Jump to content

12/89 VS 10/90


Venture91

Recommended Posts

Hallo. Dette har vert oppe før. Søk og finn.. Jeg har begge typer og di kan ikke samenlignes. 10ern er overlegen.men prisen på en 10ersmell koster skjorta fortiden. Har prøvd å lade selv, men det kan ikke sammelignes med fabrik ammo.Nå kommer det sikkert en besserviser og sier det stikk motsatte, men det er normalt her inne.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk på hjemmesiden til f.eks Federal,Remington og Winchaster!

Har selv hatt 10er i endel år,men tror ikke 12/89 ligger veldig langt unna i ytelse nå lenger!

Kansje noen få m/s men tviler på at det er av praktisk betydning!

Tillgang på ammo taler ihvertfall i 12/89 sin fordel. Ikke mange som tar inn 10/90 lenger.

 

En liten edit:

Er det snakk om å kjøpe en hagle i enten 10/90 eller 12/89 så gå for 12ern :)

Den vil du ha råd til å trene med!

Ikke mange som har økonomi til det med en 10/90

Link to comment
Share on other sites

Hva i all verden trenger du en 10 kaliber til? Orginalt var kaliber 10 ett gåsekaliber, så ble det ukurant som kaliber 16, så trodde noen at en trengte 12/89 som viste seg å være mindre drepende en 12/70. Det er lett å misforstå hagler så glem idiot tanken som lå bak 10 og senere 12/89, som var lengre rekkevidde det er bevist at farten dreper og disse patronene har mere hagl i lavere hastighet og støttet seg på gammel ide at om du hadde mere hagl drepte den bedre på hold.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke kaliber 16 ukurant...

 

De superlange ladningen i kaliber 10 og 12, er først og fremst for å drive tunge ladninger med stålhagl. Det kan kanskje ha noen nytte i spesielle situasjoner, men i utgangspunktet kommer man like langt med en 12/70 med alternativt blyhagl, eller en 12/76 med stål.

Link to comment
Share on other sites

Hastighet er et vesentlig poeng for drepeevnen, helt enig! Mine erfaringer med disse muskedunderne bygger på den tida bly var lov. Der faller 12/89 gjennom, 10/90 er (var) tross alt raskere. 12/70 i lette ladninger har størst fart (opptil 36 gram), 42 tregt og 50 grams ladninger i 12/70 var bare å glemme. Om det var det å strekke skuddholdet som er poenget. Det ideelle er i mine øyne 12/76 med mer krutt og lett ladning, feks 36-42 gram. Det finnes vel i blant annet Hevi-Shot™.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at mine 10/90 Federal preminium Turkey shots hadde en utgangshastighet på drøye 120 f/s raskere enn 12/89 av samme type.

20/76 skudda jeg brukte i kombin var faktisk kjappere enn de i 12/89n.

Både 10/90 og 12/89 hadde 64 gram bly. 20/76n hadde 36 gram (men var like effektiv på alt jeg skøyt på ihvertfall)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel opp og avgjort at 10/90 har blitt et kaliber forbeholdt de som er entusiastiske hjemmeladere, har altfor mye penger, eller ikke trener nevneverdig....

Men på samme tid ligger vel hovedtyngden av treningsskuddene med 12/89 hagle i 12/70 patroner.

 

Lurer på hva en 10/90 presterer om man bruker svartkrutt som drivladning forresten :?:

Om jeg skulle begå noe så grovkalibret ville det jo være selvmotsigende å bruke juksekrutt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...