Jump to content

vedr forsendelse av kikkertsikte (salg på finn.no)


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

 

jeg har en Zeiss HT jeg skal selge, blitt kontaktet av en kar på finn som ringte meg og sier han handler på vegne av en kamerat, 

han kommer med forslag til forsendelse på og betale et lite depositum og jeg sender kikkerten i oppkrav til han med posten. 

Jeg har ikke brukt oppkrav mye og er heller ikke godt kjent med å sende post med å høy verdi, men er dette en sikker måte og sende på? er jo bekymra for evt svindel selvsagt. 

Hvordan gjør dere det når det skal sendes en kikkert i posten til noen man ikke kjenner? 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (2 minutter siden):

Varen sendes med sporing mot forskuddsbetaling (hele kjøps-summen). Praktisert dette i 10 år med både våpen og kikkertsikter. Aldri vært noen problemer. 

Ja, det er std. såvidt jeg har fått med meg. Har kjøpt og solgt titalls kikkertsikter, våpen, kikkerter, alt mulig, på denne måten.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sende med oppkrav er ikkje noko fare.

Problemet med oppkrav er selfølgelig at kjøper ikkje henter pakken og selger må betale for sendingen både fram og tilbake.

Betaler ein dette beløpet ( i depositum) er den faren utelukka, men du kan risikere at den ligger på postkontoret i vel 14dager før du får den i retur.

 

Som kjøper har du ikkje muligheit og sjekke innhaldet i pakken før du betaler ut postoppkravet, så det kan vere ein pakke med litt gråstein du betaler for.

 

Er heilt klart at kjøper sitter med det største risikoen når ein skal kjøpe noko usett.

Heldigvis har finn.no begynt med ranking, noko som er til litt tryggheit for kjøpere.

 

 

Edited by Terje338
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør som @bardp, forskuddsbetaling og Norgespakke med sporing. Har solgt 3 kikkertsikter på denne måten, knirkefritt hver gang!

Jeg synes det lugger litt når en på Finn sier han skal handle på vegne av en kamerat. Men å sende i oppkrav må jo være trygt for selger? 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (11 minutter siden):

Jeg gjør som @bardp, forskuddsbetaling og Norgespakke med sporing. Har solgt 3 kikkertsikter på denne måten, knirkefritt hver gang!

Jeg synes det lugger litt når en på Finn sier han skal handle på vegne av en kamerat. Men å sende i oppkrav må jo være trygt for selger? 

 

Ja jeg også synes der er spesielt, og han vil ikke skrive via melding på finn eller sms, samtalene har gått på telefon, jeg ønsker det meste skriftelig og når ikke kameraten klarer å ta kontakt selv så synes jeg det skurrer, tror jeg bare dropper hele handelen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jmosbakk skrev (2 timer siden):

Ser ikke problemet med å sende i oppkrav hvis man mottar oppkravsgebyret på forhånd.

Hvis pakken ikke blir hentet ut så taper man ikke noe som helst som selger.

 

Ja i en perfekt verden så skal det være slik, jeg henta en pakke med nye dier på posten i forrige uke, da skulle jeg betale de før jeg fikk ut pakken, han på coop som leverte ut pakken såg ikke at jeg skulle betale noe og jeg måtte selv si til han at jeg skulle betale 1800kr, da han kikka på pc skjermen enda en gang så han at denne var sendt i oppkrav til meg og sa det var godt jeg var våken. 

når dette sitter så friskt er jo frykten min at det samme skal skje når jeg sender kikkertsiktet til kjøper selv med oppkrav. 

 

Får bare kreve forhåndsbetaling eller så sletter jeg bare annonsen og beholder kikkerten :)

 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (17 minutter siden):

han på coop som leverte ut pakken såg ikke at jeg skulle betale noe og jeg måtte selv si til han at jeg skulle betale 1800kr, da han kikka på pc skjermen enda en gang så han at denne var sendt i oppkrav til meg og sa det var godt jeg var våken. 

Om posten glemmer å krever inn beløpet, når det er oppkrav, er jeg ganske sikker på at posten er ansvarlig for å dekke tapet.

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (16 minutter siden):

Om posten glemmer å krever inn beløpet, når det er oppkrav, er jeg ganske sikker på at posten er ansvarlig for å dekke tapet.

 

Godt poeng, 

får se om han svarer noe mer, vil ikke svare på melding tydeligvis. 

Link to comment
Share on other sites

Depositum + oppkrav er mest fair for begge og ikke uvanlig på ting som koster 15000+. Fortsatt sitter kjøper med mye risiko, pakken kan jo være tom, så aller helst fysisk overlevering:

 

Dette med at han bare ringer stinker selvsagt men hvis han vil betale et par tusen i depositum så er ikke det noe problem

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...