Jump to content

Normal pris på duejakt?


KF

Recommended Posts

Meg og en kamerat har kommet i kontakt med en bonde som gjerne vil leie ut jorde sitt slik at vi kan jakte duer. Vi har liten erfaring når det kommer til duejakt og er derfor litt usikker på hvilken pris vi skal legge oss på. Har ikke inntrykk at bonden planlegger å bli millionær ved å leie ut, men vil jo komme med en ok pris da han leier dette jordet ut til en annen som dyrker plen der.  Er det noen andre som har betalt for å leie et jorde og vil si hvilken pris dere ga for det?

Link to comment
Share on other sites

KF skrev (3 timer siden):

, men vil jo komme med en ok pris da han leier dette jordet ut til en annen som dyrker plen der. 

Hvis jordet benyttes til å dyrke plen er det etter min vurdering ikke veldig attraktivt for duejakt. Hadde leietakeren dyrket korn (først og fremst bygg) ville saken stilt seg annerledes. Det er mulig duene også går på plenfrø, men høsten (jaktsesongen) er vel kanskje ikke høysesong for å så plen? Ellers er det ikke uvanlig av bønder som dyrker korn tar i mot duejegere med åpne armer uten å kreve betaling. Men finner dere en interessant kornåker (et større jorde med litt trevegetasjon/skog langs en eller flere sider) ville jeg budt noen tusen for duejakta, dog ikke mer enn 3. Husk at ringduer er stort sett er trekkfugler, og de vil forlate stubbåkeren når det ikke er mer spillkorn igjen.

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis jakter en due gratis men det er jo en fin gest å gi litt kjøtt tilbake hvis bonden er interessert og/eller levere ei flaske akevitt litt før jul. Jorder med hvete eller erter egner seg bra. Det meste annet fungerer mindre bra. Plen kan jeg ikke skjønne at skal kunne fungere i det hele tatt.

 

Bygg som nevnes over er nødmat for duer. Bygg er helt konge på and.

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (26 minutter siden):

Bygg som nevnes over er nødmat for duer. Bygg er helt konge på and.

På Sør-Vestlandet hvor jeg jakter, funker bygg som snus både for due og and (vi har svært lite hvete her hos oss). Men jeg tviler ikke på at hvete og erter kan være meget bra som dueåte;).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (1 time siden):

Bygg som nevnes over er nødmat for duer. Bygg er helt konge på and.

Min erfaring tilsier at det er viktigere for duene hvilket jorde det er, enn hva som har vært dyrka der. Men bitt meg merke i at de ikke er spesielt glad i havre. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er ferdigplen på jordene hadde jeg sett meg om etter noe annet. Duer kan fly over på vei til og fra mat, men plen er ikke mat for duer.

Har ferdigplen rundt meg på flere kanter. Tidligere når det var korn på jordene var det også duer, nå er det bare grønt…

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Enig i at det burde være gratis eller typ symbolsk sum. Maks 500kr imo. Koster jo litt i utstyr også, om man skal ha lokkeduer. Jeg la bare ut annonse i lokalavisa, ikke gratis det heller men var en eneste bonde som ringte meg faktisk og hadde masse hvetejorder å tilby! Helt konge! Jeg skrev forøvrig at jeg kunne betale i annonsen men det var mest for å lokke til meg noen potensielle hehe. Det har første runden i fjor, og det viste seg at å treffe flyvende duer er lettere sagt enn gjort, de landet ikke på lokkeduene så vi skjøt typ to stykker på tre kvelder. Altså pga vår mangel på evner og kunnskaper, det var jævlig mye duer der, men helst ikke akkurat der vi satt... Poenget er at da hadde det vært kjedelig å ha betalt flere tusen for å sitte der. I år skal vi trene noen runder ekstra på skytebanen, ta flere sjanser på overflyvere, og endre strategien litt (sette opp skjul i forkant F.eks) og hvis det gir uttelling vil jeg tilby han generøse bonden noen duerfileter som takk! 

Link to comment
Share on other sites

oyskin skrev (3 timer siden):

 I år skal vi trene noen runder ekstra på skytebanen, ta flere sjanser på overflyvere, og endre strategien litt (sette opp skjul i forkant F.eks) og hvis det gir uttelling vil jeg tilby han generøse bonden noen duerfileter som takk! 

Skjul er helt kritisk. Om skjulet er altfor dårlig opplever du det du har opplevd, er det litt for dårlig opplever du gjerne at duene setter seg i træra over deg i steden for å gå på lokkeduene. Best resultat har jeg fått med skjul der man sitter bak og ser gjennom, når man reiser seg for å skyte er man over.

 

Har hatt god erfaring med å sette lokkeduene i v eller u formasjon og, men tror heller det skyldes at vinden treffer de riktig.

Link to comment
Share on other sites

De satt mye i trærne over oss ja, så skjulet var nok ikke bra nok. Dekte oss til mer og mer for hver dag vi dro ut på jordet, med luer, camo-buff og noen gamle vanter jeg stjal fra dama og klipte avtrekkerfingeren av! Men ble jævlig varmt! Skjulet var 2x camo nett og litt kvist med løv på. I år skal vi stikke dit uka før, og (med tillatelse) bygge et par skjul på forskjellige steder, med granbar eller løv alt etter hva som passer, og heller strekke camonettene over, med glippe som vi kan reise oss å skyte fra. Jeg har lest at duer visstnok er veldig vare på når skjul plutselig dukker opp, og at dette å bygge det noen dager i forkant kan gjøre stor forskjell, så nå har jeg trua! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...