Jump to content

Jaktbukse med membran og meget god lufting


ErlingElev

Recommended Posts

Jeg kan ikke helt beskrive hvor godt jeg er fornøyd med Norrøna Kvinnherad jakkene. Har både goretexen og den andre. Ikke bare har de et raust utvalg av lommer, men de har også veldig god lufting. Luftingen er også utformet slik at du ikke blir veldig bløt i regnvær også. Jakkene er helt perfekte når man skal opp en del høydemeter. Det som sørger for den gode luftingen er at den er åpen på begge sider og derfor gir en luftgjennomstømning, som også forsterkes av litt vind.

 

Jeg er nå på utkikk etter en ny jaktbukse, etter at Finnskogen er i ferd med å gi seg. De fleste skibuksene jeg har er utstyrt med glidelås langs hele yttersiden. Med litt løs passform gir dette meget god utlufting. Perfekt til topptur. Glidelås langs hele yttersiden er helt mangelvare på jaktutstyr virker det som.

 

Har noen noe tips til jaktbukse som har god utlufting, membran, "lydløs" og gode lommer?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du liker Kvinnherad jaka, hvorfor ikke kjøpe buksa? Den er "lydløs" og har litt lufting og noen lommer. Jeg synes både jakka og buksa er for varm til mitt bruk, men jeg går mye og fort. Personlig synes jeg de gamle paclite buksene og jakkene til Norrøna var bedre tilpasset aktivitetsnivåer hvor man ble varm.

Link to comment
Share on other sites

Kvinnherad-buksa har god lufting - men blir da pip åpen, og du får alt av hjortefluer og lyng og buskvekster rett inn på låret. Direkte latterlig at de ikke har et nett der. Den "lugger" også mot hud, så en stillongs er nesten helt nødvendig - iallefall i motbakke... Drit, til å være så dyr. Jeg bruker den kun når det er kaldt eller høljeregn.
MEN, er det vått og regn eller sludd, eller verre, og du uansett trenger stillongs, og kanskje ikke allverdens lufting - da skinner den. Den er varm (siden den er tett) og den er stille. Men altså, hadde jeg kjøpt den igjen - tja. Den er robust også - og robust, varm, tett, stille - ikke super vanlig.

 

Jakka liker jeg og bruker mye. Den er slett ikke dum. Glidelåsene er pinglete, men holder tydeligvis - kunne nok vært grovere. Uansett får du lufta bra, og du kan tette igjen for nesten hva som helst.

 

Ser ut som jeg og @ErlingElev er veldig enige her. Som @Bly sier, du kan ikke gå fort i Kvinnherad buksa, da må det være 20m/s og kuldegrader isåfall

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt kvinnherad-buksa, den ble solgt ganske fort.. For meg var den helt ubrukelig til aktiv jakt (voldsomt tett og varm). Min erfaring var at luftingen der var dårlig, alt for "kort og liten" glidelås.

 

Til årets sesong fikk eg handlet Kuiu Yukon på foundation-day sale, og det er den beste skallbuksen jeg har jaktet i. Langsgående glidelås fra topp til bunn for "ekstrem-lufting". Lommer som er der de skal være. Forsterkninger på kne, rumpe og ankel. Dermizax-membran som holder regnet ute. Den lager nok litt mer lyd enn Kvinnherad (men ikke mer enn at man kan snike seg innpå en hjort), men så slipper du at hele skogen klistrer seg fast i ytterstoffet også.

Edited by yalla
Link to comment
Share on other sites

De har gode størrelsestabeller, så er man nøye med målbåndet og dobbelsjekker med kundeservice før bestilling, så skal man treffe bra. Jeg har truffet blink med to bukser og en jakke med den fremgangsmåten.

 

Produktene er iallefall helt knall, men ja, risikoen er jo at man må ut med internasjonal fraktpris om man bommer på størrelse eller passform.. 

Link to comment
Share on other sites

Bell skrev (Akkurat nå):

https://www.bergans.com/no/aktiviteter/jakt/bukser/hogna-3l-pant-green-mud

 

Denne går inn topp 3 blant bukser med membran og luftemuligheter som er laget. Fantastisk bukse som kanskje har gått litt under radaren for mange.

Har den, skriver under på det. Dessuten er strammingen rundt anklene suverene.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

ErlingElev skrev (1 time siden):

Hva gjør denne bedre enn Kvinnheradbuksa? Den har jo samme lufteløsning. 

Lånte guttungen sin Hogna, den er enda verre enn Kvinnherad. Tok utrolig kort tid før den ikke var vanntett lenger også. Men vi skal huske at vi er forskjellige. JEg har ei Beretta "Thornproof", som rett nok bråker, men jeg syns den er veldig god å gå i, så anbefalte den til en kamerat. "Ubrukelig" var dommen hans...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

ErlingElev skrev (4 timer siden):

Hva gjør denne bedre enn Kvinnheradbuksa? Den har jo samme lufteløsning. 

Har testet Hogna, og hadde valgt den foran Kvinnherad hver gang.. Men den var for kort i beina.. 

 

Bedre lommer, luftigere, bedre passform enn Kvinnheradbuksa. Og ikkje minst, halve prisen. 

Edited by yalla
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at jeg må ha lang glidelås på utsiden. En liten på innsiden som på Finnskogen hadde vært et pluss. 
 

Ravnø Sabotør riktignok uten membran ser noe lovende ut. Jegerpodden skryter dette merket opp i skyene, men det virker ikke akkurat objektivt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Bell skrev (På 30.9.2022 den 18.28):

https://www.bergans.com/no/aktiviteter/jakt/bukser/hogna-3l-pant-green-mud

 

Denne går inn topp 3 blant bukser med membran og luftemuligheter som er laget. Fantastisk bukse som kanskje har gått litt under radaren for mange.

Har denne buksa også. 
Fungerer bra men er lite slitesterk. Full av rifter og høl etter to sesonger, nede ved vristen så var det slitt hull etter ein sesong. Likevel milevis meire solid enn Finnskogen, den var trash etter fyrste tur. Mine favoritt bukser er frå Härkila, dei er funksjonelle og dei varer. Har sekk frå Kuiu som eg er storfornøygd med, blir nok snart å prøve ei bukse derifrå.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vaset rundt i årevis sommer og vinter med skallbukse fordi det er mygg og kvistsikkert i tillegg til vanntett har jeg de siste årene kommet til den konklusjonen at vanntette plagg skal man kun iføre seg når det regner og/eller er drittvær. Ellers kan de være i sekken.

Sabotør har jeg ikke prøvd, men er godt kjent med Ventile, et materiale som har kanongode egenskaper, særlig vinterstid, så den frister.

Härkila sluttet jeg å tro på etter at de presterte å lage en goretexbukse til 6000,- med en slags merkelig stoffbeskyttelse helt nederst som sugde vann og distribuerte det oppover leggen. Seriøst...?

Jeg bruker Mountain-buksa fra Sitka, og den er kanon. Ikke litt vanntett engang, men om man gidder å bruke kneputene, så oppleves den vanntett der ihvertfall. Er det vått så drar jeg på meg et skall fra samme produsent. Den mangler lommer, men den og tilhørende jakke er faktisk det beste jeg har vært borti av vanntette klær noengang når det kommer til å holde regn og sjøsprøyt ute. Hvor mye marginal støy fra et plastikkskall betyr når det regner og/eller blåser stiller jeg meg særdeles tvilende til, men nå har ikke jeg jaktet hjort. Kanskje man må være ninja, men da burde man vel klare å snike seg unna regnet også...?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (15 timer siden):

Etter å ha vaset rundt i årevis sommer og vinter med skallbukse fordi det er mygg og kvistsikkert i tillegg til vanntett har jeg de siste årene kommet til den konklusjonen at vanntette plagg skal man kun iføre seg når det regner og/eller er drittvær. Ellers kan de være i sekken.

 

 

Dette er jeg enig i! Jeg bruker skallbukse minst mulig! Nå bor vi øst for regnveret, og her regner det aldri (bodd her i fem år, og det har ikkje regna-regna enda), så da funker det bra med bomullsvarianter (og evt noe tett i sekken om dårlige meldinger). Men når jeg er heime på vestlandet og jaktar, er regn fra morgen til kveld mer normalen enn unntaket, da syns jeg det funker bedre med skall hele dagen enn å veksle med av/på utenpå bomull. 

Edited by yalla
Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (22 timer siden):

Etter å ha vaset rundt i årevis sommer og vinter med skallbukse fordi det er mygg og kvistsikkert i tillegg til vanntett har jeg de siste årene kommet til den konklusjonen at vanntette plagg skal man kun iføre seg når det regner og/eller er drittvær. Ellers kan de være i sekken.

Ja dette har du eigentleg rett i.  Når værgudene er på lag så er det ingenting som slår vadmel og den blir mitt 1.valg.  Kjølig i varmen, varm i kulda og lar kondensen slippe ut. I tillegg er den fullstendig lydlaus. Blir bare meire og meire fornøygd med denne jaktdressen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...