Jump to content

Lydemper eller løpslengde?


Lislebu

Recommended Posts

Nå har jeg prøvd meg frem med å teipe en bambuspinne på løpet på rifla for å deretter symbolisere hvor "lang" rifla blir med gitt lengde på løpet. Det jeg har kommet frem til etter å stappa den i sekk, gått med den i hånd osv er at jeg kan leve med løpslengde på helt opp til 70cm MAX. Kalibere jeg bruker er 6,5 x 55 og da faller jo spørsmålet. Er det fordelaktig å ha ett løp på hele 70 eller hadde dere kappa dette for å så sette på en demper? Sier seg vel selv at jeg ikke bruker rifla på noe drivjakt, men 70+ demper blir alt for langt. 70 var max lengde og jeg kan godt ha løpslengda på 60 cm og for min del- må ikke ha lengst mulig løp om det ikke gir noen fordeler heller.  En annen ting er balansen i rifla, om man har langt løp og en demper på 500g så må man vel komansere med enda kortere løp.

hva hadde dere valgt av disse og hvorfor.

1) Beholde løpslengden på 65-70 cm og drite i demper?

2) Kappe løpet på 50 cm ish og bruke demper

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Enkle svaret er at du ikke trenger 70 + om målet ikke er å skyte langhold og du skal dytte kule i horete fart da. Har 74 + demper på lh rifla mi, men skyter også fint ut til 500 m med jaktrifla også. Der har jeg standard 55cm lengde og demper totalen havner vel på 65 cm med a-tec 45 optima som veier rett under 300 g og bygger 15 cm. Du får jo også Hausken JD WD 60 eller hva den heter som også er rett under 300 g og bare bygger 10 cm med ish samme efekt da er du på 65 cm totallengde

Litt enig med @Wintel demp alt som kan dempes med fornuft (alt - pistol)  

 

En annen ting, er at det er veldig enkelt å kappe ett løp, men det er mye værre forlenge det ;) Det jeg sier er at du kan jo prøve 60 -65 lengde + demper og blir balansen ræva eller du føler du går med ei padleåre så kapper du 65-10 =55. Alternativt så sier du til børsemaker at du vil ha lengst mulig løp, men at du vil beholde balansen i rifla, så sier han sikkert forslag til både tykkelse på løp og lengde tilpasset vekt på dempere. 

Link to comment
Share on other sites

Lislebu skrev (På 27.11.2021 den 20.49):

hadde du valgt ekstra pipelengde eller demper? 

Har selv valgt å prioritere lengre pipe og lettere demper. 
 

Brukte tidligere S&L pipe (46cm) og A-tec H2 lyddemper, veldig fornøyd når det kommer til bæring av våpen i skogen. 

Opplevde at smellen kom nærmere ved skyting uten lyddemper på løpende elg, den ble også mer vinglete. 
 

Fikk kjøpt meg ei orginal pipe til min Sauer og da ble valget å beholde lengden på 56cm. 
 

Kjøpte nye Freyr Devik 149 som er liten i diameter og kun bygger fremover. Men blir nok en Svemko med tiden, har det på min 222rem og den demper smellen fantastisk godt.
 

Edited by tgaup
Link to comment
Share on other sites

Man starter ikke med pipelengde.

Man starter med total våpenlengde målt fra avtrekker til munning.

 

I 6,5x55 vil en Blaser R8 ha 7-8cm lengre pipe enn ei rifle med konvensjonell lang låskasse, som Rem700LA og Sauer 202/STR, når avstanden fra avtrekker til munning er identisk.

Vil man ha konvensjonell låskasse velger man en kort patron, feks 308win, i kort låskasse.

Sammenlikner man Rem700SA i 308 mot Rem700LA i 6,5x55 vil pipa i 308 være noen cm lengre når avstanden fra avtrekker til munning er identisk.

Velger man en gammel Steyr L/SSG69 i 308 får man enda 2-3 cm lenger løp enn Rem700SA i 308 med identisk lengde fra avtrekker til munning fordi Steyr'en har låsklakkene bak på sluttstykket.

En Steyr SSG69 i 308 med konvensjonelt magasin har omtrent samme effektive pipelengde som en R8 i 308 med identisk lengde fra avtrekker til munning.  

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

@Lislebuhvorfor er du redd for å kappe pipa hvis det er det du vil? Ja, du bør ikke kappe den for kort av hensyn til storviltkravet. Hvis planen din er å skyte langt, hardt og fort bør du ha en pipe på 65-75 cm. Hvis du ønsker å holde deg innenfor storviltkravet med fabrikkammunisjon så bør du ikke kappe under 50-55 cm (hadde selv en 6,5 på 51 cm). Har du da ei pipe på 60 cm, med en teleskopdemper som bygger minimalt fremover så har du ei knakandes god rifle som attpåtil er veldig stille og holder gode hastigheter godt over storviltkravet :) Jo mer du kapper en pipe jo mer smell får du, med dertil økning i slitasje på både hørsel og lyddemper.

 

Ellers stiller jeg meg bak at alt som kan dempes bør dempes, det er viktig med hørsel :) Anbefaler deg å lese denne tråden og spesielt kommentaren til@Sunnmøring

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Demp det som dempes kan! Hvis våpenet er kamret for 6,5x55 og skal brukes til jakt, ville jeg kappet til rundt 55 cm og satt på en demper som bygger mindre enn 15 cm ut over pipemunningen. Det er mange gode, lette og effektive dempere i denne klassen. På min 6,5x55 med 53 cm pipelengde har jeg en Freyr & Devik Fw196 (bygger snaut 11 cm) til jaktbruk, og det fungerer helt fint. Skal jeg skyte på banen bruker jeg en Alm I.M.S. ståldemper som er MYE tyngre og med dårligere demping, men her er jeg beskyttet av både passive propper og øreklokker.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Lislebu skrev (På 27.11.2021 den 15.46):

1) Beholde løpslengden på 65-70 cm og drite i demper?

2) Kappe løpet på 50 cm ish og bruke demper

Til hvilket bruk, og hvilken rifle? Skal du beholde originalstokk, eller erstatte med en annen som er tyngre?

 

Jeg har en Tikka T3X Lite med GRS Sporter i 308W med 57 cm pipe (maks lengde som leveres i denne varianten). På tuppen er det en Svemko Hunter 1.0 Standard. Den er lett og bygger lite, men dyr!

Med 57 cm pipe så er "riggen" litt baktung med GRS Sporter.

 

 

Det skal sies at jeg synes at totallengden ikke bør være noe særlig lengre. Men siden jeg skyter med støtte så kunne "riggen" heller vært noe framtung (lengre pipe), slik at forskjeftet hviler på støtten og ikke min venstre hånd under bak-kappen.

Edited by Nybegynn3r
++
Link to comment
Share on other sites

Mi oppskrift:

 

1. Ikke kapp. Monter demper. Fordi hastighet. Lite vindavdrift. God effekt i viltet.

 

2. Bli lei av kjempelang rifle. Kapp alt for kort til å utnytte patronens potensiale. 

 

 

3. Begynn å tvil på ekspansjon. Tvil på vindavdrift.

 

 

4.Ligg våken natten og tenk på ballistik.

 

 

5. Kjøp ny lang pipe hos børsis for mange penger.

 

6. Gjenta steg 1. 

 

Forsett til steg 2. 

 

Og så videre.

 

 

Slik holder vi butikkene og børsemakerne i arbeid. Det er bra for økonomien.

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ja takk begge deler. Men måtte kappe den tynne jaktpipa på .308 Weatherbyen fra 61 til 53 cm for å få brystning nok til demperen min, som var en jeg fikk av en kompis, og hadde 15:1 gjenger.
Gikk lenge og verket på om jeg skulle kappe eller ikke kappe, for å kunne bruke demperen. Men fikk det til slutt gjort, og vil ikke tilbake. 
Men hadde jeg hatt økonomi da, til å kjøpe meg en demper med gjenger hvor jeg slapp å kappe, og hadde løp som var tykt nok ved munningen, så hadde jeg sagt ja takk begge deler. 
Da jeg neppe skal i skogen med den børsa, så total lengde spiller ingen rolle. Men det ble jo et hendigere våpen, og tapet av hastighet tror jeg ble minimalt, og jeg skyter bedre med mindre rekyl. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...