Jump to content

Magnetospeed


Tjukkas

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe inn Magnetospeed så jeg får litt mer info om ladningene mine. 

Den finnes i flere utgaver, og jeg skal ha billigst mulig, da det er et spørsmål om økonomi. 
Den jeg aller helst vil ha er jo den som kan brukes med demper, da jeg skyter mest med det. 
Men den koster nesten dobbelt så mye som den som bare kan brukes på rent rifleløp. et par tusen kroner dyrere.
Så vurdere å kjøpe den rimeligste , og heller tilpasse ved behov. Det mellomstykke kan man jo spikke av en trekloss om så var. 

Men spørsmålet er....er det så stor forskjell i hastighet mellom det å skyte med og uten demper, at det har noen praktisk betydning om jeg testskyter ladninger uten demperen?
 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Kenrin skrev (1 minutt siden):

Men vil magnetospeed berekna for montering på løp klare å registrere fart når den kjem lengre vekk frå kulen

Nei, jeg har den enkle og de må ha rett avstand til hullet i løpet begge 2. En kompis har den for demper og der er flere ting som er oppgradert, bla lys i display, og noen andre fine funksjoner jeg ikke kommer på i farten. Reimen til festet etc ser også bedre ut.. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, pererik said:

Nei, jeg har den enkle og de må ha rett avstand til hullet i løpet begge 2. En kompis har den for demper og der er flere ting som er oppgradert, bla lys i display, og noen andre fine funksjoner jeg ikke kommer på i farten. Reimen til festet etc ser også bedre ut.. 


Tanken er å lage et nytt mellomstykke slik at magnetospeeden får riktig høyde med demper. 
Men siden M67 antagelig har rett når han sier det ikke er noen målbar forskjell, kan jeg like godt skyte uten demper når jeg tester ammo.

Link to comment
Share on other sites

Har den billigste, skulle gjerne hatt den dyreste :-)

Er billig laget den boksen/skjermen som følger med den rimeligste varianten, så den har jeg måttet tape sammen slik at den ikke faller fra hverandre.

Hadde også vært kjekt å slippe å lage egen løsning for å kunne skyte med demper.

Bajonetten på den billigste har heller ikke beskyttelse mot munningsblåst så den ser jo litt sliten ut.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg var i samme situasjon for en tid tilbake, og angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den dyreste, har klådd på den sporter varianten, og som @vux påpeker så virker den noe kjipere. 

Mener å huske at det ikke er mulighet for SD kort på sporter varianten også? 

jeg har hvert fall brukt det mye på min V3 da jeg lagrer alle data i et Excel ark når jeg kommer hjem så har jeg full oversikt på de forskjellige ladedataene, der er jo også mulighet å hente data fra Magnetospeed inn i GRT som er en kjekk funksjon. 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (16 minutter siden):


Tanken er å lage et nytt mellomstykke slik at magnetospeeden får riktig høyde med demper. 
Men siden M67 antagelig har rett når han sier det ikke er noen målbar forskjell, kan jeg like godt skyte uten demper når jeg tester ammo.

Det kan du. Men som det sies er den følsom for avstand til kula. Litt lite datagrunnlag, men det virker som ES øker en hel del med avstanden, og det gjør den rett før batteriet dør også.

 

Ad forskjell i hastighet, så har jeg lest tester som sier 3-5m/s mer hastighet med demper. Jeg har prøvd å måle det selv, men ikke funnet signifikant forskjell (forskjellen i gjennomsnitt er mindre enn standardavviket for gjennomsnittene). Samtidig har jeg målt både mer og mindre.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Men har en forskejll på 3-5ms noen praktisk betydning for meg som skytter/jeger  og hjemmelader?
Gitt at grunnen til at jeg ønsker å måler er å verifisere hastigheten for å kunne bruke f.eks strelok-appen  til å finne ut hvor mye jeg må skru 
for komme på skiva når jeg skyter på diverse avstander. 

Vi har nemlig fått et j... bra skyteanlegg i Harstad. Og nå vil jeg utnytte muligheten!
 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket om ikke skytterlaget har en kronograf du kan låne. Her jeg skytter har nå i alle fall laget kronograf medlemmene kan benytte på banen. Om ikke så tror jeg faktisk jeg heller ville kjøpt en billig optisk kronograf fremfor billig versjonen av Magnetospeed.

Link to comment
Share on other sites

Optisk kronogrf trenger lys, og det har de ikke flust av i Harstad på vinterhalvåret. Jeg solgte min sånn da mørketid og dårlig hjemmemekka lys ikke funka,  og har hatt billig magnetospeed siden 2017. Min første tullet litt med strømkabelen etter bare noen uker, men fikk selvfølgelig ny på garantien. Den har jeg hatt den siden og tar man vare på de  holder den også lenge

Edited by pererik
tullet ble rullet
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noen kvalitetsforskjell på billigste og dyreste modell. De dyreste har bare bedre display og et annet feste. 
Og selv rimeligste Magnetospeed gir nok mer konsistente resultat enn en optisk sak, som skytterlaget vistnok har. 
Dessuten vil jeg ikke lage noe styr, og syns det er bedre å ha sjøl. Formannen i laget så stressa nok ut sist vi var på banen :-D

 

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (55 minutter siden):

Tror ikke det er noen kvalitetsforskjell på billigste og dyreste modell.

V3 modellen har en utførelse som virker solid og "profesjonell". Når skjermen på Sporter versjonen omtales som en skranglete plastdings en trenger strikk for å holde sammen virker det for meg som det må være en vesentlig kvalitetsforskjell på utførelse. Om det er kvalitetsforskjell på målingene skal jeg ikke ha noen formening om.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (6 minutter siden):

Om det er kvalitetsforskjell på målingene

Det kan jeg  mene noe om, for jeg har testet min sporter jevnt og trutt mot både V3 og Labradar. Den viser riktig men jeg er enig kommentaren om litt billig utførelse på hardwaren, og hadde jeg kjøpt idag hadde jeg nok lagt i litt mer pga dette. 

Link to comment
Share on other sites

Ja ser det på bilder, at buen er større. Men om man bytter ut avstandsstykket tror jeg det kan gå. Enten ved å snekre av tre, eller med 3d printer. 

Men dersom det stemmer at praktisk måleresultat ikke er nevneverdig forsjellig, ser jeg ikke noen grunn til å fomle med det. 

De få testskuddene kan jeg skyte uten demper. 

 

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (12 minutter siden):

Ja ser det på bilder, at buen er større. Men om man bytter ut avstandsstykket tror jeg det kan gå. Enten ved å snekre av tre, eller med 3d printer. 

Men dersom det stemmer at praktisk måleresultat ikke er nevneverdig forsjellig, ser jeg ikke noen grunn til å fomle med det. 

De få testskuddene kan jeg skyte uten demper. 

 

 

Jeg har V3 utgaven for demper og når jeg ser hvordan passformen til innsatstykkene er laget, og det følger med en stang for å kunne tilpasse bayoen helt presist under munningen for og få best resultat av måledata, å ser du snakker om treklosser og 3d printing av utstyr etc, så tror jeg du kan spare deg for mye banning og frustrasjon med å bare legge litt mer penger i å kjøpe V3 modellen som er tilpasset demper. 

buy once, cry once som de sier. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, fredriko said:

 

Jeg har V3 utgaven for demper og når jeg ser hvordan passformen til innsatstykkene er laget, og det følger med en stang for å kunne tilpasse bayoen helt presist under munningen for og få best resultat av måledata, å ser du snakker om treklosser og 3d printing av utstyr etc, så tror jeg du kan spare deg for mye banning og frustrasjon med å bare legge litt mer penger i å kjøpe V3 modellen som er tilpasset demper. 

buy once, cry once som de sier. 


Deter nok bare litt mer for deg. For meg er det en kjempeinvestering. Særlig når det bare dreier seg om "kjekt å ha" utsyr. 
Alternativene mine er Sporter modellen eller  klare meg uten :-D. V3 er nesten dobbel i i pris. 


Lit av hensikten med tråden avr å finne ut om det var noen vits å prøve å tilpasse sporteren til Demper. Men siden forskjellen er så liten i utgangshastighet (knapt målbar/ innafor feilmarginen) når man skyter med og uten demper, er det jo like greit å gjøre målingen uten demper.
Og når det  i tillegg blir teknisk vanskelig å tilpasse, med lite å vinne, så klarer jeg meg nok fint med sporteren. 





 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, vux said:

man kan kjøpe magneter på clasern å feste på bajonetten. Har ikke testet selv..

 

MagnetoSpeed Sporter working w/airguns & large diameter shrouds & moderators - Airgun Nation

 

 


Intresant. Men deter vell litt forskjell i trykket ut munningen på et luftgevær og ei .308 rifle? Så løse magneter?

Men ok, gaffa tapoe finnes jo....
 

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (1 time siden):

Deter nok bare litt mer for deg. For meg er det en kjempeinvestering. Særlig når det bare dreier seg om "kjekt å ha" utsyr

Hvor kjekt er det egentlig? Jeg har overlevd stort sett uten kronograf i mange år om gangen. Jeg har hatt, solgt, kjøpt, solgt - nå har jeg ikke hatt kronograf på mange år. Skytterlaget har, og til vanlig skyting, og for den del litt uformelt langhold - så trenger en ikke kronograf så mye at jeg ville ha strukket økonomien for det. Kjøp heller mer ammo, mer krutt, noe fint til kona - iallefall heller det enn å kjøpe en for å modde den.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, M67 said:

Hvor kjekt er det egentlig? Jeg har overlevd stort sett uten kronograf i mange år om gangen. Jeg har hatt, solgt, kjøpt, solgt - nå har jeg ikke hatt kronograf på mange år. Skytterlaget har, og til vanlig skyting, og for den del litt uformelt langhold - så trenger en ikke kronograf så mye at jeg ville ha strukket økonomien for det. Kjøp heller mer ammo, mer krutt, noe fint til kona - iallefall heller det enn å kjøpe en for å modde den.

 

K


Egentlig langt ute på kjekt å ha siden. Men det fine med meg er at jeg aldri kaster eller selger noe, hvis jeg ikke MÅ ha pengene til noe annet. 


Jeg kan være veldig til og fra med hobbyene mine. Akkurat nå er det skyting og litt jakt når jeg klarer. Så kan de blir fotografering en tund....er litt på vei tilbake til det etter en dvale, så er det fisking. etc. Men jeg kvitter meg aldri med utstyr, så det er lett å komme igang  igjen når lysten tar meg. Eventuelt bare med litt innkjøp av forbruksutstyr. Så om ikke ting er i bruk hele tiden, betyr det ikke så mye for meg. 

Skytterlaget har kronograf, men jeg orker ikke lage styr om det. Han banesjefen så rimelig stressa ut sist vi holdt på,

 


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Viser utgangshastighet på kula, uten mye om og men, ville jeg tro.

 

Uansett, det er mye man ikke må ha som kan være kjekt. Jeg synes kronograf er en av de tingene, spesielt om en skal bevege seg på hvite felter på kartet og i tillegg kanskje ikke har lang erfaring med lading og/ eller med nye kombinasjoner av våpen og komponenter. Spesielt når en lader patroner der det finnes lite tilgjengelige ladedata og gjerne til våpenkonstruksjoner som nødvendigvis ikke takler overladninger like godt som moderne boltrifler, synes iaf jeg det er greit å ha den ekstra kontrollen en kronografering gir. Kronografen har gitt meg noen ahaopplevelser av og til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver jo en del småskala lading, i.e kjøper kansje en pakk med 100 kuler, også har de ikke neste gang, så må jeg prøve en anna kule. Alt pga av dyrt å være fattig så får ikke kjøpt i store kvanta. Og da tenker jeg at det kan vøre greit å få sjekka. Også er det altid greit å ha eget utstyr, og slippe å lage ekstra styr for andre. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser den, og selv om du da vil kaste vekk mye skyting, ammo og penger på eksperimenter med de nye kulene og kruttet - så vil du lære masse. (du vil jo også betale til dels mye mer for det, enn om du kjøper litt mer om gangen) Og du vil utvilsomt lære mer, med en kronograf enn uten. Å kronografere uten lyddemper, med en Magnetospeed Sporter er uansett uproblematisk, og fungerer utmerket.
Jeg har som sagt ikke kronograf, og har derfor en del erfaring med å låne ulike kronografer. Sporteren er helt super sånn sett.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke driver med konkuranseskyting i særlig grad, er det ikke så farlig, bare jeg får skutt. Jeg konkurer bare mot meg selv, , men med det baneanlegget vi har fått her i Harstad, har jeg lyst å prøve meg på lengre og varierte hold. Og da kan det jo være greit å vite litt mer om hvor fort kula kommer ut av børsa. 
Vi har nå DFS skiver på 100 og 200, og elektroniske felktskiver på divere hold ut til 600 meter, med mulighet til å sette opp pappskiver med voller for det, på diverse hold i mellom. 
SÅ da fristerr det jo å lære mer om ballistikk og eksperimentere litt, og utfordre seg selv litt mer. 

Også har jeg det prosjektet mitt med egenproduserte blykuler som jeg vil bli ferdig med før det blir forbudt! (kjekt å kunne skyte på papp da)
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...