Jump to content

Forskjell på LA og SA


Malindameis

Recommended Posts

Malindameis skrev (9 timer siden):

Har fått våpenlisens til en 308.

Bra valg!

 

Malindameis skrev (9 timer siden):

hva anbefaler dere

Jeg anbefaler at du tar deg en tur til nærmeste våpenbutikk og prøver litt forskjellig våpen, men det har du kanskje allerede gjort siden du nevner Browning? Jeg har hørt at Browning har ganske tungt avtrekk, men dette må du selvfølgelig prøve ut i din lokalbutikk.

Jeg ville sett på Tikka T3X Lite adj. (Den med kolbeforhøyer.)

 

Om våpenet du velger i 308W er SA eller LA spiller ikke så stor rolle. Tikka f.eks. har samme låskasselengde (LA) på sine våpen uavhengig patrontype, dette for å spare penger.

 

Jeg og han over har Tikka. Mye for pengene dette.

 

Lyddemper anbefales virkelig. Hausken JD224 har jeg hørt mye bra om.

Selv valgte jeg en Svemko Hunter 1.0 Standard pga. vekt, hurtigkobling og at den er lett å rengjøre. Om det var vært prishoppet er jeg heller usikker på.

 

Av optikk så valgte jeg Zeiss V4 3-12x56 (ret. 60). Ulempen er 1/4 moa klikk (0,7 cm), men de fleste skrur ikke på kikkerten når de er på jakt, så det trenger du ikke å tenke på.

 

Om budsjettet er trangere så kan man til nød velge Burris Four X 3-12×56, men den har dorulleffekt (du ser de innvendige kantene i kikkerten) på laveste forstørrelse. Dette blir et irritasjonsmoment, spør du meg.

 

Tikka T3X Lite adj. + Hausken JD224 + Zeiss V4 3-12x56 (ret. 60) = 26290,-

 

Tikka T3X Lite adj. + Hausken JD224 + Burris Four X 3-12x56 = 23490,-

 

https://bmwear.no/produkt/vapen/riflepakker/tikka-1/tikka-t3x-lite-justerbar-riflepakke

 

Du sparer altså 2800,- på å velge Burrisen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (46 minutter siden):

Jeg har hørt at Browning har ganske tungt avtrekk,

Da er du velkommen til å komme å kjenne på avtrekket på min A-bolt😉

 

Anbefaler at du kjøper X-bolt. Den nyeste modellen av A-bolt er nedgradert i forhold til den forrige modellen. Kjøper du den forrige modellen av A-bolt vil du bli fornøyd. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (1 time siden):

Av optikk så valgte jeg Zeiss V4 3-12x56 (ret. 60).

Mykje gode råd du har fått, men eg ville ikkje valgt ein så stor kikkert. Sjølvsagt avhengig av kva jakt du skal bedrive. Om du skal jakt effektivt i skumringa, må du vel opp i 30mm mellomrør og 56mm lysåpning samt velge ein "premium" kikkertprodusent.

 

Men for det meste anna jakt så klarer det seg med mykje mindre kikkertar og billigare kikkertar. Det at alle skal ha ein "termos" på rifla må vere eit resultat av at kikkertprodusentane vil selge dyrare og dyrare kikkertar. Er sjølv fan av litt eldre Leupoldar då desse er moglege å få billig på Finn og er veldig greier og nette påmontert børsa. 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=245292817  Kjempekikkert til hjortejakt på dagtid

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=243875441 Litt dyrare, men framleis ein god kikkert

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (2 minutter siden):

Om du skal jakt effektivt i skumringa, må du vel opp i 30mm mellomrør og 56mm lysåpning samt velge ein "premium" kikkertprodusent.

Det virker som om du tror diameteren til mellomøret har noe å si for skumringsegenskapene. Det har det ikke.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tilbake til det originale spørsmålet..

 

Har ikkje erfaring med Browning sine børser. Men ville sterkt vurdert å kjøpe brukt børse på Finn. Om det er fyrste børsa er du kanskje ikkje heilt sikker på kva du vil ha, og då er det greit å ikkje bruken for mykje på børsa. Om du kjøper noko kurrant, er det heller ikkje vanskeleg å få seld dette igjen. Har stort sett kjøpt alle mine nåverande børser på Finn. Ikkje hatt nokon dårlige erfaringar.

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode svar :) 

Valget har foreløpig falt på en Browning x-bolt Nordic Light Stainless 308Win m GRS Bifrost og Atec Hertz 150 om selger fortsatt har den. 

Har skutt min første sesong med en Browning A-bolt av gamletypen, (min manns våpen), har også testet en Tikka T3X men likte best Browningen. Kommer til å kjøpe meg et Zeiss sikte, men vil teste dem ut på min lokale forhandler før jeg bestemmer meg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (4 minutter siden):

Nybegynn3r:

 

Sako S20 feks.

Rett over det har man Sako 85 finnlight, nye Anschutz og tom Blaser R8X på tilbud.

 

 

 

Dette er jo våpen som koster langt mer enn de 22k TS må ut med for sin kombo.

Du skrev jo selv:

Torf skrev (49 minutter siden):

Hvorfor kjøper du ikke ei ferdig rifle som koster det samme som Browning + GRS?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

S20 koster ikke langt mer hvis man snur seg litt rundt.

 

Imidlertid er det også mye fint på finn.

 

 

Brukthylla til Landrø er også en gullgruve.

Eksempel:

S&L 68DL i 6,5x55. Et skikkelig håndlaget luxusvåpen:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=247773025

 

Merkel 201 til 3500.-.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=247774139

 

 

 

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

TS er som hun skriver, superfersk jeger. Kan jo forstå at det ikke frister mest å hive seg ut på bruktmarkedet. Er noe annet for oss som har holdt på ei stund og vet hva vi vil, og skal se etter.

Nå har det lenge vært på moten, både på dette og andre fora, å snakke ned originale syntetstokker som ubrukbar dritt i bøtteplast, og som knapt duger om en skal treffe noe som helst, så det er vel ikke så merkelig at vordende våpeneiere tror at originalstokken må byttes ut i noe fra GRS, KKC, whatever før en løsner et eneste skudd. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig det.

Men som nybegynner hadde jeg kjøpt ei rifle uansett klasse hvor orginalskjeftet er brukbart og beholdt de det. Det er det faktisk også på X-bolt og T3x.

 

På XXL har de fortsatt Weatherby Vanguard Back Country i 308 på tilbud til 10k. Den har originalt et kevlarskjefte som hvertfall ikke er dårligere kvalitet enn GRS. Dette er et skikkelig skjefte med alu beddeblokk. Rifla ellers kommer med trykkpunktavtrekk og presisjonsgaranti. Jeg hadde valgt denne foran en std X-bolt eller T3x selv om prisen hadde vært den samme.( når jeg tenker meg om hadde jeg også valgt denne foran en X-bolt med GRS..)

https://www.xxl.no/weatherby-vanguard-s2-308win-back-country-rifle/p/1098329_1_style

Denne Weatherbyen med disse spesifikasjonene til 10K er rett og slett et røverkjøp.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rifla jeg har bestemt meg for er brukt og kjøpes på finn. Får med originalstokken, og prisen er så lav at jeg får bifrosten og demperen gratis. Rifla er bare 2 år gammel, bifrosten 1 år. Grunnen til GRS stokken er at min mann har det, så det har jeg testet ut og liker den stokken godt. Har også skutt en del med en Sako Hunter med original stokk, og en Tikka T3X med original stokk, de fikk jeg ikke like godt grep med som med GRS stokk, derfor velger jeg det. 

FreeSkier skrev (14 timer siden):

Denne er 3000 kr dyrere enn den jeg har funnet, og den har GRS og demper.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (14 timer siden):

S20 koster ikke langt mer hvis man snur seg litt rundt.

 

Imidlertid er det også mye fint på finn.

 

 

Brukthylla til Landrø er også en gullgruve.

Eksempel:

S&L 68DL i 6,5x55. Et skikkelig håndlaget luxusvåpen:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=247773025

 

Merkel 201 til 3500.-.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=247774139

 

 

 

 

 

 

Den første er 6,5 jeg skal ha 308W, Merkelen er en hagle...

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (13 timer siden):

TS er som hun skriver, superfersk jeger. Kan jo forstå at det ikke frister mest å hive seg ut på bruktmarkedet. Er noe annet for oss som har holdt på ei stund og vet hva vi vil, og skal se etter.

Nå har det lenge vært på moten, både på dette og andre fora, å snakke ned originale syntetstokker som ubrukbar dritt i bøtteplast, og som knapt duger om en skal treffe noe som helst, så det er vel ikke så merkelig at vordende våpeneiere tror at originalstokken må byttes ut i noe fra GRS, KKC, whatever før en løsner et eneste skudd. 

Er absolutt ikke nødt å bytte ut stokken, har en gammel Sako Hunter i hus med original stokk, men får ikke skikkelig grep på den. Har også en Browning 30-06 med GRS, den har jeg brukt mest denne første sesongen min og liker den veldig godt. 

Den jeg har bestemt meg for er funnet på finn, og originalstokken følger med :)

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (15 timer siden):
Torf skrev (15 timer siden):

Hvorfor kjøper du ikke ei ferdig rifle som koster det samme som Browning + GRS?

Dette er noe jeg har lurt på fryktelig lenge og fryktelig mye.

 

Svaret ble vel gitt etpar innlegg lenger ned:

 

vavlo skrev (14 timer siden):

Nå har det lenge vært på moten, både på dette og andre fora, å snakke ned originale syntetstokker som ubrukbar dritt i bøtteplast, og som knapt duger om en skal treffe noe som helst, så det er vel ikke så merkelig at vordende våpeneiere tror at originalstokken må byttes ut i noe fra GRS, KKC, whatever før en løsner et eneste skudd. 

 

"Ubrukbar dritt i bøtteplast", det gjelder vel i enda større grad for treskjefter.

 

Men det jeg VIRKELIG lurer på, er hvem som skal være kjøperne, eller hvor man tror det er et marked, for de skjeftene som man omgående river av det nyinnkjøpte våpenet. Det vrimler jo av "Finn"-annonser med helt nye originalskjefter til Tikka T3 og flere andre våpen, til en pris omtrent som GRS-KKC m/fl.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert som med mye annet: man sjekker bare hva som ligger på Finn i det man skal legge ut noe, og så fanger man bare opp det overprisede som ikke blir solgt og priser seg omtrent likt som det. Har sett mange tilsynelatende OK stokker til Remington gå for relative småpenger, men de ligger ikke lenge.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...