Jump to content

Sauer 200 STR


Jim Bowie

Recommended Posts

hjortefot.com skrev (1 time siden):

Spenneade tråd å følge. Blir faktisk litt frista til å skaffe meg ein 200STR.

So får prisstigninga avgjere om det er klokt 😊

Jeg kjøpte meg en 200str i 1991 for 8500 kr, jeg kjøpte og en 200 str i 2009 for 15000 kr. Begge kan sikkert selges for i overkant av 20 000 i dag. Så sånnsett har de penga vært en grei investering hittil. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I går var Norges bank offensive og knakk til med høyere renteheving og prognoser for rentebane, enn hva store deler av markedet hadde forventet.

Kronen styrket seg raskt.. for så å falle igjen til laveste nivå på flere uker. 
Ett godt eksempel på at renteheving ikke nødvendigvis har den effekten man håper på..

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (7 timer siden):

Det kommer jo an på hvilken effekt det er man håper på.


Nå er vel kronekursen og inflasjonen som følger, rimelig langt fremme i panna til NB.. så selv om du trekker frem mulighet for alternativer her, tror jeg nok ikke de hevet renta aggressivt for å svekke krona.. 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (2 timer siden):

Nettopp dette ser vi nå ett eksempel på at ikke det nødvendigvis gjør.. 

 

 

Er norsk rente høyere eller lik renta er i naboland og andre land vi sammenligner valuta mot? Hvis nei så tar du muligens feil. Hvis norsk rente er høyere har du muligens rett.

Men ikke glen at norsk rente har vært lavere over tid, noe som kan være en feilkilde, eller som har ført norsk krone lavere enn den tidligere har vært. ;)

Spemnende at du vet mer enn økonomisk teori gjør om dette :)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (35 minutter siden):

Spemnende at du vet mer enn økonomisk teori gjør om dette


Jeg kjenner ikke han «økonomisk teori» du referer til, men det hadde jo vært «spemnende» om du kunne forklart det? 
 

Ellers er det forøvrig ingen absolutt sannhet om valuta og sammenheng mellom rentenivå. Du kan tro- som noen gjør i kirka- men det stemmer ikke.. 

 

«..renteforskjeller observeres enkelt og presist. En regresjonsanalyse av for eksempel kvartalsmessige endringer i for eksempel norske kroner per euro mot tre-måneders fastrente-forskjeller mellom kroner og euro, viser at renteforskjellene statistisk sett ikke kan redegjøre for endringene i valutakursen. Forklaringsgraden er mindre enn 0,15 prosent. Det meste av bevegelsene i valutakurser må derfor skyldes endringer i andre forhold som faller inn i sekkebetegnelsen «risikopremier»."

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (40 minutter siden):

Er norsk rente høyere eller lik renta er i naboland

Denne lik den europeiske sentralbankens styringsrente, høyere enn Danmark og Sverige.. og krona svekket seg etter sist aggressive renteheving.. 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (5 timer siden):

Ja krona har svekket seg sammenhengende i lang tid der norsk rente har vært lavere enn nabolandenes og europeiske santralbanks. ;)

Nei det har vært veldig mange andre faktorer som har påvirket valutakursen til kronen. F.eks var oljeprisen i perioder veldig utslagsgivende. Renta er bare en av mange elementer som spiller inn.. og siste renteheving indikerer nettopp det..

Link to comment
Share on other sites

Kanskje markedet ser en politisk risiko i Norge.

 

Nedsnakking  av oljen i deler av det politiske miljøet. Samtidig ser der ut til at regjeringen vil skape et kraftunderskudd ved elektrifisering på land og på sokkelen, og ved at den  ønsker å sette arbeidskraft og kapital inn i ulønnsomme, subsidig-avhengig virksomhet som produksjon av batterier og grønn hydrogen mm.

 

Kraftunderskuddet skal dekkes opp med kostbar havbasert vindkraft som også må subsidieres.

 

Mulig at finansmarkedet ikke ser på norsk økonomi som lovende

Edited by Bäke
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (13 timer siden):

Nei det har vært veldig mange andre faktorer som har påvirket valutakursen til kronen. F.eks var oljeprisen i perioder veldig utslagsgivende. Renta er bare en av mange elementer som spiller inn.. og siste renteheving indikerer nettopp det..

Selvfølgelig er renta bare en faktor blandt flere. Men det er en faktor ;)

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig er renta bare en faktor blandt flere. Men det er en faktor ;)

..og det er jo nettopp det jeg skriver; det er ikke automatikk i at kronekursen styrkes når renta går opp. Den er kun en av mange faktorer. 
 

Nå som renta vår er på nivå, eller høyere en. EU land, og krona fortsetter å falle, må det kanskje andre virkemidler til enn flere renteøkninger. Jeg tror som @Bäke skriver, at det må en politisk endring til.  
 

 

Link to comment
Share on other sites

hjortefot.com skrev (På 26.5.2023 den 8.38):

Spenneade tråd å følge. Blir faktisk litt frista til å skaffe meg ein 200STR.

So får prisstigninga avgjere om det er klokt 😊

Siterer meg sjølv.

🤣

 

 

Uavhengig av konjukturar, renter og kronekurs.

Det vart ein slik. 

20230610_180904.jpg.51f6d489168ae8695116b1ae3b848005.jpg

Brukt . Men etter litt skrubbing var alskens klistremerker borte vekk. 

Såg ut som bakenden på ein velbrukt camplet då eg tok i den første gongen. Fasinerande kor mykje klistremerker ein klarar å få på ein stokk.

 

Blei no bra😄

 

Beklagar avsporinga.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...