Jump to content

Begynne med jakt, hva MÅ jeg ha?


Akto

Recommended Posts

Som tittelen sier så har jeg tenkt å begynne å jakte. Jeg er helt i startgropen, og selv om jeg tok jegerprøven tilbake i 1997 fant jeg aldri interessen for jakt annen enn en generell våpeninteresse som har ligget til grunn hele tiden. Jeg har allerede våpen, skytestokk og en mengde generelt turutstyr av god kvalitet, men ikke noe typisk jakttøy med kamuflasje og slikt. Det er fiske- og fjellturer jeg har hatt som hovedinteresse frem til nå, så utstyrsparken gjenspeiles deretter. Jeg har fått tilgang på et jorde hvor jeg kan jakte gås, duer og predatorer, men jeg tenker meg ut på småvilt- og rådyrjakt etter hvert som jeg får muligheten, og ganske sikkert toppjakt (som jeg synes ser veldig spennende ut og som passer med turinteressen). Jeg har ikke jakthund (kun jaktende hunder; Husky ...), så jeg trenger ikke utstyr til jakt med hund.  

 

Jeg tar meg selv i å sitte og finne en masse utstyr på nett som jeg tenker er kjekt og ha, men vet med meg selv at mye av dette kommer til å være helt unødvendig. Så da tenkte jeg å spørre dere her inne om hva dere anser som "må-ha" når man skal i gang og jakte, hvilket utstyr har dere kjøpt som dere ikke klarer dere uten? Setter stor pris på alle svar!

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

Det du absolutt behøver for å starte, er viljen og ikke så mye mer. Jeg lånte børse av brodern de første par jakthøstene og brukte uteklærne som allerede var i skapet mitt.

For meg høres det ut som du har plenty og er mer enn klar for å gå ut. Hvis du ikke har, kjøp patroner til haglen din og gå ut på jordet du har tilgang til. Så er du igang.

Edited by Robinson
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (3 timer siden):

....og en mengde generelt turutstyr av god kvalitet, men ikke noe typisk jakttøy med kamuflasje og slikt. 

....hva dere anser som "må-ha" når man skal i gang og jakte, hvilket utstyr har dere kjøpt som dere ikke klarer dere uten? 

Til bevegelig jakt etter rådyr og annet hjortevilt er det kjekt med en jaktdress i passende farge, og ikke for mørk. Flere tråder om dette fra før.

Hva jeg mener er helt "må ha", nesten uansett hva man skal jakte, er en kikkert av rimelig god kvalitet. En 8x32 eller 10x32 dekker det meste.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På direkten:Turutstyr, sekk, uteklær, gode sko/støvler, signalcaps,rifle, hagle, ammo, gode hørselvern og eller elktropropper, jaktradio, kniv, kanskje kikkert,fjellduk førstehjelpsutstyr.Mye har du fra om du har noe turutstyr.Må ikke ha ny jakke osv bare fordi man skal jakte.Sikkert mer man kan skaffe seg.Mye er bare dingser for utstyrsfreaker/luksus.Prioriter lite, men kvalitet, men prioriter først og fremst jakt☕

Link to comment
Share on other sites

Mesteparten av det jeg har kjøpt har havnet i skapet og aldri blitt sett igjen.

 

Det jeg faktisk bruker og bærer med meg:

- Gore-Tex dress til absolutt drittvær

- ikke-vanntett lett dress til alt annet vær

- ullundertøy

- Devold thermo jacket

- Fjellduken Hunter

- Pakkrammesekk (villreinjakt)

- 40-liters anatomisk sekk (annen jakt)

- lave fjellstøvler (i fjellet)

- høye jaktstøvler (i skauen, eventuelt Muck Boots)

- kniv

- liten vanntett førstehjelpspakke og enkeltmannspakke/ trykkbandasje

- kikkert

- jaktradio

- lue i signalfarge

 

Ikke mye av dette, annet enn jaktradioen, som jeg ikke bruker "sivilt" også. Alle basislag og mellomlag med klær som jeg bruker er ikke i jaktfarger. Ytterklærne trenger ikke være kamuflasje, og jeg synes ofte at "sivile" klær oppfyller kravene bedre til min bruk. Greit å prioritere brune og grønne klær i skauen og lyse brunfarger eller grått i fjellet. Unngå blått på jakt etter hjortevilt. Bruk signalfarge i skauen for ikke å bli skutt selv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hørselvern du kan koble mot jaktradio, eller formstøpte, aktive hørselvern. Jeg har disse, og kjøper nok nye når de en gang er utslitte. Er på andre paret nå, det første varte i 7 år. 
 

https://www.hantek.no/produkt/soundscope-ihunt-jaktpropper/

 

og så er jeg glad i Vorn-sekken min, supert å ha våpen på rygg på vei til post, eller hvis jeg vil ha både rifle og hagle med på jakt. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man trenger egentlig veldig lite... 😅

 

Våpen: 

1 hagle 12/70

1 rifle 6,5x55 med et godt sikte. Billig ammo og dreper det meste.... Kjøp 9,3 senere om elg skulle bli det store. 

kniv og et godt bryne. 

håndkikkert (med avstandsmåler om du føler du har råd)

1 par gode gummistøvler, med litt fór.

1 par gode fjellstøvler, må ikke være høye, lavere er lettere og mer nennsomt i bratt terreng, de har gjerne smalere såle så slipper føttene/anklene å bli helt gåene etter en dag i sidehelling etter rype eller hjort..). 

Klær har du nok en del av fra før? Dyr ser lite farger og merker, de ser bevegelse og kontraster. Ellers handler det om å ha det komfortabelt.
Fugler ser godt. Til duejakt kan du trekke på en løvkamodress utenpå andre klær i duse farger. Billig og sekker behovet. 
Skallbekledning er fint, da varierer du med flere plagg under! 
Aktive hørselvern!! Ta vare på hørselen din! Øresus er jævlig slitsomt. 
jaktradio om du skal med på et lag. 
jaktkrakk/sitteunderlag, alt etter jaktform. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...