Jump to content

Merkelig resultat på enkelt serie


Tjukkas

Recommended Posts

Var på 15 metersbanen og skjøt i kveld. 
Og hadde en litt rar serie. 

Jeg hadde først skutt 3-4 serier hvor det meste gikk så bra som det går når jeg skyter. Dvs alt hadde i alle fall tangert innersirkelen på skiva mi. 
Og deter jeg fornøyd med i min form, og med en BRNO mod 2, Nikko Sterling kikkert, jegerstropp iført grilldress light med crocs på føttene. 

Men så fikk jeg en serie der samtlige skudd lå med samme samling, men sentrert ca i åtteren, rett til venstre for senter. 
De neste seriene så lå alle skuddene riktig igjen. Det hender selvsagt at jeg skyter en slenger eller to, men ikke en hel slenger serie  med grei samling. 

Så det må jo være no jeg har gjort konsistent feil i akkurat den serien. 
Jeg bare skjønner ikke hva?


 

Link to comment
Share on other sites

Den har det paralaksejustering  ned til 9 meter. Og det var kun den ene serien. De andre 45 skudden jeg skjøt i  dag satt der de skulle. Med en og annen slenger som var meg (har en tendens til å rykke av et og anna skudd når jeg glemmer at man faktisk må puste noen ganger, men da sitter de som regel lavt til høyre. Her satt de pent samlet tuil høyre, og det va hele serien). 

Kan jeg ha tilta våpenet litt? 


Har ca 250 skudd med den kikkerten, og det der har ikke skjedd før. 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (1 time siden):

Han skyter 22lr, ingen rekyl. 

Rekylopptak har mye mer å si på 22LR enn på f.eks. 6.5x55. Kula tilbringer en evighet i løpet, og det er god til til å rote det til.

 

Tjukkas skrev (21 timer siden):

Men så fikk jeg en serie der samtlige skudd lå med samme samling, men sentrert ca i åtteren, rett til venstre for senter. 

Alle som konkurrerer har gjort det der en eller annen gang, helst flere. Forklaringene varier relativt mye. Jeg gjorde det selv for et par stevner siden. Perfekt, bittelita samling, midt i nieren under. Hadde is i magen så stilte bare et par knepp opp. Neste serie satt øverst i tieren...

Avtekksfeil, siktefeil, rekylopptak, Jeg skulle gitt en del for ei forklaring faktisk.

Men, det at det skjer mye oftere inne, eller for ungdommene, med 22LR, og at jeg aldri har sett det (på samme måte) med "smått" grovkaliber, ute, ihvertfall ikke når det skytes med tofot - men med 338 og 50 - altså bare på kaliber der rekyl betyr nokså mye - så funderer jeg på rekylopptak, hvor hardt er rifla i skulderen, hvor rett, og hvor mye samme plass. Men vet? nei.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er så rart at det var en enkelt serie av 10 serier. 
Ammunisjonen var Augila Standard velocity som rifla mi ser ut til å like særdeles bra.

Rifla var rett på fra forige treningsrunde. Så behøvde ikke skru. Og gjorde det heller ikke nå. Så da setter jeg det på konto for rekyloptak/ skytestilling. 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...