Jump to content

Rifle løp kapping og gjenging, vurdering av utført arbeid


Janos

Recommended Posts

Det var ikke mye pent! Å levere fra seg noe som ser slik ut er ganske avslørende. Mulig det fungerer helt fint, men jeg ville hatt en forklaring på hvorfor. Hva gikk galt? Trøbbel med utstyret? Var denne pipa spesielt vanskelig? Det må da være pinlig å levere fra seg noe slikt. Ingen yrkesstolthet?

Link to comment
Share on other sites

Ville vel være mer opptatt av hvordan det virker en hvordan det ser ut. Rustfritt stål kan fra tid til annen være noe hersk og jobbe med. At gradene i løpet ikke er fjernet anser jeg som et kvalitetstegn de skyter du vekk med de første skuddene. Ser mye penere ut om de fjernes med en nålefil men kroningen blir da mye dårligere. Men pent var det nå ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ikke ut som rustfritt stål. 
 

Det ser ut som om det er kjørt med for lav hastighet. Typisk slik det kan bli når børsemakere lever i steinalderen og bruker manuelle dreiebenker. I en styrt benk, ville man ha kjørt med høyere turtall, og tatt mange flere kutt.

 

Det håpløse er at maskinering er blitt nedprioritert i børsemakerutdanninga. 

Link to comment
Share on other sites

Pent var det ikke. Men er det rett, og gjengene passer, så passer det jo, og det er ingen skjønnhetskonkurranse. Er det ei pipe du skal ha lenge så ville jeg klaget - er det ei du skal mengdeskyte og hive neste år hadde jeg ikke giddet - bare satt børsemakeren på "nei" lista og funnet en annen neste gang.

 

Hvor i landet er dette?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Å rydde opp kroninga ser ikkje ut som noko stort problem. Men tilstanden på sjølve gjengeflatene ser slett ikkje bra ut. Om det er vibrasjonar, sløvt skjer eller ein kombinasjon er vanskelig å seie, men eg vil tru at du vil kunne få trøbbel med dei gjengene der over tid.

 

Ville ikkje akseptert den jobben der!

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Pent var det ikke. Men er det rett, og gjengene passer, så passer det jo, og det er ingen skjønnhetskonkurranse. Er det ei pipe du skal ha lenge så ville jeg klaget - er det ei du skal mengdeskyte og hive neste år hadde jeg ikke giddet - bare satt børsemakeren på "nei" lista og funnet en annen neste gang.

 

Hvor i landet er dette?

 

K


Dette er utført i Ullensaker kommune på Østlandet.


Vil gi de en sjans til å kommentere / korrigere før jeg henger de ut med navn :)


tusen takk alle sammen for konstruktive og gode svar :)

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (4 timer siden):

Om det er vibrasjonar, sløvt skjer eller ein kombinasjon er vanskelig å seie,

Det er ikke sperring (vibrasjoner) det er det som kalles riv. Selv om det kan skyldes sløvt verktøy, er det mest sannsynlig feil skjærehastighet. Dette er fordi de fleste ikke tør kjøre gjenger fort nok i manuelle benker. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

No kan det godt vere @bardp har mykje meir erfaring med maskinering av kroninger på løpe eg har, men når eg finstuderer dei bilda som OP har posta er det ikkje berre grader det er snakk om. Med så ruskete maskinering er det fult mogleg med ujamnheiter i kroninga. Dette «skyt ein ikkje vekk med eit par skot». 
 

Ein slik jobb er på ingen måte akseptabel! Og det vert tullete å seie ein skal skyte det reint eller hive på ein lyddempar så ein ikkje ser kor gale det er. 

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (10 timer siden):

Ein slik jobb er på ingen måte akseptabel! Og det vert tullete å seie ein skal skyte det reint eller hive på ein lyddempar så ein ikkje ser kor gale det er. 

Det er jeg enig i. Men det virker antakelig likevel. Så røffe gjenger skrur seg sikkert ikke opp selv heller... 

Som jeg sa over kommer det litt an på hva pipa er til. På ei konkurransepipe hadde jeg bare gitt faen og skrevet børsemakeren på ei liste.. "do not use". Folk er veldig redde for kroningen, og man f.eks. slår den skikkelig skeiv så endrer treffpunkt seg, og presisjonen kanskje også, men jeg har kappet piper med baufil, og kronet med HSS-bor, og det er godt nok til alt vi gjør i Norge. Kanskje er det 5-6 mann igjen i NBSF som trenger det noe bedre... 
På ei jaktrifle, der en har pipa i mange år, er det noe annet. Der vil en ha disse flatene blanke, så de ikke ruster, og så de er lette å holde rene. Og en vil ha gjengene så de ikke river seg, i mange år. Altså glatte.

Så klag, gi fyren en sjangse til å rette opp - men sannsynligheten er jo stor for at det ikke blir mye bedre siden han syns dette er greit. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

"Kroning" med en OK borr ville gitt bedre og penere resultat en hva "børsemakeren" har fått til her.

Skal han fortsette i faget kan noen tipse han om gjengesnitt og at de kan brukes i dreibenken også, så slipper han vise at han ikke behersker skjæring av gjenger.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/9/2022 at 12:58 PM, Janos said:


Dette er utført i Ullensaker kommune på Østlandet.


Vil gi de en sjans til å kommentere / korrigere før jeg henger de ut med navn :)


tusen takk alle sammen for konstruktive og gode svar :)

Jeg har også hatt en uheldig opplevelse med et 1911-avtrekk i Ullensaker kommune. Inngrepet på hanen så ut som noen hadde brukt Dremel på frihånd, og hadde fått mer kryp enn da jeg leverte den. Måtte kjøpe nye deler og få jobben gjort et annet sted. Jeg lagde ikke noe nummer ut av det, men angrer litt på det.

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (På 9.7.2022 den 16.50):

Syns TS burde legge ut hvem som gjør så dårlig arbeid. Jeg har ikke lyst til å ende opp med noe så stygt arbeid. Greit om det er en feil, men uansett burde en advarsel legges ut her.


Legitimt poeng, men ønsker som sagt å gi de mulighet til å kommentere / ordne opp først.

 

har nå vært i kontakt med de og de har bestilt et nytt løp og gjennomfører jobben på nytt kostnadsfritt. Han jeg snakket med var helt enig i at dette var alt for dårlig og aldri skulle vært levert slik.

 

Oppdaterer igjen når jeg har fått utført utbedringene.

 

takk igjen for rask og konstruktive tilbakemeldinger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...