Jump to content

Blåse liv skytebanen med feltskyting- forslag og tips!


MatsPelle

Recommended Posts

Når man sitter fredfullt på post har man jo mulighet til å drømme seg litt bort i fremtidige prosjekter. Denne gangen handlet det ikke om hva fruen har bestemt skal utredes på hyttene eller i hjemmet, men snarere om å få litt liv i en gammel skytebane.

 

Når jeg vokste opp, var det flittig bruk av banen der både unge og gamle skyttere møttes ukentlig for å øve. Selv om banen startet som et DFS-anlegg og fremdeles er en DFS skytebane så finner du ingen slike skyttere her lengre. Med noe få unntak så tror jeg DFS skytterne forlot banen i samme årgang som Kragen skulle byttes ut med Saueren. Likevel var det en del aktivitet på banen i nesten 2 tiår med jaktrelaterte arrangement. Etter ildsjelenes bortgang har det blitt mindre og mindre bruk av banen og nå er det vel skarve 10 betalende medlemmer ellers så er det kun oppskytning før jakta. For å få liv i miljøet igjen er tanken å arrangere feltskyting igjen!

Det jeg nå sitter og lurer på er hvordan vi skulle gjennomført dette. Om vi skal gjøre ett skikkelig forsøk så er jo målet at det skal bli noe for alle, men samtidig må det jo ha en viss utfordring. Det er ikke lett å dra jegerbanden som knapt tar i rifla før jakte ut på stevner. Likevel så henger det masse bilder fra disse stevnene der du ser plassen smekk full med blide folk.

Noen av dere lurer sikkert litt på hvorfor vi ikke bare avholder feltskytinga på samme måte, siden det har vært en stor suksess tidligere. Aller først så var jo det min første tanke å bare gjenskape det gamle, men jeg frykter fallhøyde er stor. Vi ønsker jo at alle kan komme og prestere på et nivå som gjør turen verdt, der ingen opplever at «dette er bare for sport -skyttere». Utfordringen handler i all hovedsak om at noen stiller jo med en Mauser som banker 9,3 med noe enkel optikk og 30 + 5 skudd i året, mens andre stiller med utstyr til godt over 100k.

 

Å lage ulike blinker/ utfordringer for ulikt utstyr blir alt for omfattende frykter jeg. I den forbindelse så har jeg fått litt inspirasjon fra det gutta i USA driver med «NRL hunter». Kanskje skulle man lage 3 rifleklasser på noe samme måte. Hva tenker dere om denne løsningen?

Videre så er spørsmålet knyttet til selve gjennomføringen. Jeg har ramset opp en liten liste for hvordan jeg ser for meg at ting kan gjøres. 100m elektronskive tenker jeg er gull for å la folk skyte inn eller verifisere at stokken ikke har vridd seg og rifla slenger 3mrad på 100m.. Antall skudd er kanskje litt sparsomt, men tanken var at det gir mulighet til å få 2 muligheter på flere mål og at hele matchen bare er 20 skudd for å gi folk en som bommer mulighet til å korrigere, men siden vi ikke er ute etter minst mulig samling er vi ikke så nøye på hva antall skudd utenom dette.

I tillegg så er jo spørsmålet hvor store blinker skal man lage til de ulike holdene.

Så kommer spørsmålet om pris, er det usmakelig å ha en skytteravgift på 200kr eller er det usmakelig. Pengen går jo naturligvis til erstatning av materiell og vedlikehold på banen.

Håper på gode innspill, og for dere som leser dette på post «skitt jakt»

  Stage 0: (banen)

100m elektronisk skive for innskyting til man er happy

Stage 1:(banen)

Elektronisk storvilt 100m 2 skudd innenfor sirkel sittende på stubbe = (2 poeng)

Stage 2: (banen)

50 m stål 2 skudd stående (2 poeng)

Stage 3: (banen)

150 meter valgfri stilling 2 skudd (2poeng)

Stage 4. (banen)

200m fra skytebukk 1 skudd valgfri stilling (1poeng)

Stage 5 (Myra)

50 meter ukjent, (tiurfigur) der man må bruke stav og skyte stående 2 skudd (2p)

Stage 6 (myra)

100m stål– men avstanden er ukjent valgfri posisjon 2 skudd (2p)

Stage 7 (myra)

Skyting valgfri stilling 200-300m? meter- kjent avstand 1 skudd (1p)

Stage 8. (myra)

Skyting fra hjemme snekra trefot (2p)

Stage 9. (myra)

Skyte fra jaktsekk i ønsket stilling – kan bruke den som anlegg om ønskelig (2p)

Stage 10. (myra)

Skyte fra hjemmesnekra tofot på 70 meter og harefigur 2 skudd (2p)

 

image.png.02574810f0444f4265e5ec849497f0a9.png

Link to comment
Share on other sites

Tror det er en god ide. Hvis jeg skulle foreslå noe, så ville jeg forenklet litt, kanskje færre hold og flere skudd per hold. Pause og tid til skitprat, og kanskje maks to "klasser", for å ikke ha det så komplisert.

Folk får sperrer og kommer ikke om det er komplisert. 

 

En annen ting er at mange får sperrer ved ordet konkurranse, så å arrangere "skytedag", med ulike øvelser, der en ikke blir rangert på ei liste, kan være vel så lurt? Når vi arrangerer langholdsskyting-trening, så kommer det langt flere lokale enn om vi arrangerer stevne som går ut på akkurat det samme. Stevner så kommer gud & hvermann fra langbortifra, som betaler og drar og ikke egentlig bidrar til det du vil oppnå?

Det gjelder for DFS-skyting også, treninger med opplegg og sosialt tilsnitt drar mye mer (lokale)  folk enn stevner.

 

Pris, så ta det du må ta, men ikke (mye) mer. Her må en bare se på kostnadene, det koster det det koster, og noen må betale - så må du se om du skal bruke det til å rekruttere skyttere, eller til å tjene penger.

 

Hvor er dette?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Hvis jeg skulle foreslå noe, så ville jeg forenklet litt, kanskje færre hold og flere skudd per hold.

Tanken min var at flere stages ga mulighet for større variasjon og mindre venting. Når jeg tenker på det så er det jo kanskje ventinga vi vil ha- er jo da folk har mulighet til å snakke sammen. Hvilke av stagene ville du fjerna?

M67 skrev (2 timer siden):

kanskje maks to "klasser"

Skal vi følge NRL sin Factory + Open light eller burde vi laget noe annet?

M67 skrev (2 timer siden):

konkurranse, så å arrangere "skytedag", med ulike øvelser, der en ikke blir rangert på ei liste, kan være vel så lurt

VI kan absolutt ha en skyte dag uten poeng også, men da kunne vi vel også fjernet "rifle klassene" siden man ikke lengre trenger noe fair bedømming.

M67 skrev (2 timer siden):

Pris, så ta det du må ta, men ikke (mye) mer. Her må en bare se på kostnadene, det koster det det koster, og noen må betale - så må du se om du skal bruke det til å rekruttere skyttere, eller til å tjene penger

Veldig enig her, men driver å leter etter andre som har stål som overlever skytinga. Den lokale skraphandleren hadde noe, men disse platene var vist verdt gull og grønne skoger. 

Har du forslag til forhandler som leverer stål så sleng gjerne inn forslag! Om du også har forslag til størrelser på gongene er dette gull. Veldig usikker på hvor stort er nok og hva som er for stort når man lager noe for alle. 

Link to comment
Share on other sites

For det første, ikke hør på andre sine alternative forslag. Gjør det. Alt for mye kommer aldri forbi diskusjonsstadiet.

 

Så til andres alternative forslag ;)

 

MatsPelle skrev (3 minutter siden):

Tanken min var at flere stages ga mulighet for større variasjon og mindre venting. Når jeg tenker på det så er det jo kanskje ventinga vi vil ha- er jo da folk har mulighet til å snakke sammen. Hvilke av stagene ville du fjerna?

Faktisk en stor mulighet. Samtidig bør en heller (tror jeg) ha pause sammen samtidig, enn å stå og vente uten planlagt tid. Kanskje.

 

MatsPelle skrev (4 minutter siden):

Skal vi følge NRL sin Factory + Open light eller burde vi laget noe annet?

Jeg aner ikke. "NRL whatever" er jo totalt irrelevant i Norge, så finn heller opp din egen inndeling, basert på hva du tror dukker opp - slik at det blir noenlunde like mange i hver divisjon f.eks. 
Uansett inndeling risikerer du veldig fort at mange ikke gidder siden rifla deres ikke "makser" divisjonen de havner i. Kanskje er "alle mot alle" like greit. Men ha junior, og senior. Under 18 og over 60-70 eller noe sånt, kanskje. Ikke hør på meg...

 

MatsPelle skrev (7 minutter siden):

VI kan absolutt ha en skyte dag uten poeng også, men da kunne vi vel også fjernet "rifle klassene" siden man ikke lengre trenger noe fair bedømming.

Selv om jeg gjerne skyter 50+ stevner i året, så er ofte "bare skyting" vel så trivelig. Men det fordrer litt "like barn". Har vi ei trening med "alt & alle" på 100m, så blir de erfarne veldig fort bare "barnevakter" som må løpe rundt og passe på at de som skyter en gang i året ikke skyter seg selv og andre.

 

MatsPelle skrev (9 minutter siden):

Veldig enig her, men driver å leter etter andre som har stål som overlever skytinga.

Det er da verdens minste problem. Alle stålhandlere har Hardox, og alle stålverksteder kan skjære det i de fasonger du ønsker og klarer å tegne.

 

Du skal ha (og her skal du høre på meg, spør de som har vært på PRS stevner her om stålet faller ned ;) )

dox 450, 10 eller 12mm tykk, med 2 17mm hull langs en kant, henge de i 10mm armert gummi, skruer M16 12.9, skiver på gummisiden, og nylock mutter på baksiden. Ja det koster litt, men det varer evig. Folk klarer å kjøpe rifler til 50 000,- så da må de klare å betale en gong til 600,-

 

Størrelse er jo avhenging av stilling og tid og våpen og avstand og alt. Til det du vil så ville jeg hatt de så store at folk treffer mye, kanskje så det må bli omskyting, og enda mer skyting?

 

IMG_9393.jpeg.408248714310fa2bbb44cc10f17ae7a0.jpeg

Skal det stå en stund må treverket på sidene beskyttes mot sprut. En 2x4 blir nokså fort borte om den står i mantelspruten. Kle den med gummi. Tre for å redusere rikosjett og brannfare. Gummien under er for å redusere brannfare. Den er veldig reell.

 

388961937_IMG_0262(1).jpeg.a2c08c6fdaebea8153440bfe9be15274.jpeg

Boltehullene bør et stykke fra hjørnene, så de ikke knekker av. M16 12. 9 er det minste som tåler ALT. (På dette bildet er det bare M12, og de ryker av og til).

Vi har skutt med 12.7 på 400m og med alt annet på 200m. Bestiller du stål, så få rundet av hjørnene, da blir de tryggere å frakte.

 

IMG_9416.jpeg.e7bc921af452d55d7f132fe9a9bf0624.jpeg: Har

En skrue er for lite til PRS og store stevner syns jeg, selv om dette stativet har 4 PRS-stevner bak seg, + noen treninger. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jo mer jeg tenker, hvorfor arrangerer du ikke noe som fins? Et jaktfeltstevne, eller et DFS feltstevne (som har vide rammer for hvordan det gjøres, det eneste kravet er vel omtrent at man faktisk skyter) Få det registrert som et feltstevne, folk får skuddene sine registrert og godkjent, laget får et stevne i statistikken, osv. 

Få tak i noen få gonger, (stål er OK på feltstevner) og fyll på med papp der du mangler, eller ikke får tak i/ gidder å kjøpe stål.
Eller et PRS-stevne, light, med 3-4 øvelser (stager om du må) store mål, stø stillinger og godt tid. Her er det jo ingen krav, men bare at du kaller det det vil kanskje få inn et par skyttere. (skal det i serien må det være 8 øvelser, men det er litt overkill her uansett)

 

Jeg må si - selv om jeg var med på det selv da vi dro igang PRS, prøv å arranger noe som fins fra før. Hvorfor må alle ha sin egen vri på ALT? 

Sist jeg spurte etter ROer til et PRS stevne faktisk, så spurte jeg vel 5-6 mann, og ALLE hadde forskjellige forslag til hva annet enn PRS vi kunne arrangere. Halvparten var vel amerikanske opplegg som så SÅ bra ut på Youtube, resten egne kompliserende vrier av det. Det ble ikke noe stevne, og det blir ikke.

 

Uansett, skal man arrangere stevner, og gidde å gjøre det om igjen, så må det være enkelt, og det må ikke være noe å diskutere. Og for skytterene, så må reglene være superenkle, og de må ikke oppleve at de blir begrenset. Ikke forby ting om du ikke må, og ikke ha masse regler som ikke fins fra før. Og - ikke la folk ligge flere på linje og skyte med brems. Skal folk det, så må brems faktisk være forbudt. Selv hardcore bremsegutta i PRS gikk i svart da vi lå 8 mann på rad med brems...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi har et par skiskytterblinker, selvanvisere i stål med snorresett, på 50m banen for 22lr ved siden av innskytingsskivene. De er ekstremt mye benyttet av folk flest med salongrifle som ser skiskyting på TV nesten hver helg i vinterhalvåret. 

5 skudd, dra i snora, og klar for neste forsøk. Positivt gruppepress, veddemål, etc. Mye gøy! Folk flest synes det er morsommere å skyte på disse enn elektronikk etter de har skutt inn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

M67 skrev (7 timer siden):

Få det registrert som et feltstevne, folk får skuddene sine registrert og godkjent, laget får et stevne i statistikken, osv. 

Hvordan får man registrert det :)?

 

Kommer mye gode forslag her, og jeg tenker vi sikter oss inn på noe som allerede eksiterer = kjører dette opplegget. Mindre ressurskrevende og får man i tillegg registrert skudda så blir det jo enda mer attraktivt for dem som egentlig ikke trivs på skytebanen! 

image.png.5cd3840748a9f61363edf05730470105.png

 

Hva tenker dere om påmelding? Blir det en dørterskel for folk eller går det fint. For vår del vil det jo gi ett innblikk i hva vi kan forvente av oppmøte, men om det skaper enda mer utfordringer for å komme bør vi jo droppe det. 

Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (1 time siden):

Blir det en dørterskel for folk eller går det fint

Mange syns påmeldingsløsningene til de ulike organisasjonene er tungvinte, og opplever det som en sperre. Da må man jo i tillegg være medlem. Andre igjen tør ikke komme om de ikke vet de er påmeldte og har tid de skal skyte. Det er ikke enkelt å gjøre alle fornøyde.

 

MatsPelle skrev (1 time siden):

Hvordan får man registrert det

Her: Mitt DFS - mittdfs.no - men du må ha "VK-Skytterlag" rettigheter (jeg antar at du har skytterID og kan passordet ditt, om du faktisk er medlem i et skytterlag) . VK-Skytterlag-rettigheter skal du ha automatisk om du er i styret i laget eller er instruktør eller lignende. I enkelte lag holder formannen dette strikt for seg selv, enda en måte å trekke stigen opp etter seg...

Er du ikke kjent med det, så bør du antakelig finne en eller annen i Skyttersamlaget ( i et aktivt lag) til å hjelpe deg igang. Men det er mye der - økonomisk støtte til stevner f.eks. og til mya annet, som kurs, temakvelder alt mulig. Bidrag, skjema og søknader - mittdfs.no

Det er stevneoversikt, påmeldingssystem, man oppretter og legger ut nye stevner, og registrerer resultater - som da kommer automatisk opp i "min jegerdokumentasjon" om det er det man er ute etter.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (18 timer siden):

Om målet er å dra de lokale til banene er det opplegget alt for komplisert.

 

nhd skrev (15 timer siden):

10 stager. Hvor mange skyteledere trenger du til dette? Har du så mange?

 

Hvis du har nok folk til et slikt opplegg, er dere jo et "godt over middels" aktivt DFS/NJFF/Ellernoeannet-skytterlag allerede!

 

MatsPelle skrev (På 27.9.2022 den 11.03):

100m elektronskive tenker jeg er gull for å la folk skyte inn  -

 

Det "passive" skytterlaget du beskriver, som, i følge deg, ikke har hatt aktive skyttere siden 1990, har de elektronikk på 100 meter?

 

I så fall er det absolutt stedet å starte, hvertfall for alle med grovkaliber.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (10 minutter siden):

Det "passive" skytterlaget du beskriver, som, i følge deg, ikke har hatt aktive skyttere siden 1990, har de elektronikk på 100 meter?

Kommer vel an på definisjonen av "passiv". Jeg vet om en haug skytterlag som ikke har rekruttert en DFS-skytter, eller "skytter" på 30-40 år. Men som fungerer økonomisk med det samme styret (GUd Forby at man slipper noen nye til) og han ene V73en som var V55 i 1990 - og har god økonomi, elektronikk, og alt som skal til for å arrangere effektive storviltprøver. 

Jeg kaller ikke det aktive skytterlag, det er oppskytingslag

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 minutt siden):

Jeg kaller ikke det aktive skytterlag, det er oppskytingslag

 

Joda, jeg vet også om "en haug" slike lag. Noen av dem er skikkelig "sosiale" - de holder årsmøte, med etterfølgende fest, en gang utpå vinteren, og drikker opp overskddet fra skyteprøvene.

 

Men sjøl virkelig "aktive lag" sliter med å stille med 10 kapable standplasskommandører (eller "RO"-er) til et feltstevne. Mitt lag, og "nabolaget" 6 mil lenger sør (Bjørnen og Åmot) låner folk av hverandre, når de skal ha stevner.

 

Derfor antydningen fra meg (og fra mange av dere andre) om at opplegget var i overkant ambisiøst.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje registrert skyteaktivitet for å få beholde våpnene ikke er så dumt likevel? 8)

 

(mener det selvfølgelig ikke men graver meg ned med russisk spade likevel og venter på innkommende fra alle kanter..)

 

Har faktisk akkurat blitt "mer aktiv" selv for å få beholde noe sære greier..

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 timer siden):

Mange syns påmeldingsløsningene til de ulike organisasjonene er tungvinte,

Notert, da får vi bare holde dørene åpne og satse på oppmøte.

 

M67 skrev (5 timer siden):

jeg antar at du har skytterID og kan passordet ditt, om du faktisk er medlem i et skytterlag)

Svaret burde nok vært "ja", men faktumet er vel at jeg aldri har hørt om verken det ene eller det andre. Jeg sitter som sagt ikke i styre, men forhåpentlig går det an å komme seg inn dit fortløpende. De to som styrer har laget en vipps for skytterlaget der jeg vippser ett beløp 1 gang i året og ellers så sendes bare en vanlig sms "stikker på banen i dag" slik at de er klar over at det kan smelle.

 

Jegermeistern skrev (4 timer siden):

Hvis du har nok folk til et slikt opplegg, er dere jo et "godt over middels" aktivt

Det var absolutt ett optimistisk forslag fra min side, MEN jeg tror jeg skulle fått lurt med meg jaktlaget (8) og de to som sitter i styret. 

Jegermeistern skrev (3 timer siden):

og drikker opp overskddet fra skyteprøvene.

Dette er også en ting jeg er nysgjerrig på og hovedgrunnen til at jeg ikke pusher ut på nett om hvor jeg befinner meg. Det er stygt å anta ting, men jeg tror noen har litt lange fingre eller så er det overaskende dyrt å ha en enkel skytebane i året. 

 

Torf skrev (49 minutter siden):

Kanskje registrert skyteaktivitet for å få beholde våpnene ikke er så dumt likevel? 8)

 

(mener det selvfølgelig ikke men graver meg ned med russisk spade likevel og venter på innkommende fra alle kanter..)

 

Jeg skal gladelig være behjelpelig med gravingen ;) Var/ er mektig lei dette obligatoriske oppmøtet på klubben for å bevise aktivitet 1 gang i året. Høres ikke ille ut, men når man jobber 300-380 timer i måneden så er fastsatt skyting 1 dag i uka klokken 17-20 lite optimal...  Kort fortalt så er disse våpna nå registrert gjennom nrof og irritasjonen ble borte.

Jegermeistern skrev (4 timer siden):

Det "passive" skytterlaget du beskriver, som, i følge deg, ikke har hatt aktive skyttere siden 1990, har de elektronikk på 100 meter?

Mulig jeg beskrev situasjonen noe misvisende. I dag så er det en 10 stk som betaler for å stikke ned dit og skyte etter egen timeplan. I tillegg så ramler det inn nær 150 som skal avlegge 30+5 på slutten av sommeren. Elektron skive finnes på 100m, men thats it. Ukentlige treninger eller noe fast opplegg finnes ikke og det er ingen som bedriver DFS skyting der. 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer Sius, hvis jeg ikke husker feil produsent, med underliggende lydplanke etter Gaering-prinsipp som i praksis betyr at man bruker vanlige skiver i ramma og lydplanken ligger under i dekning bak vollen. Dermed koster ikke selve skivevedlikeholdet mer enn i gamledager.

Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (18 timer siden):

Det var absolutt ett optimistisk forslag fra min side, MEN jeg tror jeg skulle fått lurt med meg jaktlaget (8) og de to som sitter i styret. 

Det skal (SKAL) være 3 medlemmer i styret. §6.8 Minimum leder, kasserer og ungdomsleder

Laget skal ha et ungdomsutvalg. §6.10. Lederen i ungdomsutvalget skal ha fast plass i styret. (Her ligger mye av nøkkelen til fortsatt aktivitet, rekruttering)

§6.9 lister "særlig viktige oppgaver som styret SKAL gjennomføre. Merk at det ikke står BØR noe sted. I teorien kan DFS sanksjonere skytterlag som ikke gjennomfører dette, men man bruker gulrotprinsippet istedenfor, med tilskudd til alt mellom himmel og jord.

Det første året jeg var ungdomsleder kjøpte vi 3-4 lagsvåpen (Sauere) kun med tilskudd fra DFS og det offentlige.

 

Les Skytterboka:https://drive.google.com/file/d/17HY22CL8O1hFzkOqRd-8S6zVKLA7XNnf/view?usp=sharing og spesielt kapittel 1.600.

Skal du ha stevne, FEltarrangørveilederen: feltarrangorveiledning_lav_opplosning.pdf (mittdfs.no)

 

Bruk websidene: Det frivillige Skyttervesen - Det frivillige Skyttervesen (dfs.no) og https://mittdfs.no/ Man hente mye der, og er det "trege" folk i styret, som ikke vil være med på ting, så kan man ofte slå de i hodet med "det står i Skytterboka" -og da kan de ikke argumentere imot...

 

K

 

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (22 timer siden):

Elektroniske skiver er overraskande dyrt å vedlikeholde, ja.

Mye mulig, men at det går ca 35lapper til dette er jeg noe skeptisk til.

M67 skrev (4 timer siden):

Det skal (SKAL) være 3 medlemmer i styret. §6.8 Minimum leder, kasserer og ungdomsleder

Laget skal ha et ungdomsutvalg. §6.10. Lederen i ungdomsutvalget skal ha fast plass i styret. (Her ligger mye av nøkkelen til fortsatt aktivitet, rekruttering)

§6.9 lister "særlig viktige oppgaver som styret SKAL gjennomføre. Merk at det ikke står BØR noe sted. I teorien kan DFS sanksjonere skytterlag som ikke gjennomfører dette, men man bruker gulrotprinsippet istedenfor, med tilskudd til alt mellom himmel og jord.

Det første året jeg var ungdomsleder kjøpte vi 3-4 lagsvåpen (Sauere) kun med tilskudd fra DFS og det offentlige.

 

Les Skytterboka:https://drive.google.com/file/d/17HY22CL8O1hFzkOqRd-8S6zVKLA7XNnf/view?usp=sharing og spesielt kapittel 1.600.

Skal du ha stevne, FEltarrangørveilederen: feltarrangorveiledning_lav_opplosning.pdf (mittdfs.no)

 

Bruk websidene: Det frivillige Skyttervesen - Det frivillige Skyttervesen (dfs.no) og https://mittdfs.no/ Man hente mye der, og er det "trege" folk i styret, som ikke vil være med på ting, så kan man ofte slå de i hodet med "det står i Skytterboka" -og da kan de ikke argumentere imot...

 

K

 

Mye matnyttig og jeg ser jeg har mye å sette meg inn i! Mulig man rett og slett kan "trumpe seg inn i styret" Sagt meg fornøyd med å ta ansvaret for det meste der, men siste året har økonomien frustrert meg litt- det å ikke ha tilgang/se... Banen har leieinntekter og skulle det vise seg (som jeg delvis håper/tror) at noen har lange fingre havner jeg da i en posisjon for å endre på dette momentant. Håpet er at banen genererer nok til å kunne kjøpe litt mer av skogen. Blir dette mulig så er det den første banen som har hold ut til 500m og da snakker vi store muligheter for å introdusere helt nye skyte former som PRS.

 

Alt i alt, jeg får lese meg opp! 

Link to comment
Share on other sites

Mulig det bare er eksempler som kommer fra USA inspirasjon, men.

Stage, divisjon, RO osv er vel ikke navn som klinger godt i ørene på folk som allerede har litt vegring for skyting og konkurranser.

Vi kan vel fortsatt kalle det for Standplass 1, Standplass 2 osv. Klasser er vel også ett greit norskt ord og standplassleder fungerer greit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...