikke har anledning til å skyte DFS lenger. ;) 
Men ja - fin utvikling synes jeg. Nå skal jeg skyte Mil NM med HK416 i år, men håper det blir mulighet for andre våpen enn MR223 etter hvert (dvs. alle våpen om er godkjent til NROF kl.2 for eksempel.)

Opplys meg - hvorfor skulle ikke NROF-medlemmer ha anledning til å skyte DFS lenger?

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (1 time siden):

Opplys meg - hvorfor skulle ikke NROF-medlemmer ha anledning til å skyte DFS lenger?


Har ikke bakgrunnen for dette helt ferskt i minne lenger, men det hadde vel å gjøre med at våpenutlånsavtalen mellom HV og NROF kun omhandlet AG3, og ble ikke videreført for å gjelde HK416. Når AG3 nå er borte har ikke NROF-medlemmer lenger grunnlag for å delta i DFS. Andre med bedre hukommelse må gjerne spe på med mer info.

(Når det er sagt så vet jeg det fins eksempler på at folk har fått ut sluttstykke til HK416 for å delta i NROF.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (2 timer siden):


Har ikke bakgrunnen for dette helt ferskt i minne lenger, men det hadde vel å gjøre med at våpenutlånsavtalen mellom HV og NROF kun omhandlet AG3, og ble ikke videreført for å gjelde HK416. Når AG3 nå er borte har ikke NROF-medlemmer lenger grunnlag for å delta i DFS. Andre med bedre hukommelse må gjerne spe på med mer info.

(Når det er sagt så vet jeg det fins eksempler på at folk har fått ut sluttstykke til HK416 for å delta i NROF.)

Kan godt være du har rett, men jeg har ikke fått med meg dette.
NROF har endel medlemmer som står i styrkestrukturen i dag og har egen HK416. Meg inkludert.
I tillegg så har jo NROF sin rifleklasse III som er bortrifler, og de kan brukes i DFS Kikkertklasse.

Min NROF avdeling står hvertfall fortsatt tilknyttet DFS som eget skytterlag, men kan være det har blitt gjort andre lokale vurderinger?
Mulig noen NROF avdelinger meldte seg ut når AG3'en forsvant?

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (3 timer siden):

Opplys meg - hvorfor skulle ikke NROF-medlemmer ha anledning til å skyte DFS lenger?

Det gjelder nok kun de skytter IDene som er registrert i klasse MR223. MR223 har normalt ikke mulighet til å skyte DFS, men ble gitt dispensasjon til å skyte LS som en prøveordning.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (20 minutter siden):

Ja for de med boltrifler skulle jo uansett kunne delta hos DFS i kikkertklassen.

Men for å slippe å spekulere så fyrte jeg avgårde en epost til DFS. Hvis de svarer (min erfaring er at de ikke alltid gjør det) så skal jeg gjengi svaret her. Mulig vi kan finne ut av det.

Hvis du skal delta i kikkertklassen bruker du din vanlige skytterID fra skytterlaget ditt, ikke den fra NROF-laget/HV eller hva det nå er. Du står forresten oppført i nettopp kikkertklassen der ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (2 minutter siden):

 Men hvis man ikke er medlem av et lokalt skytterlag kan man skyte Kikkertklasse med Skytter ID fra NROF som lag?

Hvis SkytterIDen er aktiv så skal jo det gå. Men da kan man ikke skyte to klasser på samme stevne. Systemet med to IDer kom jo av av noen fikk igjennom at NROF/HV skulle kunne skyte både en militær og en sivil klasse i samme stevne. F.eks. HK416 og kikkertklassen, som mange gjør. Samme ID kan bare brukes en gang per stevne.

Spør du meg er det noe tull. Enten burde alle kunne skyte flere klasser, eller ingen.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (2 timer siden):

For fornuftig ut det K. Men hvis man ikke er medlem av et lokalt skytterlag kan man skyte Kikkertklasse med Skytter ID fra NROF som lag?

Nei. Dette står i Skytterboka om kikkertklassen: "Medlemskap i skytterlag tilsluttet DFS kreves for å
kunne delta i konkurranser."

Link to comment
Share on other sites

IvarU skrev (2 minutter siden):

Nei. Dette står i Skytterboka om kikkertklassen: "Medlemskap i skytterlag tilsluttet DFS kreves for å
kunne delta i konkurranser."

Mulig jeg skrev det klønete, men jeg mente selvfølgelig om man brukte en skytterid knyttet til en NROF avdeling som var oppført som skytterlag i DFS.

Jeg får nå opp NROF (hovedforbundet) som skytterlag når jeg søker hos DFS.
Så det kan jo virke som alle de lokalavdelingene som før var registrert som selvstendige skytterlag, nå er slått sammen til et lag.
Og har man ID der så kan man jo delta?

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (42 minutter siden):

Mulig jeg skrev det klønete, men jeg mente selvfølgelig om man brukte en skytterid knyttet til en NROF avdeling som var oppført som skytterlag i DFS.

Jeg får nå opp NROF (hovedforbundet) som skytterlag når jeg søker hos DFS.
Så det kan jo virke som alle de lokalavdelingene som før var registrert som selvstendige skytterlag, nå er slått sammen til et lag.
Og har man ID der så kan man jo delta?

Da får du forsøke å melde deg på i kikkertklassen med skytterid for NROF. Fortell oss hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

IvarU skrev (4 timer siden):
Bartemannen skrev (6 timer siden):

For fornuftig ut det K. Men hvis man ikke er medlem av et lokalt skytterlag kan man skyte Kikkertklasse med Skytter ID fra NROF som lag?

Nei. Dette står i Skytterboka om kikkertklassen: "Medlemskap i skytterlag tilsluttet DFS kreves for å
kunne delta i konkurranser."

 

"En ting er teori. En ganske annen ting er pakkis", skrev Dusteforbundet, da ekspedisjonen til Bjørn Staib (den første av et utall "polfarere" som ville kopiere de virkelige pionerene) måtte snu, på vei til Nordpolen.

 

I denne resultatlisten står både NROF-lag og "Værnes Jaktskyteklubb" blant lagene til deltakerne i Kikkertklassen:

 

https://mittdfs.no/resultater/stevne/?eventId=230357&gunclass=KIK

 

Det er imidlertid en mulig forklaring på dette: PÅ Festningsstemnet kunne Kikkertklassen velge om de ville skyte grov- eller fin-felt. Da måtte man sannsynligvis føre finfeltskytterne (5 stk.) "manuelt", og så la man dem inn i den ordinære resultatlista etterpå.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (9 timer siden):

Alle NROF-lagene som var i DFS ble fjernet med et pennestrøk uten forvarsel. Dermed forsvant også den ID skytteren hadde i NROF-laget.

Det er jo logisk. På en måte, siden nrof skyttere skulle skyte med ag3 eller hk416, og nå låner vel ikke forsvaret ut våpen til nrof mer.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (8 timer siden):

Det er jo logisk. På en måte, siden nrof skyttere skulle skyte med ag3 eller hk416, og nå låner vel ikke forsvaret ut våpen til nrof mer.


Ja, så vidt jeg husker så var det begrunnelsen. NROF får jo verken lånevåpen eller ammo fra HV lenger :( 

Link to comment
Share on other sites

Stemmer at låneavtalen er borte (for nå), men mange medlemmer - inkludert undertegnede - står i styrkestrukturen og har mil.våpen. F.eks HK416 som kan brukes i DFS.

 

Men nå har jeg uansett kommet til bunns i dette. Håper jeg.

 

DFS har som forventet ikke svart meg, men jeg har snakket med leder av NROF’s Skyteutvalg og Sekreteriatet, og de har oppklart dette.

Kort fortalt er ikke lenger NROF et DFS skytterlag, så alle som skal skyte DFS stevner eller LS må være tilknyttet et DFS skytterlag og får sin skytter ID der. Uavhengig om man skal skyte NROF klasse, HK416, Kikkertklasse eller annet.

 

Så da var dette som de fleste trodde. Og nå er det også bekreftet «from the horses mouth’ 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (På 6.10.2023 den 9.43):

Stemmer at låneavtalen er borte (for nå), men mange medlemmer - inkludert undertegnede - står i styrkestrukturen og har mil.våpen. F.eks HK416 som kan brukes i DFS.

Da skal du kunne bruke det våpenet til å representere egen avdeling i DFS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...