Jump to content

Ny pipe til Sauer eller 338?


JK90

Recommended Posts

Har fra før en Sauer i Vision, 6.5x55. Denne duger jo strengt tatt til hold jeg skyter på 99% av dagene. Men nå har jeg lyst på noe som duger på 1400m og mer de få gangene muligheten byr seg. Er uansett mer lyst på enn fornuftsbasert dette her. Har sett på følgende muligheter:

 

1) Kjøpe lang pipe i 280AI til Saueren og sende 190grs kuler i 850+ m/s

 

2) Er det mulig å få magnum i 200STR? Går jo ikke med org sluttstykke, men hva med 202 sluttstykke? Isåfall har vi jo div 30 kal magnumer

 

3) Egen rifle i 338LM ev 300 Norma. Lite gira på dette da det blir stående en dyr rifle i skapet som enten skyter spurv med kanon på 500m eller luftes max 4-5 ganger i året på 1000+
 

4) Rifle med løpsbytte i kal 6,5Creed samt 338/300 pipe. AXMC er jo drømmen. Kan den funke like godt til PRS som Sauer Vision (har ikke noen vinnerambisjoner i PRS). Isåfall kan jeg jo selge Sauer og bruke AXMC både på PRS/vanlige hold i 6,5 og kjøre 338 når lysten er der. Følelsen av en rifle som støver ned i skapet ref pkt 3 forsvinner jo da. 
 

Tanker/innspill? Alle råd og erfaringer mottas med takk. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

JK90 skrev (45 minutter siden):

duger på 1400m 

Definer "duger". Det er sentralt her. Du kan skyte 1400m med 6.5, men 6.5 "duger" på 1000m - i min bok. 

 

Jeg ville starta med å samle erfaring med 6.5x55 og de nyeste og tyngste kulene. De fungerer overraskende bra på 1000-1200m, fra 6.5x55. Kuke med andre kaliber i 6.5 har jeg liten tro på, da er det bedre å skyte mye med 6.5-pipa. Det er sikkert "ekstra ompf", men det er fremdeles ei 6.5-kule, med BCen til ei 6.5kule, og vekta til ei 6.5-kule. Jeg har prøvd begge deler. 

 

Da trenger du ei pipe med 7.5-stigning eller brattere. Og lang. Tilfeldigvis har jeg to... Ei er "utskutt", dvs den har 4000 skudd men skyter bra. Jeg har hatt mye moro på 1000m med den, og litt på 1200m. Jeg vil påstå at den "duger" på 1200m. Har du et bra sted, med bra tilbakemelding,  på 14-1500, så er det nok ikke ille. Men ei 6.5-kule som treffer noe i 300m/s lager ikke mye oppstyr, og det er 1500m unna, så veldig inspirerende er det nok ikke. Så har jeg ei liggende hos børsemakeren, som kanskje blir ferdig en dag - den trenger jeg egentlig ikke ;) 

 

JK90 skrev (45 minutter siden):

Kan den funke like godt til PRS som Sauer Vision (har ikke noen vinnerambisjoner i PRS)

En AXMC er fryktelig dyr. En AT-X er ei god PRS-rifle,men ikke 338. En AXMC med Vision chassi er nok OK til PRS, men en AXMC "som den er" er langt ifra ideell til PRS. Men den fungerer, og til "bare ha det moro" så er den vel OK. Jeg overlevde noen stevner og VM uten å dumme meg helt ut, så så ille kan det jo ikke være. Men optimal, nei. Jeg regner den vel knapt som reserverifle til PRS, og jeg har heller ikke vinner-ideer.

 

Uansett er det en AX du nok skal ha... Men du rekker fint å slite ut minst ei ny 6.5x55-pipe før du får kjøpt en. En annen ting er at det kan være lurt å finne ut av alt det rare du må gjøre når du lader, for å treffe på 1400m, med kuler til 4 kroner, isft 24.

 

1983 skrev (5 minutter siden):

6.5-06 med 1:8 eller 1:7 stigning og 153gr Hornady A-tip, G7 BC .355 må vel være et rimelig alternativ

A-Tip er ikke et billig alternativ - og vel egentlig ikke etalternativ engang, slik verden er nå. 150gr Sierra får du kjøpt. Den flyr vel så bra også. Til disse kulene, ikke tenk på noe som begynner med 8. Du må på 7-tallet. Og lure kalibre for å brenne mer krutt uten å oppnå noe særlig, så har jeg vel sagt mitt.

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (18 minutter siden):

Du må på 7-tallet. Og lure kalibre for å brenne mer krutt uten å oppnå noe særlig, så har jeg vel sagt mitt.

Du har nok rett selv om Hornady oppgir minimum 1:8

Man oppnår jo litt med en 6.5-06. Oppnår ikke noe særlig, men litt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens, og spes til M67 for utfyllende svar. Har jo tenkt på ny pipe med 1-7 stigning i 6,5x55 også, ser jo Heym har det. Litt kjedelig med samme kaliber men akk så fornuftig. 
 

AXMC blir nok med drømmen. Blir jo svindyrt som du sier, og særlig nå som jeg er lei av masselading av ammo til trening på <400m er det digg å kjøpe kvalitetsammo ferdig til 11 kr fremfor 25 eller hva det koster i 6,5 Creed. 
 

Duger på 1400m, tja. Må hvertfall ha sjanse til å spotte innslag i stein på dette holdet. Ellers er det jo for moro skyld, så ingen strenge krav til samling i grunn. 

Er blyforbud noe å tenke på her også? Det meste (all?) 1200+ skyting i landet er vel utenfor vanlige skytebaner uten oppsamling av blyrester. Er det da dumt å basere seg på blyholdige kuler?

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (11 minutter siden):

Skal man ha en 6,5-06 så er det 6,5-06 AI som er løsningen. AI versjonen har dimensjoner slik at en kan brotsje opp en vanlig 6,5x55 pipe. Da får man piper over disk uten ventetid, og behøver kun brotsje kammeret større.

Trådstarter må ha pipe som ikke fåes over disk uansett, så han trenger ikke bry seg om det. Ikke får man piper "over disk" uten ventetid lenger heller. Men kaliberforslaget er jo lurt uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (4 minutter siden):

Lengste (og tykkeste) løpet jeg har funnet til 6.5

Som er på lager akkurat nå ;) Jeg har et 7" emne liggende hos den samme Hansen, det blir kamret i 260Rem. jeg fikk nettopp ei 260-pipe med 7" twist fra Rafdal, og jeg har 2 7.5" twist piper i bestilling fra Skytterlinken. Og jeg har vel et 7.5" twist IBI-emne et sted også, og et Brux 7.5" twist... Alt går an å få tak i, man må bare bestille det. Piper er litt rare å kjøpe om man ikke skal ha lagervare - man må bestille, og så kommer de plutselig en dag. Kanskje. Derfor flere. Om jeg faktisk får alle, så har jeg for mange. Hvis det er en ting...

 

B.Hansen skrev (7 minutter siden):

Heym-løpet er 115mm kortere, og 1:7. 

50m/s mindre fart.

 

B.Hansen skrev (8 minutter siden):

På 1400 meter, vil det kortere løpet likevel ha en fordel pga raskere stigning som stabiliserer kula mer

Det er ikke sånn det virker. Med noen få unntak, og det at de fleste kuler har marginalt høyere BC med men riflestigning (opp til et punkt), så vil to løp som skyter samme kule like fort ha ca samme praktiske rekkevidde og ballistikk.
Men 7" og 7.5"-twist-løpene vil kunne skyte kuler som 8, og ihvertfall 8.6"-twist pipene IKKE KAN SKYTE (ikke på 1400m og ikke på 100m, IKKE) Og det er kuler som gjerne har langt høyere BC, noe du kan oversette direkte til lengre praktisk rekkevidde. Det er derfor man skyter 338 - BC - 

 

Samtidig vil raskere riflestigning gi bedre presisjon for mange kuler (de fleste?) på "idiot-hold", altså utenfor, eller langt utenfor, supersonisk rekkevidde..

 

Les "Applied Ballistics for Lang Range Shooting" av Bryan Litz. 

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/14/2023 at 4:28 PM, Per-S said:

Skal man ha en 6,5-06 så er det 6,5-06 AI som er løsningen. AI versjonen har dimensjoner slik at en kan brotsje opp en vanlig 6,5x55 pipe.

 

Stemmer det da? Jeg mener å huske at pipa mi måtte settes tilbake for å få til 6,5-06 AI av en 6,5x55. Ble også anbefalt rustfritt på en så heilt patron, så derfor ble det ny pipe i stedet. Da kunne jeg også veksle mellom de to pipene, så det var en grei løsning. Ble en del dyrere enn jeg hadde tenkt da, som vanlig...

Link to comment
Share on other sites

En av de viktigste tingene man jakter på når man skal skyte veldig langt, er jevn hastighet fra skudd til skudd.

De som driver mye med dette, på engelsk, snakker om noe de kaller "velocity migration", at hastigheten øker fra puss til neste puss Det kan ha mange årsaker, men en tendens er at det er verre jo mer krutt en brenner i et visst løpstverrsnitt. Patroner som er "løpsbrennere" er notoriske i den sammenhengen.

Ei jaktrifle, kan godt ha slike tendenser, for man skyte lite, og ett skudd teller, og man kan ha kontroll på hvor langt ut i syklus det er, osv. Skal man ha ei rifle til å skyte på blink, så skyter man fort mye, og man får større krav til jevnhet. En annen ting er at "løpsbrennere" bruker mye pipeliv på utvikling av ladning, og ELR krever mer utvikling av ladninger enn det aller meste.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

6,5-06 må settes tilbake, 6,5-06 AI kan brotsjes direkte fra 6,5x55 kammer.

Nja, Casey har er poeng. 6,5x55 er tjukkere i hekken enn 30-06 så hvis man kamrer 6,5-06AI i et vanlig romslig 6,5x55 kammer får man en liten bul bak på hylsa. Det har jeg sett ved selvsyn. Med 6,5x55AI unngår man dette. 

Link to comment
Share on other sites

Som jeg tidligere har sagt, om man skal "makse" 6.5-kaliberet, også her i en 200STR, så nytter det ikke med "DFS-piper". Jada de er rimelige og tilgjengelige. Men de har ikke nok riflestigning. Eller de er ikke lange nok eller tjukke nok.

Klart man kan kan skyte langt i ei vanlig Sauerpipe, men den tillater ikke bruk av verken 147gr ELDM, 150gr Sierra, 153gr Berger, går ikke nødevendigvis bra med 140gr Berger, eller egentlig noe som helst forbi ytelsene til 130gr DL eller 136gr ScenarL. Som er gode kuler, bevares, men de er ikke "338-killere". 

 

Derfor ser jeg liten grunn til å henge seg opp i detaljene omkring omkamring av 6.5x55 til de ulike villkattene, kammeret må lages fra scratch.

Om man setter seg ned med et ballistikkprogram, så vil en også raskt se selv, at det er ikke hastighet som er greia np\år en skal skyte langt. Man må ha en viss hastighet, men stort sett kompenserer en hastighet med noen ekstra klikk. Det man må ha er BC, og om en istedenfor å se på "kulebane", som i fall, vertikal kulebane, ser på vindavdrift, og husker på et det er det som er "Det Store Problemet" på de lengste holdene, så komme, igjen BC fram som en viktig parameter. 
En ting til er jo at kulene må ha jevn BC. Det innebærer at de må ha jevn form og vekt, men også at de er så stabile at de ikke "veiver" og lager drag. Her kommer nok riflestigning inn igjen.

 

Mitt forslag til trådstarter har jeg sikkert allerede servert, men det er ei 32" (lengste std. pipe) i "Palma" profil (ellers blir den ofselig tung) pipe, med 7, eller 7.5" riflestigning. 190mm eller mindre. Da skal du kunne skyte de fleste av de "nye fancy kulene", inkludert de homogene, Warner Flatline, LeHigh, og Peregrine.  

Jeg ville brukt 6.5x55 (slipper å kjøpe nytt diesett, så billigere), men om 6.5x55 er uaktuelt, 6.5x55 AI. Disse er det mange av, så jeg ville sett hvilken jeg kunne finne brotsj og diesett til, med et øye til hylsevolum.

 

Og igjen, som antakelig sagt før, jeg gjetter ikke. Jeg har pipa vi snakker om, men den er utskutt. Og jeg har skutt den ved siden av 338LM. For ren presisjon er 6.5x55en overraskende konkurransedyktig. Forskjellen er at med 338en er det ikke noe å lure på... og det skjer noe der borte.

 

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/14/2023 at 2:00 PM, JK90 said:

Men nå har jeg lyst på noe som duger på 1400m og mer de få gangene muligheten byr seg.

Jeg tipper at om du kjøper deg en "spesialrifle" til ELRish, og du bare skal bruke den de få gangene muligheten byr seg, så tror jeg du kommer til å bli veldig skuffet. På meg virker det som om det er mye arbeid å finne ut av en ELR kreasjon med mindre noen har tråkket opp stien for deg. Kan du følge en oppskrift, så kan du vel kanskje ha flaks og spare deg litt hodebry, penger og en hel helvetes masse frustrasjoner? 

 

Det er ikke helt sant, men man kan nesten like gjerne skyte 6,5x55 på 1400m om man gjør en innsats med ES, kanskje skyte med kronograf og rett kulevalg. Det går selvfølgelig ikke bra å bare henge opp en 35cm THLR gong i et buskas for så å gafle vilt etter den, det er nesten håpløst med en ELR rifle også med mindre du virkelig vet hva du driver med, man må altså ta seg arbeidet med å henge opp et stort nok mål på et sted, fjellvegg/sandtak el., hvor man faktisk har muligheter til å se hva som skjer når du ikke treffer for å få noen lærdom ut av det.

 

Siden du fabulere om å jazze opp en std 6,5 til noe hottere, så må jeg bare si at det er ikke avgjørende om kula du skyter forlater munningen med 850 eller 920 m/s som avgjør om du treffer ofte på 1400m. Det som betyr noe er om kulas fart varierer med 15 m/s fra skudd til skudd eller 3m/s. Kan du ikke holde ESen lav nok, så har du tapt uansett.

 

En annen ting du må være klar over, er at rask twist (7") og mye fart (over 900) på konvensjonelle høy BC kuler som de tyngste A-tip og ELDm i 6,5 ofte ender opp med blytåke 50ish m utenfor munningen.

 

On 4/14/2023 at 3:12 PM, JK90 said:

Har jo tenkt på ny pipe med 1-7 stigning i 6,5x55 også, ser jo Heym har det.

Det er jo det valget jeg ville tatt😉. Om du blir missfornyd med pipa så kan du gjøre som @M67sier å bestille en Bartlein i rett lengde, profil, twist, bomkonfigurasjon osv. Du må jo vente "noen år", så i mellomtiden fungere sikkert Heym til å bygge erfaringer nok til at du innser at Heym kan du like gjerne kjøpe neste gang også😏 Ekstra lange piper er også med på fremringe blytåka bare så du er advart...

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (5 minutter siden):

Det er ikke helt sant, men man kan nesten like gjerne skyte 6,5x55 på 1400m om man gjør en innsats med ES, kanskje skyte med kronograf og rett kulevalg. Det går selvfølgelig ikke bra å bare henge opp en 35cm THLR gong i et buskas for så å gafle vilt etter den, det er nesten håpløst med en ELR rifle også med mindre du virkelig vet hva du driver med, man må altså ta seg arbeidet med å henge opp et stort nok mål på et sted, fjellvegg/sandtak el., hvor man faktisk har muligheter til å se hva som skjer når du ikke treffer for å få noen lærdom ut av det.

Det er ikke helt sant 😅 Men nesten. 

 

Det er marginene da. Vi har ikke noe mål mellom 1000 og 1550m. 1550 er ei lita åpning i skogen 10x10mca, med lyngbunn, der det henger to 40x40 og en 50x50cm gonger, det som passerer nært gongene treffer ei liten loddrett fjellside, 5x2m-ish.

Og det er her jeg skal ta komplimentet ditt og tro at jeg vet hva jeg driver med... Vi er ikke mange her som skyter på disse holdene, men det er nå en del som har prøvd, jeg har ikke fått med meg at noen har prøvd med noe mindre enn 300-something.

 

Trenden er denne: Folk vi ikke kjenner fra lenge i miljøet - enten de skyter 300, 338 eller 375, eller MRAD, Savage, hva som helst. Vi stopper dem etter noen skudd, siden vi ikke aner hvor kulene havner. De som er "seasoned", også folk som ikke har skutt mye ELR, men du tar ofte kunnskapsnivået når du snakker med folk, er som regel rett i nærheten, og flere treff på rad på 50cm-gongen er ikke uhørt. Men vinden bestemmer mye.

IMG_9179.PNG.89b518303d384bb148372e5b3371f754.PNG

 

Et annet sted skyter vi på 1230m, og der er 6.5x55 med så det holder. Ca samme bakgrunn, er du mer enn en 1m fra, så vet ingen hvor du traff. Også her en 50x50 (tyngste jeg gidder å bære) og jeg har sett folk treffe den gang etter gang til det ikke var spennende lenger - med en TRG22 i 260Rem. @Per-S og jeg skjøt på den sammen for mange år siden - begge med 200STR, en med 6.5x55 og en med 6.5-06. Jeg kan ikke si at det viste noen nevneverdig fordel til 06-en.

 

Men det viktigste, om en skal treffe på langt hold - det er verken hva man skyter med, eller hvor optimalt det er - det er at man prøver.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan jo si noe om ting som skjer på disse holdene...

 

Fall og hastighet. Stiplet er hastighet, hel er kulefall. Litt misvisende kanskje, siden 338en min har litt lav hastighet. Men Vi ser at forskjellen ikke er revolusjonerende

 

IMG_2619.PNG.55e0887558926d0ab5bdd60d507fece3.PNG

 

 

1m/s fra venstr (kl 9) Ingen Coriolis, men spindrift. 338-kula er svært stabil, og har mye spindrift, derfor har den nesten like mye avdrift som de andre her. Forskjellen er at spindrift er deterministisk. Du vet hva den er, og den er det det en er. Vinden er flyktig.

 

IMG_2622.PNG.2eb0a66017c9d0e89495330f61cf628c.PNG

 

Vind fra andre sida (kl 3) 

IMG_2621.PNG.52cd2f1c8075623e117c3cbbd9604706.PNG

 

Gjør en slike øvelser, endre vind, endre hastighet, se på forskjellen mellom ulik hastighet i realistisk ES, så vil en faktisk lære en hel del. 

 

Bly skrev (40 minutter siden):

Ekstra lange piper er også med på fremringe blytåka bare så du er advart...

Jeg vet ikke hva slags fart du får eller hvordan du lader, men jeg har aldri sett ei kule gå i oppløsning. Andre, men aldri mine egne. 

 

Bly skrev (41 minutter siden):

fungere sikkert Heym til å bygge erfaringer nok til at du innser at Heym kan du like gjerne kjøpe neste gang også

Min konklusjon er ihverfall den motsatte. Til et sånt spesialtilfelle ville jeg brukt toppkvalitet - spesielt pga det du selv sier om ES - Min opplevelse er at det er lettere å få jevn hastighet i piper av god kvalitet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Vi har ikke noe mål mellom 1000 og 1550m.

For en 6,5x55 er det et stort sprang mellom de to avstandene. Fra nesten best til nesten umulig😂

Som du sier 1200m er veldig innenfor. Et sted mellom 12 og 1400m skjer det noe som gjør det dramatisk vanskeligere å treffe, og på 1600m blir det ingen ting annet en gullhår i ræva.

 

1 hour ago, M67 said:

Men vinden bestemmer mye.

Skal man bestemme over vinden, så tror jeg nesten man må være i en ørken eller ute på flatt hav, langt unna fjell? Sånn type skyting er nå best med lite vind om man ikke har mye vær erfaring fra akkurat der man skyter hele tiden. Det hjelper faktisk veldig mye, men man blir jo fort like blank om man bytter bane.

 

1 hour ago, M67 said:

Jeg vet ikke hva slags fart du får eller hvordan du lader, men jeg har aldri sett ei kule gå i oppløsning. Andre, men aldri mine egne.

Jeg modererer meg nok til å unngå problemet, men han jeg skyter mye sammen med skal hele tiden pushe strikken litt lengere. Lengere pipe, litt mere fart, litt større hylse, litt mere twist, litt tykker pipe osv... og vips...poff! Jeg tror snart han har fått det til i alle kalibrene han har?😂

 

1 hour ago, M67 said:

Min konklusjon er ihverfall den motsatte. Til et sånt spesialtilfelle ville jeg brukt toppkvalitet - spesielt pga det du selv sier om ES - Min opplevelse er at det er lettere å få jevn hastighet i piper av god kvalitet.

Du har sikkert rett på et vis. Jeg kan ikke underbygge noe på statistisk grunnlag da jeg ikke forbruker mange nok piper. Det er vel antagelig letter å overføre data fra pipe til pipe når de er identisk. Det har vært snakka endel om det på https://thescienceofaccuracy.com/science-accuracy-podcast/ De gjør grundig arbeid når de først tester noe.

Om Heym pipene er god nok? Sammenlignet med Bartlein eller Krieger? Jeg har ikke noe fornuftig svar på det. Jeg ser antagelig ikke forskjell av andre grunner som lager støy. Jeg kan ikke lengre skille ut hva som er årsaken til litt bedre eller litt dårligere ES. Heym er i butikken, Bartlein får du ikke tak på om du ikke kjenner noen, IBI har jeg, Krieger vil jeg ikke betale for. Egentlig vil jeg bare skyte innenfor en fornuftig økonomisk ramme som ikke setter begrenser i bruken. Jeg vil ha muligheten til å skyte så mye jeg har lyst og kan siden det er her jeg tror jeg vinner mest med tanke på å faktisk freffe noe som helst.

 

Men jo jeg ser jo at noen kommer på banen med 6,5x47 lapua i PRS kreasjon med fancy pipe og skyter 5-6-7 skudssamling midt i klisterlappen på noen veldig få mm, med en ES på 1 eller 2?, som ikke er noe statistisk grunnlag, men like vel?? Jeg blir da i tvil jeg også av og til...🙄

 

 

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (31 minutter siden):

Som du sier 1200m er veldig innenfor. Et sted mellom 12 og 1400m skjer det noe som gjør det dramatisk vanskeligere å treffe, og på 1600m blir det ingen ting annet en gullhår i ræva

Det er min opplevelse også.

 

Bly skrev (32 minutter siden):

Det har vært snakka endel om det på https://thescienceofaccuracy.com/science-accuracy-podcast/ De gjør grundig arbeid når de først tester noe.

De gjør det, og jeg anbefaler som vanlig boka. 15min for samme info, og grundigere, som de kommer med på 1.5 time med prat. Men det er litt som ikke er i bøkene, og jeg anbefaler både bok og Podcaster varmt.
Og det meste de kommer fram til, etter mye systematisk testing - så sitter jeg i bilen og hører og bare "Hmmm, ja, jeg trodde nok det..." ;)

 

Bly skrev (34 minutter siden):

Heym er i butikken, Bartlein får du ikke tak på om du ikke kjenner noen, IBI har jeg, Krieger vil jeg ikke betale for.

Dette er tull, jeg har kjøpt Lilja, IBI, Pac-Nor, Brux, Bartlein, Krieger i løpet av det siste året. Det er bare å få ut fingeren og gjøre. Om du må kjenne noen så bli kjent med dem ;)

 

Bly skrev (36 minutter siden):

Men jo jeg ser jo at noen kommer på banen med 6,5x47 lapua i PRS kreasjon med fancy pipe og skyter 5-6-7 skudssamling midt i klisterlappen på noen veldig få mm, med en ES på 1 eller 2?, som ikke er noe statistisk grunnlag, men like vel??

Jeg blir enda mer i tvil når jeg gjør det selv. Ny Lilja i 6BR, i PRS rigg med alt SFNC (shit fancy no compromise) - og litt flaks. Jeg har ikke skutt ei 5skuddssamling på 100m over 12mm tror jeg. Og ikke sett SD over 2. Ca samme resultat i Pac-Nor i 260. Men litt større grupper der tilå begynne med.

IMG_2590.PNG.94f950d81e6a488110a94e89416ea72f.PNG

 

Og det med brukte hylser uten mumbo-jumbo - og etter å ha prøvd å få Sauerpiper under 3 i mange år. Mange leser besvergelser over ladningene sine og gjør "alt" med hylsene, men prøv å bytt pipe, og kule? Statistisk grunnlag? Ikke faen, men du sier det jo selv... På et tidspunkt begynner man å tro.

 

K

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, M67 said:

Dette er tull, jeg har kjøpt Lilja, IBI, Pac-Nor, Brux, Bartlein, Krieger i løpet av det siste året.

En ting er å kjøpe pipa, en annen å få den kamret og tilpasset en STR. Jeg venter ufrivillig på Rafdhal. I mellomtiden kan jeg fint få til å avlive en ny pipe...

Har du tipps om noen som smir på varmt jern, så er det sikkert mange som tar i mot gode råd med kløende avtrekksfingre😉

En annen sak er jo at etter noen hundre skudd, så ser det jo like jævlige ut inni, uansett hva som står på yttersiden...

 

30 minutes ago, M67 said:

Jeg blir enda mer i tvil når jeg gjør det selv. Ny Lilja i 6BR

 

30 minutes ago, M67 said:

Og ikke sett SD over 2. Ca samme resultat i Pac-Nor i 260.

 

30 minutes ago, M67 said:

og etter å ha prøvd å få Sauerpiper under 3 i mange år.

Du tror ikke det kan ha noen sammenheng mellom krutt/tennhette forbrenning, størrelse/form på hylse, vekt på kule eller noe sånn? I hvert fall at det er en medvirkende faktor og ikke pipa alene som gir lavere ES?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 minutter siden):

En ting er å kjøpe pipa, en annen å få den kamret og tilpasset en STR.

Om man ikke bestiller, så får man den aldri. 

 

Bly skrev (7 minutter siden):

Du tror ikke det kan ha noen sammenheng mellom krutt/tennhette forbrenning, størrelse/form på hylse, vekt på kule eller noe sånn? I hvert fall at det er en medvirkende faktor og ikke pipa alene som gir lavere ES?

Statistisk grunnlag igjen. Men jeg har hatt mange piper nå, og mange i samme kaliber. Det er ihverfall ikke bare "magisk patronform" som spiller inn.

 

Et eksempel. Jeg skjøt samme ladning, altså patroner fra samme eska, i 2 ulike 200STR. Og siden det var en test på presisjon og varmgang, så er det 60 skudd med hver, og alle kronografert. Den ene hadde SD på 3.2, den andre på 5.8.

Jeg har også hatt svært lav SD i ei 260-pipe, mens ei anna må ha sine 3m/s.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, M67 said:

Det er ihverfall ikke bare "magisk patronform" som spiller inn.

Nei det er jo etterhvert slik at man forstår at rekka med faktorer begynner å bli tildels veldig lang. Jeg blir jo bare mere usikker på hva som faktisk styrer størrelsen på ESen hver gang jeg opplever småproblemer. Men en ting som går igjen er jo at jeg mishandler pipene mine herfra og til h.. sammenlignet med hva de med fancy kaliberpiper gjør. Jeg er jo ikke så helt overbevist om at det hadde gått bedre for meg med en 6mmBR om jeg gjorde de samme tinga med den som jeg gjør med 6,5x55 i en STR??  Men igjen jeg vet jo ikke? Jeg hadde tenkt å la Litz og co. finne et svar som jeg kanskje kan trekke nytte av 😏

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (29 minutter siden):

Jeg blir jo bare mere usikker på hva som faktisk styrer størrelsen på ESen hver gang jeg opplever småproblemer.

Ja man kan lure av og til

Bly skrev (29 minutter siden):

 

Men en ting som går igjen er jo at jeg mishandler pipene mine herfra og til h.. sammenlignet med hva de med fancy kaliberpiper gjør.

Nja, jeg har finstelt og jeg har mishandla både dyre piper og piper i både kjedelige og fancy kaliber. Konklusjon? Nei...

 

Bly skrev (29 minutter siden):

 

Jeg er jo ikke så helt overbevist om at det hadde gått bedre for meg med en 6mmBR om jeg gjorde de samme tinga med den som jeg gjør med 6,5x55 i en STR??

Ikke jeg heller, men at du ville skutt bedre, i snitt, er jeg overbevist om.

 

K

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, M67 said:

Ikke jeg heller, men at du ville skutt bedre, i snitt, er jeg overbevist om.

Sikkert på kort hold, men neppe på 1000-1200m. Men så skyter jo jeg de tyngse 6,5 kulene i nok fart til at det blir litt rekyl av det, og det er helt klart at det da hjelper på å fjerne 50gr med bly fra kula som skal ut på tuten. Hvis jeg en gang blir ferdig med den PRSish litt light rifla jeg holder på å bygge basert på STR komponenter/størrelse, så hadde jeg tenkt å gå ned på 130gr kuler. Så lette kuler i 6,5 har jeg ikke skutt alvorlig med de siste 15 åra. Jeg kan vel kanskje egentlig ikke huske å ha skutt noe særlig med lette kuler noen gang i 6,5??

 

46 minutes ago, 1983 said:

Kronograferte nettopp en gammel S&L pipe, 10 skudd ES25.. men pipa er meget godt brukt... Ikke noe langholdsprosjekt akkurat

Det er ikke det verste jeg har sett😏 Jeg har lurt litt på om det tilbakevendene temaet med 6,5 piper til STR som har "overmål" kan være med på og gjøre ESen større enn nødvendig? Men jeg har ikke kunnskaper til å si verken det ene eller andre om temaet.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Statistisk er det ikke, aner ikke hvor mange skudd pipa har gått. 4000ish.

Ammoen er ladet med RCBS chargemaster, så ES bør absolutt være lavere enn 25.

 

 

Og jeg er 100% sikker på at ES var lavere når pipa var ny, men det er mange år siden. 
 

Til sammenligning som forøvrig ikke er en sammenligning da det er snakk om en annen pipe, så hadde jeg en ES på 35 når jeg lagde en stige for å forske på hastighet til en annen pipe, men da var det 2gr forskjell i kruttmengde fra laveste til høyeste hastighet. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Strengt tatt burde man lage kunn en/lik ammo, og måle alle skuddene gjennom hele pipa sin levetid. Da lærer man kanskje noe?

Litt spent på hva, for jeg har gjort det med flere piper. Sågar samme kruttlot? Men noe har jeg jo beskrevet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (8 timer siden):

Strengt tatt burde man lage kunn en/lik ammo, og måle alle skuddene gjennom hele pipa sin levetid. Da lærer man kanskje noe?

Dette er en utfordring som alle seriøse testbaner opplever. Når man over flere år skal teste trykk og hastighet i en rekke våpen og måle mange forskjellige produksjonsloter av ammunisjon i flere våpen vet en til slutt ikke om ammunisjonen en tester med har samme ytelse som den man startet med. Måten det løses på er i prinsippet enkel, men krevende. Det kan kun produseres et begrenset antall patroner av hver lot, som oftest begrenset av størrelsen på en kruttlot, når en skifter kruttlot får en ikke samme ytelse, ingen kruttloter er like.

Det velges en kruttlot som har egenskaper midt i toleranseområdet for kruttypen. Den brukes for å lade en ammunisjonslot med så strenge krav til uniformitet som teknisk mulig.

Denne loten kalles referanselot. Det produseres så flere loter med ammunisjon som en prøver å få så lik referanseloten som mulig. Disse kalles testloter. Hver testlot skytes sammen med referanseloten, ett skudd vekselvis. Slik kalibreres alle egenskapene til testloten mot referanseloten og en vet at testlotensom brukes for testing gir kjent resultat. Så lenge en har skudd fra referanseloten kan en lage og kalibrere nye tetloter der egenskapene og ytelse er kjent i forhold til referansen. På denne måten kan en produsere store mengder ammunisjon over flere år uten at det blir endret ytelse på produksjonen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, M67 said:

Litt spent på hva, for jeg har gjort det med flere piper. Sågar samme kruttlot?

Nei det var det da? Jeg har jo også prøvd til en vis grad. Problemet er jo at man har noen data på fart, men mangler andre data om ammoen elller noe annet vesentlig, også kan man ikke systematisere det på noe vis, eller trekke noen konklusjoner. Egentlig burde pipa hatt en permanet farsmåler og vær/temperaturlog som mata alle data over i en app fortløpende. Så burde man hatt noe tilsvarende for ammoen ved produksjon. Samkjørt dette i et regneark og sett på trender. Da hadde man kanskje kunnet trekke noe fornuftig ut av det i forhold til å holde ES lav gjennom hele pipa si levetid?

Jo jeg vet at det beskrives av Litz og sikkert flere også, men det er noe med håndfast dokumentasjon på utsyret en selv bruker, som f.eks kanskje ei Heym pipe.

Men igjen! Nei, det var det da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo skutt opp flere piper med nesten samme ammo, eller en veksling av 2. 130DL og 43gr N19, og 130DL og 47gr N19. Ingen kontinuerlig måling av hastighet, og dessverre på disse pipene, ikke skikkelig presisjonsmåling, siden de er skutt med diopter og reim. Men en god del hastighetsmåling. Og regneark, og trender. 

 

Men ikke 40 eller 100 piper. 3 eller 4... Konklusjonen - i beste fall - at man ikke kan konkludere... Men tar jeg med andre piper, som jo har fått doser av samme ammunisjon gjennom hele livet, så blir det jo 20-30 piper ihvertfall.

 

Det er en del ting der som er åpenbart da. 

- Hastigheten øker fra pipa er ny til den har gått 100-300 skudd. 10-30m/s har jeg sett.

- ES går ofte, men ikke alltid ned i denne perioden

- deretter går hastigheten ned. i 6.5x55, så går den ned fra 20 til 50m/s over 3500 skudd.

- ES går alltid opp. Til slutt kan den gå veldig opp

- Etter et punkt - kall det 3000 skudd - kanskje før, kanskje etter. Så kommer høydespredning, særlig på langt hold. (Litz forklarer det med at løpet river kulene og endrer BC fra skudd til skudd)

 

De to siste punktene sammen gjør pipa uinteressant, og ei ny går inn... 

 

Jeg måler riflestigning. Den stemmer som regel. Men jeg har f.eks. sett ei kule som iht produsent trenger 7.5"-stigning, gå i et 8", men IKKE i et 7"... Jeg har aldri sett noe som bekrefter myten om at løp med rask rifestigning er mindre presise (mine sånne piper har vært av "beste merke" det kan ha noe med saken å gjøre), unntatt ei Heym, som ikke vil gå med noe, men det er ei testpipe somikke er min.
Jeg har aldri sett noe som tyder på at man får mindre hastighet i rask riflestigning (enda en hardbarket myte)

 

Raskere riflestigning ser ut til å gi enkelte (bare et par jeg har prøvd) kuler godt merkbart bedre BC. Litz har ei forklaring på det og.

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/16/2023 at 11:21 PM, Torf said:

Nja, Casey har er poeng. 6,5x55 er tjukkere i hekken enn 30-06 så hvis man kamrer 6,5-06AI i et vanlig romslig 6,5x55 kammer får man en liten bul bak på hylsa.

 

6,5x55-hylsa er 12,20 mm i bakkant. 30-06 er 11,96 mm. Så det blir ikke perfekt. Men det har kanskje ingen praktisk betydning(?) Får plass til enda litt mer krutt da. Improved Improved.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, M67 said:

Ingen kontinuerlig måling av hastighet, og dessverre på disse pipene, ikke skikkelig presisjonsmåling, siden de er skutt med diopter og reim. Men en god del hastighetsmåling. Og regneark, og trender. 

Hvis man ser bort fra trender som er opplest og vedtatt, og kanskje ikke så interessant fordi man vet at dette skjer hver gangish.. (litz har dokumentere for oss).

Det jeg vil vite noe om i egen prosess er mere av typen, når har jeg pusset pipa for mye/for lite, gjort ladefeil tørt/fuktig krutt, oppfører den pipa jeg har seg utenfor normalen etc. (lang liste...). Poenget må være om man på noen måte kan forutse evt. feil/tabber som man gjør gjennom et pipeliv med mål om å kunne presse genomsnittlig ES enda lengre ned enn det man klarer i dag. Det er jo slik at jeg også ser trender ut fra data som jeg har, men kan ikke konkludere med noe fornuftig siden det er huller i dokumentasjon. Alt er basert på noe jeg tror og egentlig ikke helt vet med sikkerhet.

 

Et eksempel som nylig har skjedd (kanskje ikke dte beste, men..) er at jeg dro på skytebanen med ei pipe og ammo som har stått lagret i skapet ganske lenge. Jeg begynner å skyte! Så skjer følgende.. Jeg får unormal høydespredning. Jeg vet ikke noe om farten den måler jeg ikke. Så jeg antar at det kanskje er noe som forårsaker en høy ES? Men jeg har ingen log på lagring av kruttet, det eneste jeg vet er at ammoen antagelig har vært lagret knusktørt type luftfuktighet 10-20% over lang tid. Pipa har jeg ingen ide om når og hvordan den er pussa? Jeg vet jeg kosta ut "lagerolja" før jeg dro på banen. Så nå antar jeg at det kanskje er enten eller en kombinasjon av dette jeg ser, og gir faen og skyter videre.. , med lyddemper. For den har stått på hele tiden. Så kommer jeg plutselig på at på akkurat denne pipa har lyddemperen en tendens til å løsne. Og joda her er den litt løs. (Faen i helvete! Jævla amatør tenker jeg🤔) Når oppstod dette! Plutselig er det enda en faktor jeg ikke har noe kontroll på. Jeg har 2 skudd igjen i boksen, ingen kronograf, vinden har økt betydelig og er ujevn. Trangen til å finne et svar med to streker under på feilkilden er overbærende. Jeg skyter to bom på 1000 meter av typen så det ene det andre ble borte. Antok at demperen var syndebokken og dro hjem. Men hva vet jeg egentlig? Som vanlig kan jeg ikke konkluder siden det er huller i plottet🙄 Om jeg hadde logget farten kunne jeg i det minste utelukke ES pga pipe/puss/ammo..

 

Det er mange slike tabber jeg kunne hatt et konkret svar på om jeg bare hadde hatt farten på alle skudden og loggen på ammoen.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Det er mange slike tabber jeg kunne hatt et konkret svar på om jeg bare hadde hatt farten på alle skudden og loggen på ammoen

Jeg kjenner igjen beskrivelsene dine. Og det er sånt som skjer. Jeg loggfører forresten antall skudd for hver økt, og puss, og Vo før og etter ;) Lyddempere løsner, men vanligvis ikke.

 

Her har vi luksusen av å kunne skyte på elektronisk skive på 1000m, og på 500m, og skiva logger hastigheten, og treffpunktene - og vi kan samkjøre hastighet i skiva, treffpunkt, og hastighet ut av pipa.
Jeg har en konklusjon til. Kuler er ikke bare kuler. Siden hastigheten avtar, så skal SD på hastigheten avta med avstanden og flytiden. Og det gjør den, for mange kuler. Men noen har økende SD. Litz måler dette som variabel BC med dopplerradaren sin.  De som har økende SD er håpløse å få samlinger med, på 1000m. De går skitbra på 500m.

Så blir det verre, for noen kuler har økende SD og VIL ikke gi lav høydespredning - i ei pipe - men er fantastisk i ei anna. Enter riflestigning... Og som vi allerede vet, slitte piper lager krøll. Litz har selvsagt nevnt begge deler.

 

Jeg har sagt det før, les. Og lag dine egne målinger av de effektene man vet finnes. Ikke bare prøv å finne sammenhenger, de kan man lese. Jeg begynte som alle andre å skyte og danne erfaringer før jeg leste noe særlig, og har hatt mange aha-oppleveser i bøker. 

 

Og så kommer dagen da du har alt på stell - og verken du eller kameraten treffer, og klikkene er feil. Og du tenker litt på det feltstevnet hvor ingen traff, og mente kulene fikk "løft" fra bakken - jeg tenker refraksjon - siden jeg bor ved sjøen og ser båter opp ned oppe i lufta og sånt - og tror du faen ikke Litz snakker om det og - men der har selv han ikke stort mer enn "det er noe der". Og det er det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Her har vi luksusen av å kunne skyte på elektronisk skive på 1000m, og på 500m, og skiva logger hastigheten, og treffpunktene - og vi kan samkjøre hastighet i skiva, treffpunkt, og hastighet ut av pipa.

Er de målingen fra de skivene nøyaktig nok til at man kan stole på de tallene? Jeg kjenner ikke systemet, men har vurdert det, og tror jeg har lest noe om at det var ett eller annet med de målingen?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 timer siden):

Er de målingen fra de skivene nøyaktig nok til at man kan stole på de tallene? Jeg kjenner ikke systemet, men har vurdert det, og tror jeg har lest noe om at det var ett eller annet med de målingen?

Stole på og stole på. Treffpunkt er mer nøyaktig enn gonger og maling, og mye lettvintere enn å gå att og fram med pappskiver. Jeg vil påstå at treffpunkt er "nøyaktig nok", og skivene er jo testet og godkjent til konkurransebruk i flere skytterorganiasjoner. Shotmarker, som jeg snakker om.

Hastigheten virker troverdig, så lenge alt er satt opp nøyaktig, og om det blåser - stativet er solid. 

 

Vi har hatt "rare" målinger som virker som en systematisk feil - men ikke når vi kronograferer på standplass samtidig. Når jeg skyter over Magnetospeed, eller Labradar, så får jeg meget god korrelasjon mellom V0 og V500 eller V1000. Men ikke like god med alle kuler. Like god med samme kule hver gang, men noen kuler har tydeligvis veldig variabel BC. Og noen har en BC med høy SD i ei pipe, eg en høyere, og jevnere BC i ei anna pipe, med raskere riflestigning f.eks.
Når jeg bruker V0 og V1000 til å beregne BC, så får jeg det samme som Litz.

 

Men - dette er på den originale ramma. På et solid, vatret og vinklet stativ av 2x4. Der vi har hevet opp noen lekter og kastet mikrofonene på på øyemål (ikke så ille men nesten) og det i tillegg blåser litt - da er jeg ikke like sikker lenger. Det er ikke "ille", men mistenkelig blir det fort...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her var det skjedd mye ser jeg, veldig interessant diskusjon også! Takk for alle innspill i tråden så langt. 

 

Tror jeg går for Heympipe med 1-7 og 150gr Sierrakuler. Virker som det er dette man kan få uten for lang ventetid for øyeblikket. Berger sine 153grs er kanskje best, men er vel knapt å få tak i om dagen. 
 

Rent hypotetisk, hva går i STR som gir best ballistikk på lange hold? Hvis vi ser bort fra alle andre hensyn og å være rasjonelle mtp leveringstider og hylseforming osv. 30-06 AI med tunge Peregrine kuler kanskje? Ser deres 226 grs har G7 på 0.453 (virker for godt til å være sant?). Blir nok for mye styr for meg uansett, men hadde vært artig å vite. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

JK90 skrev (7 minutter siden):

30-06 AI med tunge Peregrine kuler kanskje? Ser deres 226 grs har G7 på 0.453 (virker for godt til å være sant?). Blir nok for mye styr for meg uansett, men hadde vært artig å vite. 

Får du fart på 226gr i 30-06 (AI eller ikke)? Dette finner du uansett ut selv med å se på ladedata, og leke med ballistikkprogram. Jeg holder (på øyemål) en knapp på en 284-Shehane, med 180-190gr kuler, Berger har ei giftig 190 i 7mm. 280 AI virker vel og, men begge blir enkeltskudd da.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du kan regne 4-5m/s per cm, så 880-ish. Hvor reell BC er på sånne kuler, som knapt er utprøvd er vanskelig å si. 120 og 125gr kulene i 6.5mm har såvidt jeg kan se ca samme BC som oppgitt, så hvem vet..

Hvis jeg husker rett så kan jeg skremme 180gr kuler oppi 900m/s i 7mmWSMen min, så si 880 på 190gr Berger EOL med 0.384 G7BC. Den er reell, og det er noe med stabilitet (både gyroskopisk, og på selve ytelsene) som slår ekstremverdier hver gang.

 

Jeg har i vinter testa to kuler mot hverandre en del i 6mm. Sierra 110gr, og Sierra 107gr. 110gr ser MYE bedre ut på papiret, og jada, men stiller en hel del mindre opp på lange hold. Men man TREFFER mye mer med 107gr...

 

 

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Når jeg bruker V0 og V1000 til å beregne BC, så får jeg det samme som Litz.

 

1 hour ago, M67 said:

men noen kuler har tydeligvis veldig variabel BC.

Jeg så du hadde kommentert tilfellet med variabel BC på 147 ELDM på Litz sin FB side. Kan du detektere samme variasjon i BC med shotmarker som Litz finner med doppler? I så fall er det jo et utrolig snopt verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (22 minutter siden):

Jeg så du hadde kommentert tilfellet med variabel BC på 147 ELDM på Litz sin FB side. Kan du detektere samme variasjon i BC med shotmarker som Litz finner med doppler? I så fall er det jo et utrolig snopt verktøy.

Ja (helt sikkert ikke like nøyaktig, og med få skudd, konklusivt, men ja). Og lenge før han begynte å prate om det ;) Han brukte forresten to kronografer før han fikk seg radar.

Forskjellen i BC oppdaget jeg jo egentlig på papir, før jeg så den i loggen fra skiva, for jeg skjøt jo for høyt med den nye pipa når jeg brukte BC fra den gamle. Mener å huske vi hadde noen små- ovale kulehull også på ettidspunkt. Papp lyver aldri.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

Han brukte forresten to kronografer før han fikk seg radar.

Ja, jeg er jo klar over det, og har mange ganger tenkt at jeg skulle prøve et slik oppsett, men siden jeg har 3 kronografer som måler forskjellig så har jeg ikke brydd meg med det. Jeg stoler bare på magnetospeeden.Det to andre not so mutch... ingen er Oehler med 3 målepunkter.

9 hours ago, M67 said:

Forskjellen i BC oppdaget jeg jo egentlig på papir

Jeg har også sett rare ting med den kula, men jeg har tilskrevet det manglende snurr på pipa, og det var lett å fikse på. Den kula har produsert de beste gruppen jeg har skutt på 1000 m.  Jeg sitter tydelig vis på et parti med den gode varianten som har lav BC variasjon.  Både heldig og uheldig vis har jeg enda noen igjen siden jeg ikke har fått skutt så mye langt som jeg vil i det siste. Invasjon av jegerprøve og religion ødelegger helgene på skytebanen noe så inn i helvete...😔

 

147ELDm1.png.2f7eb396f74d11ead237dbc47844cb3d.png

147ELDm2.png.72ebdc66d4dd9bcfef4fcbe516491bbd.png

147ELDM.jpg.98e8786d04410e4f93fa062897bc3dce.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 minutter siden):

Jeg stoler bare på magnetospeeden

Jeg målte med to magnetospeeder samtidig, og mot Labradar. Alt tyder på at begge typene er svært presise (1m/s-ish) og at man kan stole på dem.

 

Bly skrev (7 minutter siden):

Jeg sitter tydelig vis på et parti med den gode varianten som har lav BC variasjon

Skyvelæret ditt sier jo at du har den samme som meg, den "dårlige" varianten. Og i 8" stigning (S&L-pipe) så er den dårlig. I 7.5 er den nice. Mulig jeg skal sende noen ut av 7"-twist-pipa en dag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:

Skyvelæret ditt sier jo at du har den samme som meg, den "dårlige" varianten.

Her er jo noe jeg ikke forstår for diagrammet og bildene over sier da at 1,440" har variasjon på 0,9%, mens 1,434" har 2,3%???

I teksten/diskusjonen sier Litz det motsatte??

 

Jeg blir ikke helt klok på denne kula forbi 13-1400 m..?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (13 minutter siden):

Her er jo noe jeg ikke forstår for diagrammet og bildene over sier da at 1,440" har variasjon på 0,9%, mens 1,434" har 2,3%???

I teksten/diskusjonen sier Litz det motsatte??

 

Hmm, jeg går litt i surr der jeg også. Men jeg lurer på om snakker kula som har lengst ogival, ikke kula som er lengst? Da har vi den "gode" kula? Men ja... Jeg har kjøpt disse i flere omganger, og vet jo kun hvilken versjon jeg har brukt på den batchen jeg kjøpte sist - og som jeg bare har noen få igjen av.

 

Bly skrev (13 minutter siden):

 

 

Jeg blir ikke helt klok på denne kula forbi 13-1400 m..?

Det er ikke mange 6.5-kuler jeg blir klok på på de avstandene... Ikke at jeg har skutt så mye der heller, ikke de siste 10 årene ihvertfall. Men back in the day brukte jeg 140gr A-Max, og den funka fint på 1550m. I vanlige 8"-stignings piper.

 

Det er jo her 338LM skinner. Du kan lade alle de vanlige 250-300gr-kulene og skyte 1800-2000m uten videre.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...