Jump to content

Seriøs test av langholdssikter


Trugetur

Recommended Posts

Trugetur skrev (2 timer siden):

Jeg står i valget mellom S&B, Kahles og Steiner sine flaggskip, men etter å ha sett denne youtube kanalen så er valget blitt noe innsnevret. Skulle ønske de tok inn flere rør under prøven

 

Om en skal "forholde" seg til "anmeldelser" gjort på youtube.. så ender en fort opp med flere spørsmål enn svar.. 

De testen som blir lagt ut er ikke mye "uhildet" og resultatet i testene blir mye påvirket av "spons/betaling" for "testen"..

 

Basert på mine subjektive preferanser så bør en vurdere: (rekkefølgen de er nevnt i innenfor de forskjellige "klassene" er tilfeldig.. 

 

Toppklasse

- March

- Kahles K525

- Steiner M7

- Zero Compromise Optic

 

Rett under men over middelklasse

- S&B US/ PMII

- Leupold Mark 5HD

- Nighetforce Atacr

- Tangent Theta

- Hensoldt

 

Middelklasse pluss

- Vortex Razor 

Delta Stryker HD Gen II

 

Middelklasse

- Vortex PST gen2

- Delta Javelin

- US Optics

OSV. OSV..

 

Og før noen setter "kaffe i halsen" og blir blodig fornærmet så bør en huske på at dette er min "subjektive" oppfattelse av optikk til langholdskyting . 

 

 

 

 

 

Edited by Sunnmøring
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Trugetur said:

men etter å ha sett denne youtube kanalen så er valget blitt noe innsnevret

For meg er det i det minste en forutsettning at jeg skjønner hva de holder på med når de tester optikk. De gutta forklarer så dårlig at jeg ramler av lasset. Jeg har flere spørsmål enn svar når jeg har sett på de snuttene. Testene er også av gammel optikk siden det er fra 2014.

 

Hver eneste gang det blir snakk om optikk dukker jo opp spørsmålet; Skal du ha det aller beste eller mest pang for pengene? Jeg har ikke noe godt svar på verken det ene eller det andre, men i motsetning til @Sunnmøringså har ikke jeg troen på at man kan lage en liste slik han gjør. Jeg har skjønt såpas at man må være mere model spesifikk enn å slenge ut et navn som US Optics eller March om man skal forsøke å rangere noe som helst. Det kommer gode og dårlige (eller mindre gode)  modeller fra alle produsentene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (46 minutter siden):

Og før noen setter "kaffe i halsen" og blir blodig fornærmet så bør en huske på at dette er min "subjektive" oppfattelse av optikk innen langhold optikk.. 

Jeg er både enig og uenig. Og enig med @Bly

 

Det er mange flere merker i "middelklasse pluss"

Noen PM2-modeller er i "toppklasse", andre ikke.

Kahles og Steiner har også modeller i både middels og topp
Leica PRS er nok i "rett under men over"

 

Fra det jeg har sett i det siste er March alene på "topp" når det kommer til rene optiske ytelser og bildeopplevelse/ detaljgjengivelse. Swarovski er nær, og Zeiss tildels, men de har ikke de andre egenskapene som trengs. Leica er også "der" optisk, med noen modeller.

 

Imidlertid er det mer enn bildet som teller, og mye er personlig preferanse. 

 

Trugetur skrev (2 timer siden):

Jeg står i valget mellom S&B, Kahles og Steiner sine flaggskip

Alle disse er helt i toppklassen på ca alt, og valget bør være basert på hvilken du liker best, og evt hvilken du får billigst. SuB og March, og ZCO sine flaggskip er i samme kategori, og ingen av disse er "feil". Kos deg med en topp kikkert. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (33 minutter siden):

Leica PRS er nok i "rett under men over"

 

Denne har jeg rett og slett ikke kikket nok i til å bedømme.. og det ble feil å putte den i en "kategori"

M67 skrev (34 minutter siden):

Kahles og Steiner har også modeller i både middels og topp

 

Her er modellen spesifisert i Steiner M7 og Kahles K525..  

M67 skrev (36 minutter siden):

Swarovski er nær, og Zeiss tildels, men de har ikke de andre egenskapene som trengs.

 

Har i utgangspunktet ikke tatt med jaktsikter.. og ei heller Swarovski X5 da som du sier ikke har de andre egenskapene som trengs.. og alt X5 klarer klarer K525 bedre..

M67 skrev (38 minutter siden):

mye er personlig preferanse

 

 Helt enig.. og derfor legger jeg vekt på at dette er min subjektive mening..

M67 skrev (39 minutter siden):

Det er mange flere merker i "middelklasse pluss"

 

Jeg har nevnt de jeg har grunnlag for å mene noe om.. men ja det er mange flere merker en kan kategorisere om en vil det.. men hvor mye skal en legge i det når det i bunn og grunn er basert på mine preferanser og subjektive oppfatning..  noen andre kan ha en helt annen oppfatning som er like riktig/feil som det mine er..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser meg ikke helt opp til toppsjiktet og det aller nyeste, men noe som er mekanisk robust til å holde siktepunktet korrekt gjennom tuben. Veier litt mer mot Steiner M5Xi 5-25x56 som har gått gjennom torturtester og blitt godkjent til å sitte oppå Haenel RS9 børsene til det tyske forsvaret, og er populær blandt finske TRG-42 turfolk i grønt. Skal også etterhvert se litt om S&B PMII. Infoen er da googlet fram fra sikker kilde i all bekvemmelighet uten å ha måtte testet dette selv.

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (3 minutter siden):

men noe som er mekanisk robust til å holde siktepunktet korrekt gjennom tuben

 

De fleste siktene i toppklasse og litt under og over holder siktepunktet.. om en skal ha det siktet som tåler "mest juling" så er Steiner M serie..Nightforce.. i en særklasse.. S&B PMII og til dels Leupold MK seien også.. begge sistnevnte har jo vært med guttene i grønt rundt om i verden på tur.. under mange nasjonaliteter.. og under mange forhold.. slik de to førstnevnte også har..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dersom du tar inn i ligningen at det ikke bare et det optiske som betyr noe, blir dette mye mer komplisert. Tenker da på retikkel ( Steiner har vel f.eks ingen juletreretikler?), mekanisk, tårn, hvordan et de å stille, hvor mange mils pr omdreining, total elevasjon etc. (regner med at alle dyrere tracker skikkelig). Ellers blir man jo veldig lei av å måtte løsne en bråte mikroskopiske set skruer for å nullstille…..mange faktorer å ta hensyn til. Selvfølgelig er også bruksområdet viktig, PRS, ELR, UNL+++

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (46 minutter siden):

 

Steiner M serie kan leveres med disse retikkelene 

steiner-taktischen-zielfernrohr-absehen-g2b-mil-dot-und-msr2-und-tremor3.jpg.aa8f42d5cc93890d04c6654787da9651.jpg

 

TReMoR3 er vel i definisjonen et "juletre" retikkel..eller?

Visste ikke de kom med Tremor, men ja, det er jo juletre. Men poenget var at det er mye i tillegg til optisk kvalitet som gjelder.

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sunnmøring said:

om en skal ha det siktet som tåler "mest juling" så er Steiner M serie..Nightforce.. i en særklasse..

Jeg vet ikke hva Steiner gjør med sine militærgreier, men NightForce limer linsene på sine modeller. Om noe ryker der så må du ha nytt sikte. Jeg ser ingen fordeler av det til sivilt bruk selv om det sikkert tåler litt mere juling og trykk før det ryker. Jeg vaser riktig nok rundt på sjøen med rifla, men ingen av oss skal vel ut torpedoluka på en ubåt med rifla på slep.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

@pererikDa tror jeg mange PRS deltakere må på slankern 😂

Jeg vet ikke hvordan du tror vi ser ut, men Ulaklassens DM2A4 torpedoer er 533mm i diameter og nesten 6m lange. Rørene er nødvendigvis større enn det.

 

Forresten trodde jeg alle limte linsene fast?

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Tidligere var det bare en militær spesialversjon av Nightforce NSX F1 FFP som hadde limte linser.

Hvordan det er med dagen modeller vet jeg ikke.

 

Leupold Ultra kikkerter, forgjengeren til ekte Mk4, hadde også limte linser.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...