Jump to content

Skyttergrener og liten samarbeidsvillighet?


Mazeking

Recommended Posts

Jeg er forholdsvis fersk skytter/jeger. Jeg har vært såpass heldig at jeg er med i et skytterlag, Lørenskog skytterlag der vi driver med så og si alle skytedisipliner.

 

Nå på lørdag var jeg på Løvenskjoldbanen for første gang. Har lest at dette er Norges største skytteranlegg og tenkte at her er det nok orden i sysakene. Jeg må si jeg ble ganske overrasket. I min vilfarrelse antok jeg at det var et lag har som hadde tilgang på alle baner, men neida her var det ganske stykkevis og delt.


På Løvenskjold er det en masse forskjellige foreninger som delte på de forskjellige rifle banene. På pistol var det vel 3 baner som alle var eid av hvert sitt lag. Haglebanen var et veldig stort anlegg der man kunne bli medlem.

 

Så vidt jeg forstod så var det ingen lag eller foreninger som hadde tilgang på hagle, rifle og pistolbane?

 

Det må da vel være flere som driver med flere våpengrener samtidig og ser interesse av å ha tilgang på flere grener/baner?

 

Jo mer jeg prater med folk innenfor skyting jo mer skjønner jeg at det er ganske steile fronter mellom de forskjellige grenene. Burde vi ikke heller stå sammen og sørge for gode betingelser for skytesporten om du skyter med pistol, hagle eller rifle?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Løvenskiold er vel et ekstra spesiellt vepsebol har jeg skjønt.

 

Men som i annen idrett, det er ingen lag som driver med alt. En fotballklubb driver med fotball; ikke basket. Selv om begge bruker ball og et flatt areal å spille på.

Men ja, de to store utfordringene for norsk skyting er såre tær og manglende vilje til å betale for banetilgang. 

Link to comment
Share on other sites

ja det er litt klønet der oppe på løven.
Er med i en klubb så jeg kan skyte på 100 meteren med i en anden så jeg kan skyte pistol på pistolbanene samt rifle på hjorte banen samt rabat på hagle banen, med i en klubb mer for å skyte 200 meteren og med i en til klubb så jeg kan skyte på de andre pistol baner med digitale skiver.
Men da kan jeg skyte alle uken dager.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, mike79 said:

ja det er litt klønet der oppe på løven.
Er med i en klubb så jeg kan skyte på 100 meteren med i en anden så jeg kan skyte pistol på pistolbanene samt rifle på hjorte banen samt rabat på hagle banen, med i en klubb mer for å skyte 200 meteren og med i en til klubb så jeg kan skyte på de andre pistol baner med digitale skiver.
Men da kan jeg skyte alle uken dager.


Så 4 medlemskap?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste klubb her til lands som faktisk tilbyr alle de 3 grenene. Altså 1 medlemskap. Det nærmeste du kommer, måtte være DSSN (rifle og pistol) men for all intents and purposes, går de under pistol.

Så lenge jeg kan huske har aldri rifleklubbene gått særlig overens med pistolklubber og hagleklubbene holder egentlig på for seg selv. Dette virker som å være gjeldende over hele landet.

Link to comment
Share on other sites

Klubbmedlemskap er enkelt å få til, problemet er forbundskontingenten...

Hvert forbund skal ha kontingent fra medlemmene, og den skal inndrives av klubbene. Da blir det mye knot med medlemsregisteret om noen av medlemmene skal betale forbundskontingent til DFS, andre til JFF og atter andre til NSF.

Best om forbundene krevde inn kontingent sin selv!

Og enda bedre om ervervsgrunnlaget ble frikoblet fra forbundenes skyteprogram.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mazeking skrev (6 timer siden):


Så 4 medlemskap?

Ja det var så bare dem på løvenskjold, skyter også dynamisk så er noen klubber der også .

Vil gledelig betale dyrt til en klub der tilbyder masse forskellige men tenker at klubbene fokusere på en ting da der skal være utallige frivillige ellers og mange vil nok kun søke på en spesifikk gren.

 

Edited by mike79
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Rausheim said:

Så lenge jeg kan huske har aldri rifleklubbene gått særlig overens med pistolklubber og hagleklubbene holder egentlig på for seg selv. Dette virker som å være gjeldende over hele landet.

Det er nok lokale variasjoner, men ja, det er ofte en kræsj. 

 

Jeg tror ikke det handler så mye om pipelengde som organisasjonskultur; DFS og NSF rifle har hatt fokus på standardiserte program og å gå i takt mens pistolklubbene er en herlig frilynt blanding av alt fra fripistol til svartkrutt. De to kulturene lar seg ikke alltid blande uten at det blir krøll. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 8/2/2022 at 8:29 PM, Wintel said:

Klubbmedlemskap er enkelt å få til, problemet er forbundskontingenten...

Hvert forbund skal ha kontingent fra medlemmene, og den skal inndrives av klubbene. Da blir det mye knot med medlemsregisteret om noen av medlemmene skal betale forbundskontingent til DFS, andre til JFF og atter andre til NSF.

Best om forbundene krevde inn kontingent sin selv!

Og enda bedre om ervervsgrunnlaget ble frikoblet fra forbundenes skyteprogram.

 

I klubben vår har vi medlemmer i en rekke ulike særforbund, jeg har aldri hørt om at det er noe særlig problem.

Vi har medlemmer i NSF (Pistol) og DFS (Miniatyr) hva gjelder skyting, i tillegg driver klubben med en rekke andre breddeidretter som fotball, bordtennis, svømming, kajakkpolo, turn, klatring osv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nok store lokale forskjeller på dette. 

Her lokalt hos oss har vi et bra samarbeid i mellom skytterlaget (DFS),pistolklubben (NSF) og jeger og fiske foreningen. 

Vi bruker banen til pistolklubben til miniatyrskyting for barn og ungdom siden vi har 25 og 50 meter utendørs bane i pistolklubben. Noen av oss sitter også i styre både i skytterlaget og pistolklubben. 

Noen er medlem i alle tre forbunda som er representert på skytebanen,  noen i bare et eller to forbund. 

Vist vi er 10 personer i pistolklubben som vil prøve en runde med leirduer eller noen i jeger og fiske foreningen vil prøve seg på pistolskyting så er det ingen problem. 

Det fleste av oss har jo en felles interesse nemlig skyting, så vi bruker ikke tid og energi på å krangle eller snakke ned noe vi ikke driver med selv. Vi er bare veldig enige om at skyting er gøy. 

Vi har møte minst en gang i året der styre fra alle tre foreningene møtes og diskuterer hva vi vil gjøre og hvordan vi kan utvikle skytebanen og samarbeidet til å bli enda bedre samt hvordan vi skal fordele arbeidsoppgavene inne på anlegget. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 8/3/2022 at 11:13 PM, Nils Søvik said:

Det er nok store lokale forskjeller på dette. 

Her lokalt hos oss har vi et bra samarbeid i mellom skytterlaget (DFS),pistolklubben (NSF) og jeger og fiske foreningen. 

Vi bruker banen til pistolklubben til miniatyrskyting for barn og ungdom siden vi har 25 og 50 meter utendørs bane i pistolklubben. Noen av oss sitter også i styre både i skytterlaget og pistolklubben. 

Noen er medlem i alle tre forbunda som er representert på skytebanen,  noen i bare et eller to forbund. 

Vist vi er 10 personer i pistolklubben som vil prøve en runde med leirduer eller noen i jeger og fiske foreningen vil prøve seg på pistolskyting så er det ingen problem. 

Det fleste av oss har jo en felles interesse nemlig skyting, så vi bruker ikke tid og energi på å krangle eller snakke ned noe vi ikke driver med selv. Vi er bare veldig enige om at skyting er gøy. 

Vi har møte minst en gang i året der styre fra alle tre foreningene møtes og diskuterer hva vi vil gjøre og hvordan vi kan utvikle skytebanen og samarbeidet til å bli enda bedre samt hvordan vi skal fordele arbeidsoppgavene inne på anlegget. 


Det du kommenterer i siste avsnitt der tror jeg sitter langt inne hos flere skytterlag/foreninger som har aktiviteter vegg i vegg.

 

Det står stor respekt av det samarbeidet og burde være et eksempel til etterfølgelse flere steder.  All erfaring viser at man er sterkere om man står sammen, og at man faktisk kan dra nytte av hverandre høste kunnskap sammen.

Edited by Mazeking
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her har vi et flott rifleanellg for DFS skyting av alle slag, nørmeste nabo er pistolbanen, og jegerforeninga har haglebane over nørmeste haug. 
Skulle gjerne betalt en kontigent og deltatt på alle tre. 

Det blir litt som å melde seg inn i et idrettslag som driver med både ski, fiidrett og fotball. 
I dag er det litt sånn som 2 åringer leker i barnehagen. De leker ikke sammen, de leker ved siden av hverandre. Og noen ganger krangler di litt om lekene og biter.  :-D
Samtidg har jeg full forståelse for at de som har bygd opp sitt eget anlegg og sin egen kultur vil ha det for seg skjøl. 
Så jeg har ingen problemer emd å betale en hundrings for den omgangen på haglebanen, mens jeg legger igjen kontigeneten hos DFS laget. Men det er meg.
 

Link to comment
Share on other sites

On 8/2/2022 at 1:41 PM, Chiefen.v-2 said:

Men som i annen idrett, det er ingen lag som driver med alt. En fotballklubb driver med fotball; ikke basket. Selv om begge bruker ball og et flatt areal å spille på. 

Det finnes selvfølgelig rene fotballklubber, men de er i fåtall.

Det meste av fotball er organisert under idrettslag.

I denne byen som er en av landets 10 største kjenner jeg bare til en ren fotballklubb og en ren håndballklubb. Derimot finnes det ca 100 idrettslag som driver med et større eller mindre antall idretter.

Jeg sitter i styret i det lokale idrettslaget her, og som medlem i vårt idrettslag kan du drive: fotball, håndball, frisbee, brettsport (snowboard og skateboard), e-sport, langrenn, sykling og barneidrett.

Link to comment
Share on other sites

On 8/2/2022 at 8:29 PM, Wintel said:

Klubbmedlemskap er enkelt å få til, problemet er forbundskontingenten...

Hvert forbund skal ha kontingent fra medlemmene, og den skal inndrives av klubbene. Da blir det mye knot med medlemsregisteret om noen av medlemmene skal betale forbundskontingent til DFS, andre til JFF og atter andre til NSF.

Best om forbundene krevde inn kontingent sin selv!

Og enda bedre om ervervsgrunnlaget ble frikoblet fra forbundenes skyteprogram.

Det bør ikke vær et stort problem. Dette er en situasjon de fleste idrettslag i Norge står i.

I vårt lokale idrettslag kan du som medlem delta i en rekke idretter. Du betaler din kontingent og treningsavgift, og klubbens økonomiansvarlig sørger for respektive innbetaler av forbundsavgift til Norges Fotballforbund, Norges Håndballforbund, Norges Skiforbund etc.

No problem.

PS! I NSF pistolklubben jeg er medlem av ordner kasserer med forbundskontingent til NSF, NSU og SWS uten at jeg har hørt han klage over det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...