Jump to content

Litt kluss med terminologien hos NRK Sport


Elgjaeger

Recommended Posts

NRK i epistel om skiskyting, utheving av undertegnede:

 

»Faren ved at geværet rettes mot publikum er om det skulle gå av et skudd i det munnstykket er rettet mot mennesker. Derfor er det vanlig prosedyre for skiskytterne å ta på seg våpenet etter skyting på en slik måte at geværskjeftet aldri er en fare for andre mennesker.»

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

@all trades, master of none

Personlig hadde jeg håpet at de som kommenterte eksempelvis skiskyting, hadde satt seg litt inn i hva de forskjellige delene av våpenet heter.
Etter det jeg forstår, kommer en langt med norske ord på de forskjellige delene. Eksempelvis vil ord som sluttstykke kunne brukes om rifla er laget i russland eller tyskland. Pipa, det samme. Så jeg personlig er ikke tilhenger av å forandre begrepsapparatet. Jeg håper at vi i det lengste ikke trenger å gå lengre en at de som kommenterer må lære seg hva de forskjellige delene egentlig heter.

all trades, master of none skrev (8 minutter siden):

Kanskje bør vi modernisere begrepsapparatet slik at det fremstår som mer moderne og tiltalende?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@svehella, vi er nok enige. Det bør kunne være rimelig å forvente at en som har som levebrød å kommentere en idrett har yrkesstolthet nok til å ta seg bryderiet med å sette seg inn i grunnleggende terminologi.

Forslaget var humoristisk ment, jeg så for meg forslag til terminologi av typen «gønner», «pistus», osv. 

Link to comment
Share on other sites

Vapenskjold skrev (58 minutter siden):

Akkurat det samme når journalister skal skrive om/kommentere militære vogner:

Stridsvogn = Tanks

Seldrevet artilleri = Tanks

Stormpanservogner = Tanks

 

Forøvrig- alt var bedre før. 

 

 

 

Jepp!

Som gammel PV mann bruker jeg samme terminologi, jeg kan i det lengste strekke meg til å dele de i «stor» og «liten» tanks.
Eneste jeg kan være med på å omtale som stormpanservogn er…Sisu (pasi).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...