Jump to content

Beretta brx1 eller Blaser R8?


Jonas fred123

Recommended Posts

Er det noen forskjell på selve kvaliteten mellom disse to riflene? Om det er nokså likt, så frister det mer å kjøpe beretta enn å betale dobbelt så mye for blaser.

 

 

personlig så klarer jeg meg fint uten blaser sin kjappe demontering av avtrekkerboksen.

Edited by Jonas fred123
Link to comment
Share on other sites

Jonas fred123 skrev (5 minutter siden):

Er det noen forskjell på selve kvaliteten mellom disse to riflene? Om det er nokså likt, så frister det mer å kjøpe beretta enn å betale dobbelt så mye for blaser.


Det er absolutt ingenting felles mellom disse to plattformene utenom retningen en beveger sluttstykket.. BRX1 har hane og er vel ganske enkelt beskrevet en "ombygget" halvauto rifle..  slag tiden til en hane rifle vil påvirke presisjonen negativt..  du får en "rettrekker" men BRX1 når ikke Blaser R8 til "knærne" presisjonsmessig.. 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (25 minutter siden):


Det er absolutt ingenting felles mellom disse to plattformene utenom retningen en beveger sluttstykket.. BRX1 har hane og er vel ganske enkelt beskrevet en "ombygget" halvauto rifle..  slag tiden til en hane rifle vil påvirke presisjonen negativt..  du får en "rettrekker" men BRX1 når ikke Blaser R8 til "knærne" presisjonsmessig.. 

var ikke klar over det. Da blir det Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (1 time siden):


Det er absolutt ingenting felles mellom disse to plattformene utenom retningen en beveger sluttstykket.. BRX1 har hane og er vel ganske enkelt beskrevet en "ombygget" halvauto rifle..  slag tiden til en hane rifle vil påvirke presisjonen negativt..  du får en "rettrekker" men BRX1 når ikke Blaser R8 til "knærne" presisjonsmessig.. 

 

Og dette har du prøvd under kontrollerte forhold? Eller er det bare blaserfanboyfaktene som slipper til? ;)

Den marginale forskjellen i slagtid vil bety lite for den jevne jeger som ikke søker presisjon. At Blaser skal være totalt overlegent presisjonsmessig vil jeg gjerne se noe konkret bevis på.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (6 minutter siden):

Og dette har du prøvd under kontrollerte forhold? Eller er det bare blaserfanboyfaktene som slipper til?

 

Hehe.. nei om du mener skyting uten menneskelige faktorer som skytefeil og avtrekkerfeil.. så nei.. men jeg har skutt 70-100 skudd ish med brx1 (jeg telte ikke nøyaktig).. med samme tofot og baksekk som jeg bruker på min Blaser.. men da ikke med hjemmeladet ammunisjon.. men med ammunisjon stilt tilgjengelig for test.. eneste grunnen til at det ble så mange skudd var at jeg overhode ikke var imponert over samlingen jeg fikk til.. jeg prøvde også samme ammunisjon i en sako 85 carbonlight og i en tikka T3 ..og samlingen fra BRX1 var i hvert fall 1.5 ganger større enn det jeg fikk til med de to andre riflen (om ikke mere).. Sammenlignet med det jeg får til i min egen Baser R8 så er jeg enda mindre imponert.. men bevares.. det kan jo godt hende at det var en alvorlig "mismatch" mellom ammo og BRX1.. derfor testet jeg i to andre merker som kommer fra samme konsern.. for øvrig så ble skuddene jeg skjøt fordelt på to ulike BRX1 rifler  nettopp for å eliminere feil på den første børsen..  

 

Men som sagt jeg var ikke imponert over presisjonen.. jeg hadde ikke satt meg inn i BRX1 anatomi og funksjon før testen.. det var først etter test at jeg begynte å lete etter grunner til at samlingen mellom to tradisjonelle boltrifler og BRX1.. med samme ammo skulle være så radikal forskjellig.. samlingen mellom Sako vs Tikka var marginal.. den eneste som skilte seg ut negativt var BRX1 presisjonsmessig.. 

 

Ikke skyt budbringeren.. og folk må gjerne kjøpe BRX1 så mye som de vil.. men å tro at de får en Blaser R8 på salg i en BRX1 er en salig feil konklusjon.. og som jeg nevnte tidligere.. "det er absolutt ingenting til felles mellom de to plattformene.. enn retningen en drar i for å ta ladegrep"    

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ei tohi varjata said:

blaserfanboyfaktene

 

Du hadde garantert kjøpt caps og t-skjorte i tillegg til R8`n hvis du kom over en i 6,5x54R. 😂

 

Forøvrig interessant det du deler om BRX-1, @Sunnmøring. Du nevner lang slagtid/lukketid som en potensiell bidragsyter til dårligere presisjon. Dette har jeg forsåvidt hørt en del om tidligere, men da i sammenheng med skyting på frihånd, ikke ved bruk av tofot og baksekk. Er din erfaring at dette også er av betydning ved skyting med "full" støtte? Er det da avtrekksbevegelsen som forstyrrer nok til at man åpner opp samlingene eller er det noe annet? 

Link to comment
Share on other sites

jmosbakk skrev (11 minutter siden):

Du nevner lang slagtid/lukketid som en potensiell bidragsyter til dårligere presisjon. Dette har jeg forsåvidt hørt en del om tidligere, men da i sammenheng med skyting på frihånd, ikke ved bruk av tofot og baksekk. Er din erfaring at dette også er av betydning ved skyting med "full" støtte? Er det da avtrekksbevegelsen som forstyrrer nok til at man åpner opp samlingene eller er det noe annet? 


tja..ja si det.. et godt avtrekk med med god "follow-through"  er da "i min bok" enda viktigere når en skyter fra en stabil stilling (så lenge en ikke har et 100gram avtrekk).. når alt er optimalisert (stilling..støtte..pust..skyteteknikk..ammunisjon) så er det ofte avtrekket som er avgjørende om noe åpner opp eller ikke..  jeg er i hvert fall ikke vant med å skyte samlinger som er så "omfangsrike" som de jeg fikk med BRX1.. og med en gang en byttet til Sako/Tikka så gikk samlingene tilbake til "normalen" og med egen Blaser så skyter jeg ikke så "store" samlinger på 300m en gang..

 

Problemet er at mange kjøpere (som TS) ser på BRX1 som en direkte konkurrent til Blaser R8.. og at en får de samme egenskapene til en brøkdel av prisen.. det stemmer overhode ikke..   og det er greit at det opplyses om at det er forskjeller.. så ikke en ender opp med "katta i sekken" (isolert sett er det ikke noe i veien med BRX1 så lenge den blir kjøpt som en Brx1.. men om den blir kjøpt i den tro at en får egenskapene til Blaser R8 i en BRX1 innpakning så blir det feil)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Selve avtrekksbevegelsen skjønner jeg viktigheten av. Den har vært og er fortsatt opphav til mye bannskap for min del.
Men lukketid/slagtid i svært stødige stillinger trodde jeg var av mindre betydning. Nå har jeg brukt svært lite tid på å forsøke å finne ut av dette da jeg har større problemer enn som så når jeg skyter, men det er interessant å høre betraktninger fra de som kan noe om det.

Link to comment
Share on other sites

jmosbakk skrev (31 minutter siden):

Selve avtrekksbevegelsen skjønner jeg viktigheten av. Den har vært og er fortsatt opphav til mye bannskap for min del.


Et "dårlig" avtrekk.. vil bli enda dårligere med lang slagtid.. nå har jeg ikke så mye erfaring med hanerifler og presisjonsskyting.. da det egentlig ikke har vært aktuell problemstilling en har måtte ta hensyn til.. det eneste jeg vet er at samme ammunisjon.. samlet bedre i tradisjonelle boltrifler enn i to Brx1 rifler.. skutt av samme mann.. under like forhold.. avtrekk er i hvert fall prøvd å gjennomføres likt fra rifle til rifle..

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Det er de dårligste skytterne som tjener mest på kortest mulig lukketid. De bare greier ikke "kvantifisere" andelen dette utgjør i "totalregnskapet" for et (dårlig)avtrekk.

 

I andre enden av skalaen, blandt toppskyttere, kan forskjellen i lukketid mellom hanevåpen og moderne boltrifler leses ut i poeng direkte på krevende grener. Der kommer man til et punkt hvor det rett og slett er umulig å hevde seg med ei hanerifle.

Link to comment
Share on other sites

Simplex skrev (1 time siden):

Noen får det til.


Dette er en reklame for Beretta.. ikke akkurat uhildet..

 

Den videoen som @jmosbakk linker til viser samlinger litt i samme løypen som jeg har opplevd.. men klart om en er fornøyd med 25-35 mm på 100m 3 skudd så er jo det innafor.. jeg synes det er «hagle presisjon»

 

Her ser dere en "settedybde" test som er skutt på 200m.. alle blinkene har forskjellig sette dybde.. kaliber 308w 3 skudd på hver blink..64394422-B8CA-45D2-AD96-B2A8EE876E7C.jpeg.97cb5d75bd7e8463d53944ee82af7c83.jpeg3FE891C4-5002-401C-9ABE-EC4178425883.jpeg.a6a7e3213af7c5a02eb4f2919f0d7d0c.jpegFE700B9E-C236-449A-B1BC-031A7CB2CCA6.jpeg.ebdce1c429cff418ff6d154a60c1e60d.jpegC230F647-8405-4735-A263-FADF584A3706.jpeg.347b62b3bfe84e75178094f0ee11e6f3.jpeg4E91513E-7ADC-4B01-A1AD-9ED1E32EFF7B.jpeg.53721b927c5872c15716b6aa216e3cc0.jpegAF5A8BA9-9773-4FC8-A763-12D6C877EABD.jpeg.f7b051790601a0dd6cbad1e8392f961d.jpeg504DF70A-D1A1-4D97-9188-13D12DDC8CAA.jpeg.9a72be233c937ade6b6f0e5bff1c146e.jpegE7AB6901-FC67-47EA-9019-8A13D11831B7.jpeg.5d037a148aa25acbaa6fe7df011ebbf1.jpeg5FC3D591-0B05-490C-A56B-4F36E5FBD076.jpeg.7ecddde1ca903586a66236c8ea060059.jpeg

 

Selv med ikke optimal settedybde så presterer en Blaser/boltrifle bedre på 200m enn BRX1 på 100m

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser Brx'en får mye kritikk for slagtiden og 'stemples' som en ombygget halvautomatisk rifle, selv om eneste likhetstrekket den har til halvautomatiske rifler er bolthodet med 8 låseklakker. Det dukker jo da opp et par spørsmål til dem som kommer med disse påstandene.

- Finnes det målinger på slagtiden på denne? Har vanskelig for å tro at den er veldig mye dårligere enn boltrifler med tunge tennstempler i stål, men det er klart at dette blir spennende uansett.

- Er den direkte sammenlignbar med Blaser? Sannsynligvis ikke. Blaser er en klasse over, og har en mekanisme som har blitt forbedret og videreutviklet siden 90-tallet.

 

Når det er sagt, så er Beretta'en uten tvil en god konkurrent i rettrekker-kategorien, og har absolutt god kvalitet i alle ledd. BRX1 er faktisk også et av få jaktvåpen som har blitt testet etter Nato-standard, og fungerer som den skal i møte med f.eks. ekstreme temperaturer og støv/møkk. 

 

Jeg har skutt mye med andre våpen med "hammer", som Hk416, Troy par, bøylerifler og falling blovk-rifle. Min erfaring er at det uansett er fult mulig å oppnå god presisjon til tross for lang slagtid. Jeg gleder meg hvertfall til å få testet ut Beretta'en! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prøv og skyt litt øvelse eller konkurranse med formalisert poengprogram som jaktfelt eller løpende elg.

Da får haneriflene fort plass langt bak i skapet med tykt støvlag.

På jakt blir det like "ille". Man "ser" det bare ikke fordi man mangler referanse i og med at de fleste jaktskudd er forskjellige..

 

Siden du har erfaring med HK416 har du vel erfaring med stående skyting ut til ca 300m på halvfigur med 50-60% treff. En god jaktfeltskytter med Sauer ville ha redusert treffprosenten med ca 20% hvis halvfiguren hadde fått "skuddsikker vest" og kun hodetreff var treffområde. En skytter med en HK416, BRX1 eller ei annen mer optimalisert hanerifle hadde sikkert hatt mer enn 80% reduksjon i hodetreff i forhold til halvfigurtreff. Alt forutsatt at samme kikkertsikte ble brukt på alle rifler.

   

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har en i .308 med 57 cm. pipe. Vanskelig å tilpasse kikkertsikte med tanke på øyeavstand og kolbehøyde. Har lagt på 2cm høy og 9 cm lang kolbeforhøyer, montert kikkertsikte i lav QRW montasje. Da passer det greit med en Z8 I, 2-16x50. Da får jeg ikke sluttstykke i kjeften ved repetering, og sluttstykke kan fjernes uten å ta av kolbeforhøyer. Var skeptisk til presisjonsgarantien på 1 moa grunnet haneløsningen, men oppnådde overraskende god presisjon med TTSX 150 gr, Federal 210 hetter, Lapua Hylser og N-11 krutt. Satte kulen til fremste rille. 880 m/s og 5 skudds serier alltid under 15 mm., flere ganger "hull i hull". 

 

https://drive.google.com/file/d/18AR6bzj6l_zedpbzflteEWQ7Uumpe0bi/view?usp=drivesdk

 

 

https://drive.google.com/file/d/18E7e87OPnAPbUb0t-O325jVAzvBHs9Ep/view?usp=drivesdk
 

 

 

Edited by Hebbe
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Som flere skriver, det er to helt forskjellige rifler. Mitt tips er å spare opp til en R8 hvis du vil ha rettrekker. Jeg har ikke skutt med en Brx1, men kjente litt på den på J&F og det er en veldig billig build. Sluttstykket gikk nesten igjennom øyet mitt når jeg trakk det tilbake, så det går overraskende langt bakover, men det er kanskje tilvenning. Magasinet var triste greier, elendig "myk" plast. Har hvert borti plast før, men dette var dårlige greier. Sluttstykkegangen var litt for "hard", den var ikke så smooth som jeg hadde håpet på. Men til prisen så er det en billig rettrekker, det kan jo hende de kommer med en forbedret version. 

Link to comment
Share on other sites

Hva med å sjekke ut strasser rs14?

Flere leverandører som har demo-rifler som selges til en noe gunstigere pris enn blaser r8.

Kvaliteten og utførelsen er på samme nivå som blaser.

Jeg kjøpte en nylig og er storfornøyd.

Vh

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Strasser RS14 er jo igjen i samme prisklasse som Sauer 404 og nær Blaser.

...

Men jeg er her for å spørre etter oppdaterte erfaringer fra dem som har hatt BRX1 gjennom et år og gjennom jaktsesongen nå.

Det jeg har følt på den, så kjennes avtrekket nokså likt ut som på min BAR.
Det er kryp i begge BRX-riflene jeg har tørrklikket, men godt polert, så det går sikkert å venne seg til, eller?

Hvor fornøyd er BRX1-kjøpere etter å ha eid den en sesong eller et år?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
SandsogSamling skrev (På 14.2.2024 den 18.27):

Foreløpig ikke funnet noe negativt i forhold til mitt bruk


Det andre har påpekt, og jeg selv har erfart, er bare at avtrekket er mindre enn optimalt.
Det slår ikke ut i bom eller dårlig skuddplassering på skyting liggende eller sittende, kun stående uten reim.
Det og manglende mulighet til å lukke sluttstykket stille er de eneste problemene jeg har å pirke på. Sikringen er nok likevel sikker nok til å la deg gå med skudd i kammeret, og avsikringen er ikke så høylytt som ladegrep.

I det modulære designet ligger det dog et løfte om at riflens svakhet med avtrekk skal kunne oppgraderes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...