Jump to content

.22 treningspistol som minner om Glock 19 / CZ P10


macrorain

Recommended Posts

Hei, er nybegynner på pistolskyting (nylig vært gjennom sikkerhetskurs og startet med trening). Målet (hvis jeg ikke ombestemmer meg da) er etterhvert å kjøpe en 9mm Glock 19 eller CZ P10 og vurderer også en .22 for å kunne få litt mer skytetrening med rimeligere ammunisjon og evt konkurrere i Fin også.  

 

Finnes det noen anbefalte .22 som minner om Glock 19 / CZ mtp avtrekk og annet slik at det også blir meningsfull trening ift å bli bedre med 9mm? På forhånd takk for tips :)

Edited by macrorain
Link to comment
Share on other sites

  • macrorain changed the title to .22 treningspistol som minner om Glock 19 / CZ P10

Mitt råd er å la være å kjøpe dette, med mindre du også kjøper en mer egnet konkurransepistol (er jo mulighet for flere 22-våpen for nybegynnere nå) da den vil gi deg vesentlig mer glede.

 

Jeg vil også fraråde deg å kjøpe striker-fired som førstegangsvåpen i 9mm og dette burde også instruktøren på kurset du gikk på ha gjort. Du vil aldri kunne bli en god skytter med disse våpnene.

 

Dette er noe jeg har sett i de mange årene jeg har vært instruktør, folk kjøper uegnede våpen og klarer aldri å treffe noe særlig. Interessen dør ut og man ser de aldri igjen (men kontingenten blir betalt hvert år).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvor mange 22-våpen kan man søke på etter forskriftsendringen? Har en som brukes til finfelt, kan man i tillegg søke om et våpen til hurtigpistol og 22 revolver til NAIS feks? Jeg tolker det slik , skulle gjerne hørt andre sine synspunkt.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Rausheim said:

Mitt råd er å la være å kjøpe dette, med mindre du også kjøper en mer egnet konkurransepistol (er jo mulighet for flere 22-våpen for nybegynnere nå) da den vil gi deg vesentlig mer glede.

 

Jeg vil også fraråde deg å kjøpe striker-fired som førstegangsvåpen i 9mm og dette burde også instruktøren på kurset du gikk på ha gjort. Du vil aldri kunne bli en god skytter med disse våpnene.

 

Dette er noe jeg har sett i de mange årene jeg har vært instruktør, folk kjøper uegnede våpen og klarer aldri å treffe noe særlig. Interessen dør ut og man ser de aldri igjen (men kontingenten blir betalt hvert år).

 

Veldig åpen for råd, har du noen eksempler på 9mm (og evt .22) du ville anbefale meg for å treffe bedre / bli en bedre skytter fremfor de jeg har sett på? :)

Er også nysgjerrig på hva som gjør Glock / CZ mindre egnet.


På forhånd takk!

Edited by macrorain
Link to comment
Share on other sites

jas skrev (8 timer siden):

Hvor mange 22-våpen kan man søke på etter forskriftsendringen? Har en som brukes til finfelt, kan man i tillegg søke om et våpen til hurtigpistol og 22 revolver til NAIS feks? Jeg tolker det slik , skulle gjerne hørt andre sine synspunkt.

Basert på våpenloven og det som er skrevet i det nye utkastet til politiet retningslinjer kan du søke ett våpen for alle programmer i de skytterorganisasjoner hvor du er medlem. Det spiller ingen rolle for behandlingen av søknaden at du har våpen i samme kaliber fra før pga et annet godkjent program. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, macrorain said:

 

Er også nysgjerrig på hva som gjør Glock / CZ mindre egnet.

 

 

G19 er en striker-fired kompaktpistol laget for at den skal være liten nok til at den kan bæres skjult samtidig som at den skal være OK å skyte med. Til dette formålet fungerer den bra og er derfor en av de mest populære pistolene i verden.

 

I forhold til det vi driver med er den ikke optimal fordi:

  • Den er lett (Vi har lov til å bruke pistoler som veier det dobbelte i militærfelt)
  • Har kort siktelinje
  • Har tyngre og dårligere avtrekk enn mange andre pistoler. De best egnede feltpistolene er single action
  • Har sikter som ikke er så veldig godt egnet for presisjonsskyting

Noen av disse tingene kan man gjøre noe med, andre ting ikke.

 

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg har en G19 selv, men jeg skaffet den først etter at jeg hadde kjøpt noe mer egnet til militærfelt.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (12 timer siden):

Jeg vil også fraråde deg å kjøpe striker-fired som førstegangsvåpen i 9mm og dette burde også instruktøren på kurset du gikk på ha gjort. Du vil aldri kunne bli en god skytter med disse våpnene.

 

Spenstig uttalelse :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo ikke nødvendigvis fremmed for å kjøpe både noe ala CZ P10 og CZ 75 / Shadow. Disse passer kanskje til to forskjellige grener? Har ikke helt oversikt over hvilke våpen som kan brukes til hva, litt å sette seg inn i for en som er helt fersk til både våpentypene og sportsgrenene. :)

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, macrorain said:

@SveinG Så da snakker vi nærmere noe ala CZ 75 da? Som slik jeg forstår det veier omtrent det dobbelte og er single action? 

 

 

 

Hvis pris har noe å si er den vanskelig å slå i forhold til hva du betaler for den. CZ75 er vel DA/SA?

 

Har du tenkt til å bruke mye penger kan man alltid anbefale Pardini GT9, X-Six eller en 6 tommers 1911. Sikkert en del andre også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, SveinG said:

 

Hvis pris har noe å si er den vanskelig å slå i forhold til hva du betaler for den. CZ75 er vel DA/SA?

 

Har du tenkt til å bruke mye penger kan man alltid anbefale Pardini GT9, X-Six eller en 6 tommers 1911. Sikkert en del andre også.

 

Planen var ikke å kjøpe de dyreste alternativene før jeg vet at jeg synes dette er moro over tid. :)

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, macrorain said:

 

Planen var ikke å kjøpe de dyreste alternativene før jeg vet at jeg synes dette er moro over tid. :)

 

Hvis du liker den vil du da antagelig ikke angre på at du fikk for en Shadow fremfor en G19 :) Som alltid har det med personlige preferanser, hva som ligger godt i hånda osv da. Grepsvinkelen vil være annerledes for eksempel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, SveinG said:

 

Hvis du liker den vil du da antagelig ikke angre på at du fikk for en Shadow fremfor en G19 :) Som alltid har det med personlige preferanser, hva som ligger godt i hånda osv da. Grepsvinkelen vil være annerledes for eksempel.

 

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet da i så fall, gitt at jeg kjøper en Shadow, hva er da lignende i .22 - hvis det i det hele tatt gir konseptuelt mening å kjøpe "lignende" i .22 da. Teorien min var at hvis man skulle bruke .22 primært for å få mengdetrening og spare pris på ammunisjon, burde den kanskje minne om 9mm man bruker?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, macrorain said:

 

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet da i så fall, gitt at jeg kjøper en Shadow, hva er da lignende i .22 - hvis det i det hele tatt gir konseptuelt mening å kjøpe "lignende" i .22 da. Teorien min var at hvis man skulle bruke .22 primært for å få mengdetrening og spare pris på ammunisjon, burde den kanskje minne om 9mm man bruker?

 

Du kan jo kjøpe .22 lr kit til CZ75. Om den finnes en dedikert .22 lr utgave i tillegg vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om du skal legge så mye vekt på at "treningspistolen" i .22LR skal ligne mest mulig på en senere grovpistol, enten det nå blir Glock / CZ elle noe annet.
De fleste jeg kjenner som skyter diverse programmer, (meg selv inkludert), har våpen som passer programmene, og skjeftevinkel og form, vekt og avtrekk  varierer stort, alt fra rene matchpistoler i .22 LR til 1911 kloninger og diverse revolvere.
 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, macrorain said:

 

Veldig åpen for råd, har du noen eksempler på 9mm (og evt .22) du ville anbefale meg for å treffe bedre / bli en bedre skytter fremfor de jeg har sett på? :)

Er også nysgjerrig på hva som gjør Glock / CZ mindre egnet.


På forhånd takk!

 

Hvorfor Glock (og andre striker-fire pistoler) er uegnet: Elendig avtrekk, veier like mye som en vannpistol og er regelrett vanskelig å skyte bra med. Det er kun en eneste striker-fire pistol jeg kan anbefale og det er Canik sine pistoler, da det avtrekket nesten kjennes ut som en grei single action.

 

Pistoler som anbefales

22lr: Brukt GSP eller eldre matchpistol som Unique. De koster ca halvparten av det du må gi for en Glock 44 f.eks og du vil kunne ta medaljer etter noen få år med trening.

9mm: Nyere Tanfoglio, 1911 som STI og lignende.

 

Skulle jeg kjøpt fra scratch i dag, ville 22en blitt en Pardini RF og 9mm ville blitt en Pardini GT9 (sistnevnte har jeg og er grisefornøyd).

 

 

6 hours ago, tg1 said:

Spenstig uttalelse :) 

 

Nei, dette er fakta faen. Helt 100% ubrukelig til bruk i NSF og 120% ubrukelig som førstegangsvåpen til nybegynneren.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Rausheim said:

Og hvor mange Norgesmestere i NSF har benyttet Glock?

Og hvor mange på topp 10 rankingen i kretser med flere enn 10 deltakere i Hurtig og Felt militær har benyttet Glock?

 

 

Og hvor mange nybegynnere med "Nyere Tanfoglio, 1911 som STI og lignende." har blitt Norgesmestere? Å, ingen?

Siden du tydeligvis ser på det at en nybegynner skal bli norgesmester som ett kriterium, må jo det bety at "Nyere Tanfoglio, 1911 som STI og lignende." er "Helt 100% ubrukelig til bruk i NSF og 120% ubrukelig som førstegangsvåpen til nybegynneren.".....

Poenget er bare din påstand er 100% din personlige mening og overhode ikke ett ubestridelig fakta.

For en som ønsker å konkurrere og komme høyt på listene, er ikke en Glock19 det jeg ville ha valgt. Men det er ikke målet til alle.... Hvor mange medlemmer i NSF forsøker seriøst å bli Norgesmester? så mange som 0.1% av medlemmene? kanskje men tviler nesten.

 

Personlig ville ikke jeg ha kjøpt en Glock til typisk NSF skyting men det er ikke dermed sagt at det gjelder for alle.

Link to comment
Share on other sites

Bare i min klubb har jeg utdannet nærmere 100 skyttere og fulgt dem opp fra "de krabbet inn på skytebanen" til de fikk kjøpt sine første pistoler.

 

Gjengangeren for de som på død og liv skal kjøpe Glock er at noen få uker etter at de har kjøpt denne, så går de lei siden de ikke har noen progressjon. Man ser de aldri på banen igjen og definitivt aldri på noen stevner. De fornuftige som i det minste kjøper seg en brukbar 22 som ikke skal etterligne "ordentlige" våpen, de pleier å holde seg relativt aktive.

 

Og vennligst ikke tillegg meg påstander som jeg ikke har sagt. Jeg sa ikke at alle forsøker å bli Norgesmestere, men at de bør handle seg en pistol de faktisk vil få glede av og skal det være en varig glede og ikke bare "oi jeg har en kul gønner" så må det være noe de vil klare å holde seg innforbi det svarte på ei vanlig presisjonsskive. For å ta en metafor; om målet er en gang å spa opp et helt jorde, så gi fyren en spade istedenfor ei skje.

Når jeg mener at noe er ubrukelig, så betyr det at man bare såvidt har en snøballs sjanse i helvete å komme på topp med minst 5 skyttere i den aktuelle klassen/grenen den dagen. Eller skal vi krangle over om jorda er flat eller rund også?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rausheim said:

Og vennligst ikke tillegg meg påstander som jeg ikke har sagt. Jeg sa ikke at alle forsøker å bli Norgesmestere, men at de bør handle seg en pistol de faktisk vil få glede av og skal det være en varig glede og ikke bare "oi jeg har en kul gønner" så må det være noe de vil klare å holde seg innforbi det svarte på ei vanlig presisjonsskive.

Igjen din personlige mening! Hva som gir varig glede er ikke det samme for alle.

Og en Glock med rett ammunisjon er det oftest en 5-10cm pistol og bør da klare innen 9en på ei 25 presisjonskive, men det forutsetter selvfølglig at skytteren gjør jobben. Og  ja, jeg er enig i at Glocken ikke er den enkleste og de fleste klarer nok ikke å hente ut alt pistolen er i stand til. Men klarer de ikke svarten (20cm) med Glock er det treningen/ammunisjonen /evt instruksjonen det er noe feil med.

 

1 hour ago, Rausheim said:

Når jeg mener at noe er ubrukelig, så betyr det at man bare såvidt har en snøballs sjanse i helvete å komme på topp med minst 5 skyttere i den aktuelle klassen/grenen den dagen. Eller skal vi krangle over om jorda er flat eller rund også?

Det er din mening og den må du selvfølglig ha. Men igjen det er en mening og ikke "fakta". Jeg vet om mange skyttere som gir fullstendig F i om de ikke har en snøballs sjanse til å komme topp 5 (eller topp 10) og for dem er pistolen de har langt ifra "ubrukelig" for dem.

 

Jeg ville nok kanskje også anbefalt noe annet enn en G19 til TS. Innen Striker fired, ville jeg også anbefale at han evt også så på noen av de nye SIGene.

Men førstevalget mitt ville kanskje vært noe ala denne som er tilbud hos PVAS: https://www.pvas.no/vaapen/haandvaapen/cz-shadow-2-9x19

hvis man kan strekke budsjettet dit, da.

TS: Prøv å få skutt med så mange forskjellig pistoler du kan nå i de første månedene. Spør om å få prøve andre medlemmers våpen og helst ikke bare bruk samme klubbvåpnet. Se hva du liker.

Link to comment
Share on other sites

PS: det fins andre striker-pistoler enn Glock. SIG er nevnt her, Walther har også flere knallgode modeller.

PPS: det er lett å bytte avtrekk på en Glock til et vesentlig "bedre".

PPPS: det er ganske artig å skyte bedre med Glock enn andre klarer med "riktig" pistol :) 

 

Disclaimer: jeg har ingen interesse av å fortsette i det uendelige med å argumentere for dette. Poenget er at det går fint an å lære seg å skyte med en striker-pistol (kanskje ikke nødvendigvis en original Glock). Mange striker-pistoler som har finfint avtrekk ut av eska.

Edited by tg1
Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (4 timer siden):

Skal ikke være negativ til alle striker pistoler, en av de beste avtrekkene fra fabrikk jeg har kjent er Canik. 


For å dra den med Canik litt lenger, og med fare for å kuppe tråden (beklager i såfall det), hvordan står denne (Canik i link lenger ned) seg i forhold til de våpnene (Glock) som det spørres om i innledningen av denne tråden, og vil en Shadow 2 være merkbart bedre for en nybegynner? 

 

Og hva tenkes det om å kjøpe en slik Canik, i tillegg til en skikkelig .22 matchpistol, for også å komme i gang med 9mm, eller bruke/spare litt til å gå rett på Shadow 2?


https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=221966770

Edited by arg
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Cardinal said:

Igjen din personlige mening! Hva som gir varig glede er ikke det samme for alle.

Og en Glock med rett ammunisjon er det oftest en 5-10cm pistol og bør da klare innen 9en på ei 25 presisjonskive, men det forutsetter selvfølglig at skytteren gjør jobben. Og  ja, jeg er enig i at Glocken ikke er den enkleste og de fleste klarer nok ikke å hente ut alt pistolen er i stand til. Men klarer de ikke svarten (20cm) med Glock er det treningen/ammunisjonen /evt instruksjonen det er noe feil med.

 

Det er din mening og den må du selvfølglig ha. Men igjen det er en mening og ikke "fakta". Jeg vet om mange skyttere som gir fullstendig F i om de ikke har en snøballs sjanse til å komme topp 5 (eller topp 10) og for dem er pistolen de har langt ifra "ubrukelig" for dem.

 

Jeg ville nok kanskje også anbefalt noe annet enn en G19 til TS. Innen Striker fired, ville jeg også anbefale at han evt også så på noen av de nye SIGene.

Men førstevalget mitt ville kanskje vært noe ala denne som er tilbud hos PVAS: https://www.pvas.no/vaapen/haandvaapen/cz-shadow-2-9x19

hvis man kan strekke budsjettet dit, da.

TS: Prøv å få skutt med så mange forskjellig pistoler du kan nå i de første månedene. Spør om å få prøve andre medlemmers våpen og helst ikke bare bruk samme klubbvåpnet. Se hva du liker.

 

Takk for alternative vinklinger, setter pris på råd og synspunkter fra alle sider her. :) Shadow / Shadow 2 har også blitt vurdert ja. Husker ikke lenger helt hvorfor jeg begynte å se på Glock 19 / CZ P10, jeg har kanskje ikke skjønt hvor mye størrelsen har å si, og disse mindre pistolene er relativt sett mye rimeligere så jeg tenkte det kunne være et fint sted å starte. Men da bør jeg kanskje strekke budsjettet litt.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, arg said:


For å dra den med Canik litt lenger, og med fare for å kuppe tråden (beklager i såfall det), hvordan står denne (Canik i link lenger ned) seg i forhold til de våpnene (Glock) som det spørres om i innledningen av denne tråden, og vil en Shadow 2 være merkbart bedre for en nybegynner? 

 

Og hva tenkes det om å kjøpe en slik Canik, i tillegg til en skikkelig .22 matchpistol, for også å komme i gang med 9mm, eller bruke/spare litt til å gå rett på Shadow 2?


https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=221966770

 

Den Caniken ser jo ut til å få god omtale, så synes ikke dette er en stor avsporing, jeg hører også gjerne tanker folk har om denne! :)

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, macrorain said:

 

Den Caniken ser jo ut til å få god omtale, så synes ikke dette er en stor avsporing, jeg hører også gjerne tanker folk har om denne! :)

Våpensmia på Dokka har Canik. 

Fikk holdt og kjent på Elite Combat versjon, når jeg var på villmarksmessa på Lillestrøm (de hadde tatt med noen modeller! 😁). Føltes meget behaglig ut i hånda, og som nevnt avtrekkern er meget bra.

 

Endte selv med å kjøpe en Arex Zero 2s fra Magne Landrø (sto mellom den og canik elite combat). Men det er igjen en full metall SA/DA hammer fired pistol.

Arex delta gen 2, som er striker fired virket og veldig bra. Så neste pistol blir nok en striker fired, viktig å ha en av hver type 🤠

Edited by -PewPew
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man har mulighet så anbefaler jeg å teste Walther PPQ/Q5. Avtrekket på dem er meeget oppegående, og jeg skyter ihvertfall ikke noe bedre med Shadow 2 enn med Q5'en min. Som gammel DFS-skytter setter jeg stor pris på et godt trykkpunkt på avtrekket ;) 

(Har aldri prøvd Canik, men har hørt mye bra om dem også.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/26/2022 at 7:18 PM, Rausheim said:

Mitt råd er å la være å kjøpe dette, med mindre du også kjøper en mer egnet konkurransepistol (er jo mulighet for flere 22-våpen for nybegynnere nå) da den vil gi deg vesentlig mer glede.

 

Jeg vil også fraråde deg å kjøpe striker-fired som førstegangsvåpen i 9mm og dette burde også instruktøren på kurset du gikk på ha gjort. Du vil aldri kunne bli en god skytter med disse våpnene.

 

Dette er noe jeg har sett i de mange årene jeg har vært instruktør, folk kjøper uegnede våpen og klarer aldri å treffe noe særlig. Interessen dør ut og man ser de aldri igjen (men kontingenten blir betalt hvert år).

Javel.

 

Jeg er i hvert fall glad for at min instruktør ikke var en slik forutinntatt og påståelig fyr, men heller nikket og smilte når tølpere som meg sa vi skulle kjøpe Glock.

 

Tok sikkerhetskurset for under et år siden så jeg er egentlig ganske fornøyd med slike samlinger.

 

UXtf3oL.jpg.afad74d64c811d0f8996c54d89bd7b5a.jpg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...