Jump to content

hagle i kaliber 10


PederR

Recommended Posts

Er ei kallbørse det. Jeg hadde en Browning BPS (pumpe) og var kjempefornøyd. Eneste minuset er at de er svært tunge . Du får vel en sånn (hvis det drittfirmaet som impoterer Browning gidder å ta den inn, mye ekstra bry må vite) til rundt 12-15000. Jeg ville i dag heller kjøpt 12/89. Da har du mange merker å velge i. Du får samme mengde hagl i en ørlite mindre hastighet

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ser du vurdere ei kal.10 t jakt på ræv og gås etc.

Æ vil vell kanske har anbefalt dæ ei kal.12-89.

Å dær e jo utvalget blidd vældi bra di siste åran.

Det e fordela og ulæmpa med alt,men ei kal.10 bi jo nåkka tong,å så e amoutvalget ikke like godt såm te kal.12.

Å prisan pr skudd bli vell å litt dyrar?

Men ska du ha ei i kal.10,så e vel det våpenet du vurdere et bra valg :)

Bli jo lættare med et løp i kal.10 einn ei S/S el O/U i samme kal.

Løkka te :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hva betyr "Kraftig" i denne sammenhengen?

I en hagle så er det flere faktorer som avgjør hvor stor effekt hagla har i målet. De viktigste er kanskje antal haggel (Vekt på ladnginge9 og hastighet. Når man bruker betegnelsen "Magnum" (ooooh....) I hagle er det ofte snakk om tyngre ladning, altså mer haggel, men samme utgangshastighet som en vanlig patron. Highspeed har samme mngde haggel men høyere utgangshastighet.

 

kaliber 10 ble brukt til å skyte mer hagel litt raskere (Mer hagel og mer krutt) I svartkruttets tidsalder. Enklete bruker det på gåsejakt blandt annet når haoldene kan bli litt lengere en det som er forsvarlig for en kaliber 12.

 

kaliber 12 89 er utviklet for at du kan skyte stålppatroner, (Som har mer haggel siden stål veier mindre en bly) på samme hold som en vanlig 12/76. Men med prisen på 12/89 stål så er det vel like greit å bruke et annet haggelmatriale som gir bedre effekt i målet.

Det er svært lite i kongeriket norge du trenger en kalber 10 til, som ikke en 12/76 gjør akkurat like bra.

(Men muligens litt mindre tøft...)

Link to comment
Share on other sites

ok.

så 12/89 er like bra som 12/76

 

Du har nok noe (marginalt) mer å gå på om du velger 12/89

Men kjevebeinet og skulderen din vil foretrekke 12/76

 

Jeg kjøpte 12/89 fordi jeg var ung, nysgjerrig og ville knalle ned syrekanner som stod 50 meter unna, blåse buckshots gjennom en trefigur som stod 80 meter unna. Det var veldig moro. Skulderen blei blå etter et dusin med Rem.TurkeyLoads og Rio med 66g ladning.

Nå står hagla bakerst i skapet, og luftes sjeldnere enn den enkeltløpa baikalen.

 

Til jakt har jeg aldri hatt behov for supermagnum og vil trolig aldri få det heller.

 

 

Neste gang blir det 20/76 :D

Link to comment
Share on other sites

ok.

så 12/89 er like bra som 12/76

nope, omvendt! :)

 

12/76 er like bra 12/89 ergo 12/89 er stort sett ubrukelig... en del kilder jeg ikke har noen grunn til å mistro har også henvist til at du gjerne får dårligere skuddbilder med de lange 12/89 en med 12/76, slik at den lengste faktisk er både dyrerer og dårligere.

 

Det mest fornuftige "magnum" patronen er i mine øyne 20/76, da har du en patron som går i de lette, smidige og ofte vakre 20 kaliber haglene, men med samme ytelse som en vanlig 12/70 patron.

 

Til jakt på rev og rådyr er mitt valg en remington 1100 i 12/76 med utbyttbare choker. Jeg ville også godt for tungsten eller hevishiot, rundt størrelse 2 i en 12/76 patron.

(Mn nå er ikke jeg en skrekkelig farlig reve og rådyrjeger da, for dyra altså)

Link to comment
Share on other sites

Ikke hør på fornuftigPerene :D Kal 10 er et spesialverktøy for vannfugl på dryge hold. Har selv skutt skarv på 50+ meter - som døde i smellen - så mange ganger at det ikke kan være tilfeldigheter og flaks som spiller inn. Med en kal 10 kan du skyte en større mengde grove hagl med bedre dekning og hastighet og mildere rekyl enn med 12-89. Kjøp en 10er du, og du vil ikke angre.

 

Har ikke prøvd Browningen selv, men har hørt mye godt om den. 10ern min er en Zabala s/s. Tung som et svin og stygg som en spontanabort, men du verden for ei børse :D

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha noe statistisk materiale vil jeg si at egen erfaring er at det er bedre skuddreaksjon med kaliber 10 kontra 12 /89 med samme ladning/trangboring og ammunisjonstype,dvs 64 gram bly.

Har desverre ikke kronografert respektive ladninger enda.

De nye alternativmaterialene har jeg ikke noe erfaring med.

Våpnene det er snakk om er en Browning gold halvauto i 12/89 og en

Army San Marco o/u i kaliber 10.

Vil forøvrig støtte opp at det er en solid skuddreaksjon med kaliber 10 og full trangboring ved fulltreffere...

Men prisen på skudd var avskrekkende,og er nok ikke blitt bedre vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel: Lade sjøl vett du :wink:

 

Når 10-89 hylsene begynner å bli fillete i bretten kan de trimmes ned til 10-75 og brukes et par ganger til som lette 36-42grams stokkandladninger eller til leirdueskyting. Boka "The mighty 10 gauge" fra Ballistic Products beskriver prosessen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...