Jump to content

Felt revolver?


Fozzy357

Recommended Posts

tja...

-fordi det er sånn jeg har??

-fordi jeg har lest skriveriene til den svenske våpensmeden Håkan Spuhr, og han påstår at K-rammen er lettest å få et godt avtrekk på.(har nå kjent L-rammer som har vært meget gode, det skal innrømmes)

-også synes jeg K-rammen ser bedre ut!

Link to comment
Share on other sites

Ser man nøkternt på det, og legger til side personlige fordommer, så er det vel mulig å få gode feltrevolvere ut av det meste, men en enkel grei løsning er selvfølgelig en 586/686. Da er det ikke mye som må gjøres, og de er enkle å skaffe. Bror min babler om å kjøpe seg en Ruger så du kan jo ta en titt på hans Smith. Mulig han selger den.....

Link to comment
Share on other sites

L ramme er jo bare tull i utgangspunktet, da det er no Smith måtte lage fordi de ikke klarte å lage en .357 som faktisk tåler .357 magnum :wink::wink:

 

Sats heller på noe som ble opfunnet etter 2 verdenskrig, og tåler en smell. Ruger :mrgreen: (selv om man skal skyte slappe feltladninger 8) )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk kjent Ruger SP101 og Redhawk som hadde riktig gode avtrekk, så Ruger kan faktisk være et godt alternativ til Smith.

Skal du flotte deg litt, er det neppe noe som er deiligere enn en blånert Colt Python.

De er ikke så enkle å tune avtrekket på, men jeg har kjent på noen riktig flotte avtrekk blant de også.

Link to comment
Share on other sites

Hassel skrev:

Sats heller på noe som ble opfunnet etter 2 verdenskrig, og tåler en smell. Ruger :mrgreen: (selv om man skal skyte slappe feltladninger 8) )

 

Jeg må si meg enig med hassel i dette jeg skyter Ruger Gp 100 i felt og magnum 1 og er godt fornøyd med den.

Jeg skyter forøverig Ruger SRH i magnum 2 og så snart jeg har fått kappa løpet på en GP 100 så blir det spesialrevolver å.

Link to comment
Share on other sites

tja...

-fordi det er sånn jeg har??

 

Helt klart det beste argumentet, og jeg er selfølgelig helt enig :D

 

-også synes jeg K-rammen ser bedre ut!

 

Helt klart det nest beste argumentet, og jeg er selfølgelig helt enig her også :D

 

Fra spøk til revolver. Fozzy357, hva er planen rundt din fremtidige felt revolver?

Vil du gjøre det enkelt, kjøpe en ny revolver, og kanskje bare bytte et par fjærer for så å skyte ivei. Da er L-ramme og 686 veien å gå. Av nye revolvere er det snaut med K-rammer, det eneste som er igjen er mod. 10 og 64 som er uten justerbare sikter, og 4 tommeren mod. 67 (en 64 med sikter). Nå har S&W startet nyproduksjon av mod. 14 i sin Classics serie, men frykter at det kan koste mer enn det smaker. Smith oppgir ikke engang prisen.

Skal du kjøpe brukt og enkelt, så er mitt førstevalg en god gammel mod. 14. Det beste Smith har laget!!! ...men det er ikke noe iveien med en mod. 19 eller 586 og 686.

 

Har du tenkt å bygge en feltrevolver? Da har du mengder av alternativer. Av K-rammer setter jeg mod. 14 og 15 øverst siden de er "Masterpiece" utgaver, men det er bare å gjyve løs på mod. 10, 13, og 19. Vil du ha rustfri K-Ramme har du mod. 64, 65, 66 og 67.

Skulle du ønske deg en L-ramme så blir det nok å velge mellom 586 og 686, andre modeller er det heller skjeldent man kommer over.

 

Skulle du være konstruert noe i likhet med skautrollet fra Mysen (Øyvind J), Kan du jo se på noen av N-rammene som finnes i .38/357. Da får man litt å holde i.

 

Avtrekket kan bli like bra på alle modellene. Forskjellene på fast og flytende tennstift er så marginelle at det neppe lar seg bevise. For å si det slik Håkan Spuhr er godt kjent for sine spesielle meninger, og Europas kanskje beste revolversmed tyskeren Ralf Merkle, vil nok si han midt imot.

Link to comment
Share on other sites

PPC-skytteren oppsumerte det veldig greit.

Forskjellen mellom K og L ramme revolver er svært liten om du har medium hender og større.

En 686 kan jo være litt kjedelig da, det er jo liksom "kneipen" blant revolverene, men en ny 686 tror jeg du blir fornøyd med, og du kan jo da selvfølgelig bruke samme revolver til mag.felt med de fordeler det gir. Få på et skikkelig korn, det er egentlig allt som trengs gjøres på en ny Smith, de er mye bedre og av jevnere kvalitet nå enn før.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Jeg har nå skutt magnumfelt med Smith K19, både 2,5 og 4-tommer, men ingen av dem gikk opp i røyk i ansiktet mitt. Tåler K-ramma magnumskyts eller gjør den ikke?

 

Spørsmålet er spesielt rettet til Hassel siden han var forrige eier av disse førkrigs klenodiene...

 

gg

 

Godt nyttår!

Link to comment
Share on other sites

Hei GG! Der lurte jeg deg godt gitt :twisted:

hæ hæ :twisted: høhø

 

8) (kan jo hende jeg smurte litt tykt på...)

noen magnum stevner i ny og ne tåler K ramma. men da helst med 158gr kuler.

Det var tendenser til slark i K rammer (spesielt m19) på tjenesterevolvere som det ble skutt MYE magnum ladninger med, som foranledet L ramma. (husk at de første .357 revolverene kom på N ramma, men at de fleste tjemestefook foretrakk K, siden den er mindre og lettere, så det er en serie med kompromisser.

 

Skal du skyte mye (hva er nå det...?) full pupp magnum er det nok å anbefale noe annet en K ramme våpen i originalstand.

 

PS* Jeg håper virkelig ikke at jeg har gitt utrykk for annet?

PPS* Godt nyttår

Link to comment
Share on other sites

Det finnes (minst) fem K-rammer, kort fortalt så har den blitt kraftigere med årene.

tre av dem har aldrig vært beregnet for .357 Mag. Som Hassel sier førte slitasje til konstruksjonen av L-ramma, men også til at mod. 19 fikk litt mer "kjøtt" på vitale steder. Mod. 66 ramma var ennå bitte litt kraftigere, og dagens K-ramme som kun brukes til .38 spesial (+P), som du blant annet finner på nyere mod. 67, er igjen ennå litt tykkere her og der.

På 60 år har de kanskje gjort noe med stålkvaliteten, men det vet jeg ikke noe om. Noen andre som vet?

 

Den tåler .357! men siden dette nok er den mest "pinglete" .357 mag ramma der ute så tåler den selvfølgelig minst.

Det kryr ikke av dokumenterte tilfeller av mod. 66 som har blit blåst i filler p.g.a. for mye skyting med ammoen de er laget for. :wink:

 

...forresten du sa det hadde vært Hassels revolvere, da blir det en helt annen historie :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte forøvrig en annen revolver også

DAN WESSON!

Det kan være knalle saker det også 8)

Dan Wesson er flotte våpen, så om man får tak i et eksemplar som ikke er rasert har man et våpen som kan dekke flere disipliner.

Som de fleste sikker vet, har DW utskiftbare piper der man lett bytter selv på 2 minutter.

De har vært levert med løp på (såvidt jeg husker) 2, 4, 6, 8, 10, 12 og 15 tommers lengde.

Det eneste jeg har å utsette på de jeg har klådd litt på er at avtrekket er litt "råere" enn på en Smith, men det er sikkert lett å fikse med et fjærsett.

Presisjonen i disse våpnene er særdeles god.

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe DW til magnum 1 og 2, men så skulle plutselig ikke selgerne kvitte seg med dem likevel, så da ble det Smith.

Link to comment
Share on other sites

En 686 kan jo være litt kjedelig da, det er jo liksom "kneipen" blant revolverene, men en ny 686 tror jeg du blir fornøyd med, og du kan jo da selvfølgelig bruke samme revolver til mag.felt med de fordeler det gir.

 

stakkars de som nedpriotiterer våpen og skyting så mye at de vil ha et våpen til mange klasser!

skyttere tror jeg de kalles, disse poengsankende nissene uten ekte våpenglede!

 

nei, man skal ha en 38 til revolverfelt, og et eget våpen til magnumfelt!(og da gjerne noe mer eksotisk enn en .357!)

smiths 610 hadde vært fantastisk(N-ramme, 10mm) om ikke N-ramma var for stor for de små pølsene mine!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk kjent Ruger SP101 og Redhawk som hadde riktig gode avtrekk, så Ruger kan faktisk være et godt alternativ til Smith.

Skal du flotte deg litt, er det neppe noe som er deiligere enn en blånert Colt Python.

De er ikke så enkle å tune avtrekket på, men jeg har kjent på noen riktig flotte avtrekk blant de også.

 

Jeg har faktisk en fornikklet Pyton 6" som jeg kjøpte ny i USA i 1982. Er nok litt lei å tulle med et klenodium, men er det noen som vet hva det hadde kostet å få til et 2 trinns avtrekk på den? Og ikke minst hvem, gjør slikt arbeid?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk kjent Ruger SP101 og Redhawk som hadde riktig gode avtrekk, så Ruger kan faktisk være et godt alternativ til Smith.

Skal du flotte deg litt, er det neppe noe som er deiligere enn en blånert Colt Python.

De er ikke så enkle å tune avtrekket på, men jeg har kjent på noen riktig flotte avtrekk blant de også.

 

Jeg har faktisk en fornikklet Pyton 6" som jeg kjøpte ny i USA i 1982. Er nok litt lei å tulle med et klenodium, men er det noen som vet hva det hadde kostet å få til et 2 trinns avtrekk på den? Og ikke minst hvem, gjør slikt arbeid?

Hva mener du med 2-trinns avtrekk ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk kjent Ruger SP101 og Redhawk som hadde riktig gode avtrekk, så Ruger kan faktisk være et godt alternativ til Smith.

Skal du flotte deg litt, er det neppe noe som er deiligere enn en blånert Colt Python.

De er ikke så enkle å tune avtrekket på, men jeg har kjent på noen riktig flotte avtrekk blant de også.

 

Jeg har faktisk en fornikklet Pyton 6" som jeg kjøpte ny i USA i 1982. Er nok litt lei å tulle med et klenodium, men er det noen som vet hva det hadde kostet å få til et 2 trinns avtrekk på den? Og ikke minst hvem, gjør slikt arbeid?

Hva mener du med 2-trinns avtrekk ?

Seriøst?

Det er ikke for å være uhøflig men: har du noen gang skutt revolver felt?

 

Det tyder på at du har aldri har tatt i en tuna revolver på et stevne :lol:

Det er helt i orden det.

Vi er nybegynnere alle sammen... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Seriøst?

Det er ikke for å være uhøflig men: har du noen gang skutt revolver felt?

Det tyder på at du har aldri har tatt i en tuna revolver på et stevne :lol:

Det er helt i orden det.

Vi er nybegynnere alle sammen... :roll:

Joda, jeg mener det seriøst.

Joda, jeg eier opptil flere tunede feltvåpen, deriblant en feltracer med sikteskinne, beavertail, trykkpunktskule osv. bygd av Norén.

Neida, jeg er ikke nybegynner og holder meg helt greit i A-klassen.

Nei, jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener med 2-trinns avtrekk.

Hva jeg tror du mener er en annen sak, men det er jo greit å vite hva du mener med begrepet.

Om du tar deg bryet med å forklare hva du legger i begrepet kan det hende du får noen tips ang. spørsmålet ditt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

vi skjønner jo antagelig hva han mener, gjør vi ikke?!

Fozzy mener antagelig at han vil borre i ramma, (og dermed bryte igjennom nikkelfinishen på den nydelige, men akk så umoderne colten sin) så han kan skru inn en sånn styggedom med fjær i :(

Link to comment
Share on other sites

vi skjønner jo antagelig hva han mener, gjør vi ikke?!

Fozzy mener antagelig at han vil borre i ramma, (og dermed bryte igjennom nikkelfinishen på den nydelige, men akk så umoderne colten sin) så han kan skru inn en sånn styggedom med fjær i :(

Det er igrunnen det jeg tror han mener, men det heter jo noe så enkelt som å montere trykkpunktskule.

En sånn jobb gjøres vel av alle børsemakere eller hjemme i garasjen for den saks skyld.

Det blir riktignok et stygt hull i fremkant av avtrekkerbøylen, så en forniklet revolver er kanskje ikke det greieste om man vil beholde den "pen".

Centrum fornikling i Oslo fornikler og forkrommer våpen, så noen umulighet er det neppe.

Mine motforestillinger ang. herping av Python gjorde at jeg solgte min slik at jeg kan herpe en Smith isteden.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner vel egentlig, men har tatt en pils og da blir jeg kranglete :D

Og alle med to trinnstanker fortjener litt ris.....

Dette var vel ny rekord i off topic, beklager :oops:

Jeg har tatt en pils og en bokkøl og blir bare snill av sånt.

Jeg har 5 revolvere med 2-trinnsrakett, så da blir det vel mye ris...

Æsj, offtopic igjen.

Mer ris.

:oops:

Link to comment
Share on other sites

joda, jeg skjønner at vi skjønner, men det kan jo hende at vi ikke skjønner alt.

har klart å styre klar av pilsen i dag, så jeg sletta frekkheten mine før jeg posta dem :D

 

nå som jeg har skryti så mye av revolvern min og meg selv, må jeg kankje komme meg ut og skyte litt revolverfelt igjen snart, sånn at jeg ikke havner nederst på lista hvis jeg av enellerannen grunn skulle finne på å stille i NM.

 

fozzy- jeg grøsser ved tanken på at du har lyst til å borre, eller å la noen andre borre i en fin gammel python.

python er ikke i utgangspunktet det optimale feltjern, og det finnes antagelig ikke mange, om noen, i norge i dag som er i stand til å lage en like god feltracer av python som av en smith.

et finnes sikkert mange som kan bryte nikkelen for deg, men jeg syns du bør la den være, og evt skaffe deg en smith eller ruger som kan massakreres!

Link to comment
Share on other sites

Skal slutte mitt "korstog" mot trykkpunktskule, skyter folk bedre med det, er det jo flott.

Er på min andre pils nå, og føler meg veldig snill! (har tatt helg, fri til Mandag)

Pøh, litt mobbing er sunt, dessuten er det faktum at smaken er så forskjellig noe som gjør denne sporten så givende.

En del av moroa for meg er å la meg inspirere og pønske på noe nytt.

Tenk så urkjipt om man dro på et NM der alle skjøt med S&W 686 med rødt innlegg i kornet.

Link to comment
Share on other sites

"et NM der alle skjøt med S&W 686 med rødt innlegg i kornet."

 

Da hadde vi fått sett om Olav M og Karsken er så gode som de er - eller om det er disse "kongetunede" våpenene som gjør susen :wink:

Tror nok at kanskje rundt 10 prosent kan tillegges kanonen og de resterende 90 kan tillegges lavetten.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Python og "2-trinns" er det igrunnen det Python i utgangspunktet har (selv om det ikke er så markert) og mange ikke liker.

Den V-formede slagfjæra er parallell, men uten kontakt et lite stykke (rundt 1 cm) før den "skiller lag" i et knekkpunkt.

Akkurat det knekkpunktet er mye av kilden til at Python har et avtrekk som "bygger seg opp" mot slutten av avtrekksbevegelsen (stacking på engelsk).

Når fjæra klemmes sammen kommer det etterhvert til et punkt der "knekkpunktet" treffer motsatt del av fjæra slik at avtrekksmotstanden øker markant.

Jeg oppdaget denne sammenhengen nokså tilfeldig.

I den revolveren jeg hadde var (er) det ei fjær som er slanket etter alle kunstens regler og hadde akkurat nok kraft til å slå av Federalhetter.

Silkeavtrekk !

Et år etter jeg overtok revolveren begynte den å klikke en gang iblant.

Jeg fikk bestilt ny fjær, men foretok en nødreparasjon av den fjæra jeg hadde mens jeg ventet på ny.

Jeg klippet en del av ei 22lr-hylse, klemte den flat, brettet den dobbel og shimset i det parallelle partiet på fjæra for å øke spennet.

På dette viset har de to fjærhalvdelene alltid kontakt, og det er ingen markant overgang i fjærmotstanden slik det var tidligere.

Det var såpass vellykket at fjæra ble værende (og er fortsatt) slik selv etter at den nye fjæra ankom.

Link to comment
Share on other sites

I -79 kjøpte jeg meg en lekker Phyton.

Men syntes avtrekket ikke var like lekkert.

 

Og det måtte man gjøre noe med :roll:

 

Det var bare å bestille et par nye deler (og den gangen var det ikke noe problem :wink: ).

 

Etter det - har jeg ikke vært borti et avtrekk :idea: .

Link to comment
Share on other sites

Et uhell med Dremelen kan skje den beste, men jeg har heldigvis unngått ulykkene i så måte.

Mekanismen på Python er såpass innfløkt og består av såpass mange deler som skal spille på lag at der holder jeg pølsene unna.

Det er ikke så mange som virkelig kan Python her til lands.

Sånn sett er Smith enklere å ha med å gjøre, så om man holder god klaring mellom verktøyet og opphaksflatene kan man ikke gjøre så mye ugagn om man bruker hodet og gjør litt av gangen.

Litt polering av glideflater er som oftest alt som skal til for å lokke frem potensialet i et Smith-avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Dremel var ikke oppfunnet på den tiden :( - men uansett ville jeg helt sikkert ha gjort samme brøleren :roll::( . Dro derfor opp til Våpenjournalen`s Våpensmed - og fikk han til å gjøre jobben.

Det innvendige så jeg ikke på - men han skulle skifte noen sikter etc. også - og det så helt for j.... ut.

 

Men det funket!

 

Det samme med en Gold Cup som jeg hadde: Var omtrent maltraktert! Men den funket!!!!

 

:lol:8):shock::cry:8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...