Jump to content

Hvor legger jeg best pengene remington/tikka/ultimatum precision når målet er jakt og lh


Epic

Recommended Posts

Akkurat nå så sitter jeg å funderer veldig på hva jeg bør gjøre og hvorfor.

I skapet så står det en Remington 700 bdl i kaliber 6,5 x 55 SE. Denne har jeg jakta med i flere år, men når jeg oppdaget muligheter for å få skutt på lengre avstander her i området ble brått presisjon ett større tema. Rifla har vært helt grei den, og til jaktbruk har det vel ikke vært noe savn heller. Går vel ikke så veldig bra med verken lapua mega eller jaktmatch på 300m+ så jeg handla jo da Norma GT bane og Norma DL felt, men jeg kan ikke si at jeg får den store presisjonen av den ene eller den andre. På 100m ligger samlingene på 60mm og på 200 så er vi på 74mm+. I håp om at det var skytter det stod på så var det bare å dra med seg dfs gjengen og 2 stykker fikk prøve og der den beste 3 skudds samlingen på 200m ble ca 81mm og de fleste var rundt 10-12cm.

Hva kan gjøres bedre med rifla:

- pipa kan frittlegges

- trestokken kan beddes

- kjøpe ny stokk med bedre passform enn trestokken 

- avtrekk kan justeres ytterligere/ byttes

Å få den lokale børsemakeren til å bedde trestokken er jo et alternativ, men dårlig passform må fremdeles endres på. Da kommer jo spørsmålet om hvorfor bruke tusenlapper på slikt når man kan kjøpe en bedre stokk og i den forbindelse har jeg titta på krg xray og mdt xrs. 

krg=8700kr

mdt=7740kr

 

Da kommer jo første spørsmål og det er da om 6,5 x 55 mater godt i aics magasin om man tilpasser leppene til patronen?

Siden rifla er arvegods så veit jeg ikke hvor mange skudd pipa har gått eller hvor nøye den ble passa på før jeg arva den, men presisjonsproblemet kan jo være i stokken mtp fritlegging av pipe og passform for skytter er vesentlig. Igjen så går det jo ikke an å nevne 6,5 uten å nevne 200 str. Dette er jo da noe som gnager litt i hode, hvorfor legge penger i ei rifle som skyter 6,5 fra 5 skudds magasin og man ikke veit hvordan presisjonen blir til slutt når man kan kjøpe en 200 og skyte av fyrstikker på 100m. Tanken er da den at en 200str blir noe tyngre og dermed mindre egna til jakt, samtidig som jeg da har brukt 15 lapper + evt stokk/chassi på noe som fremdeles bare har 5 skudds kapasitet. Når jeg får trent med remington og blir kjent med oppsettet er det jo en kort vei å gå for å også ha magnumkalibre til jaktbruk. Kjøper jeg krg stokken så kan jeg jo enkelt bytte mellom 2 remingtoner og skyte både 6,5 x 55 og 300win/prc siden man relativt enkelt kan velge om man skal bruke 3.715 magasiner eller 3.850m samtidig som rifla ikke blir for tung å dra med på jakt noe som jeg ser som en fordel. Kjekt å kunne jakte med noe man skyter jevnlig med fremfor noe som blir tatt fremm uka før jakta. Siden det er noe  usikkerhet mtp presisjonen jeg får ut av pipa i rifla og skal den til børsemaker for å få ny pipe blir det vel brått 10 lapper på det også. Da har jeg brukt 18lapper på ei gammel rifle noe som enten er en god løsning eller på  godt på vei til å være bortkastet. Tanken er jo da at skulle det være behov for ny pipe så vil det jo være en X faktor mindre og pipa ville vel levert god presisjon til 3500-4000 skudd før den måtte byttes. Resultatet vil jo da være en besparelse i stokk siden jeg kan bruke samme stokken på flere rifler i ulike kalibre, samt at jeg kan skyte 6,5 som er godt egna til lh og relativt billig kontra mye annet. 

 

På den helt andre siden så går det jo også an å se på eksempelvis Tikka t3x. Disse får jo mye skryt og kommer med presisjonsgarantien 30mm<0 på 100m og med hjemmeladninger får man sikkert enda bedre presisjon ut av disse også. Selv om de presterer bra i jaktsammenheng så innbiller jeg meg at jaktstokker uansett ikke er det mest behagelige til baneskyting og igjen er vi derfor på ny stokk. For å holde flest dører åpne med tanke på stokkvalg og magasinkapasitet så er jo en tikka t3x i kaliber 308 evt 6,5 creed av interesse. Siden piper da må kjøpes hos børsemaker så lener jeg meg mer mot 308 på grunn av levetiden på pipa og med 57cm pipe så bør man jo kunne få akseptabel fart på kulene. En tikka t3x paret med mdt/ krg så er jeg på rett over 20 lapper for noe helt nytt og vekta er vel ca 4kg. Minuset jeg ser her er da at jeg evt må kjøpe enda en stokk til om jeg ønsker å bruke magnum i fremtiden og at ammunisjonen er noe dyrere enn 6,5 og at 308 kaliber har noen ulemper på lengre hold.

 

 

Hva tenker folket, hvor bør pengene gå?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mange skriver på Kammeret om et tilsvarende ønske: Rifle med kikkert til jakt og langhold. Jeg tror ikke det er mulig å finne en slik kombo som en blir fornøyd med på sikt. Gå likegodt for to rifler med en gang. En til hvert av bruksområdene.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (2 timer siden):

Mange skriver på Kammeret om et tilsvarende ønske: Rifle med kikkert til jakt og langhold. Jeg tror ikke det er mulig å finne en slik kombo som en blir fornøyd med på sikt. Gå likegodt for to rifler med en gang. En til hvert av bruksområdene.

Jeg har en sånn jeg er fornøyd med, men jeg gidder å drasse med meg 5kg rifle på jakt

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (12 timer siden):

Ble det ikke 300wm handel på deg? 

Til dels. Sendt søknad på Remmy uten kaliber spesifisering. Så frem til den kommer tilbake har jeg tid til å overtenke ytterligere 😅

 

nhd skrev (3 timer siden):

Gå likegodt for to rifler med en gang

Kanskje ikke det dummeste likevell..

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (3 timer siden):

Mange skriver på Kammeret om et tilsvarende ønske: Rifle med kikkert til jakt og langhold. Jeg tror ikke det er mulig å finne en slik kombo som en blir fornøyd med på sikt. Gå likegodt for to rifler med en gang. En til hvert av bruksområdene.

 

Jack of all trades, master of none.. 

 

Noen "langholdsrigg" blir det jo selvsagt ikke, ei heller noe "ultralight".. Men ei jaktrifle som er lettere å skyte langt med er kanskje målet for andre.. enten det er på gongen eller på vilt. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nå tro 6,5x55 mater i aics mags etter litt justering av leppene. Sånn jeg ser det så er det som regel enklere og best å bare bruke det man har til man veit hva man vil ha. 6,5 kuler har god bc og her i landet så er det jo kanskje det enkleste kaliberet å få greie priser til. Remington har aldri vært og kommer aldri til å bli noe fantastisk, men det er en hammer "den funker". Etter kjapp runde på nett så ser jeg at du kommer til å bruke ca 10 lapper på ny stokk og magasin til den rifla. Siden det er ei jaktrifle så har den vel ikke gått noe særlig mye og da gjerne under 1000 skudd totalt. Om du da skyter rolig og ikke varmskyter får du sikkert dytta gjennom 2500 skudd til med god presisjon. Da har du straks kasta bort 20 lapper i ammunisjon og mest sannsynlig veit du nå hva du vil ha også. Hvor lang tid dette tar det er jo veldig varriert, men selv om man begynner å skyte på avstander lengre en norm så betyr det ikke at en må skyte ekstreme mengder. Du gidder ikke på vinteren fordi da er det bikkje kalt og ender kanskje opp med å skyte 500-1000 i året. Da har du rifla i 3 år til før du må tenke på pipe bytte. 10 lapper for ny pipe beregnet levetid 3500 skudd / 600 skudd i året = 5,8 år og da snakker vi om en pipe utgift på ca 1800kr årlig.

Kjempegøy at du vil starte med LH, men ikke overkompliser det med tenke du kommer til å skyte ekstreme mengder. Den største delen er jo det sosiale-møte likesinnede folk og lære noe nytt. Ender du opp med å skyte store mengder så må en jo kanskje se på andre kalibre med mindre slitasje eller våpen med pipe bytte muligheter. Før den tid så tror jeg du får det supert med remmyn jeg ;) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke riktig dette. Jeg har/har hatt 6 rifler: BRNO i .30-06 med original- og senere Heym-pipe, Sauer 404 XTC i .30-06, Browning A-bolt i 6,5x55, Diamond kombi med rifleløp i 5,6x52R og Merkel drilling med rifleløp i samme. Det har ikke vært problem å sette 5(3)-skuddsamlinger innenfor 30 mm med noen av dem på 100 m, til dels har samlingene vært vesentlig bedre med egnet ammunisjon. Men jeg leser jo at Mr. Lien i sine tester i bladet Jakt opplever samlinger som TS beskriver med enkelte nye våpen.

 

Hva jeg ville gjort med Remington-rifla? I første omgang byttet pipe (samme kaliber, selvsagt:winke1:), beddet stokken, og fått tunet avtrekket. Passform på skjeftet kan vel enkelt og billig forbedres med en kolbekamforhøyer?  Om ikke dette gir tilstrekkelig god presisjon for skyting på lengre avstander, ville jeg beholdt rifla som reservevåpen. Så ville jeg kjøpt en ny rifle kamret for min favorittpatron .30-06, og matet den med lange, slanke matchkuler. Med jaktammo har du da også en meget dugende rifle til alt storvilt.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Enkleste i Norge er Sauer 200 STR og bestill med et 22lr sett.

Ikke det billigste i lengden kanskje.. men enklest.

 

Hadde bestilt en Sauer 200 STR, med Vision chassis, 0.5kg avtrekk og et 22lr sett

 

Senere oppgradert med et 6mmBR løp til småvilt og et 308 løp kamret om til 30-06AI for lette monokuler.

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

madlychip skrev (3 timer siden):

selg rifla, kjøp en tikka t3 varmint i 6.5. få tak i ei jakt pipe i et kaliber med samme bolt hode, få børsemakker til å lage spor for nøkkel i begge løpene. dette er den billigste veien.


Det høres jo unektelig dyrere ut enn å beholde 700 kassa, bytte løp til Lilja/LW/PacN/etc og rette/lappe. I tillegg er det jo langt større/bedre ettermarkedsdeler til remington vs. Tikka. 
 I slike rifler (målet er ei presis jaktrifle?) gjør de jo akkurat det samme. Jeg klarer ikke se hva man oppnår, bortsett fra (muligens) litt mindre slark i boltgangen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Sør-jeger said:

Enkleste i Norge er Sauer 200 STR og bestill med et 22lr sett.

Ikke det billigste i lengden kanskje.. men enklest.

 

Koster penger, ja. 21.000,- for 200 STR, 12.200,- for .22LR-kit. Jeg vurderte bort den løsningen. Jeg ønsker uansett en annen stokk, og da må man slenge på minst 5000,-. Det nærmer seg fort en Schultz&Larsen Thunder fra Våpensmia, eller tilsvarende fra Jakt og Friluft.

I stedet for .22LR-kit kan man kjøpe en Tikka T1x med ok kikkert og demper. Evt. med et Timney trykkpunktavtrekk i tillegg. Det blir omtrent samme pris, og du kan skyte med begge riflene om hverandre til enhver tid.

Kan også vurdere en T3x i stedet for S&L, og dermed dra nytte av "stordriftsfordeler" med en del felles komponenter mellom T1x og T3x. Stokk, grep og avtrekk kan byttes mellom. Hva som blir mest riktig avhenger av bruken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...