Jump to content

Kjøpte ny Blaser R8 Success hos forhandler med to riper…hva kan jeg forvente?


jaahn

Recommended Posts

Hei!

 

I går hentet jeg meg en ny Blaser R8 success med en Z8i kikkert. Både våpen og optikk har riper på seg. På våpenet er ripen på ladegrepet. Kommenterte dette når jeg hentet våpen og fikk beskjed om at dette var siste våpen dem hadde. Ser etterpå ripa på kikkert, men turte ikke si fra da jeg syntes det var flaut. Angrer på dette i ettertid. Har sendt inn klage. Men hva synes dere at jeg burde forvente?

 

Noen synes sikkert ikke at det gjør noe, da det uansett med tiden vil bli riper på den. For min del forsvant gleden med kjøp av systemet til 80K. 
 

Ripene går gjennom lakk.

 

 

Mvh J

32D8FB12-C523-4BDB-946A-2F759269B6F3.jpeg

BF2CE26D-0EEF-43C7-8010-9D58F74AAFAE.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Med mindre 80K er en ekstremt bra deal sett i forhold til fullpris. Mao slik at du på en måte har fått avslag pga bruksmerker synes jeg du bør kompenseres på et eller annet vis.

 

At det er siste våpenet osv. er en dårlig unnskyldning. Bolthodet kan skrus av og jeg er rimelig sikker på at det ikke er det siste bolthodet til Blaser som kan skaffes. Så det kan du få byttet.

 

Merket på kikkertsiktet synes jeg ikke var så ille, men er siktet solgt som ny så kommer den jo uten slike merker…. Jeg har fått slike merker på egne kikkertsikter og svart sprittusj har kamuflert det tilstrekkelig for meg.

 

Du får høre med forhandler, selv for de største bør 80K være en selvfølgelig grunn til å være på tilbudssiden selv om de selv mener det er ubetydelig.
 

Håper det løser seg slik at du kan nyte godfølelsen med ny gromrifle!

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at 80K skulle være noen "favørpris" for denne pakken basert på bruksmerker? Men om du har kvittert ut og betalt for våpen og kikkert og bare murret litt ved utlevering, står du nok juridisk sett svakt. Ja, jeg skjønner det er litt flaut å ha oppdaget ripa på kikkerten i etterkant, men er enig med @Swiftat den ikke er så ille. Uansett, jeg synes nye produkter som selges skal være uten lyte. En seriøs forhandler burde opplyst om det var merker eller riper der, slik at du som kunde kunne tatt stilling til å godta produktene slik de framstod (mot et lite prisavslag) eller vente til nye varer var tilgjengelige. Kan ikke se noen annen løsning enn at du går tilbake til forhandler og forklarer hvordan du nå opplever handelen. Mye vanskeligere å avvise deg ved personlig frammøte enn ved en innsendt klage. I verste fall oppnår du ingenting, men da vet du i hvert fall hvor du ikke skal handle neste gang...;)

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Swift skrev (1 time siden):

Med mindre 80K er en ekstremt bra deal sett i forhold til fullpris. Mao slik at du på en måte har fått avslag pga bruksmerker synes jeg du bør kompenseres på et eller annet vis.

 

At det er siste våpenet osv. er en dårlig unnskyldning. Bolthodet kan skrus av og jeg er rimelig sikker på at det ikke er det siste bolthodet til Blaser som kan skaffes. Så det kan du få byttet.

 

Merket på kikkertsiktet synes jeg ikke var så ille, men er siktet solgt som ny så kommer den jo uten slike merker…. Jeg har fått slike merker på egne kikkertsikter og svart sprittusj har kamuflert det tilstrekkelig for meg.

 

Du får høre med forhandler, selv for de største bør 80K være en selvfølgelig grunn til å være på tilbudssiden selv om de selv mener det er ubetydelig.
 

Håper det løser seg slik at du kan nyte godfølelsen med ny gromrifle!


Takker for bra svar. Var ikke avtalt noe avslag i pris nei pga dette. Merket på kikkertsiktet er det som er verst. Virker som det er noe skarpt som har skrapet bortig der. Mulig det ikke vises på bildet.

 

Ja, spent på svar. Er nesten slik at jeg er redd riflepakken har vært brukt til demo els, siden det er merker på begge. 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Kan ikke se at 80K skulle være noen "favørpris" for denne pakken basert på bruksmerker? Men om du har kvittert ut og betalt for våpen og kikkert og bare murret litt ved utlevering, står du nok juridisk sett svakt. Ja, jeg skjønner det er litt flaut å ha oppdaget ripa på kikkerten i etterkant, men er enig med @Swiftat den ikke er så ille. Uansett, jeg synes nye produkter som selges skal være uten lyte. En seriøs forhandler burde opplyst om det var merker eller riper der, slik at du som kunde kunne tatt stilling til å godta produktene slik de framstod (mot et lite prisavslag) eller vente til nye varer var tilgjengelige. Kan ikke se noen annen løsning enn at du går tilbake til forhandler og forklarer hvordan du nå opplever handelen. Mye vanskeligere å avvise deg ved personlig frammøte enn ved en innsendt klage. I verste fall oppnår du ingenting, men da vet du i hvert fall hvor du ikke skal handle neste gang...;)

Var ikke slått av pris for noe bruksmerker nei, fikk samme tilbud hos annen forhandler sørpå, men valgte å handle lokalt. 
Mulig jeg kanskje står svakere, men dem er å regne som profesjonell og jeg amatør. Filmet ripene i butikken, så er ikke noe problem å bevise at dem var der da også. Jeg bare var ikke sikker på om jeg hadde krav på noe, derfor jeg spørr her i etterkant.

Takker for tips, forhandleren ligger 2,5 timer unna meg så var enklest å sende dem mail. Spent på svaret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på Blaser-våpen (jeg har Sauer 404😊), men jeg synes faktisk det ser ut som våpenet har gått flere skudd enn noen prøveskudd fra fabrikken. Tror muligens du har rett i at dette kan ha vært et demo-våpen, og da har du ikke kjøpt en ny rifle! Hvis så er tilfelle og du ikke fikk informasjon om dette før handelen ble avsluttet, har ikke forhandler oppfylt sin opplysningsplikt. Da mener jeg det bør være grunnlag for å kreve kjøpet hevet. Om det finnes en børsemaker i nærheten av der du bor, ta kontakt med han for en nærmere vurdering.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Nå er Blaser er modulært våpen.. stokken/låskasse kommer for seg selv..løpet kommer for seg selv.. og sluttstykke og sluttstykkehode kommer for seg selv..alt etter kaliber kunden velger så vil en forhandler..eller importør sette sammen våpenet etter ønsket konfigurasjon.. 

 

Stokken/låskassen kan konfigureres til alle de kaliber Blaser leverer kaliber til..  

 

så enten har forhandler eller importør satt sammen riflen i henhold til din konfigurasjon..

 

ripene er en ting..her har jeg forlangt prisavslag.. kobber stripene under sluttstykket kommer automatisk etter første ladegrep så det er ikke indikasjon på annet enn at det har vært tatt ladegrep med ammunisjon i våpenet..

 

fikk du våpenet/optikk ferdig innskutt? 
 

Pipen er prøveskutt på fabrikk.. men ikke i levert stokk og levert sluttstykke eller med sluttstykkehode.. 

 

avtrekkerhus følger stokk/låskasse.. magasin innsats følger løp..sluttstykkehode tilpasses løp og kaliber..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (18 minutter siden):

Nå er Blaser er modulært våpen.. stokken/låskasse kommer for seg selv..løpet kommer for seg selv.. og sluttstykke og sluttstykkehode kommer for seg selv..alt etter kaliber kunden velger så vil en forhandler..eller importør sette sammen våpenet etter ønsket konfigurasjon.. 

 

Stokken/låskassen kan konfigureres til alle de kaliber Blaser leverer kaliber til..  

 

så enten har forhandler eller importør satt sammen riflen i henhold til din konfigurasjon..

 

ripene er en ting..her har jeg forlangt prisavslag.. kobber stripene under sluttstykket kommer automatisk etter første ladegrep så det er ikke indikasjon på annet enn at det har vært tatt ladegrep med ammunisjon i våpenet..

 

fikk du våpenet/optikk ferdig innskutt? 
 

Pipen er prøveskutt på fabrikk.. men ikke i levert stokk og levert sluttstykke eller med sluttstykkehode.. 

 

avtrekkerhus følger stokk/låskasse.. magasin innsats følger løp..sluttstykkehode tilpasses løp og kaliber..

Fikk det ikke ferdig innskutt. Synes du det ser ut som et nytt våpen? Di to stripene på første bilde er lakk som er slitt bort. På siste bilde kan man også se at lakk er slitt bort på sluttstykkehode. Ser ikke ut som en ny rifle, selv for meg som er fersking i gamet 😃

Link to comment
Share on other sites

jaahn skrev (5 minutter siden):

Synes du det ser ut som et nytt våpen?


poenget er at stokken kan være ny rett ut av esken.. løpet kan være ny rett ut av esken.. og sluttstykke hodet kan komme fra en rifle som er gått noen skudd.. hvem vet..  boltkulen er vel ikke Blaser men en ettermarkedet boltkule.. merkene kan komme fra montering.. det samme kan stripene på kikkertsiktet.. men det betyr ikke at du ikke har krav på prisavslag pga stripene.. 

 

PS: du bør tørpusse både sluttstykke og hode.. alt for mye olje på de delene..  litt silikon fett på glideflatene.. så mye olje vil gi problemer om det er minusgrader ute..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jaahn skrev (24 minutter siden):

Ser ikke ut som en ny rifle


Du har kjøpt ett «byggesett» om en går inn å sjekker når de enkelte delene er produsert så har de garantert forskjellig produksjons dato..

 

feks.. så kan stokk/låskasse vær produsert i 2021.. sluttstykkehode i 2019.. løp i 2015 (det er nytt men har ligget på lager) sluttstykke i 2018..  alt er nytt men produsert på forskjellig tidspunkt og satt sammen når du konfigurerte våpen ønsket ditt..

Wintel skrev (9 minutter siden):

De grå flekkene på sluttstykkehodet (Gardena-koblingen) kommer ikke av noen få skudd..


kan være at sluttstykket har stått i et våpen som har vært på veggen i butikken og at det har blitt tatt noen ladegrep med det?

men alle delene kan omleveres uten problemer av butikken om en vil dette.. bytte sluttstykkehode er gjort på 30 sek.. det samme kan en gjøre med boltkulen.. eventuelt bytte hele sluttstykket.. det samme kan de jo gjøre med kikkertsiktet..eller så blir de enig om en prisreduksjon og en beholder riflen som den er..

Link to comment
Share on other sites

Typisk norske forhandlere å selge et slikt luxusobjekt uten å sjekke alt før salg. Hadde tatt 10 min  og gå over alt før kunden skal komme å hente. OG...Typisk Ola nordmann og bare mumle og knurre i stedet for å være ærlig og si rett ut, at "dette er jeg ikke fornøyd med. Jeg betaler nypris og skal ha nytt!"  MEN, da måtte du ha ventet til de fikk bestilt inn...jaja ikke lett å være luxus-kunde i våre dager;) Så mange problemer og våkennetter.

 

Kjøp deg en Ruger American/Tikka T3x/Browning X-bolt med Leupold freedom... Så slipper man disse problemene og dyra dør like godt.

 

(har selv masse Blaser og en K95 til på gang.)

 

Sånn, da har jeg fått erta fra meg litt... Håper alle skjønner jeg ikke mener noe vondt...sånn helt direkte i alle fall.😈

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forhandler ringte meg i dag. System var tatt ut av eske og var nytt. Om det skulle vise seg at sluttstykke var brukt så byttet vi. Avtalt å møte opp i butikk slik at dem får sett på ripene. I følge selger så skulle jeg være fornøyd når jeg dro og vi skulle finne løsning på det. 
 

Så foreløbig virker det som det vil løse seg! Trist, men alle kan vell gjøre feil tenker jeg.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, jaahn said:

Forhandler ringte meg i dag. System var tatt ut av eske og var nytt. Om det skulle vise seg at sluttstykke var brukt så byttet vi. Avtalt å møte opp i butikk slik at dem får sett på ripene. I følge selger så skulle jeg være fornøyd når jeg dro og vi skulle finne løsning på det. 
 

Så foreløbig virker det som det vil løse seg! Trist, men alle kan vell gjøre feil tenker jeg.

Det eneste riktige svaret fra en butikk med respekt for seg sjøl, uansett om børsa koster 8k eller 80k: Kunden skal være fornøyd når han går ut døra.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bra det ble en minnelig løsning som både kunde og forhandler kan leve med😊!

 

Men på bildet kan det se ut som om pipa er i direkte kontakt med en eller annen form for støtte? Det må den ikke være, for svingninger i stålet kan føre til variasjoner i treffpunkt. O.k. å la forskjeftet hvile i skytestøtten, men aldri pipa! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
jaahn skrev (På 20.2.2022 den 17.51):

Demonterte rifla nå. Er dette normale bruksmerker på en ny Blaser? Vet den er prøveskutt fra fabrikk…

B2CA2ABF-A7DC-411C-9884-0B093C12808D.jpeg

0AC219F6-9974-4D12-A116-D81CE769A45E.jpeg

54A71998-DE90-4FE9-9FC8-A166F5015E66.jpeg

Jeg kjøpte en ny "R8" for et par måneder siden, moro skyti litt, gått 3 jaktfelt og skyti opp med den, enda ser den på langt nær så brukt ut som din i sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...