Jump to content

Ervervelse STR 200 til langhold


MaritimeBastard

Recommended Posts

Hei,


Håper jeg treffer greit med dette innlegget hva tema og innhold gjelder - så får jeg heller tåle å høre at det er diskutert opp og ned i mente tidligere (jeg finner nemlig ikke relevant, tidsriktig, info).

 

Har avsluttet karrieren i marineblått, irriterende nok før Politiet oppdaterte ordlyden og definisjonene i ervervelsesprosessen til å innbefatte min tidligere grad (tidl. lød det offiser / befalingsmann - nå kan man søke særskilt som grenader / konstabel).

Derfor; når man ikke har fri tilgang på ting som skyter langt gjennom jobben, må man gå til anskaffelse selv. 

 

Planlegger med anskaffelse av STR 200 i Vision-chassis. Hvordan ser prosessen ut, fra innmelding i klubb + forbund, til søknad opp mot Politiet, om jeg kun er interessert i muligheten til å vedlikeholde ferdigheter på 100m, samt skyte stål på lengre hold? Er dette i det hele tatt mulig, eller må man "forkle" bruken med stevnevirksomhet innad i DFS? 

 

Er det noen her inne som vet om langholdsmiljø med tilslutning til forbund på Vestlandet, som evt. har stålkontroll på denne typen ervervelse?

Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (39 minutter siden):

Var vi ikkje einige om at DFS kikkertklasse var ervervsgrunn for slikt?  Betre enn å bruke plass i jakt-garderoba.

 

Kikkertklassen er ervervsgrunnlag, og en langt enklere, og billigere vei enn jegerprøven. 

 

FreeSkier skrev (1 time siden):

Håp om PRS-forbund på sikt, men hadde ikke venta på det... 

Venter, og forventer det gjør jeg. Men jeg holder ikke pusten - kaffen blir nok kald også. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, M67 said:

Kikkertklassen er ervervsgrunnlag, og en langt enklere, og billigere vei enn jegerprøven. 

 

Noen pekere på hvordan man går frem rent praktisk for å ha alt på det rene opp mot søknaden til Politiet? Aldri stått ovenfor denne problemstillingen, og har heller ikke klart å karre sammen en oversikt over fremgangsmåte som treffer min situasjon.

Edited by MaritimeBastard
Utfyllende
Link to comment
Share on other sites

For å begynne å skyte kontakter man en klubb, et skytterlag, eller noe tilsvarende. Blir medlem, skyter, trener. Etter en viss aktivitet søker man til Politiet, og legger ved dokumentasjon på trening og aktivitet, og medlemsskap selvsagt. Da må en oppgi et bruksområde, og jeg tro som sagt den billigste og enkleste måten er et DFS-skytterlag. Der får du også tips, råd, instruksjon, og alt du trenger.

Si hvor du er, så kan vi peke deg til nærmeste OK skytterlag.

 

Jergerprøven koster rundt 3000 kroner, er 9 kvelder, og teoriprøve. Arrangeres noen få ggr i året.. Ingen skyting eller noe sånt.

Medlemsskap i skytterlag er vel 100-500,- og noen treningskvelder, eller det de kaller skyteskole er normalt gratis, og foregår gjerne med 22LR. Dette er noe som går året gjennom. Det er også stevner året rundt.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det er en rekke skytterlag i Bergensområdet. Åsane, Sartor, Bergen Nordre, og Os er de jeg kommer på i farten. Imidlertid er Bergen et av de få stedende der rifleskyting har en plass i NJFF-laget, så det kan være unntaket der jegerprøven er greia...
La oss se om @Per-S svarer. Han er JFF-mann, skytterlagsmann, og en habil langholdsskytter. Per?

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mener Åsane jeger og fisk har noe langhold av og til. Lurer på om de er på Ulven da. Ellers er og BJFF en mulighet men der er lengste vanlige holdet per i dag 100m, men 200m er under bygging.

 

Er endel som skyter jaktfelt så tror det er noe trening på litt lenger hold der ihvertfall 

Edited by Retsub
Link to comment
Share on other sites

Uansett er det nesten ingen skytebaner man kan skyte egentlig langhold på. Man er avhenging av å ha en "hjemmebane", der man er medlem i skytterlaget, ha rifle, grunntrene, teste, skyte inn og generelt få ting på stell, og så reise dit man kan skyte langhold. Langhold handler i stor grad om forberedelser, på kort hold.
Og da blir det mer miljøet enn fasilitetene på hjemmebanen som teller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Just now, M67 said:

Uansett er det nesten ingen skytebaner man kan skyte egentlig langhold på. Man er avhenging av å ha en "hjemmebane", der man er medlem i skytterlaget, ha rifle, grunntrene, teste, skyte inn og generelt få ting på stell, og så reise dit man kan skyte langhold. Langhold handler i stor grad om forberedelser, på kort hold.
Og da blir det mer miljøet enn fasilitetene på hjemmebanen som teller.

 

K

 

Ja, er dette jeg har inntrykk av også. Noe som passer meg utmerket - terpe ferdigheter på 100m når ikke anledningen for å reise ut og skyte på lengre hold er tilstede.

Sånn sett er vel planlagt rifle litt idiot å møte opp med hos Os - de skyter innendørs på 50m fra oktober til april - om ikke samtlige har lyst på skallebank. De har fin 100m og 200m, da.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Retsub said:

Mener Åsane jeger og fisk har noe langhold av og til. Lurer på om de er på Ulven da. Ellers er og BJFF en mulighet men der er lengste vanlige holdet per i dag 100m, men 200m er under bygging.

 

Er endel som skyter jaktfelt så tror det er noe trening på litt lenger hold der ihvertfall 

 

Regner med de skyter på feltbanen til Os da - den som går fra anlegget deres, og over veien opp forbi kasunene på M2-banen til Ulven.

Link to comment
Share on other sites

MaritimeBastard skrev (5 minutter siden):

Sånn sett er vel planlagt rifle litt idiot å møte opp med hos Os - de skyter innendørs på 50m fra oktober til april - om ikke samtlige har lyst på skallebank. De har fin 100m og 200m, da.

Ingen jeg vet om skyter grovkaliber på 15 og 50m inne.
Alle som prøver å bli gode til å skyte skyter 22LR i langt større mengder enn grovkaliber, og de skyter det gjerne inne, om vinteren, når det er surt og mørkt ute. Forberedelser...

200STRen din er forøvrig enkelt konverterbar til 22LR - det tar 7 minutter. (Timet sist jeg bygde om)

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, M67 said:

Ingen jeg vet om skyter grovkaliber på 15 og 50m inne.
Alle som prøver å bli gode til å skyte skyter 22LR i langt større mengder enn grovkaliber, og de skyter det gjerne inne, om vinteren, når det er surt og mørkt ute. Forberedelser...

200STRen din er forøvrig enkelt konverterbar til 22LR - det tar 7 minutter. (Timet sist jeg bygde om)

 

K

 

Ja, var det jeg så for meg. Så får vi se om jeg i det hele tatt får søknadsgrunnlaget på plass før jeg søker om 22LR i samme slengen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen muligheter for langhold i Bergen. Jeg prøver å få noen PRS skyttere med meg på trening i Åsane Hordvik sitt feltskyteområde som jeg bruker til trening. Får vi dette til kan vi skyte på hold fra 100m  opp til 390 m, Foreløpig har vi prøvd dette en gang, og jeg planlegger en gang til før sommeren.

Åsane jeger og Fiskerforening har skutt på 500 m, men jeg har hørt rykter om at det ikke blir videreført.

Håpet er at vi kan få en avtale med Å/H og få dette organisert. Jeg jobber med dette og har avtalt med formann i Å/H at jeg skal koordinere med eksterne brukere. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som m67 sier dfs kikkertklasse.

 

§ 4-7.Krav til medlemsskap, aktivitet og opplæring for erverv av rifle eller haglevåpen til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av haglevåpen, halvautomatiske rifler som er godkjent til jakt etter § 4-1, samt rifler med enkeltskot eller manuell omlading til sportsskyting, til personar som:

1. har gjennomført tryggingsopplæring arrangert av ein godkjent skyttarorganisasjonen,
2. er medlem i skyttarorganisasjon som har godkjent skyttarprogram for den omsøkte våpentypen, og
3.

har gjennomført minst seks organiserte treningar eller konkurransar arrangert av skyttarorganisasjonen.


 

vil anta dfs medlemskap

 

sikkerhets kortet (nettkurs dfs)

 

aktivitets krav 

(et litt aktivt skytterlag, så bør jo ikke dette ta mange ukene)

 

NB! Greit at du lager deg en loggbok som skytelder attesterer for aktivitet.

(Denne vedlegges våpen søknad)

 

Er  sikkert litt ulik praksis i skytterlagene her, aldri sett en logg bok der jeg skyter.

 

alt du trenger å ha med av dokumentasjon finner du på politiet.no

under våpen søknader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...