Jump to content

Spesialfelt


ssp1

Recommended Posts

Flere kommentarer, men ingen svar...

 

Får prøve å komme med et par råd jeg da :D

 

I spesialpistol er jo som kjent alle kaliber fra .22 til .455 tillatt, men man er vel uansett best tjent med å kjøpe en pistol i kal .22. Billig ammunisjon, lite rekyl, god presisjon.....

Selv har jeg en Walther PP i kal .22 og er kjempefornøyd. Av nye pistoler som er i handelen er vel kanskje Beretta Cheeta det beste valget. Ellers finnes det jo en mengde små pistoler å få kjøpt, men mange har dårlige siktemidler og elendige avtrekk..

Broren min kjøpte en eldre Spansk Star pistol i kal .22 som også er blitt en god spesialpistol. Det er vel egentlig en gammel konkurransepistol. så sikter, avtrekk, og presisjon er veldig bra. Tror han betalte en 1000 lapp for den.

 

Jeg har skutt litt med p-22 også, men den ligger langt ned på ønskelista mi...

Link to comment
Share on other sites

Skal du satse på å være i toppen innen Spesialfelten, er ikke en P22 noe å satse på :wink:

 

Les de andres svar, de er gode :!:

 

Eller gidd å lese de andre trådene med akurat samme spørsmål som du stiller,,, er besvart :mrgreen:

Nå ble vel spesialfelt Nm i år vunnet med en Walther P22....

Uten at det våpenet noen gang blir aktuellt for meg! Historien forteller at Walther PP/PPK i div kaliber har vunnet de fleste NM titlene, med et innslag av en 1911 også om jeg ikke tar helt feil.

Spesialpistol er nok den grenen hvor "modifiseringsspøkelset" har slått til i sterkest grad, i og med at man kan bruke mange kaliber/konstruksjoner.

cal.22 er nok det mest fornuftige, finnes mange småpistoler som passer, eller som man kan få til å passe...

Så vidt jeg vet, er det ingen pistol i cal 22 som er "formstøpt" til målekassa og samtidig holder vektkravet, men Cheetaen som Øyvind J nevner er nok en av pistolene som er nærmest.

Men PPK i .22 er morro-men liten. PP er enda bedre men skjelden! Beretta har en mod 71 som er billig og bra, dog litt liten den og til å være optimal.

I cal 7,65 finns det et utall småpistoler, men her er det bare Walther PP som er gangbar etter min mening, men den skyter til gjengjeld bra.

Er du sær, kan et prosjekt i 9mm å grovere gjennomføres, men det koster tid og penger, og ingen fordeler skytemessig. Men jævlig morro om man får det til å funke.

Nei, kjøp deg en Beretta Cheetah å bli ferdig med det!

Link to comment
Share on other sites

Er ingen stor SP-skytter, men har to pistoler: En Walther P22 og en BUL M5 Ultra X i 9x19. Av disse er BUL klart best, men krever mer trening.

http://www.bultransmark.com/Products_m5carry.htm

 

Skulle jeg satset på denne grenen, ville jeg gjort som en klubbkollega og kjøpt en Hämmerli X-Esse short og kappet løpet slik at den passer i kassen. Bedre spesialpistol har jeg aldri skutt med.

Link to comment
Share on other sites

Skal du satse på å være i toppen innen Spesialfelten, er ikke en P22 noe å satse på :wink: :

hvorfor er P22 ikke å satse på?

 

 

Ankepunktet mot P22 har vel vært funksjoneringen og dårlige magasiner. Ujevn produksjonskvalitet og delebrudd. En pistol lagd av plast og zink kan vel ikke bli helt bra.

Men enkellte kan rapportere om god funksjonering og holdbarhet, så altfor bombastisk skal man ikke være. Er selvfølgelig veldig avhengig av at man bruker rett ammo og, gjelder forsåvidt de fleste små .22 pistoler. Man må ikke gi opp om cci standard ikke funker...

Link to comment
Share on other sites

ok, grunnen til at jeg spurte var at jeg har begrenset erfaring med kal 22 pistoler, men har brukt en P22 endel å har ikke vært plaget med funksjoneringsfeil, dårlig presisjon eller andre ting som gjør at jeg ser den uegnet til konkkurranseskyting med pistol. den gikk faktisk ganske så bra å var ganske lett å skyte med syns jeg.

NB:vi fora den med lapua superclub eller eley target pistol ammo

Link to comment
Share on other sites

har bygget meg min egen "optimale" spesialfelt-pistol, slik gikk soga:

 

startet med at jeg fikk meg en Beretta M71, som jeg har siklet etter siden tidlige guttedager.

70.serie berettaene er velsignet med et grepsdesign de fleste liker, og den ligger meget godt i hånden min.

Dessuten er den ting beretta er flinke til, og det er å få 22 pistoler til å fungere tilnermet 100%

jeg skøyt meget bra med pistolen, og kjøpte derfor en M76 som er den store konkurransepistolen bygget på samme ramme, bare med stål i rammen og et mye bedre avtrekk.

 

etterhvert viste det seg at jeg ikke ble fornøyd med M76en, og at jeg ville bytte ut den.

M71 rammen hadde begynt å bli hanske slarkete etter MANGE tusen skudd, så jeg hadde sjansen til å slå to fluer i en smekk.

Tok en tur ned på våpenkontoret, og presenterte planen med å bygge "den ultimate spesialpistol" av stålrammen, med match-avtrekksdelene(sear og hane), og sleide, pipe, grepsplater og avtrekkeren fra lommepistolen. deretter ville jeg skrote resterende ramme/sleide/pipe, og beholde smådeler i reserve til "macth-lommepistolen", og kjøpe en erstatning til finfelten.

Jeg fikk tommelen opp fra de snille tantene og onklene på kontoret, og satte igang.

pipa gikk trangt i ramma, og trengte en omgang med fil og bryne. nå smyger den på plass med er pasning som gjør at man må ta i ganske hardt.

skiftet av deler førte til at treffpunktet endret seg, og da baksiktet tydeligvis er krmpet fast i sleiden og ikke rikker seg uansett slegge og messingdor, uansett hvor massiv skruestikka og benken det satt i var, sveisa jeg opp hele baksiktet, lånte fresemaskina hos en børsemakerkompis, og fresa til siktet slik at jeg kunne file skuret til endelig form. freste et til å se ut som originalen.

tok meg god tid, og filte siktene til å gå midt i på 15meter, det er så liten høyde mellom sikter og senterlinje på pipa at den ser ut til å gå rett på på lenge hold også.

gjør jeg mitt holder pistolen innertieren på press-skiva på 15meter.

Jeg måtte stramme opp avtrekkesfjæra for å få avtrekket opp i de påkrevde grammene, men det gikk fint uten noe trøbbel.

I tillegg har jeg kortet inn M76 10skuddsmagasinene, så de passer uten å stikke utenfor ramma.

har også kjøpt noen ekstra magasiner av både M71 og M76 type på "våpen og militaria -messe" så nå har jeg

 

"verdens-beste-spesialfelt-pistol"

 

og en bråte magasiner i forskjellig stand, men alle fungerer bra.

 

... den er tilsalgs, men du har ikke råd til å kjøpe den!

Link to comment
Share on other sites

"... den er tilsalgs, men du har ikke råd til å kjøpe den!"

 

Jeg tar utfordringen :-)

Jeg har råd, men tar ikke utfordringen.

Skal heller få blodtrimmet Cheetah´en min, så blir den så bra så.

Halve (minst) moroa er å pønske ut noe selv, så å kjøpe ferdig blir ikke helt det samme for meg.

Link to comment
Share on other sites

hehe! -det jeg mener er at den er tilsalgs om noen byr høyt nok- alt er tilsalgs om noen byr nok(mye mer enn den er verdt)!

trappene er å få igang M10en min og visa gamlekara hvordan man skyter revolverfelt, 5" pipe uten avtrekksstopp, og 125 grs kule i 1000fps!

huff, dette blei offtopic!

Link to comment
Share on other sites

nivået i revolver og miltærfelt er såpass høyt, så jeg kan ihvertfall være svær i kjeften FØR nm. trur jeg må rulle inn leppa om jeg deltar!

 

Olav, kan ikke du komme med noen små ord om din "verdens beste 9mm commander spesial-spistol"?

den finner jeg temmelig optimal nemlig! savner tråden din på sluttstykke!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg oppfrisker"commander" tråden evert, må event ta noen nye bilder.

Til bmh:En pistol som akkurat går i kassa og fås kjøpt for rundt 1500,- er en Browning mod 1922. Den ser ut som et vinkeljern, og passer nok egentlig best som det. Men den kan gå godt den og. Lengre siktelinje skal en vertfall slite med å finne :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg oppfrisker"commander" tråden evert, må event ta noen nye bilder.

Til bmh:En pistol som akkurat går i kassa og fås kjøpt for rundt 1500,- er en Browning mod 1922. Den ser ut som et vinkeljern, og passer nok egentlig best som det. Men den kan gå godt den og. Lengre siktelinje skal en vertfall slite med å finne :twisted:

 

siktelinje er ikke alt- presisjon, grep, avtrekk, sikter, egenpresisjon spiller også en rolle. der kommer nok vinkeljernet til kort.

det jeg ønsker meg er en colt 1903 pocket. nyyydelig!

Link to comment
Share on other sites

Har heller ikke hørt noen nevne disse våpnene.

Blir trolig jeg ender opp med å få ombygd en Hammerli x-esse.

Skal prøve avtrekket på noen til uka.

Får også prøveskyte en sheetah.

Men før mere prøving, er hammerlien førstevalget.

Avtrekket på så lette våpen er førsteprioritet hos meg.

Link to comment
Share on other sites

Ble for sen på PP`en. Blir da beretta`en på meg.

Er veldig spent på hvordan avtrekkeren er, og hvordan den fungerer.

Takker så meget for tips om pistolen.

Må trolig ha justerbare sikter. Har skjeve hornhinner.

Prøvde en cheetah i dag. Ikke helt fornøyd,

men grepet var veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

det store plusset med berettaen fremfor PPen er at den antagelig virker!

PPene i 22 er kjent for å være litt sæer, og gjerne kreve litt hvass ammo for å fungere.

 

hvis du dkal monter justerbare sikter på berettaen, er det en litt omfattende operasjon.

en skytterkompis av meg fikk gjort akkurat dette, av PI Jacobsen.

siktet var et lite LPA, som ble frest flatt i bunn. så ble det frest en flate på sleiden, som siktet ble loddet eller sveiset i. Kornet må sveises opp i tillegg for å matche dette siktet.

avtrekksvekta på pistolen kan justeres ved å bøye litt på returfjæren for avtrekkeren.

synes å huske at Fulmen her på forumet gjorde en avtrekksjobb på sin beretta M71, kanskje han kunne tenke seg å si noen ord om det?

Link to comment
Share on other sites

Walter PP .22 trenger å "puses" litt med, så fungerer den helt fint, og presisjonen er helt topp. Jeg kjøpte min PP for et år siden, og den fungerte ikke i det hele tatt, men etter å ha fjernet litt grader i innmatinga, polert opp kammeret, slipt av hanen litt på toppen, og slipt om utdrageren litt, så den fikk bedre press mot hylsa har den fungert 100% med ALL ammo fra CCI standard og oppover (bruker forresten CCI standard på konkuranser/NM også)

 

Dette var ting jeg gjorde selv, pluss at Geir på Sarpsborg Våpen gjorde en utmerket jobb på avtrekket. Kunne ikke tenkt meg noe annet enn PP til spesialfelt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...