Jump to content

Før jeg drar (bank)kortet...


B.Hansen

Recommended Posts

Etter snart 11 måneder med lesing her på forumet (ikke 24/7 😉) så begynner jeg å bli klar til å handle en langholdsrifle.  Det er enkelte på forumet som ser ut til å ha mer peiling enn andre, så jeg følger rådene de har kommet med i diverse tråder.

 

Det første rådet jeg fulgte var å få mye mengdetrening, så i mai-22 meldte jeg meg inn i det lokale skytterlaget og begynte med DFS-skyting.  Etter å ha klart det første målet om 250/250 med en klubb-Sauer som ikke var pusset på 2 år så kjøpte jeg egen som belønning.  Det virker fornuftig å ha finkaliber DFS-skyting i bunn for all fremtid da jeg kan skyte et par hundre skudd i uka uten å bli ruinert, samtidig som jeg blir straffet med 9-ere hvis jeg ikke gjør alt riktig på hvert eneste skudd.  Så vet jeg at de beste  klasse 5-skytterne skyter 50.000 skudd i året og har trent så lenge at jeg er 90 før jeg har trent like mange år som dem (og da ser jeg neppe blinken uansett).  Ambisjonsnivået er derfor lavt, men jeg kan bli så god jeg klarer med den tiden jeg har til rådighet i løpet av en uke -stort sett 2 dager der jeg er førstemann inn og sistemann ut innenfor oppsatt treningstid.  Foreløpig pers er 55 tiere på rad liggende på 15m, så da kan endel le rått siden de skyter 55 stykk 10.9 på rad.  Men, jeg er på vei ihvertfall, selv om jeg aldri blir skytterkonge eller verdensmester.  Steg 2 for å bli god langholds-skytter tenker jeg er å øve opp til 1.000 meter med 6.5x55.  I mangel av lange nok baner i nærheten så blir nok 99% av skytingen på 200 meter og den siste prosenten på 300, men da får jeg iallefall trent med tofot og kikkertsikte istedenfor reim og diopter.  Noen få ganger i året så er muligheten tilstede for å reise på kurs til bibelbeltet eller utenfor Tigerstaden og skyte lenger enn 300 meter, da får jeg se hva jeg må øve mer på hjemme.

 

Fordi jeg kjøpte en ny STR 200 med ombyggingssett til .22 så har jeg et nytt 74cm 6.5-løp, sluttstykke og 2 magasiner som ikke brukes og tenkte å sette dette inn i en McMillan glassfiberstokk beregnet på Sauer.  Men, McMillan har lagt ned produksjonen av disse skjeftene og de to som lå på finn.no (Oslo, Kristiansand) forsvant relativt raskt.  Burde jeg ha is i magen og vente på den neste stokken som dukker opp, og deretter kjøpe ny STR 200 låskasse og avtrekkermekanisme?  Eller SSG3000 låsekasse for å få picatinny-skinne?  Det er en SSG3000 med McMillan-stokk tilsalgs i Sandefjord med 308W (https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=288735566) som ser fin ut, men da står jeg igjen med et (visstnok) lite brukt 308W-løp og et ekstra sluttstykke.  Får man solgt dette til en grei sum?  En ting er pengene, en annen å ha liggende deler man ikke får bruk for.  Det er en SSG3000 på Styrvoll (https://bmwear.no/produkt/bruktborsen/brukte-rifler/sig-sauer-ssg-3000-6-5x55), men dette er vel Target-stokken (laminert treverk med plast utenpå, veldig lik STR 200)?  Løpene har gått ganske mye (3.500 og 2.000 skudd, aner ikke ladning).  Eller skal jeg bare kjøpe kompletteringssettet til STR 200 (som av en-eller-annen grunn krever våpensøknad)?  Da får jeg i så fall også endel deler jeg ikke trenger.

 

Benytter anledningen til å takke de som i mange år har tatt seg tid til å skrive, forklare, svare og diskutere på forumet, håper jeg har fått med meg essensen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, B.Hansen said:

Det er en SSG3000 med McMillan-stokk tilsalgs i Sandefjord med 308W (https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=288735566) som ser fin ut, men da står jeg igjen med et (visstnok) lite brukt 308W-løp og et ekstra sluttstykke. 

Tror ikke det følger med et ekstra sluttstykke? Det er samme bolthode på 308 og 6,5. Altså samme sluttstykke.

Skal du drive med skyting på 2 og 300m er det liten vits med 6,5. Da kan du like gjerne skyte med 308 og få noen tusen ekstra skudd ut av pipa før den dør. Har du lyst på McMillan stokken ville jeg kjøpt denne. 6,5 piper kan og må du jo kjøpe fortløpende uansett. Det er forbruksvare.

 

2 hours ago, B.Hansen said:

Jeg ville ikke kjøpt denne. Jeg synes den er overpriset. I praksis får du en sort STR med picatinnyskinne og to utskutt løp. Når pipene passere 3000 skudd i 6,5 er det liten vits å bruke de til 1000m skyting. Jeg pensjonerer langholdspipene mine her et sted (av og til før også) og bruker de til annen skyting som ikke er langhold. Det som går igjen med 6,5 piper når de kommer opp i så mange skudd er høyere fartsspredning, som igjen medfører at det blir vanskelig å samle på lengre hold. Man får med andre ord unormalt stor høydespredning.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, bardp said:

Hvor mange har slitt ut sluttstykket?

Man sliter vel ikke ut sluttstykke😏 Det sagt så er det alltid lurt å ha en i reserve, nå er de jo også blitt registreringspliktig av en eller annen byråkratisk grunn. Da er i hvert fall fint å ha et liggende om man skulle trenge det til noe. De kan jo settes opp forskjellig også. En med speedlock, annen bolt hendel og fluting f.eks.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (12 timer siden):

Jeg ville ikke kjøpt denne. Jeg synes den er overpriset. I praksis får du en sort STR med picatinnyskinne og to utskutt løp.

Takk, dette er spot-on. Da er det bedre med et kompletteringssett til STR 200, så har jeg mulighet til å sette på diopter og reim og skyte Klasse 1 i DFS på 100-200-300 meter. Sparer 9.000 også.

 

Mengdetrening med den SSG/McMillan i Sandefjord på 200 meter, og noen ganger 300, er jo lurt, så kan jeg sette i egen 6.5-pipe de få gangene i året jeg får mulighet til å skyte lengre hold.  Prisen på ammo til 308W og 6.5x55 ser ut til å være lik (jeg sjekket kun BM Wear), men slik jeg forstår ekspertisen på forumet så vil et glatt Sauer-løp til 308W vare lenger. 

 

Det siste alternativet er jo å vente til neste McMillan-stokk legges ut på finn.no, og så kjøpe avtrekkermekanisme og låskasse til enten STR 200 eller SSG3000.

 

Det blir sabla morro å komme i gang med neste steg i skytingen i alle fall 😃 Har bare veldig lyst til at det neste steget er i riktig retning og spør derfor for sikkerhets skyld før jeg handler.

Link to comment
Share on other sites

@B.Hansenalt blir til slutt et regnestykke og avveininger mellom hvordan man skal bruke utstyret. Den største utfordringen med STR for bruk hvor man bytter mellom langhold og DFS er hvordan man skal løse kikkertmonteringen. Jeg holder en knapp på picatinny som er «permanent» montert på låsekassa. Da er diopterbruk ikke et alternativ. Jeg ville hatt to forskjellige låsekasserhus til DFS og langhold. Du må også huske på at picatinny skinne også koster noen kroner og de som er bra krever nok montering av en børsemaker, f.eks SPUHR. https://spuhrwebshop.com/en/bases/str/r-7042.html

 

Jeg ville vurdert den SSG av de enkle grunnene. Jeg vet ikke hva en brukt McMillan stokk går for? 10? Også må du ha picatinny til

2-3? Blir fort penger av det også..

 

Det som også kommer til å koste er optikk og montasje.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (8 timer siden):

 

Det siste alternativet er jo å vente til neste McMillan-stokk legges ut på finn.no, og så kjøpe avtrekkermekanisme og låskasse til enten STR 200 eller SSG3000.

Eller bare hive seg på et Vision, eller Jet-chassi. Jeg må vel si at McMillanstokken, uansett hvor mye jeg liker den, har blitt henvist til reserve og backup etter at aluminiumsplankene kom i hus.

Å kombinere DFS, korthold, inne, langt og PRS og wtf med 200STR er enkelt.

Man har er en neve låskasser, sluttstykker, skinner, avtrekk, og litt ulike stokker, og nok 6.5-løp - helst med rask stigning, og så er en good to go, til hva som helst ca. 308-piper er bare å hive i støpen som armering. De blir ikke brukt - man kan ha et kort et, til sub-leking evt. Men mine blir ikke brukt. Jeg skal vel til 15m-banen nå snart, for å trene litt PRS - og sist helg var en Sauer utlånt til PRS-kurs ute - med McMillan (latskap) og han som lånte den traff fint på 1000m, 2 er nå feltbørser til DFS-felt, (en til meg og en til jentungen) og ei er finfelt, innetrenings, og innesteve-rifle. 


Bare å samle deler, så lager en det en vil etterhvert.

 

 

 

K

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (5 timer siden):

@B.Hansenalt blir til slutt et regnestykke og avveininger mellom hvordan man skal bruke utstyret. Den største utfordringen med STR for bruk hvor man bytter mellom langhold og DFS er hvordan man skal løse kikkertmonteringen. Jeg holder en knapp på picatinny som er «permanent» montert på låsekassa. Da er diopterbruk ikke et alternativ. Jeg ville hatt to forskjellige låsekasserhus til DFS og langhold. Du må også huske på at picatinny skinne også koster noen kroner og de som er bra krever nok montering av en børsemaker, f.eks SPUHR. https://spuhrwebshop.com/en/bases/str/r-7042.html

 

Jeg ville vurdert den SSG av de enkle grunnene. Jeg vet ikke hva en brukt McMillan stokk går for? 10? Også må du ha picatinny til

2-3? Blir fort penger av det også..

 

Det som også kommer til å koste er optikk og montasje.

Takk igjen!  De brukte McMillan-stokkene som lå på finn.no kostet 8.000 og 10.000 ja.  I tillegg kommer picatinny-skinne (til STR 200-låskasse), låskasse, avtrekkermekanisme, tofot, m.m.  Optikk må jeg lese meg kraftig opp på, jeg har ikke kommet lenger enn til mil/mil og FFP på langhold og andre øvelser man har god tid.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Eller bare hive seg på et Vision, eller Jet-chassi. Jeg må vel si at McMillanstokken, uansett hvor mye jeg liker den, har blitt henvist til reserve og backup etter at aluminiumsplankene kom i hus.

Å kombinere DFS, korthold, inne, langt og PRS og wtf med 200STR er enkelt.

Man har er en neve låskasser, sluttstykker, skinner, avtrekk, og litt ulike stokker, og nok 5-.6-løp - helst med rask stigning, og så er en good to go, til hva som helst ca. 308-piper er bare å hive i støpen som armering. De blir ikke brukt - man kan ha et kort et, til sub-leking evt. Men mine blir ikke brukt. Jeg skal vel til 15-banen nå snart, for å trene litt PRS - og sist helg var en Sauer utlånt til PRS-kurs ute - med McMillan (latskap) og an som lånte den traff fint på 1000m, 2 er nå feltbørser til DFS-felt, (en til meg og en til jentungen) og ei er finfelt, innetrenings, og innesteve-rifle. 

 

K

Takker! 😃  Jeg hadde notert meg at med STR 200 som utgangspunkt så var McMillan best til langhold og Vision best til PRS, men hvis et Vision chassis fungerer like bra ut til 1.000 meter så er det enkelt å gå for dette selv om det koster endel mer enn en brukt McMillan-stokk (5.900 - 7.900 mer, ref. finn-annonsene).  PRS ser kjempegøy ut, men nærmeste treningsmuligheter er cirka 3-3.5 times kjøring hver vei og da blir det ikke trening så ofte som det burde for å bli god.  Som en mulig løsning for å bli litt bedre i PRS uten å kjøre så langt så snakket jeg for noen uker siden med den ene DFS-instruktøren i skytterlaget om å lære knestående.  Da kan jeg skyte klasse 2 i DFS og skli rett inn i V55-klassen om få år, samtidig som jeg tror jeg blir litt bedre i PRS ved å kunne skyte noe annet enn liggende.

Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (1 minutt siden):

men hvis et Vision chassis fungerer like bra ut til 1.000 meter

Selvsagt gjør det det. (Jeg må snart begynne å ta provisjon...) 

 

B.Hansen skrev (4 minutter siden):

Som en mulig løsning for å bli litt bedre i PRS uten å kjøre så langt så snakket jeg for noen uker siden med den ene DFS-instruktøren i skytterlaget om å lære knestående

Kanskje det ene Visionchassiet ikke er så ideelt til er skyting med reim, men det kommer litt an på skytteren, og stillingen. Jeg bytter til McMillan om jeg skal skyte f.eks. kikkertklassen, og mener noe med det.

 

B.Hansen skrev (6 minutter siden):

samtidig som jeg tror jeg blir litt bedre i PRS ved å kunne skyte noe annet enn liggende

Det er vel nesten nøkkelen til å kunne skyte PRS...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M67 Takk igjen, glad jeg spurte på forumet før jeg gikk all-in på McMillan.  Det virker som Mjølnir er ferdig bygget Vision basert på STR 200, men kommer med 70 cm pipe.  Jeg regner med at dette har noe med balanse og bevegelighet i PRS å gjøre, og at en 74 cm (som jeg har liggende) vil gå litt bedre på langhold -men er som nevnt grønn på både PRS og langhold.  Får begynne å sette meg inn i alle opsjonene  til Vision-chassiet, sender dem en mail med spørsmål om front end, picatinny-skinne her og der, ++.  Og så prioriterer jeg å lære knestående fremover istedenfor å jakte plasseringer i konkurranser på 15m liggende.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (2 minutter siden):

70 vs 74cm handler vel mer om balanse og vekt enn hvem som går best på langhold. Det hjelper selvsagt med ekstra fart, men det er nok ikke de fire ekstra cm som avgjør mest.

Kjøp et av hvert da, de varer jo max et par år uansett. Kan være greit å ha noe å bytte på. 70cm - ER mer håndterlig enn 74, og de 15m/s er ikke allverden. I PRS lader vel de fleste seg ned til 830-850 uansett. 6.5x55 på full blås er nokså mye overkill i PRS. Og skal du skyte 1000m regelmessig er det viktigere å finne noe med god presisjon og lav variasjon  - for ikke å snakke om å bruke ei kule med lav variasjon. Jeg leste noe om "2-300m for det meste" lenger opp her. Skal du bruke det til trening mot virkelig langholdsskyting, så er det vel nesten 22LR du helst bår bruke ;) Men spøk til side, 70cm er nok. Det skal gjerne noe greier frampå der også. (jeg har piper fra 40 til 76cm, alt til sitt bruk)

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

For å skyte langhold kreves det ikke noe mere av stokken enn at du kan henge på en tofot og ellers har god nok ergonomi til å skyte med kontroll. Den orginale stokken på STR er mer enn god nok til det. Det er stort sett andre grunner til at man bytter ut trestokken. Slik som at man ønsker noe som tåler vann og vær. PRS er nå mere en spesialisert skyteform hvor høy vekt og balanse blir et poeng. Man skyter heller ikke så veldig langt i PRS. Det er mere teknisk skyting på tid på halvlange hold fra ulike stillinger. 
 

Uansett for å bli god til å skyte langt så må man faktisk skyte langt. Det er liten vits å trene på 2-300 m, med mindre du følger rådet til @Elgjaeger og bruker 22LR. Da får du se både utfordringene med vind og høydespredning pga. fartsvariasjon i ammo.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

Det er liten vits å trene på 2-300 m

Jeg kjenner ikke trådstarter. Men en ting som er VELDIG greit å ha når en skal skyte langt, med ekstra usikkerheter som vind og ammo - og helst vil forstå disse - er grunnleggende skyteferdigheter. Jeg har trent og kurset folk en god stund nå, og dette er noe som mangler hos 90% av de som begynner. 

Trening på 15m,  200 og 300m er et svært nyttig grunnlag for langholdsskyting. 22LR er veldig nyttig trening, men skal man ha nytte av det på hold over 100m, så må en passe på å ha ordentlig ammunisjon.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, M67 said:

Jeg tenkte mer generelt.

Vi er ikke uenig i det 😉.

 

Med god nok 22LR ammo som M67 sier kan man ha mye glede av 100-300m. Det som kan være en utfordring er elektroniske skiver på disse avstandene. De gamle med underliggende lyd sensorer er for dårlig til 22LR.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (49 minutter siden):

Vi er ikke uenig i det 😉.

 

Med god nok 22LR ammo som M67 sier kan man ha mye glede av 100-300m. Det som kan være en utfordring er elektroniske skiver på disse avstandene. De gamle med underliggende lyd sensorer er for dårlig til 22LR.

Bruker Megalink med 3 underliggende lydsensorer per blink utendørs.  Jeg får teste når banen åpner tidlig i mai, eventuelt dra til en helårsbane i nabobyen nå.

 

Hvilken ammo er god nok på 200-300 meter?  Jeg trener med SK Standard, i andre enden er vel RWS R50 og Lapua X-ACT.  Nå er jeg ute på tynn is, men jeg leste forrige måned om tre forskjellige typer/merker ammo som egentlig var like bare at antall "avstikkere" per 1.000 skudd (eller lignende) var færre på den dyrere ammunisjonen (altså mer kvalitetskontroll).

 

På 200-300 meter så bytter jeg forsikte fra 1 prikk (15-100 meter) til 3 prikker med 6.5, må vel kanskje ha et enda høyere forsikte for .22.

 

Tusen takk til alle som har tatt seg bryet med å svare, setter virkelig pris på det!

Link to comment
Share on other sites

@B.HansenJeg bor i et rævhull av en by hvor alle politiske fingrer sitter fast nettopp der, så vi har ikke hatt 200 m bane på noen år nå. Men jeg mener å huske at det gamle systemet var Megalink, og at det ikke registrer 22LR.

 

Angående ammo som virker så er vel @M67 rette mannen til å si noe om det. Jeg bruker stort sett SK std og lever med høydespredningen som fort blir et A4 ark på 200 m. Som du skjønner så er det ikke 22LR jeg prioriterer å skyte langt med😉

 

Diopter kan sikkert noen andre redegjøre for. Jeg styrer unna det også.. Jeg liker å se hva jeg skyter på😉

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (3 timer siden):

De gamle med underliggende lyd sensorer er for dårlig til 22LR.

Det virker helt fint, men de må være vedlikeholdt. Jeg skyter en hel del på Megalink med underliggende sensorer (jeg ser sikkert 100 000 skudd i året på 100m, men skyter dem jo ikke selv). Anvisning er problemfritt sålenge skiva ikke har 20 år med gummirester inni, og hovedgummien er hel - og det er magebånd selvsagt. Men man må ha et forhold til hvordan skiva fungerer, og tilhørende vedlikehold. Er vedlikehold i orden anviser den på både 2 og 300m.

Drar jo rundt på stevner med unger/ ungdommer i skytterlaget, og det er en del krøll med 22LR og skiver, men det er manglende vedlikehold som er greia. 

 

Skiver med mikrofoner som sensorer er avhengig av lyd, og subsoniske prosjektiler må da ha et gummibånd å treffe, og kammeret mikrofonene står i må være noenlunde tett. Dvs skiva må være "i orden". Supersoniske kuler lager sitt eget smell, og vil bli anvist om du fjerner hele sikteblinken og all gummien og alt unntatt mikrofonene.

 

Ofte er vedlikeholdet bedre på 100m, siden man er avhengig av at skivene anviser 22LR der. Det blir huskestue om ambisiøse foreldre mistenker at anvisninga til ungene er feil... På 200m tåler en mer, siden det er lite 22-skyting der - men samtidig er ikke 200m skivene like voldtatt av idioter - og trenger knapt vedlikehold utover å bytte magebånd når det er tomt.

 

200m er 50-80 klikk fra 100m, og 300 er 140-180. 300m er ute av "diopter-rekkevidde". På 200m har jeg skutt en del med "DFS-oppsett", og har hatt anstendige poengsummer, men stående er veldig utfordrende. 

Ammunisjon til lange hold, så er det jo hva som går godt i den aktuelle rifla - men samtidig hva som har jevn hastighet. Jeg skrev noe om det for litt sida. RWS Match, og Match S er vel det jeg har brukt mest, og er mest fornøyd med av det som koster "normalt". RWS R100 er vel det jeg vil anbefale dersom man mener noe med det, eller vil ha vekk den verste høydespredningen. En god R100-lot kan man skyte 250 med på 200m. KAN...

 

Det du trenger @B.Hansen, er en 200STR i 6.5x55, et anstendig kikkertsikte - av alt som er gjennomprøvd, lett å kjøpe, lett å selge, og "Godt nok" ( I massevis egentlig) så er min anbefaling denne VORTEX VIPER PST GEN II 5-25X50 EBR-7C FFP MRAD (Volumselger til langhold!) | FINN torget

Fancy stokk haster ikke. STRen har en stokk som er grei til mye mens en lurer, sparer, bestemmer seg...

 

 

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I 2017 fant jeg ut at jeg hadde lyst til å prøve rifleskyting og kjøpte en 200STR i 6,5x55. Året etter var jeg dagen før å bestille et kompletteringssett. Da sa han som lærte meg å skyte, at jeg måtte kjøpe en egen rifle i .22LR. Det ville lønne seg og føre til langt mer trening. Jeg fulgte hans råd, og har aldri angret siden. Jeg mener at alle som ønsker å bli bedre skyttere må ha en meget god finkaliberrifle som er tilgjengelig hver dag.  (klarte ikke å la være å bringe dette rådet videre)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@nhd Ja, den opprinnelige planen min endret seg også fra at .22 STR 200 var noe jeg måtte gjennom, til at den riflen er grunntreningen året rundt. Nå har jeg fått massevis av gode råd i denne tråden, bl.a. å utvide horisonten min for hvor langt hold jeg kan trene med.22 på 😊 Og så har jeg lagt McMillan-planen på is og må bestemme meg for Vision Chassis i OD Green eller kompletteringssett til STR 200.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, B.Hansen said:

Og så har jeg lagt McMillan-planen på is og må bestemme meg for Vision Chassis i OD Green eller kompletteringssett til STR 200.

Med mindre du har veldig konkrete planer om å skyte PRS så ville jeg heller brukt pengene på virkelig god optikk i stedet for Vision(Norge) aluminium bønnestokk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (33 minutter siden):

Med mindre du har veldig konkrete planer om å skyte PRS så ville jeg heller brukt pengene på virkelig god optikk i stedet for Vision(Norge) aluminium bønnestokk. 

Jeg skulle til å argumentere imot, helt til jeg innså at det står "virkelig god optikk" på de fleste av mine rifler, også de med stokk til nesten ingen penger...

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

PRS hadde vært kjempegøy, men jeg må bli bedre til å skyte, bli vant til å bruke kikkertsikte, og lære å skyte knestående. Og så er det 6-7 timer kjøring totalt for å komme til/fra et PRS-miljø. Pri 1 er langhold, og det kommer en tid der jeg må over på noe annet enn 6.5. Optikken M67 linket til ser veldig bra ut til en ikke avskrekkende pris, og så ser jeg at det er mulig å bruke 50.000 på andre modeller også. Har du noen forslag? 😃

Link to comment
Share on other sites

Man kan fint skyte PRS uten å være flink til å skyte, man vinner bare ikke. 

 

B.Hansen skrev (15 minutter siden):

Har du noen forslag?

Jeg ville kjøpt en SuB 6-36x56. CCW, med GR2ID retikkel. Eller en March HM 4.5-28x50. Den siste har jeg, og bare digger den. 4.5-42x56 er også fantastisk. Ellers er vel ca alti den prisklassen fantastisk. Jeg har iallefall ikke sett noe i den leia som ikke var sykt bra. Zeiss LRP er jo ute, og mange liker den - selv har jeg bare såvidt sett i en. Leica PRS er litt under toppene i pris, men er veldig skarp og fin, så har du Vortex Razor HD... Kom deg på en bane, se og sikl... Det er 2 PRS stevner i februar, der du vil kunne se veldig mye bra. Sokndal den 18 og Mykland den 25. Stiller du skal jeg låne deg rifle.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (25 minutter siden):

PRS hadde vært kjempegøy, men jeg må bli bedre til å skyte, bli vant til å bruke kikkertsikte, og lære å skyte knestående. 

Sånn DFS type knestående er lite relevant i PRS. Er nesten ingen øvelser uten noe støtte som tofot eller bag lenger. Var flere reim øvelser o.l før, nå er vel også PRS riflene på 10kg+ for tunge for det…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (22 timer siden):

Det er 2 PRS stevner i februar, der du vil kunne se veldig mye bra. Sokndal den 18 og Mykland den 25. Stiller du skal jeg låne deg rifle.

Slikt et fantastisk tilbud går det ikke an å takke nei til! Mykland er 2-2.5 time unna (hver vei), avhengig av om vi får låne hytte i vinterferien eller ikke.  Sogndal er 4t45min hver vei, så det blir i overkant mye.  Er nå påmeldt stevnet i Mykland og har betalt.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (23 timer siden):

Sånn DFS type knestående er lite relevant i PRS. Er nesten ingen øvelser uten noe støtte som tofot eller bag lenger. Var flere reim øvelser o.l før, nå er vel også PRS riflene på 10kg+ for tunge for det…

Ja, ser ikke så mange bilder fra PRS-stevner med klassisk knestående i DFS-stil.  Men hvis det er den eneste treningen utenom liggende jeg kan få til på ukentlig basis så må det være bedre enn ingenting? :)

Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (14 minutter siden):

Ja, ser ikke så mange bilder fra PRS-stevner med klassisk knestående i DFS-stil.  Men hvis det er den eneste treningen utenom liggende jeg kan få til på ukentlig basis så må det være bedre enn ingenting? :)

Man kan sikkert si mye om PRS-skyting, men det hjelper ennå å kunne skyte, og å kunne skyte knestående er å kunne skyte - og det er ei svært anvendelig stilling i mange andre sammenhenger.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/6/2023 at 10:52 PM, M67 said:

Jeg ville kjøpt en SuB 6-36x56. CCW, med GR2ID retikkel. Eller en March HM 4.5-28x50. Den siste har jeg, og bare digger den. 4.5-42x56 er også fantastisk.

Det er vel omtrent de dyreste som er å oppdrive?

@B.HansenSkal du ha veldig god optikk som koster noe mindre tror jeg Minox ZP5 fra AstroSweden er en god deal for øyeblikket.

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/141/zp5-tac

 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 minutter siden):

Det er vel omtrent de dyreste som er å oppdrive?

Vel, han nevner jo "50 000,-" i samme setningen som han spør etter forslag... Minoxen er forresten veldig bra, alt til de prisene er det nesten et kupp. Men det står stort sett "ej lager", og det får meg til å mistenke at neste batch ikke er så "rimelig".

 

Elgjaeger skrev (9 timer siden):

Hjelper mye å kunne skyte ja, og selvsagt ikke negativ verdi av knestående trening, men er ikke dumt å trene litt på andre stillinger heller, barrikader, stoler, stiger etc. Bare liggende på magen med tofot er ikke den beste PRS treningen

En "barrikade" med ulike høyder... - ei gardintrapp er et enkelt hjelpemiddel - der en skal skyte fra alle trinnene, vil gi grunnleggende innføring i utfordringene i de ulike stillinger man havner i i PRS.  Etterhvert, med bedre balanserte rifler, lettere avtrekk og små kaliber har PRS blitt mer og mer fokusert på fart, å komme mellom stillingene fort. Selve skytinga, fra rifla er landet, til det smeller, er gjerne ikke så vanskelig- Ihvertfall ikke om en behersker OK avtrekksteknikk (og det gjør man når man skyter 250 på DFS-programmet)

I starten, spesielt med helt andre (ikke nødvendigvis færre, men andre) bagger/pøller, og mer baktunge rifler med gjerne storvilkalibere og tilsvarende avtrekk, og gjerne heller ikke stødige barrikader, så var fokus mye mer på "gammeldags" skyteferdighet, man måtte holde i ro, ta imot rekyl, og skyte igjen, fort og presist, som nå, men man måtte ha mye mer oppmerksomhet på selve skuddet. 

 

Fant noen videoer, der en kan se forskjellen, går fra "ordentlig rifle", til ekte muserifle, og samtidig fra "tradisjonell" balanse (AIen er baktung selv etter gammel standard, den ER for å skyte med magen på bakken) til lenger og lenger fram. 

 

Ekte rifle 😄 https://youtu.be/TPcd9EzUiBY

 

Kverulantkaliber ;) https://youtu.be/u8oTu6oX-aw

 

Mouse Gun https://youtu.be/aqJO-2hkeLk

 

Nå er det gøy med andre ting enn PRS også, og helt rene PRS-rifler ofte ikke så gøy å gå lange strekk med, og de er ofte litt for "Formel 1" til rote rundt i myra med. Jeg tror mange er mer tjent med noe mer allround/ mellomting før de går all in i ren PRS.

Jeg må jo tilstå at minst et par av riflene mine er slik de er fordi jeg syns det ser bra ut, like mye som at/ om det er effektivt...

 

@B.Hansen Til Mykland. Holder en 200STR i Vision? 6.5x55? Anbefaler at du kjøper ammo selv, den er innskutt, og går OK (1. skuddstreff på 1000-meteren av fersk skytter på PRS-kurset..) med Norma DL Bane. Går like bra med felt, men det er (dramatisk) overkill på Mykland. Mulig det blir en Rem-klon i et eller annet kverulantkaliber ledig, men det vet jeg ikke per nå.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (29 minutter siden):

 

@B.HansenSkal du ha veldig god optikk som koster noe mindre tror jeg Minox ZP5 fra AstroSweden er en god deal for øyeblikket.

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/141/zp5-tac

 

 

Er ikke så verst dette tilbudet heller på OBOS-utgaven fra Minox i Holland. €1404 + frakt og mva:

(jeg hadde brukt mellomlegget på 30k til toppklasseoptikken på ammo..)

 

Litt enklere optikk enn ZP5 men samme tårn og fint retikkel. Dessuten, lav vekt: 940g.

 

https://www.optics-world.nl/winkel/product_info.php?products_id=2081

 

image.png.989a94358fb3ea80526a4bb036fcd2c7.png

image.png.0fe4f3aae5a9888e93495c273a3ca513.png

image.png.1812a00a52e2b82b4237cfee3db8c13a.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

@B.Hansen Til Mykland. Holder en 200STR i Vision? 6.5x55? Anbefaler at du kjøper ammo selv, den er innskutt, og går OK (1. skuddstreff på 1000-meteren av fersk skytter på PRS-kurset..) med Norma DL Bane. Går like bra med felt, men det er (dramatisk) overkill på Mykland. Mulig det blir en Rem-klon i et eller annet kverulantkaliber ledig, men det vet jeg ikke per nå.

Jeg er ekstremt fornøyd hvis jeg kan låne en 6.5x55 200STR i Vision chassis.  Ser ut til å trenge 80 skudd, så kjøper 2x50:  Norma 6,5x55 Diamond Line bane 8,4g.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 8.2.2023 den 8.55):

Fant noen videoer, der en kan se forskjellen, går fra "ordentlig rifle", til ekte muserifle, og samtidig fra "tradisjonell" balanse (AIen er baktung selv etter gammel standard, den ER for å skyte med magen på bakken) til lenger og lenger fram. 

 

Ekte rifle 😄 https://youtu.be/TPcd9EzUiBY

 

Kverulantkaliber ;) https://youtu.be/u8oTu6oX-aw

 

Mouse Gun https://youtu.be/aqJO-2hkeLk

Har søkt på dette forumet og på Google uten å finne ut hva kverulantkaliber er 😄  308W?

 

Jeg har forresten meldt meg inn i PRS i dag, så håper alt det formelle nå er på stell til Mykland Wintermatch selv om jeg er usikker på hva som menes med lisensnummer:

 

image.png.6646018894d462fcd7888363f058d770.png

 

Varmet opp i går med mine aller, aller første knestående skudd (med mindre jeg skøyt knestående med Mauser på slutten av 80-tallet 🤔).  234 poeng av 250 (15m, reim og diopter) mens jeg prøvde å trekke av mens forsiktet beveget seg forbi senter.  Sisteplassen på Mykland er sikret men det tar jeg med knusende ro.

Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (17 minutter siden):

Har søkt på dette forumet og på Google uten å finne ut hva kverulantkaliber er 😄  308W?

"Kverulantkaliber" er kaliber som folk som ofte kverulerer på stager, bruker. Oftest de mer "seriøse", altså med et "helt optimalt" kaliber - og da blir det som regel en eller annen improved 6BR. Ordet ble oppfunnet av RO, da jeg spurte en gang for mye om et eller annet, ute på vestlandet et sted...

 

 

K

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
B.Hansen skrev (På 7.2.2023 den 22.02):

Slikt et fantastisk tilbud går det ikke an å takke nei til! Mykland er 2-2.5 time unna (hver vei), avhengig av om vi får låne hytte i vinterferien eller ikke.  Sogndal er 4t45min hver vei, så det blir i overkant mye.  Er nå påmeldt stevnet i Mykland og har betalt.  

@B.Hansen tok utfordringen, kom, så og skjøt. Helt nybegynner, og knapt brukt et kikkertsikte før, så syns jeg dette var veldig sporty. Stevnet hadde 3 deltakere som ikke har skutt PRS-stevner før. To av dem var på kurset vi hadde i slutten av januar. 

Nå reklamerer jeg for meg selv... men jeg mener bestemt at jeg kunne se nytten av kurset, og tror nok det er en god ide å gå et sånt kurs eller noe lignende, for de som ikke har ei PRS-gruppe i nærheten som de bare kan skli inn i. Det er selvsagt ei mye bedre løsning, men ikke mulig for alle. 
Selvsagt er det mulig å komme rett på stevne som her, men kjøp nå iallefall ikke masse greier basert på internettkunnskap. Det gjelder også @Smell - du starta en diskusjon som tok av i mange rare retninger og konklusjoner - men skal det være en konklusjon: Prøv PRS før (FØR) du kjøper utstyr til det.

 

 

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 minutter siden):

du starta en diskusjon som tok av i mange rare retninger og konklusjoner

Du sier noe. Helt ærlig så blir nok flertallet i den tråden rimelig skuffet om jeg skulle innrømt at jeg nå har tjuvlånt ei STR fra skytterlaget. Venter på skinna som dukker opp i posten til uka :). Konklusjonen min ble som din - best å prøve først. Det blir lagt fra optimal, men jeg får prøvd meg lengre enn 22lr. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...