Jump to content

Sako SS 75


Jim Bowie

Recommended Posts

Hei!

Usikker på om jeg legger ut riktig sted, si i fra så kan jeg flytte tråden.

Vurderer sterkt å selge min Sako 75 SS i kaliber 300 win mag. Rifla er som ny, skutt max 20 skudd (er derfor den også selges).

Har sett etter priser på hva jeg kan forlange for den, men finner få av denne typen.

Har noen her inne en formening om hva som er en realistisk salgspris?

 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (49 minutter siden):

Ligger jo flere slike på Finn for kr 10-12.000,- så da er det vel noe slikt du kan få for den.

Hei ja, har sett det ligger ett par hos forhandler, men usikker på om det er realistisk i privat salg.

Har også tenkt på om det er mulig å kamre om Sakon, samt bytte stokk(liker ikke den originale neopren som står på).

Om det er mulig å kamre om til annet kaliber, hva kan være aktuelt i denne kassa?

Link to comment
Share on other sites

Magnumutgavene pleier å gå for vesentlig mindre penger.

Jeg kjøpte min blå i 7mm i nystand for 4500.- hos Landrø. Den hadde stått i hylla en "evighet" til 7k.

Landrø hadde også en 75 Lux i 30-06 med S&B 1,5-6x42 i EAW sving i nystand til 12k. Til og med den sto i hylla et par uker.

Dette er eksempler på at pris/kvalitet ikke henger på greip i bruktmarkedet hvis ting ikke er nymotens.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (7 timer siden):

Omkamring og stokkbytte koster fort langt mer en det smaker. Da er det nokk bedre og selge den og heller kjøpe noe du liker.

Ja sikkert riktig det, men uansett så er alle alternativene så dyrt at jeg får vondt i lommeboka mi

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (4 timer siden):

Magnumutgavene pleier å gå for vesentlig mindre penger.

Jeg kjøpte min blå i 7mm i nystand for 4500.- hos Landrø. Den hadde stått i hylla en "evighet" til 7k.

Landrø hadde også en 75 Lux i 30-06 med S&B 1,5-6x42 i EAW sving i nystand til 12k. Til og med den sto i hylla et par uker.

Dette er eksempler på at pris/kvalitet ikke henger på greip i bruktmarkedet hvis ting ikke er nymotens.

Får sjekke med div børsemakere hva en ombygging vil koste, som bardp skriver, så er jo heller ikke det gratis, får tenke hardt og brutalt, og bruke litt tid på dette.

Link to comment
Share on other sites

Jim Bowie skrev (9 timer siden):

Har også tenkt på om det er mulig å kamre om Sakon, samt bytte stokk(liker ikke den originale neopren som står på).

 

Før du er ferdig med å "tenke", er kostnadene til noe slikt forlengst blitt 5-sifrede. Skal man tenke "prosjekt". må man hvertfall være klar over hva man vil ha, og hvordan det skal være. For om DU har får et våpen som er akkurat slik DU ønsker, er det ikke sikkert at noen andre synes det. Det er en grunn til at tilsynelatende fine våpen, gjerne i kraftige eller uvanlige kalibre, ligger ute til merkverdig lave priser.

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å gi råd når du ikke nevner noe om hva du syns om den 300 WM du har nå.
Blir den unødvendig kraftig for den jakta du bedriver, eller syns du den sparker i meste laget?
Skal du bytte pipe i et nytt kaliber, men fortsatt benytte samme støtbunn på sluttstykket, setter vel det noen begrensninger.
Ønsker du en mere "vanlig standardpatron" må du sannsynligvis også bytte sluttstykke og sikkert justere mating / magasin da 300 WM er litt "stuttfeit" i forhold til feks 30-06 , 6,5x55, 270 Win, 308 Win osv.
Vil du beholde pipa i cal .30 men frese ut nytt kammer til ny patron, koster det også en del, og så spørs det om riflestigningen passer .
Så det er mange forhold å ta i betraktning.

Jeg har byttet pipe til nytt kaliber/patron på to rifler.
Den ene fra 270 Win til 35 Whelen, den andre fra 30-06 til 338-06.
I begge tilfelle var det kun ny pipe som trengtes da basisipatron for begge disse er 30-06 Sprg.
Alikevel ble det noen tusenlapper for en såpass enkel forandring.
Tror nok jeg heller ville solgt, og så lett etter en annen rifle som passet bedre til behov og ønsker.

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

Snakker vi omkamring av eksisterende pipe til (ennå) større patron? Eller ny pipe med fritt valg av kaliber (med patron med magnumstøtbunn)? 

Hadde vel en forbigående lyst på magnum, og denne har vel minket etter hvert. Ja blir en mer standard patron, men så er det slik at jeg allerede har 2 stk 308, er sikkert supersær, men liker ikke 6,5-55, ei heller 30-06, dette uten å kunne grunngi det på en fornuftig måte, som sagt så er jeg litt sær.....eller mye.

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (59 minutter siden):

Litt vanskelig å gi råd når du ikke nevner noe om hva du syns om den 300 WM du har nå.
Blir den unødvendig kraftig for den jakta du bedriver, eller syns du den sparker i meste laget?
Skal du bytte pipe i et nytt kaliber, men fortsatt benytte samme støtbunn på sluttstykket, setter vel det noen begrensninger.
Ønsker du en mere "vanlig standardpatron" må du sannsynligvis også bytte sluttstykke og sikkert justere mating / magasin da 300 WM er litt "stuttfeit" i forhold til feks 30-06 , 6,5x55, 270 Win, 308 Win osv.
Vil du beholde pipa i cal .30 men frese ut nytt kammer til ny patron, koster det også en del, og så spørs det om riflestigningen passer .
Så det er mange forhold å ta i betraktning.

Jeg har byttet pipe til nytt kaliber/patron på to rifler.
Den ene fra 270 Win til 35 Whelen, den andre fra 30-06 til 338-06.
I begge tilfelle var det kun ny pipe som trengtes da basisipatron for begge disse er 30-06 Sprg.
Alikevel ble det noen tusenlapper for en såpass enkel forandring.
Tror nok jeg heller ville solgt, og så lett etter en annen rifle som passet bedre til behov og ønsker.

>>Det er nok en kombinasjon av pris på skudd, spark, og sikkert lyst på noe annet, samtidig så viser vel det at jeg har brukt den svært lite, at det ikke var riktig for meg. Vurderer vel nok en 308, men har 2 stk fra før. Av en grunn jeg ikke selv vet, så er jeg 308 frelst, veit det er mange argumenter mot, men slik er jeg.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (59 minutter siden):

Høres fryktelig dyrt ut. Du har en pipe med langt magnumkammer, ekstra lang låskasse og sluttstykke med magnumstøtbunn men ønsker en pipe med kortere og mindre kammer, kort låskasse og sluttstykke med standard støtbunn. 

Ja, det blir nok det....uansett, men så står denne Sakon i skapet da, samler støv, og gjør ingen nytte, og kan jo legge ned ut på Finn.no, så ser jeg hva markedet er villig til å gi for den.

 

Uten for mye kunnskap her, så har jeg av en eller annen grunn lyst på en Tikka, usikker på benevnelsen, men den med svart kunst stokk. Denne sammen med et kurant kaliber ville nok gjøre meg lykkelig....en kort stund i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (22 timer siden):

Jeg har byttet pipe til nytt kaliber/patron på to rifler.
Den ene fra 270 Win til 35 Whelen, den andre fra 30-06 til 338-06.
I begge tilfelle var det kun ny pipe som trengtes da basisipatron for begge disse er 30-06 Sprg.

 

vavlo skrev (21 timer siden):

7mm vil nok hjelpe noe på rekylen iaf. 

 

Ei mulig løsning ville være hvis du kom over en person som hadde ei noenlunde tilsvarende rifle (samme pipegjenger) i 7 mm RM, og som tror at lykken er 300 WM. Det ville ikke kostet så mye å få en børsemaker til å bytte om pipene, og så levde dere lykkelige, til dere fikk en ny (og heller ikke så god?) idé.

 

Med lette kuler, og moderat ladning, er 7 mm RM ned mot 308 W i rekylfølelse. Med tunge kuler, og fullstappet med krutt, derimot . . . . .

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte også på 7 mm RM som et bra alternativ, med kun pipebytte som  løsning.
Vi har en på jaktlaget, og det er uten tvil en effektiv patron.
Kompisen har brukt det på både villsvin og dåhjort i Sverige, og  hjort og elg her hjemme.
Jeg syns rekylen er som en kjapp 30-06 med de ladningene jeg har prøvd.
Altså et godt hakk under 300 WM etter min mening, men absolutt godt håndterbar.

Link to comment
Share on other sites

300WSM har samme støttebunn som 300wm.. kort moderne patron.. kammret riktig og en lader selv så kan en få en potent rakker som en kan sett 180 grs kulene langt ut.. og i et 300wm magasin har en rom for dette.. løpet kan kappes litt i kammer enden og kamres om til 300WSM om løpet som står på nå ikke er utskutt.. noe helt annet å skyte med enn 300wm..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme Sako 75 og magasinet er egentlig for langt for 300winmag,

300H&H og 300wby passer bedre i magasinet. Sistnevnte kan kamres direkte i eksisterende pipe uten at det egentlig har noen hensikt.

 

Hvorfor man vil bytte en Sako 75 i feks en T3 forstår ikke jeg. 75'ien har også noen egenskaper som er innspart på 85.

Rekylopptaket i stokken på 75 er mye bedre enn på 85. I tillegg brekker ikke hevarmen av 75'ien når børsa kantrer som på T3.  Største fordel med 75 er at man kan etterlade magasinet gjennom utkasteråpningen i forhold til T3

 

Jeg ville bare satt på en AseUtra SL7 demper på tuppen og skutt ut pipa i 300winmag.  

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Jeg har samme Sako 75 og magasinet er egentlig for langt for 300winmag,

300H&H og 300wby passer bedre i magasinet. Sistnevnte kan kamres direkte i eksisterende pipe uten at det egentlig har noen hensikt.

 

Hvorfor man vil bytte en Sako 75 i feks en T3 forstår ikke jeg. 75'ien har også noen egenskaper som er innspart på 85.

Rekylopptaket i stokken på 75 er mye bedre enn på 85. I tillegg brekker ikke hevarmen av 75'ien når børsa kantrer som på T3.  Største fordel med 75 er at man kan etterlade magasinet gjennom utkasteråpningen i forhold til T3

 

Jeg ville bare satt på en AseUtra SL7 demper på tuppen og skutt ut pipa i 300winmag.  

Hei!

Ja mulig det er en løsning, og jeg har mange ideer og tanker, så er ikke sikkert alle er like gode og gjennomtenkte. Men en ting er jo rekylen, en annen ting er også kostnaden på ammo til denne, jeg har ikke funnet rimelig treningsskudd til 300 WM, ihvertfall ikke i nærheten av kostnaden på  308 skudd, men kan jo spørre her: hvor kan man evt få rimelig treningsammo til 300 WM?

 

Eneste grunnen til at jeg kunne tenkt meg en Tikka er at de er forholdsvis rimelige, samt gode våpen slik jeg har forstått det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (På 22.3.2022 den 17.16):

Snakker vi omkamring av eksisterende pipe til (ennå) større patron? Eller ny pipe med fritt valg av kaliber (med patron med magnumstøtbunn)? 

Å nei, ikke større, mindre var tanken, men...har forstått nå at det blir vesentlig dyrere å bygge om, enn å selge, og så kjøpe ny i et annet kaliber.

 

Har en fetisj på 308 (ikke spør hvorfor, synes bare godt om den), men har allerede 2 stk andre i det kaliberet. Vil også ha et kaliber som er forholdsvis rimelig å skyte med, samt at det er hylle vare i butikker.

Link to comment
Share on other sites

Har du to 308’er og ønsker en til? 


130/150gr kuler i 300wm er ikke gal i rekyl med en god demper. Du får fabrikkladd 150gr  over disken, men det koster fra 30kr/smellen og oppover. Billig ferdigladd treningsammo tror jeg du skal glemme.

 

Dette er jo uansett ikke en patron for mengdetrening ala 6.5x55/308 etc.(om ikke du lader selv, og lader ned), så den tanken tror jeg du skal slå fra deg med en gang. 
 

300wm er en fin patron til mangt, med stort spenn i bruksområde- fra lette kuler i seriøs høy hastighet, til tunge kuler i fremdeles god hastighet.. 

 

..men dersom du ikke lader selv, holder deg under ett par hundre meter på jakt og «noen få hundre» på plinking er det jo strengt tatt bare tull å holde på med den. 


Jeg hadde beholdt den dersom:

- Jeg ønsker å benytte blyfrie kuler på hold over 200m med sikker ekspansjon.

- Jeg vil flytte blinken veldig langt vekk

- Jeg har lyst til å begynne å lade selv

- Jeg vil jakte storvilt i Alaska/Afrika etc. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (10 timer siden):

- Jeg ønsker å benytte blyfrie kuler på hold over 200m med sikker ekspansjon.

 

Dette er et veldig godt poeng. 

 

Trenger du plassen i våpenskapet? Eller kan du lagre .300en til det blir andre tider?

 

De andre tidene (altså blyforbudet) kommer ganske snart. Per i dag sliter .308en med ekspansjon med blyfrie kuler på hold noe særlig over 200 meter. Man kan jo alltids kjøpe seg en ny magnum når den tid kommer, men hvis du da vil angre på at du solgte det som egentlig er en veldig fin rifle er det jo mulig du heller vil bare lagre den?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (39 minutter siden):

Per i dag sliter .308en med ekspansjon med blyfrie kuler på hold noe særlig over 200 meter.

 

Hornady GMX 150 gr 308W er atomladet fra fabrikk (900+ ms) og i movikens tester så ekspanderer den til 14 mm ved 620 ms. Da snakker vi trygg ekspansjon ut til 350 m.

 

168 gr TTSX ekspanderte til 14 mm ved 590 ms. 

 

NPB 150 gr ekspanderte til 21 mm ved 660 ms, og 18,8 mm ved 620 ms!

Edited by Nybegynn3r
Link to comment
Share on other sites

Hei dere!

Tusen takk for en super respons, og veldig mange gode tanker her. Nei har ikke bestemt meg helt, men kommer nok til å legge den ut for salg.....Hadde en gang en 6,5x55 som jeg solgte, kanskje det kan være en tanke, eller 30-06, selv og jeg ikke har fått noe varme tanker om disse.

 

Eller.......som foreslått her, montere en demper på Sako`n, men fortsatt like dyr å skyte med, ja kan kanskje begynne å lade, men veit at tiden ikke strekker til det desverre.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (1 time siden):

Hornady GMX 150 gr 308W er atomladet fra fabrikk (900+ ms) og i movikens tester så ekspanderer den til 14 mm ved 620 ms. Da snakker vi trygg ekspansjon ut til 350 m.

Denne produseres vel ikke lengre i 150gr, men i 165gr som gjør i underkant av 800 m/s i Superformance.. i 24" løp. 

 

150gr'en gjorde vel også ett godt stykke unna 900m/s, og målingene er som sagt gjort i ett langt løp (66cm). 

Jeg vil tippe den fisler rundt i 830-850 fra ett vanlig jaktløp.. alt etter løp og løpslengde. . det er basert på min erfaring etter å ha krongrafert Superformance ammo fra andre kalibre (30-06, 270win).  

 

GMX'en syntes jeg ga veldig marginal ekspansjon ved 620m/s.

På tross av diameteren var den så vidt bøyd ut bakover-  det er sannsynligvis en fin linje mellom å ikke ekspandere i det hele tatt. 

Jeg ville sagt minimum 750-800m/s med den kula dersom du skulle treffe litt uheldig- da er 100-150m maks avstand. 

Har selv ett par uheldige episoder med GMX'en.. den er hard som faen..

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (1 time siden):

Denne produseres vel ikke lengre i 150gr

Det er korrekt. De erstattes av CX. J&F har fortsatt 150 gr GMX på lager.

 

Ellers veldig interessant det du skriver @Ospa. Alltid interessant med folks erfaringer.

 

Jeg har sett/lest at noen har opplevd sinnsyke hastigheter. Rundt 900 ms med 308W og 940 ms med 30-06. Dette er langt over det Hornady oppgir. Ofte så er det jo motsatt.

Det kan jo selvfølgelig være at dette var rifler som generelt gir høyere hastighet. Ikke vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...