Jump to content

Marlin Bolthagle kaliber 10


villmannen

Recommended Posts

Er vel helst bruktmarkedet.Hadde en sånn for mange år siden,men ble forholdsvis kjapt byttet ut i en O/U i tilsvarende kaliber.

Ekstremt uhamslig våpen,langt og tungt uten balanse,og må lades om for andre skudd.

Vil ikke anbefale det.Se deg heller om etter en dobbeltløper eller halvauto.

Nevnte våpen ble levert med full trangboring,og er vel lite kombinertbart med dagens alternative patroner. klipp, klipp

Men rett skal være rett,10/90 med 64 gram bly er meget effektivt på hardskutt vilt.

 

Klipp, klipp

Link to comment
Share on other sites

Lader alt av haglepatroner sjøl, så problemet med ammo er ikkje der, men eg kunne tenkt meg ei slik kun frodi eg har lyst.

 

Viss noken har ei i skapet og er tom for ammo, eller kjenner ein kompis som har ei, så blir eg glad viss dei seie ifrå.

 

Har søkt på finn, men har ikkje funne noko, nå skal det dog seiast at eg er veldi dårlig til og søka :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jakt med blyhaggel er forbudt. Dette enten man liker det eller ikke. Oppfordringer til jakt med denne type hagl vil derfor bli moderert.

 

Ellers het vel modellen det diskuteres "Marlin Goose gun".

 

Her er resultatet av et Googlesøk:

 

http://www.google.no/#hl=no&source=hp&biw=1280&bih=619&q=marlin+goose+gun&aq=1&aqi=g1&aql=&oq=marlin+goose&gs_rfai=&fp=e299fcce08b7e978

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel en Marlin med bolt mekanisme noe av det mest upraktiske man kan finne i denne gata. Jeg har håndtert en slik uten å finne noe positivt.

 

Hadde derimot en San Marco i O/U. 5 kilos hagle som faktisk hadde fine linjer men 5 kg er nå 5 kg. Var med på havet en periode men samlet mest støv til jeg solgte den.

kal10hel.jpg

 

80 cm løøøøøøp

kal10hel_f.jpg

 

kal10stokk.jpg

 

Kompisen har en New england enkeltløper, noe av det styggeste man kan tenke seg

 

Skulle jeg gått for en 10er idag:

 

Browning BPS

BPS-Stalker-MID-012212-m.jpg

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

marlin super goose gun er navnet i kal. 10/89 og marlin goose gun i kal. 12/76. er to av dem jeg jakter gås med som har slike. artige hagler, men jeg tviler på at noen av dem vil selge men jeg skal nå i vertfall spør!!

 

Du kan jo høyra. :D

 

Blir veldi glad viss noken klare og skaffa med ein sånn som er i bra stand:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
[...] løst magasin, noe som vel gjør den total forbudt i følge forskriften om forbudte våpen.

Neida, "noen" har oppdaget at forskriften var klønete formulert og har laget ett tillegg...

§ 1. Forbudte skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha følgende typer skytevåpen, jf. våpenforskriften § 6:

[...]

Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

 

Boltrepeterhagler som oppfyller kravene til minimum total- og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, med egenskap som nevnt i denne forskrift § 3 bokstav d, omfattes ikke av forbudet i første ledd bokstav c.

Endret ved forskrifter 25 okt 2011 nr. 1099, 18 april 2013 nr. 407.

Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg en liten avsporing i all vennskapelighet. Jeg kjøpte en Super Goose i 10 magnum hos Hauk Sport i 1978. Ga 1500,- for den.

Den var alt for tung og drågete å gå med, men du verden for futt det var med 64 gram bly. Prøvde på ei 10mm finèr plate på 50 meter med hagl nr. 2 og fikk gjennomslag! Rekylen var omtrent som en .458WM. Tung, men ikke vond. Det eneste "vilt" jeg felte med den var en villkatt og jeg tror neppe noen katt noen gang har vandret fortere til de evige jaktmarker. Holdet var ca 30meter. Den ble feid avgårde og var som ei fille etterpå. Marlin Super Goose er en morsom sak :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...