Jump to content

Stabeistet fra Holland


jaktlykke

Recommended Posts

  • Replies 360
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Nå har Amigo mistet dyden - han har hatt ei søt og vilter finsk jente på besøk i halvannen uke og nå satser jeg hardt på at det blir valper i september!

 

Blixtra-014.jpg

 

Begge hundene var uerfarne for ikke å snakke om MEG - jeg hadde jo ikke engang SETT en parring før... og det var ikke så lett som man vil ha det til; Amigo sleit litt med å finne inngangen :oops:

 

Blixtra-004.jpg

 

Men nå har det i alle fall blitt hele fire parringer siden søndag og kommer det ikke valper ut av dette så vet ikke jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett i at jeg er utslitt - ante ikke at det tok sånn på å parre :roll:

 

Spøk til side; jeg krysser fingre og tær for at det blir riktig mange valper ut av denne kombinasjonen. Grunnen til at jeg har brukt ei finsk tispe er fordi av de 100 individene som er her til lands (ca halvparten av dem er tisper) er enten i slekt på et eller annet vis eller har andre ting som gjør dem uegnet (doble linjer på epilepsi f.eks som finnes i rasen).

 

I og med at det finnes såpass få av dem så er det altså ikke bare bare å finne ei passende tispe. Amigo har vært i søkelyset for flere interesserte oppdrettere fra Sverige tidligere, men nettopp pga slektskap eller HD eller doble linjer av epilepsi så har det ikke vært ønskelig.

 

En dårlig kombinasjon mellom foreldredyr som har HD C eller epilepsi på linjene vil kunne få svære konsekvenser for rasen som helhet. Det er mange utenlandske oppdrettere som bevisst avler på HD C og det synes jeg virkelig er forferdelig. Blant finskfødte stabijer født samme året som Blixtra var det kun hun og et par til som var HD-frie... det sier litt!

 

Denne frøkna er både vakker og flink i sporet. Testa henne på lørdag - da var hun i høyløp - og hun fungerte knallbra. Gikk spor så det suste for første gang etter norskemetoden.

 

Blixtra-008.jpg

 

Blixtra-011.jpg

 

Kjemien dem i mellom er det heller ikke noe å si på; de ble gode venner fra første møte.

 

Video:

 

Blixtra-semester-2012-089.jpg

 

Ganske typelike er de også :)

 

578692_10151078738151970_892058803_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt morsomt, når hannhund er så ruset på godluktene fra tispa, at han er fornøyd med å stå ved siden og jukke i tørre lufta, så spruten står. Og.....morsomt hvor flaut hannhund eigeren synes at det er.

:lol:

 

Men, er tispa klar, og hannhunden på bærtur...... Ikke noe problem med å hjelpe dem på vei, ved å sette han riktig, og styre på plass.

:mrgreen:

 

Skulle det deriomt være tispa som ikke er med på notene, kan det være et tegn på at noe ikke er som det skal være, med henne. Betennelse i livmora, f.eks. Mener ikke å hinte at det er noe annet galt enn underholdende uerfaren hannhund, her

;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Amigo er 7 1/2 år gammel og har så langt vist seg å være det rette valget for meg.

 

Dengang eldstehunden min begynte å dra på årene og jeg måtte begynne prosessen med å finne en arvtaker så var det mange mye mer kjente raser som poppet opp som mulige kandidater.

 

Men èn av dem var altså stabijhoun og siden jeg aldri hadde hørt om rasen så måtte jeg google den og ble positivt overrasket over både egenskaper og utseende. Jeg kom i kontakt med folk som hadde rasen - her til lands var det kun 30 individer dengang - og jeg fant min framtidige oppdretter blant dem.

Det gikk et par år faktisk før det første kullet var et faktum; jeg ventet heller på dette kullet enn å gå for en mer vanlig rase. Så stor tro hadde jeg!

 

Og for å oppsummere litt av det han har prestert:

 

:arrow: Han er blitt norsk, svensk, finsk og nordisk viltsporchampion (eneste stabijhoun i verden med den tittelen).

 

:arrow: Han har også vunnet det prestisjefylte "The Hell of Leuvenum" i Nederland som eneste stabijoun i verden.

 

:arrow: Han har også utseendet med seg da han er norsk og dansk utstillingschampion.

 

I tillegg brukes han aktivt som ettersøkshund og er fullt godkjent for to førere og har vært aktiv i tjensten i seks år.

 

Siste nye er at han har parret ei finsk tispe og det har resultert i åtte valper - en av dem skal hjem til meg om ikke så lenge :)

 

En nederlandsk oppdretter har gjort avtale om parring til neste år og det er litt stas siden det blir første gang en norsk hann brukes av nederlenderne (de har tusenvis å velge mellom hjemme).

Og så er det også en svensk oppdretter som lurker i bakgrunnen...

 

Alt i alt ser ting veldig positivt ut!

.... og så må vi ha litt bildespam på knøttene:

 

valp-1-hann-1-006.jpg

Valp 1 - hann 1

 

valp-2-tispe-1-007.jpg

Valp 2 - tispe 1

 

valp-3-hann-2-011.jpg

Valp 3 - hann 2

 

valp-4-tispe-2-013.jpg

Valp 4 - tispe 2

 

valp-5-hann-3-015.jpg

Valp 5 - hann 3

 

valp-6-tispe-3-017.jpg

Valp 6 - tispe 3

 

valp-7-tispe-4-019.jpg

Valp 7 - tispe 4

 

valp-8-tispe-5-021.jpg

Valp 8 - tispe 5

 

gjengen-2012_036.jpg

Hele gjengen på et brett

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Valpene er to uker i dag og jeg har tre hanner å velge mellom:

 

384143_10151224865911970_2020277323_n.jpg

HANN 1

 

 

557180_10151224869131970_2138948923_n.jpg

HANN 2

 

578384_10151224875191970_2064890090_n.jpg

HANN 3

 

Navneforslag...? Jeg har tenkt på Diablo siden Amigo er litt sånn spanskinspirert. Rasen er nederlandsk, men kom opprinnelig med spanjolene til landet.

 

Og det store spørsmålet er selvsagt; HVEM skal jeg velge??

 

Til sammenligning så Amigo slik ut da han var to uker gammel:

 

561079_4535003660687_1945842138_n.jpg

 

 

EDIT: fikset bildene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei HM

 

Jeg regner med at du snart skal på besøk for å se på hvalpene...? Og da er det litt spennende å tenke tilbake da jeg selv skulle hente valp...

2 av hundene jeg har hatt, valgte meg når de var valper, han ene kom og la seg ved føttene og der ble han hele tiden.

Den andre valpen satt og så på meg i valpekassen og ville ikke gå sin vei, selvom de andre var og fikk melk av moren.... merkelig... 8)

Ellers har jeg brukt en metode for å finne en av de smarte i kullet.

Det har startet med at jeg laget en høy lyd, banket i veggen, eller banket på et grytelokk, vanligvis kommer valpene springende for å undersøke

og en av de første som kommer mot meg, men som stanser litt før for å sjekke status, vil være en av favorittene mine... :smile:

Det viser meg at den har litt mellom ørene, er ikke redd, men litt forsiktig og som ikke bare plumper rett uti det...

Men uansett HM, så vil den valpen du velger være veldig heldig og få et kjempeliv... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg får først hilse på valpen den dagen jeg henter ham dessverre; det er både for langt å reise og for kostbart (og ikke får jeg fri fra jobb heller) så det får være oppdretteren som er mine øyne og ører i utvelgelsen.

 

Valpetest gjorde vi når Amigo ble valgt og både nysgjerrighet, tilgjengelighet, jaktlyst, lydømfintlighet osv ble testet. Utfra det ble rett valp til mitt formål valgt og det har vist seg å stemme meget godt med sånn han ble :)

 

Noe tilsvarende vil jeg be oppdretteren gjøre med de tre hannene for å se hvordan de oppfører seg og utfra det velge rett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker også nr tre best, for det meste basert på tegningene men også utfra hva oppdretteren forteller om valpene. Han er frampå og halen svinser hele tiden og er litt av en hjerteknuser :)

Hann en er litt forsiktigere av seg enn de andre uten at det trenger å bety noe som helst - men jeg tar det med i betraktningen. Må jo ha en med pågangsmot og nysgjerrighet i den jobben han er tiltengt. Kopi av Amigo er jo det han skal bli ;) Hann to er visst også en storsjarmør så dette kommer til å bli helt umulig.

 

Diablo er et navneforslag - jeg er veldig åpen for ideer fra dere! Jeg har liksom tenkt at jeg må SE valpen i levende live og så detter det nok et passende navn ned i hodet på meg.

 

Et enkelt og greit navn som ikke alle andre heter - sleng ut forslag gutter!

Link to comment
Share on other sites

Diablo blir for tungt å rope i skogen synes jeg.. DIA-BLOOOO00000oooo. Slitsomt.. :P

 

Personlig synes jeg navn som lett kan ropes er en enorm fordel og det høres heller ikke så "jalla" ut.

Bikkja mi var egentlig tiltenkt navnet "pumba" men det blir også for tungt å rope. Noe å tenke på.. :)

 

Synes norske menneskenavn på hunder er veldig artig, det er noe uhøytidelig og "glimt i øyet" over det -kontra fancy engelskinspirerte navn som

blir veldig "eksotiske".

 

Et hederlig unntak er navnet på vår gamle familiedachs som var noe av det strieste man kan tenke seg ( om han ikke fikk det som han ville både pissa og dreit han inne - BEVISST og med vilje). Han ble bare kalt Chief av oppdrettern og det synes jeg var særdeles passende :)

Link to comment
Share on other sites

... men kanskje navnet ramler i hodet på meg når jeg ser valpen - av og til blir de "døpt" på det viset også :)

 

Siden jeg jobber på ResQ og han nok kommer til å bli med på jobb endel i starten så er det jo fristende å kalle ham ResQ-boy (det er det vi kaller mobbåtføreren som skal klarere droppsonen for fritt-fallivbåten) ;)

 

... eller nei. Det blir litt sykt.

Link to comment
Share on other sites

Vi trosset værgudene som har herjet over vestlandet i det siste og dro til Bergen for å gå vannspor. Eller blodspor som det sikkert opprinnelig var :roll:

 

Det gikk i grunnen ganske bra for Amigo fikk 1 premie for innsatsen sin. Og vi kom på fjerdeplass totalt (13 startende). Så sjølv om jeg så ut som jeg hadde vært i krigen med gjørme- og sminkeprikkete ansikt og flettene fulle av barnåler og bark så gjorde det ingen verdens ting hihi.

 

Flinke vovsen; han fikk masse skryt av dommern :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om tre uker skal jeg hente lille-monsteret :) Foreløpig kaller jeg ham Storm. Mulig jeg bytter over til Kripos etterhvert; hvem vet ;)

 

uke-5-Valp_1_5_veckor_007.jpguke-5-Valp_1_5_veckor_012.jpguke-5-Valp_1_5_veckor_015.jpg

HANN 1:

Denne gutten liker jeg foreløpig best; han er avslappa og roer seg ned hvorsomhelst samtidig som han er frampå og vil ting. Den mest maskuline i kropp og type og den med mest pels.

 

uke-5-Valp_3_5_veckor_001.jpguke-5-Valp_3_5_veckor_008.jpguke-5-Valp_3_5_veckor_010.jpg

HANN 2:

Denne karen har jeg forsåvidt ikke tenkt på i det hele tatt... mulig det en ren fargeting siden han er nesten reint vit på ene siden og jeg ser for meg ham i drittværet.... han er i følge oppdretter megasøt, har mindre pels og virker å ha mye kortere bein enn de andre to gutta.

 

uke-5-Valp_5_5_veckor_001.jpguke-5-Valp_5_5_veckor_009.jpguke-5-Valp_5_5_veckor_003.jpg

HANN 3:

Denne gutten har de fineste tegningene, er størst i kroppen og har den fineste kroppsbygningen. Han er også den som desidert lager mest lyd av alle valpene; han maser i ett kjør. For meg er det helt klart et negativt trekk som gjør at jeg føler meg litt tvilende til ham.

 

Det meste av papirarbeid er unnagjort, billetter og diverse valpeutstyr er bestilt og så er det bare å vente.... og vente.... og vente ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...