Jump to content

Tilpassing av stokk, sideligger


TG

Recommended Posts

Hei:) 

 

Jeg får de fleste hagler til å passe med litt tørrtrening hjemme, men har fått meg en ny(gammel) aya 25/XXV som er litt kort og glepper noen ganger ut av skulderen pga det jeg mistenker er vinkelen på stokken. Har funnet ut en vei rundt med teknikken, men hadde vært stas å få den tilpasset. 
 

Er det noen i Norge som har ekstra peiling på tilpassing av sideliggere? Mange børsemakere tilpasser hagler, men har inntrykk av at det trengs litt ekstra ekspertise når det er engelsk skjefte og to avtrekkere i spill…i alle fall i følge div engelske forum og «youtube-eksperter»:) 

 

hva tenker/vet kammeret?:) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei og grattis til vakkert våpen. 

TG skrev (3 timer siden):

Jeg får de fleste hagler til å passe med litt tørrtrening hjemme, men har fått meg en ny(gammel) aya 25/XXV som er litt kort og glepper noen ganger ut av skulderen pga det jeg mistenker er vinkelen på stokken.

Det er som du sier at vinkelen, pitch skiller ganske mye mellom de...det i sin tur skulle tilsi at xxv skyter lavere enn din  Beretta. Dette er dog ikke hele sannheten, men beronde også på sikteskinnens utførelse. 

Svaret på dette får du ved (nøyaktig)skyting på papir (jeg liker på oppmålte 35m) og det "siktebildet" du er fortrolig med - dvs I praksis Hvor Mye skinne du vil se og høyde på treffbilde I forhold til siktepunkt.

Engelsk skjefte ser jo ut som det gjør for nettopp å lettere manøvrere mellom to avtrekkere, ellers ingen større forskjell...bare penere 😇

Legger ved bilder for å illustrere forskjellen på sikteskinnens utseende, på denne s/s ligger den som du ser nermest "nedklemd" mellom pipene i munningen og som gir meg høyere skudd (enn jeg liker) selv om også kolben er lavere ved hæl enn på min Beretta.

På din Aya skulle jeg derimot tro at sikteskinne er ganske høy, også ved munningen.- De korte pipene vil nok kreve en spesiell skytestil - ganske annerledes enn med din Beretta.

 

Ok, dette er nå bare mine tanker for hva de er verdt 😏

Prøv den mye Før du gjør store forandringer bare..

 

 

 

20230425_152105.jpg

20230425_153148.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Mange slike sideliggere er tilpasset drivjakt der fuglen kommer mot deg litt høyt. I Norge jakter vi mer på vilt i bakkehøyde som beveger seg bort fra oss og vinkelen mellom kolbekappen og løpsaksen må derfor bli større.

Om du monterer haglen og sikter raskt på tenkte mål i ulik høyde vil du finne ut hvilke jaktsituasjoner dette våpenet er tilpasset. Jeg har flere sideliggere som jeg ikke treffer en dritt med på jegertrap, men som fungerer på høye motgående duer i sporting.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (På 22.10.2023 den 15.24):

Mange slike sideliggere er tilpasset drivjakt der fuglen kommer mot deg litt høyt. I Norge jakter vi mer på vilt i bakkehøyde som beveger seg bort fra oss og vinkelen mellom kolbekappen og løpsaksen må derfor bli større.

Om du monterer haglen og sikter raskt på tenkte mål i ulik høyde vil du finne ut hvilke jaktsituasjoner dette våpenet er tilpasset. Jeg har flere sideliggere som jeg ikke treffer en dritt med på jegertrap, men som fungerer på høye motgående duer i sporting.

Dette er med respekt å melde tull. Er kolben tilpasset deg og du faktisk kan skyte har det ingenting å si hvor fuglen kommer fra. Jeg bruker en sideligger til Compac sporting og de gangene jeg bommer er dette meg og ikke hagla. Husk at en hagle i UK like gjerne kan bli brukt til lynraske ryper som kommer 5 m over lyngen som en høytflyvende fasan.

I jaktsituasjoner har jeg skutt fugl fra alle vinkler med hell, til/fra/over/sidekrysser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nimrod67 skrev (9 minutter siden):

Dette er med respekt å melde tull.

Deg om det, du avslører kun manglende kompetanse på området. Les litt om tilpassing av hagler fra en anerkjent engelsk børsemaker. Eller les litt om emnet i anerkjente bøker.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nimrod67 said:

 Husk at en hagle i UK like gjerne kan bli brukt til lynraske ryper som kommer 5 m over lyngen som en høytflyvende fasan.

Jeg trodde britene skilte mellom hagler til driven hunt og walk up? 

 

Jeg har hagler i begge ender av skalaen, så å si, og begge passer meg utmerket, men skytestilen må være ganske forskjellig med korte piper og mye fall ved hæl enn med rake rør og lange piper. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (17 timer siden):

Jeg trodde britene skilte mellom hagler til driven hunt og walk up? 

Det gjør de, og dette kan alle som har hagle teste selv. En hagle som passser på skudd rett frem vil ikke passe om en ruller den oppover skulderen og tenker seg skudd 60 grader oppover. Det er klart at rekylen havner et annet sted og kolbemålene ved skudd i 60 grader vil bli noe annet enn ved skudd rett fram. En hagle som er beregnet for høye skudd vil være ubehagelig å skyte lave skudd med fordi kolbetåen vil "ta" all rekyl på et lite område lavt i skulderen og haglen vil slå opp i kinnbeinet av rekylen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (14 timer siden):

Det gjør de, og dette kan alle som har hagle teste selv. En hagle som passser på skudd rett frem vil ikke passe om en ruller den oppover skulderen og tenker seg skudd 60 grader oppover. Det er klart at rekylen havner et annet sted og kolbemålene ved skudd i 60 grader vil bli noe annet enn ved skudd rett fram. En hagle som er beregnet for høye skudd vil være ubehagelig å skyte lave skudd med fordi kolbetåen vil "ta" all rekyl på et lite område lavt i skulderen og haglen vil slå opp i kinnbeinet av rekylen.

Enda mer bullshit, driven shoot kan være alt fra lynraske ryper,som kommer lavt til høytflyvende fasaner som gjerne tvinges til å fly høyt over skytterrekka. At en brite har en hagle til rype, en til fasan og en til walk-up er nytt for meg og de britiske børsemakerne og våpenguruene jeg har jevnlig kontakt med.

Per-S: jeg har bokhylla full av bøker om engelske hagler og børsemakerarbeid, og skyter jevnlig med 4 britiske hagler (1 skotsk, ellers London).

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (På 27.10.2023 den 14.14):

Jeg trodde britene skilte mellom hagler til driven hunt og walk up? 

 

Jeg har hagler i begge ender av skalaen, så å si, og begge passer meg utmerket, men skytestilen må være ganske forskjellig med korte piper og mye fall ved hæl enn med rake rør og lange piper. 

Korte piper (25 tommer) var en greie E.J. Churchill kom med sammen med sin idé om skytestil, hvor man engasjerte målet rett på (type øyeblikksskudd) kontra å svinge igjennom målet. Jeg trives ikke med korte piper, mine hagler har 30-31 tommers løp.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (På 27.10.2023 den 12.47):

Deg om det, du avslører kun manglende kompetanse på området. Les litt om tilpassing av hagler fra en anerkjent engelsk børsemaker. Eller les litt om emnet i anerkjente bøker.

Har akkurat avsluttet en prat med en skotsk stocker som bygger hagler for de fleste av engelske top tier gunmakers. Pitch er helt uvesentlig, og typisk en personlig preferanse. Her vil kroppsbygning også spille inn, har du kraftig brystkasse trenger du en annen pitch enn en skytter som er lettere bygd. I gamle dager hendte det hagla ble bestilt med høyere kam enn normalt for at den skulle treffe litt høyere, typisk hvis du skyter på motgående høy fugl og ønsker å kunne følge fuglen med kornet. Dette er ikke vanlig bestilling lenger ettersom de fleste ønsker en hagle som skyter flatt (gjerne med en fordeling av bygen med 60 % over kornet. Min jakthagle er tilpasset å levere 2/3 av bygen over kornet.

Edited by Nimrod67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Nimrod67 said:

Korte piper (25 tommer) var en greie E.J. Churchill kom med sammen med sin idé om skytestil, hvor man engasjerte målet rett på (type øyeblikksskudd) kontra å svinge igjennom målet. Jeg trives ikke med korte piper, mine hagler har 30-31 tommers løp.

Korte piper straffer nådeløst om jeg ikke er , men det kan føles guddommelig når man har dagen. Og når jeg har trent det inn føles 76 cm som å snu et tankskip. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest boken til Robert Churchill som hevdes å ha introdusert 25 toms hagleløp, men kjenner ikke til E.J Churchill. 

I sin bok nevner Churchill litt om våpen for Driven hunt og for Walk Up jakt. Blant annet at våpen for driven hunt ofte bygges med høyre løp med mer trangboring enn venstre og våpen for Walk up er omvendt. Årsaken er at på driven hunt skytes ofte første løp på lengre avstand enn skudd nr to og på Walk up skytes ofte andre skudde på lengst hold. Siden Churchill produserte våpen regner jeg med at han viste hva han skrev. 

Jeg oppfatter trådstarter slik at det er en gammel hagle spørsmålet gjelder, og tilbake i tid bygdes engelske "best gun" for personer som hadde råd til et våpen for hver type jakt, og de ble spesialtilpasset for jakttype og personens skytestil. Det er få slike jegere i dag så forholdene har forandret seg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for linken, men jeg fant ikke ut hvem E.J Churhill er/var. Poenget mitt var at Robert Churchill ansees å være opphavet til 25 tommers hagleløp og han har skrevet en bok om hagleskyting utgitt på 50 tallet om jeg husker rett. Jeg antar at det er en historisk sammenheng her, muligens et gammelt firma.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Edwin John Churchill grunnla E.J. Churchill i 1891, men døde ung. Firmaet beholdt navnet da hans nevø Robert tok over i 1899. Han var ingen gunmaker selv, men skyteinstruktør, showmann og ikke redd for å gå mot strømmen. 

Den store løpslengdediskusjonen (nærmest en ordkrig…) foregikk på 1920-tallet, og det var Robert som sto bak lanseringen av modellen Churchill XXV (med 25" løp). Haglen var lettere, og med en høyere avsmalende skinne som gir en illusjon av lengre løp, enn konkurrentene. H & H lanserte senere sin modell «Brevet» som kunne leveres med kortere løp enn normalt som motsvar. AyA har også sin modell XXV bygget på samme prinsipp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Robert Churchill var nok mer enn showman og skyteinstruktør. Han var en anerkjent våpenekspert og har skrevet bøker og artikler om det. Han påstår også at han var opphavsmannen til Churchill sin over under hagle Zenit som hadde et overaskende moderne låsesystem.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (8 timer siden):

Robert Churchill var nok mer enn showman og skyteinstruktør. Han var en anerkjent våpenekspert og har skrevet bøker og artikler om det. Han påstår også at han var opphavsmannen til Churchill sin over under hagle Zenit som hadde et overaskende moderne låsesystem.

Ja, han tok frem nye  ladninger til lettere våpen og ble bl.a. Benyttet som spesialist av Londonpolitiet ved våpenrelaterte forbrytelser i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Her er to bilder av typiske sideliggere med engelsk skjefte. En Darne og en Westley Richards. Darne haglen til høyre. Begge står med kolbekappen paralellt med gulvet og en ser at Darne haglen har en helt annen vinkel mellom kolbekappe og løp, tåen er mye lengre fra avtrekkeren enn på W. R. Det betyr at når kolbekappen har full kontakt med skulderen så vil løpet peke mye høyere enn for W. R. Dette er et våpen som peker naturlig opp når det monteres i motsetning til en hagle som er beregnet for Walk Up. som  W. R. haglen er. På jegertrap kan jeg skyte godt med W. R. haglen, men treffer ingenting med Darne haglen fordi den bare har skulderkontakt med tåen og ligger dermed så ustødig at det er umulig å følge duen stabilt. Siste bildet viser stokken på Darne haglen.

 

IMG_3166.JPG

IMG_3167.JPG

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...