Jump to content

Hagle i kaliber 10


Mr Drilling

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe ei hagle i kaliber 10, helst halvautomat.

 

Finner kun Browning som har nye hagler i dette kaliberet.

Remington har sluttet å produsere dette kalibret, de satser på 12/89.

 

Finner ikke brukt hagle i kaliber 10 i feks Sverige, er det tilfeldig?

 

USA har mye nytt og brukt i kaliber 10, men klarer ikke å finne ut hva de totale kostnadene vil bli.

Altså: vil det lønne seg og hvor lang tid vil det ta?

 

Er det noen som har noen innspill/synspunkter?

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke tilfeldig at du ikke finner brukt kaliber 10 i Sverige. Mener ganske sikkert at det ikke er tillatt med større enn kaliber 12 i på den siden av grensen.

 

Hvorfor skal du ha kaliber 10? Gode 12/89 patroner gir omtrent samme egenskaper, i tillegg til at det går an å trene med lerdueammo i det samme våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 10 er kongen av hagler og i disse ståltider har 10ern fått en ny vår da den gir bedre skuddbilder bilder og tolererer større hagl. For hjemmeladere skal det noteres at den har en lavere maksgrense for trykk enn 12ern.

 

MEN den har tendens til å forbli kongen av våpenskapet. Jeg hadde 2 stk O/U San Marco i kaliber 10, kompisen skjøt med enkel New England. De var med noen år og ble etterhvert stående hjemme eller tatt frem i utide for å gi kompiser "The fear of god"

 

Har du spesifikke behov kan den være til nytte men den er gjerne tung og lang (Mine hadde 80cm løp) Den smeller og har rekyl så det holder, vil du ha ammo bør du begynne å lade selv.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Har hadd browning pumpe i cal 10 og den var suveren med fabrikk blyammo, 12/89 har jeg også hadd. Kan ikke samenlignes med tiern...har solgt begge nå. Bruker heller raske 12/70 patroner.... Men tieren var i særklasse på gåsa.prøvde flere hjemmelada tierskudd men di kom ikke opp mot fabrikkammoen..(testet på 10l beisspann på 60 m. Fabrikkammoen røk rett igjenom. Hjemmelada få hagl trengte såvidt igjennom første siden). Kjøpte tiern for 3 tusen og solgte den for 8500....koster jo fort 60 kr smellen hvis du skal ha noe som duger......Ta og ring til jakt og friluft å hør med di gutta der, ikke umulig at di kan trylle frem ei...

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å kjøpe ei hagle i kaliber 10, helst halvautomat.

 

Finner kun Browning som har nye hagler i dette kaliberet.

Remington har sluttet å produsere dette kalibret, de satser på 12/89.

 

 

Hei Mr Drilling

 

Remigton Model SP-10 lages fortsatt: http://www.remington.com/product-famili ... sp-10.aspx" target="_blank" target="_blank

 

Mvh Marine Magnum

Link to comment
Share on other sites

- Har ikke så mye til overs med gutta hos J&F etter siste kjøpet jeg gjorde hos de i desember 2010 (2 spesifikke personer)...

Så jeg prøver i det lengste å holde med unna, selv om utvalget deres er meget bra.

 

 

- Jaktdepotet selger 64 grams stål skudd til 13,- pr skudd, den prisen er jeg villig til å betale...

 

 

Sjekker priser på nytt og brukt fra USA, men vet ikke helt om jeg gidder papirmølla som jeg må gjennom.

Samtidig er det vanskelig å få et godt svar på hva den totale kostnaden vil bli...

 

 

 

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å kjøpe ei hagle i kaliber 10, helst halvautomat.

 

Finner kun Browning som har nye hagler i dette kaliberet.

Remington har sluttet å produsere dette kalibret, de satser på 12/89.

 

Finner ikke brukt hagle i kaliber 10 i feks Sverige, er det tilfeldig?

 

USA har mye nytt og brukt i kaliber 10, men klarer ikke å finne ut hva de totale kostnadene vil bli.

Altså: vil det lønne seg og hvor lang tid vil det ta?

 

Er det noen som har noen innspill/synspunkter?

 

 

Mvh

Mr Drilling

 

Siste Remingtonkatalogen hadde mer kaliber 10 enn noensinne. Kanskje det var nest siste..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...