Jump to content

Hvor går veien for å erverve rifle? starte klubb.


SOS

Recommended Posts

Da man fant en plass man kunne spørre om alt så er det sikkert noen ivrige sjeler som har svaret på dette også. Jeg er vel som mange andre her inne glad i både skyting og jakt- Etter endt tjeneste så hadde det rett og slett vært gøy å kunne skyte med hk'n sivilt.  Jeg og kompisene var alle i forsvaret likt og med en lokal skytebane vi 7 disponerer fritt så kunne dette brått blitt veldig gøy og et avbrekk med en annen skytestil om alle fikk erverva våpen som gjør dynamisk skyting mulig. 

Skytebanen vi disponerer og skytterlaget vi tilhører er vel så å si dødt og noe dynamisk våpen kan vi vel rett og slett glemme å erverve gjennom denne klubben. Etter det jeg vet så finnes det ikke noen slik klubb i nærområdet, men ettersom jeg studerer på Hamar har jeg tenkt at det sikkert finnes noen klubber der det bor litt mer folk- forskjellige folk= ulike interesser = større tilbud. 

Så om vi tenker oss at jeg bor på Hamar er det noen aktive dynamiske klubber i nærområdet som er å anbefale?

Jeg har funne veldig mye rart når jeg prøver å finne ut hvordan man kvalifiserer seg for å erverve eksempelvis HK mr 223 , men finner veldig mye forskjellig å lurer på om noen kunne tatt seg tiden til å forklare dette veldig ryddig :)

Det eneste faste som jeg ser når jeg googler er at man må ha hatt pistol i 2 år, men videre så står det veldig ulikt på antall stevner osv?

 

 

Når det kommer til pistolen man må ha ervervet først, må denne erverves i samme klubb? Jeg regner med det er fordelaktig for å da lettere komme inn i miljøet, men er gjør det noe om denne blir ervervet i andre klubber?

 

Er det noen spesielle regler for aktivitet etter at man har ervervet slike rifler? Nå spør jeg kanskje på en litt rar måte og jeg mener ikke på noen måte at jeg skal kjøpe våpenet for å la det støve ned i skapet. Grunnen til at jeg spør er mer fordi målet er jo da å erverve dette mens man bor på mer sentrale plasser i landet og da ta dette med hjem. Målet er jo da å kunne lage et bra opplegg på den lokale skytebanen som vi fritt disponerer.  Vi skal alle 7 prøve å erverve slike våpen for å da kunne gjennomføre planen, men om vi blir tvunget til å reise mange timer i året for å delta på noen skytinger bare for å blir skriven opp i ei bok som "aktive" blir nok dette et dødføtt prosjekt. At vi blir å skyte flere 1000 i året er jeg lite bekymra for da terskelen er veldig lav når man  bor noen steinkast unna banen, men om man er like lysten på å reise 4 timer hver vei bare for å få beholde utstyret er en annen sak- så hva gjelder her.

 

Om vi alle 7 greier å erverve disse og får til et bra opplegg på banen, hvor lang vei er det å gå fra å være en vanlig DFS bane/ skytterlag til å også kunne tilby slik skyting?. Kameratene + 2 60 åringer danner det symbolske styret for banen og det er nok ingen som hadde satt kjepper i hjulet for å kunne tilbyd denne typen skyting også, men hvordan skulle man evt gått frem? Vil det være best å søke som en selvstendig klubb eller burde vi prøve å få til et samarbeid med eksisterende klubber :)?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

SOS skrev (1 time siden):

   -   og med en lokal skytebane vi 7 disponerer fritt  -  -

   -   Skytebanen vi disponerer og skytterlaget vi tilhører er vel så å si dødt -  -

   -   Målet er jo da å kunne lage et bra opplegg på den lokale skytebanen som vi fritt disponerer.

   -   hvor lang vei er det å gå fra å være en vanlig DFS bane/ skytterlag til å også kunne tilby slik skyting?.

   -   Kameratene + 2 60 åringer danner det symbolske styret for banen og det er nok ingen som hadde satt kjepper i hjulet for å kunne tilbyd denne typen skyting også,  -  -

 

"Hvor lang vei er det å gå"? Joda, det skal jeg si deg:

 

Dere må lage et forslag til endringer i Grunnreglene for DFS, få det vedtatt i "deres" lokale skytterlag (som, etter din beskrivelse, skulle gå relativt greit), oversende det til samlaget, som forslag til ombudsmøtet, og få det vedtatt der, hvoretter det blir oversendt Skyttertinget. Blir det vedtatt der, må det innom Forsvars. dep, og så som Kgl. Res. til Stortinget, , som endelig vedtar den endringen i Grunnreglene, som ditt ønske krever.

 

Inntil da, gjelder dagens regler:

 

Sitat

§ 1-11

  -   -

Dersom skytterlaget legges ned, melder seg ut eller blir ekskludert av DFS, skal midler og eiendeler overdras skyttersamlaget og anvendes til skyttersakens fremme, fortrinnsvis i samme distrikt.

 

§ 1-14

Norges Skytterstyre kan innkalle til ekstraordinært årsmøte/ombudsmøte når det foreligger særlige grunner. Skytterstyret kan i det enkelte tilfelle bemyndige vedkommende samlagsstyre til å foreta slik innkalling.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det må da gå an å starte en klubb innen DSSN. "De 7 kameraters dynamiske skytterklubb" eller noe i den stilen - så leier dere banen av skytterlaget, dvs. dere selv og de to 60-åringene.

Har dere faktisk tilgang til HK416 kan dere jo bare suse igang i regi av skytterlaget, da DFS har en klasse for det.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (12 timer siden):

Har dere faktisk tilgang til HK416 kan dere jo bare suse igang i regi av skytterlaget, da DFS har en klasse for det.

Ingen av oss har tilgang til 416 lengre😅

 

M67 skrev (12 timer siden):

De 7 kameraters dynamiske skytterklubb" eller noe i den stilen - så leier dere banen av skytterlaget, dvs. dere selv og de to 60-åringene.

Dette virka veldig gjennomførbart! Men det er vel igjen forutsatt at vi alle har skaffa våpna fra før? Regner ikke med at vi kan starte en klubb og skaffe erververtilatelse på denne måten da vi ikke har mulighet til å låne "klubbvåpen" som da ikke eksisterer. Regner med du mente etter vi har skaffa og for å kunne bruke banen.

nhd skrev (13 timer siden):

Mye av det dere søker vil dere finne i NROF. 

Nå er det vel ingen ting vi har krav på hos NROF. 

Medlemskap krever norsk statsborgerskap, og at minst ett av følgende krav oppfylles:

  • Tjenestegjør i stilling som befal eller spesialist. (Grenader/konstabel, matros).
  • Personell som etter endt førstegangstjeneste har forpliktet seg til tjeneste i Forsvaret gjennom kontrakt.
  • Har fullført, eller er under befalsutdannelse.

Tror ikke jeg kommer så fryktelig langt med å  si førstegangstjeneste.

 

 

 

 

Ellers -Noe miljøer rundt hamar?. Hvilken sider har oppdaterte retningslinjer og krav for hva som kreves for å erverve?

Link to comment
Share on other sites

Karantene tid: 
• Karantenetiden for halvautomatiske rifler er 24 måneder. 
• Søker må være fullverdig medlem i DSSN sammenhengende i hele perioden. (Ref. DSSNs vedtekter). 
• Om aktivitetskravet ikke er oppfylt i disse 24 måneder, forlenges karantenetiden til dette foreligger. 
Aktivitetskrav: 
• Det kreves 24 godkjente matchpoeng (på level 2 eller høyere). 
• Minimum 8 av disse poengene må være fra level 3, 4 eller 5. 
• Aktivitet kan kun opptjenes ved deltakelse i IPSCs skyte programmer (Deltakelse i Sivilpistol og Steel Challenge teller 
således ikke). 
De spesielle kravene gjelder ikke tillatelser til manuelt opererte rifler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man kan skyte rifleprogrammene med manuelle rifler, det er egne divisjoner. I prinsippet med jaktrifler, M98 er utmerket i Manuell Standard-divisjonen. Ikke at den er fantastisk, men fungerer 100% OK.

Pistol må du ha kurs og 6 måneder. Hamar Praktiske Skyttere tror jeg dynamiskklubben på Hamar heter.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 6.1.2022 den 12.42):

Pistol må du ha kurs og 6 måneder. Hamar Praktiske Skyttere tror jeg dynamiskklubben på Hamar heter.

 

Satt meg på venteliste for sikkerhetskurs på Hamar sportskytterklubb. Fyller 21 fortløpende og kommer jeg inn nå i januar/ februar så har jeg jo pistol i juli/august. 

M67 skrev (På 6.1.2022 den 12.42):

Hamar Praktiske Skyttere

Ser ut til å stemme og adressa er ikke lange veien unna heller. Virker dog ikke så veldig aktivt og de har ikke noe særlig nettside og ingen FB side. Får prøve å kontakte de som står oppført som styreleder :) Takker for tips

 

Link to comment
Share on other sites

Du får poeng for vært stevne du deltar på som er lvl 2 eller høyere 

dette har ingenting med scoringa i matchen å gjøre, å det er bare poeng for aktivitet i bunn å grunn. 
 

  • Level 1: = 0 poeng (Klubbmatcher) 
  • Level 2: = 2 poeng (Matcher åpne for deltakere fra andre klubber)
  • Level 3: = 4 poeng (Regionale matcher, f.eks. nasjonale mesterskap)
  • Level 4: = 4 poeng (Kontinentale mesterskap, f.eks. europeisk mesterskap)
  • Level 5: = 4 poeng (Verdensmesterskap)

det vil altså si at man må reise på vertfall 2 lvl 3 matcher

du står helt fritt til å bestemme når du vil ta poenga innen karantene perioden du kan ta alle på ett år hvis det er ønskelig.

du får ikke poeng om du ikke møter opp på match du har satt deg opp på, men du får poeng om du skulle bli diskvalifisert 

Håper jeg fikk forklart sånn nogen lunde opp i dette 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk to sett med karantene regler: Forbundets som de vil at du skal oppfylle er som nevnt over her, jussen er ikke klar på dette punktet etter at vi byttet lovverk men du bør belage deg på å måtte oppfylle disse kravene.

 

Også har du Norsk lov som gjennom forskrift har krav du MÅ oppfylle, de sier 10 treninger og 10 åpne stevner i regi av forbundet siste 2 år , der teller et stevne som et stevne uansett om det er Level III eller Level I, IPSC eller Sivilpistol. 

 

Verdt å merke seg at dette kravet fra lovgiver er løpende, så du kan havne i den situasjonen at du har oppfylt forbundets krav samtidig som du ikke oppfyller forskriftens krav, da vil du få avslag. 

Link to comment
Share on other sites

On 1/8/2022 at 3:11 PM, PeM said:

Det er faktisk to sett med karantene regler: Forbundets som de vil at du skal oppfylle er som nevnt over her, jussen er ikke klar på dette punktet etter at vi byttet lovverk men du bør belage deg på å måtte oppfylle disse kravene.

 

Også har du Norsk lov som gjennom forskrift har krav du MÅ oppfylle, de sier 10 treninger og 10 åpne stevner i regi av forbundet siste 2 år , der teller et stevne som et stevne uansett om det er Level III eller Level I, IPSC eller Sivilpistol. 

 

Verdt å merke seg at dette kravet fra lovgiver er løpende, så du kan havne i den situasjonen at du har oppfylt forbundets krav samtidig som du ikke oppfyller forskriftens krav, da vil du få avslag. 

Så det er nå avklart at L1 teller blant de 10 åpne stevnene som kreves ihht loven? 

Link to comment
Share on other sites

Om de er åpne for andre enn klubbens medlemmer så vil de faktisk telle, om det forblir sånn vet jeg ikke men det vil kreve en forskriftsendring å endre.

Med den nye forskriften er hele forskjellsbehandlingen av Dynamisk borte, så et stevne er kun et stevne om det er åpent for andre enn klubbens medlemmer, uavhengig av at et Level II er langt mer omfattende enn de aller fleste feltløyper. Så på mange måter er vi tilbake til starten av 2010 tallet da et level I automatisk ble et level II om det stilte ikke-medlemmer til start.  

 

Mye forvirring bygger på at POD i den forrige forskriften satt veldig fritt og kunne styre med hele begrepsapparatet rundt aktivitet. Nå er dette med aktivitet opphøyd til forskrift og følgelig er det utenfor PODs makt, likeså med muligheten for å inngå "avtaler" med forbundet om hvilken lovanvendelse medlemmene skal møte. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oddinabox skrev (På 8.1.2022 den 9.28):

Du får poeng for vært stevne du deltar på som er lvl 2 eller høyere 

dette har ingenting med scoringa i matchen å gjøre, å det er bare poeng for aktivitet i bunn å grunn. 
 

  • Level 1: = 0 poeng (Klubbmatcher) 
  • Level 2: = 2 poeng (Matcher åpne for deltakere fra andre klubber)
  • Level 3: = 4 poeng (Regionale matcher, f.eks. nasjonale mesterskap)
  • Level 4: = 4 poeng (Kontinentale mesterskap, f.eks. europeisk mesterskap)
  • Level 5: = 4 poeng (Verdensmesterskap)

 

 

 

 

Jeg antar da at disse 24 poengene (hvorav minimum 8 opptjenes i nasjonale mesterskap) også skal opptjenes i løpet av karanteneperioden på 24 måneder? Isåfall forståelig om det ikke er mange småbarnsforeldre bosatt i Finnmark som skyter dynamisk med rifle ;)

Selv har jeg rifle, og klarer meg fint :)

Link to comment
Share on other sites

Vindvott skrev (På 8.1.2022 den 2.36):

Ta gjerne kontakt med nrof, og hør om dere dekker kravet til medlemskap, som innrullert i hv. Opplevd litt uklart skille der.

Jeg er ihvertfall aktiv i NROF kun som vanlig fotnisse i HV (dvs. jeg er lagfører).

På papiret er jeg vel kun støttemedlem, men får være med på det meste av ting og tang unntatt styreverv.

Mulig det praktiseres forskjellig i andre distrikt.

Link to comment
Share on other sites

oyvind1 skrev (4 timer siden):

 

 

 

Jeg antar da at disse 24 poengene (hvorav minimum 8 opptjenes i nasjonale mesterskap) også skal opptjenes i løpet av karanteneperioden på 24 måneder? Isåfall forståelig om det ikke er mange småbarnsforeldre bosatt i Finnmark som skyter dynamisk med rifle ;)

Selv har jeg rifle, og klarer meg fint :)

Nei, for karantenen er kravet til 24 mnd medlemskap og kravet til 24 poeng uavhengige, det er ikke noe krav om at poengene skal opparbeides i løpet av 24 mnd. Hvis man ikke klarer det vil bare karantenetiden forlenges til man har de 24 poengene.

 

"Om aktivitetskravet ikke er oppfylt i disse 24 måneder, forlenges karantenetiden til dette foreligger"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@PeM Du må huske at det er to sett krav.

 

- Forbundets krav, som er 24 måneders medlemsskap, og 24 matchpoeng, på L2 og opp. Jeg har vel brukt 24 år på å skaffe de poengene, men poeng er poeng, og medlemsskap medlemsskap. (RETNINGSLINJER FOR ERVERV AV VÅPEN TIL DSSNs PROGRAMMER.
REVISJON 28.04.2018)

 

- Politiets krav, som er 10 stevner og 10 treninger innenfor 24 måneder. (Forskrift om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon, §4.4) Forskriften definerer ikke stevne, så vi må anta at forbundets definisjon gjelder. 

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

PeM skrev (1 time siden):

Og det har du noen kilder på? 

Den nye forskriften legger opp til "åpne stevner arrangert av forbundet" det betyr at level XX er ikke lengre av interesse sett fra politiet. 

 

Skulle noen kjøre sak på dette er det liten tvil om hva retten vil lande på, det avgjørende nå er om det er deltagere fra flere klubber eller ikke.

 

Du ser ut til å lene deg på den "avtalen" forbundet inngikk med POD, den praksisen er i dag opphevet på lik linje som at et konkurransevåpen kunne benyttes i flere grener. 


 Vi diskuterte det på klubbleder og årstinget nå sist i dssn. Det bør komme noen presiseringer/føringer snart da det var mye forvirring.

At det skal betyr 10stk L1 faller vel på sin egen urimelighet? 4 stager med 40 skudd med noen få kompiser uten RO? 

Level 1-5 definisjonene finner du hos IPSC sentralt 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, aps said:


 Vi diskuterte det på klubbleder og årstinget nå sist i dssn. Det bør komme noen presiseringer/føringer snart da det var mye forvirring.

At det skal betyr 10stk L1 faller vel på sin egen urimelighet? 4 stager med 40 skudd med noen få kompiser uten RO? 

Level 1-5 definisjonene finner du hos IPSC sentralt 

 

 

 

Nå er det ikke av viktighet hva DSSN mener da dette er en forskrift fra Justisdepartementet, så jeg gjentar mitt spørsmål men spisser det litt inn: Har du noen kilder på presedens eller noe skriv/kilder fra JD eller POD?

For her snakker vi om et begrep brukt i en forskrift.

Det er et helt annet vesen enn PODs mer eller mindre lovlige rundskriv vi hadde før Juni, de ble også rutinemessig felt i retten. 

En forskrift ligger i norsk rettspraksis mye nærmere lov enn rundskriv. At en privat organisasjon skal ha myndighet til å fritt definere innholdet i et begrep brukt i en forskrift har vi vel ennå ikke møtt på i dette landet. 

 

Mulig forskriften blir endret, men enn så lenge ser jeg ingen feil i logikken min.

 

Edit: 

Nå er ikke level av viktighet, men om det er åpent. Altså om det deltar ikke-medlemmer der.

Edited by PeM
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hæ? 

Nå skjønner jeg absolutt ikke hva du skriver? Her må du fylle ut litt, forbundets krav er ikke hva jeg snakker om, men JDs krav som vi leser i forskriften. 

Det finnes per i dag to sett krav for å kjøpe  halvauto rifle til dynamisk , et tidsubestemt fra forbundet og et løpende fra JD. 

Det betyr at det er fullt mulig å oppfylle forbudets krav uten å oppfylle politiets. Selv oppfylte jeg forbundets krav allerede da de kom. Slik at om jeg tar en pause på to år vil jeg teoretisk stå der med ryggen dekket overfor forbundet og likevel få et avslag. 

Dette da forbundet ikke kan forfatte Norsk Lov selv om enkelte ser ut til å tro det.  

Link to comment
Share on other sites

Tydeligvis er de ikke det, ellers hadde vi vel ikke hatt debatten her inne?😀

 

Min tolkning av forskriften er at level på dssn stevner ikke er noe JD legger seg oppi. Og jeg har ennå til gode å se en annen gangbar analyse som konkluderer med noe annet. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, PeM said:

Tydeligvis er de ikke det, ellers hadde vi vel ikke hatt debatten her inne?😀

 

Min tolkning av forskriften er at level på dssn stevner ikke er noe JD legger seg oppi. Og jeg har ennå til gode å se en annen gangbar analyse som konkluderer med noe annet. 

 

 

Du skrev tidligere:

  

On 1/11/2022 at 11:14 PM, PeM said:

Om de er åpne for andre enn klubbens medlemmer så vil de faktisk telle, om det forblir sånn vet jeg ikke men det vil kreve en forskriftsendring å endre.

 

Det du sier her er at Level 2 og opp vil telle.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sollie said:

@CardinalLevel 1 stevner kan også være åpne, noe som er ganske vanlig nå siden level 2 stevner må ha minst 6 stager og kapasitet til 50 deltakere. Jeg regner med det er det @PeMsikter til.

Det er nøyaktig det jeg sikter til. Stevner som krysser den gamle grensen til å bli kalt level II, uten å krysse den nye slik at de forblir level I. Altså snakker vi her om åpne stevner med deltagere fra fler enn bare arrangørklubben, men som likevel ikke er omfattende nok til å klassifiseres som noe annet enn level I. 

 

Dette er åpne stevner, stakkars politijurist som skal hevde noe annet om et avslag begrunnet i dette havner for retten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 1/13/2022 at 9:56 PM, PeM said:

Det er nøyaktig det jeg sikter til. Stevner som krysser den gamle grensen til å bli kalt level II, uten å krysse den nye slik at de forblir level I. Altså snakker vi her om åpne stevner med deltagere fra fler enn bare arrangørklubben, men som likevel ikke er omfattende nok til å klassifiseres som noe annet enn level I. 

 

Dette er åpne stevner, stakkars politijurist som skal hevde noe annet om et avslag begrunnet i dette havner for retten.

Store deler av DSSN-miljøet ser ut til å mene at det må være minimum level 2 også etter lovverket (ikke DSSN-regelverket) for å telle som stevne ved ervervssøknad, men dette er åpenbart feil. Dagens lovverk gir ingen holdepunkter for dette, en politijurist kan ikke stille krav om dette heller. Det blir imidlertid fort dårlig stemning om du gir uttrykk for dette i DSSN-fora, uten at jeg skjønner bakgrunnen for dette.

 

Jeg er i og for seg enig med vedkommende som sa at dette var klart, det er faktisk ingen tvil om at lovverket slik det foreligger ikke stiller noen som helst krav om "level" på et stevne, utover at det er åpent for ikke-klubbmedlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Vi har den luksusen at vi har to baner i klubben så det å sette opp en liten uformell level 1 jevnlig ikke er noe stort problem. Det gir klubben et godt miljø og gir de nye en lav terskel for å komme igang, problemet er bare at banen kan maksimalt huse 2 veldig ulike stager, som muliggjør en match på 3-4 stager alt etter om man ønsker en long stage og hvor mye en skal flytte på for å lage nye stager. 

På Lørdagene(eneste aktuelle dag pga skytetid) har NSF stor aktivitet på hovedbanen, så da kan vi ikke "mekke" noe større enn 4 stager, 6 stager er det mulig å få til en gang i året men det vil altså kreve mye planlegging for hver eneste gang.

 

Så da blir det heller flere level 1 stevner og levende klubb enn ett level 2 og nedleggelse av en stein dau dynamisk gruppe, som sist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...