Jump to content

Digitalt skyvelære


Blaser_308

Recommended Posts

Øya blir eldre✌️, men kroppen holder seg ihht baderomsvekt som burde vært hengt ut på 100 meteren:-D 

 

Skal kjøpe meg et digitalt skyvelære for å måle headspace og hylselengde. Har headspace settet til Hornady på vei.

 

Hvilken digital skyvelære anbefales, og hvor god kvalitet får man for rundt 1200kr i dagens marked?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fire digitale skyvelære på jobb og privat; Vogel, Biltema, Lyman og Würth, og alle koster under 1200,-. Jeg har også testet med 20,00 mm kalibreringsbrikke, og alle er like nøyaktige. Det jeg ikke liker med Biltema sitt er at det må resettes hver gang jeg lukker det, det går sjelden tilbake til null. Det gjør at jeg ikke stoler på det, og da er noe av vitsen borte. Bruker Lyman til lading og er godt fornøyd med det. Würth og Biltema sine ser for øvrig ut til å være laget i samme pressa, men av en eller annen grunn virker Würth-en litt tightere i mekanikken, og den har ikke samme problem som Biltema sin.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå omhandler tråden digitale skyvelære.

jeg ville heller kjøpt et dyrt analogt enn et billig digitalt.

Jeg foretrekker helt klart mitutoyo.

Nå har jeg sett et annet merke, som så og føltes ut som en kopi av mitutoyo, dette koster rett over 1000 lappen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et digitalt fra Deal Extreme for mange år siden, tror det kostet 100,- kr. Det har fungert helt fint, inntil en liten plastknott på batteridekselet knakk. Da ble det dårlig kontakt med batteriet, og trøblete å bruke. Kjøpte derfor et nytt på Jula, men det var ikke i nærheten av like bra. Det var mye røffere mekanisk. Burde ha reklamert, men "stor gutt, fikse sjøl" osv. Slipte kjeftene, fjerna grader etc. så blei det bra. Har ikke sjekka nøyaktigheten på noen av dem, så det aner jeg ikke noe om. Men begge fungerer fint til det jeg bruker dem til. F.eks måle hvor mye jeg presser hylsene mine. Det er jo bare relative mål, sammenligne før og etter pressing. Har et par enkle mekaniske i bakhånd. Kjekt når batteriet er tomt, butikken er stengt osv.

På jobb bruker jeg et enkelt mekanisk Mitutoyo. Det gir bedre godfølelse, og er antagelig mer nøyaktig. Men jeg kunne klart meg helt fint med noe billigere.

Tror jeg ville anbefale å kjøpe et billig et på Aliexpress e.l. først. Om det ikke føles bra nok, så dra på med noe skikkelig.

 

PS: Kjøp et billig mikrometer i samme slengen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...