Jump to content

7.62 x 63 erstatning.


saf8872

Recommended Posts

Per-S skrev (9 timer siden):

Temaet omkring Nato patroner er en gjenganger

Jeg "skjøt opp" (storviltprøven) med min gamle Karabiner 98a. Den var "as issued" i 1918, og kamret i det som opprinnnelig het 8mm S Patrone. 8x57IS kaller vi den idag. 8mm Mauser, eller "7.92" er også navn den går ved. Iallefall umodifisert Mauser.

 

Etter skyting var det å møte ved "sekretariatet" for å få påskrift på jegeravgiftskortet. Samtalen gikk omtrent som følger, og er litt av grunnen til min "avhandling" i første svaret:

"Lang eller kort Nato"

"8x57"

"Hæ, kaliber mener jeg?"

8mm Mauser

Hmmm? 8mm hva for noe? Kort eller lang?

Jeg igjen: kaliberet er 8x57IS

"ja men hva slag kaliber?"

"sju to og nitti!"

Sekretæren: "Åå jaaa... TYSK Nato"...

 

K

  • Haha 7
Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har vel i overkant gitt TS svaret, likevel mye morsom OT. Jeg kan bidra litt siden 7,62 idiot er nevnt. Slik ser en 7,62 idiot ut. For ikke å bli stemplet her....jeg fant den i bøtta på skytebanen, det er en stund siden nå, jeg tror fenomenet er nesten utdød.

DSC06086.JPG

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Vi hadde ein på skytebana som vart med i halvmåneklubben og fekk blåst av utdragaren (type liten knott, ikkje sånn diger mauser-dings, usikker på våpenmerke) etter at ein j.... idiotvåpenhandlar hadde gitt han 308 i staden for trenullseks.  Fekk dessverre ikkje sett på hylsa.

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, beaker said:

Vi hadde ein på skytebana som vart med i halvmåneklubben og fekk blåst av utdragaren (type liten knott, ikkje sånn diger mauser-dings, usikker på våpenmerke) etter at ein j.... idiotvåpenhandlar hadde gitt han 308 i staden for trenullseks.  Fekk dessverre ikkje sett på hylsa.

 

Jeg vil nå påstå at idioten er h*n som ikke har snøring på hva som puttes i våpnet. Man bør nå som et absolutt minimum vite hvilket kaliber/patron sitt eget våpen er kamret for....

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (23 timer siden):

"Åå jaaa... TYSK Nato"...

Lang eller kort tysk?

Ja, vi kan le litt, men de fleste som ikke er opptatt av kuler og krutt er ikke helt inne i begrepene. De fleste av oss er uvitende om mye som er naturlig for andre folk flest, i flere tilfeller. Har man et våpen så bør en være såpass innenfor at du vet hva våpenets riktige ammunisjon er. Kjører bilen din diesel eller bensin eks. ? Hvem komponerte brudemarsen i stykket "En mittsommernattsdrøm" Beethoven eller Felix Mendelson? Vet man ikke viser en klokskap ved å spørre, her inne er det mange kloke som kan svare andre kloke. Kloke spørsmål og svar leser vi daglig her på kammeret. 

DSC06090.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere ganger på jakt etter ett objekt i ombygget mauser eller standard skarpskyttermauser eller lignende på Finn.De aller fleste har ikke peiling om den er i 6,5, .308 eller 30-06. Har bare avsluttet dialogen for de har ikke peiling. Fikk tak i tilslutt ett flott eksemplar som var bygget med matchløp, picatinney, ny stokk etc for en billig penge. Men blir helt matt!

Link to comment
Share on other sites

Helt klart @Rausheimder utfylte du den setningen jeg manglet. Jeg har ved noen anledninger vært lettere sjokkert og hørt enkelte DFS-skyttere som har dugnaden sin på jegertrening over hvor lite de kan og vet utover Sauer og 6,5. Jeg hørte en standplassleder uttalte at alt annet enn 6,5 er bortkastet tull. En DFS-skytter på standplass som leder og instruktør har spurt meg om hva 45/70 Govt. er i kaliber/diameter i forhold til 6,5, kritisk ment. En annen kontrollant avviste en som skjøt opp til storviltprøven med Barnes homogen kule som en ikke lovlig jaktkule med blyspiss, skytteren som ble rammet har skiftet klubb for oppskyting, men alt dette kan diskuteres og ytres om i en egnet tråd. @Rausheimdet finnes litt av hvert blant jegere og standplassledere, inntrykket mitt er at det har jevnet seg ut til det bedre. Det blir stadig mer oppegående folk på jegertrening som kan sakene sine, det er gøy og inspirerende å observere hvordan de gjør treningen for mange uerfarne til bedre skyttere, også de som har overdreven selvtillit trenger et kikk. 

Rausheim skrev (52 minutter siden):

Det ekstra artige er vel at man burde forvente at de som sitter og skriver under på jegerkortene på en SKYTEBANE vet at det finnes mer enn kort nato, lang nato, tysk nato og tynn nato (6,5x55) av kalibre :)

 

Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (På 3.2.2023 den 19.59):

Det ekstra artige er vel at man burde forvente at de som sitter og skriver under på jegerkortene på en SKYTEBANE vet at det finnes mer enn kort nato, lang nato, tysk nato og tynn nato (6,5x55) av kalibre :)

Det er bare å melde seg inn i slike lag og begynn å jobb dugnad sammen med dem, da kan kompetansen økes.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2/3/2023 at 7:59 PM, Rausheim said:

Det ekstra artige er vel at man burde forvente at de som sitter og skriver under på jegerkortene på en SKYTEBANE vet at det finnes mer enn kort nato, lang nato, tysk nato og tynn nato (6,5x55) av kalibre :)

 

I mitt skytterlag er det (elg)jaktlagene som bytter på å arrangere storviltprøvene. Følgelig er det de samma folka på begge sider av skranken. Noen kan mye, noen kan lite. Det er ikke noen kunnskapstest for å være å med arrangere. Det enkleste er å lese av på våpenkortet.

Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (På 3.2.2023 den 19.59):

Det ekstra artige er vel at man burde forvente at de som sitter og skriver under på jegerkortene på en SKYTEBANE vet at det finnes mer enn kort nato, lang nato, tysk nato og tynn nato (6,5x55) av kalibre :)

 

 

Hvorfor det?

De skal se at gubben setter 5 skudd innen ringen og taste litt på telefonen. Ferdig jobb. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...