Jump to content

Løpsbytte .308W.


Ølvomma39

Recommended Posts

Hei, nei. Du kan ikke øke/skjøte lengden på pipa, da må du få satt inn ei lengre pipe.

Om det blir mer treffsikkert av lengde, nei ikke i seg selv.

Om du får mer "kraft", ja du kan få noe mer utgangshastighet sammenlignet med en kortere pipe. Hvor mye er avhengig av en rekke faktorer.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bedre presisjon blir det nødvendigvis ikke med lengre pipe. En kortere pipe er stivere enn en lang pipe, gitt at begge har lik utvendig dimensjon.

 

En patron som .308 Win har ikke så mye å hente på å ha lang pipe, 20" er vel bortimot perfekt.

https://rifleshooter.com/2014/12/308-winchester-7-62x51mm-nato-barrel-length-versus-velocity-28-to-16-5/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugern skrev (2 timer siden):

En patron som .308 Win har ikke så mye å hente på å ha lang pipe, 20" er vel bortimot perfek

 

Det er vel en "sannhet" med modifikasjoner.. mitt 69 cm 308 løp har V0 893 ms og mitt 50 cm løp med samme ladning og COL har V0 850 ms.. tør å påstå at det er en vesentlig forskjell... 

Link to comment
Share on other sites

Rugern skrev (2 timer siden):

Bedre presisjon blir det nødvendigvis ikke med lengre pipe. En kortere pipe er stivere enn en lang pipe, gitt at begge har lik utvendig dimensjon.

 

En patron som .308 Win har ikke så mye å hente på å ha lang pipe, 20" er vel bortimot perfekt.

https://rifleshooter.com/2014/12/308-winchester-7-62x51mm-nato-barrel-length-versus-velocity-28-to-16-5/

Stivheten avgjør ikke presisjonen. Men ofte hjelper det. Likevel har jeg ei 80cm lang 6.5x55-pipe som kanskje er den mest presise jeg har hatt.

Du kan regne 4-5m/s per cm pipe forresten, fra 40 til 70-80cm, litt mer i den korte enden enn i den lange, og litt mer med langsomme krutt enn med raske, men ikke langt fra. 900m/s i ei 70cm pipe blir fort til 780 i ei 40cm.
Myten om at 308 er så godt tilpasset korte løp kommer av at så få har prøvd den i lange...

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (8 timer siden):

Det er vel en "sannhet" med modifikasjoner.. mitt 69 cm 308 løp har V0 893 ms og mitt 50 cm løp med samme ladning og COL har V0 850 ms.. tør å påstå at det er en vesentlig forskjell... 

2,26 (m/s)/cm i gjennomsnitt vil jeg si er lite, og det var vel også poenget til @Rugern; at man har lite hastighet å hente på et lengre løp i 308W pr cm. Selvfølgelig er det noe å hente, men da skal man ha et vesentlig mye lengre løp.

Edited by Nybegynn3r
Skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (16 minutter siden):

2,26 (m/s)/cm i gjennomsnitt vil jeg si er lite, og det var vel også poenget til @Rugern; at man har lite hastighet hente på et lengre løp i 308W pr cm. Selvfølgelig er det noe å hente, men da skal man ha et vesentlig mye lengre løp.


Den ekstra hastigheten V0 893 vs 850 m/s har mye å si både for anslagsenergi og ballistikken om en skal strekke holdene..

25 cm ekstra kulefall på 500m og 5 cm ekstra drift for vind ved 3ms vind fra kl 3.. dvs at det kortere løpet med lavere munnings hastighet  alltid vil ha en større spredning sideveis enn det løpet med høyere hastighet.. DVS om en klarer å lese vinden riktig da.. noe en ikke vil gjøre..bommer en med feks 2 ms vindlesning så vil forskjellen fort gjøre seg gjeldende..

 

En har jo hatt ene tråden etter den andre gående om den «perfekte» patron/kaliber for storvilt jakt.. forskjellen på kort og langt løpe som nevnt ovenfor kan i mange tilfeller være forskjellen på sikker ekspansjon og usikker/manglende ekspansjon om en skal strekke holdene.. 

forskjellen i løpslengde blir i mange tilfeller større enn om en går fra 308w til 3006 i samme rifle med samme løpslengde om en tar utgangspunkt i feks 50 cm løp på begge kaliber..

 

Du kan lese tester til øyet blir vått.. men uttalelsene viser tydelig at en ikke har skutt nok.. at en ikke har nok forståelse av ballistikk..

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (21 minutter siden):

2,26(m/s)/cm er vel nokså nøyaktig nært det Våpenjournalen kom fram til når de gikk løs med skjærfil på et par fabrikknye A-bolt for å finnes svaret på nettopp hvor mye løpslengde påvirker hastighet.

 

Jeg bruker 4 forskjellige 308-piper litt om hverandre, og har gjort en sånn "vinkelslipertest" 2 ganger, og får langt høyere tall. Det er det også andre som får. Det stod mye kult i våpenjournalen, men særlig vitenskapelig var den aldri, og testoppsettene til de norske våpenskribenten er som regel høyst tvilsomme, kanskje enda mer i dag.

 

http://bulletin.accurateshooter.com/2015/06/308-win-barrel-cut-down-test-velocity-vs-barrel-length/

k

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (17 timer siden):

 Om det blir bedre treffsikkerhet og kraft? 

Du skyter bedre (stødigere) med en tung og lang rifle, men om pipas egenspredning blir mindre er et annet spørsmål. Hastighetstap ligger i området 2-5 m/s (typisk 3-4) pr. cm pipe. Som @M67sier er ikke dette likt over hele lengden heller. Mange jaktrifler i .308W leveres med piper på 20" (51 cm), og det er en grei lengde om du tenker å benytte lyddemper. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • sako_35 changed the title to Løpsbytte .308W.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...