Jump to content

Største haglekaliber?


Ølvomma39

Recommended Posts

Dette har vært diskutert før;). Jeg har ikke hørt om større enn kal. 10. Her er en: Browning BPS MOSGB 10-89 71 INV Dura Touch automat hagle halvautomat | FINN.no

 

hagle i kaliber 10 - Kammeret.no
https://www.kammeret.no › ... › Våpen › Hagle

1. nov. 2009  Kal 10 er et spesialverktøy for vannfugl på dryge hold. Har selv skutt skarv på 50+ meter - som døde i smellen - så mange ganger at det ikke kan ...
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (3 minutter siden):

Dette har vært diskutert før;). Jeg har ikke hørt om større enn kal. 10. Her er en: Browning BPS MOSGB 10-89 71 INV Dura Touch automat hagle halvautomat | FINN.no

 

hagle i kaliber 10 - Kammeret.no
https://www.kammeret.no › ... › Våpen › Hagle

1. nov. 2009  Kal 10 er et spesialverktøy for vannfugl på dryge hold. Har selv skutt skarv på 50+ meter - som døde i smellen - så mange ganger at det ikke kan ...

Så inlegg fra 2009 og det er jo en stund siden å kanskje dukket opp noe nytt😅

Eneste jeg har klart å funnet som ikke er 20/12/16 er den halvautomatiske browning-en

Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (3 minutter siden):

Den typen som står montert på eigen kanon-pram er nok større enn 10.  Men då tippar eg at du må bli ein sånn spesielt interessert person som heimeladar haglepatroner.

Er vel ikke umulig😝

Rugerdud skrev (1 minutt siden):

Kjøpehagle med kjøpe ammo i dag er kal 10 største. Om du søker aktivt i England og Tyskland osv vil du komme over kaliber 8. Men du finner ikke patroner og jeg tror hylser er vanskelig å få tak i.

Kjøpe 5 patroner å bruke dem om igjen og om igje og om igjen da 😅

 

psg-1 skrev (1 minutt siden):

Jeg har en slug-patron i kaliber 8, men den er beregnet til industri. 

Industri?

Link to comment
Share on other sites

psg-1 skrev (18 minutter siden):

Jeg har en slug-patron i kaliber 8, men den er beregnet til industri. 

"Industrial shotguns" eller "kiln guns" er ikke uvanlige i industrien. https://www.remington.com/industrial/masterblaster.html Mener jeg har sett både Winchester og Remington live, og en 4-kal en gang for lenge siden. Men idag er alle jeg kjenner til 8-kaliber. 

De brukes først og fremst til å skyte vekk "heng" som dannes i ovner man ikke kan gå inn og stake i. Lange rulleovner får av og til ringer av slagg, og det kan skytes vekk - og de brukes til å åpne, eller forbedre tappehullet. Fyllingskule av sink er det vanligste prosjektilet.

 

Winchester hadde en "Wildfowler" i kal- 4 for lenge siden. Ellers tror jeg det meste sånt er customvåpen? 4-kal hagler (og rifler) er ment å skytes fra skulder, mens 2-kaliber er "puntguns", montert på fordekket på en "skytepram", og for andejakt først og fremst.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Den annonsen fra Midt Troms utmarksservice er noe av det mest idiotiske jeg har lest. Den avbildede Browningen er en pumpehagle, og resten av annonsen omhandler hagler i kaliber 12. Det som står skrevet er bare jåss.

Browning BPS er noe av det beste som finnes av pumpehagler, men de er dyre. En slik i 10-89 er mer enn nok hagle om du skal skyte på flygende fugl. Den er både stor og tung. Effekten er god, bra dekning og god penetrering på 50 m avstand gjør at du kan strekke skuddholdet noe. Mange påstår at 12-89 er like god, men jeg har bare prøvd det litt på bane. Browning BPS i 12-76 er derimot et godt valg, håndterbar nok til rypejakt og konstruksjonen er slik at det ikke er åpning på toppen. Den tåler derfor godt drittvær med snø og sludd uten å fryse fast.

Ellers finnes/fantes hagler i både 4 og 6 kaliber, men håndterbarheten er dårlig. I kal 10 finnes det nydelige sideliggere, men jeg tror ikke det er noen i produksjon for øyeblikket.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (18 minutter siden):

 

Ellers finnes/fantes hagler i både 4 og 6 kaliber, men håndterbarheten er dårlig. I kal 10 finnes det nydelige sideliggere, men jeg tror ikke det er noen i produksjon for øyeblikket.

Og man får knapt kjøpt kal. 16, som for "noen få år siden" var vanlig. Ny hagle, i dag, er i mitt hode kal. 12 og bare det, nettopp pga ammotilgang. Så får jeg heller plages med å få ammo til min gamle Sauer/Merkel.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (13 minutter siden):

OVER 800 000 TUSEN?!?!?!?

Håndlaget vet du, og tilpasset etter dine mål.
Men ja de koster en Lotto premie ++ alt etter hvor mye julepynt du skal ha på og så tar det vist bare 3-4 år fra du bestiller til du får den

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...