Jump to content

Har løpstykkelse noe betydning?


700R

Recommended Posts

Trenger sikkert ikke utdype noe særlig. Skal montere nytt løp på ei rifle og lurer på om jeg bør ha 19 mm eller 17 mm. Tenker å bruke rifla på banen og jakt. Må ikke skyte dritt kjappe serier, men fint om man kan sende av gårde 5 skudd serier før presisjonen sliter. Tenker også bruke lydemper og ha løpslengde på 55-60 cm

Link to comment
Share on other sites

Skal du helt ut dit bør du tenke på at du må ha tjukk nok pipe vev munningen til å få god nok brystning til demperen. 
Min Weatherby pipe var 16mm ved munningen, og demperen jeg hadde fått hos en kompis hadde 15:1 gjenger, så for å få nok brystning, anbefalte 
børsis at jeg kappe ned til 53cm. Ført der var pipa tykk nok. 

HAr dog ikke angret på det, da børsa ble mer endig, i bytte mot minimalt tap av utgangshastiget. 

Link to comment
Share on other sites

Om du som de fleste fornuftige produsenter går for 14:1 på demperen som er det vanligste kan du fint gå ned til 16mm løp. Til jakt og 5 skudds serier er det ingen ting og hente på noe tykkere løp en 16-17mm. Kun ekstra vekt og dra på med tykkere løp.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, bardp said:

Om du som de fleste fornuftige produsenter går for 14:1 på demperen som er det vanligste kan du fint gå ned til 16mm løp. Til jakt og 5 skudds serier er det ingen ting og hente på noe tykkere løp en 16-17mm. Kun ekstra vekt og dra på med tykkere løp.

Blir naturligvis 14:1 :) 

Av ren nysgjerrighet når er det løpstykkelsen begynner å ha vesentlig effekt? Fikk høre på banen av "ekspertene" at om man hadde tynt langt løp ble det presisjonsforandring. 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Jakt-Skytter said:

Hei.

Jeg er akkurat ny på forumet.Jeg er jo veldig interessert i sånne tekniske spørsmål når det gjelder våpen og har litt erfaring.

Jeg har et spørsmål.

Hvilket kaliber er det du har tenkt å ha i det løpet?

Full info:

Walther SS løp

Twist 1:8 

Lengde 55-60cm mest sannsynlig 55

6,5 x 55 er kaliberet

 

Link to comment
Share on other sites

Tror løpet må bli kjempelangt om det skal ha noe og si for presisjonen på et 16mm løp. Har selv en S&L Tactical med 56 cm løp i 6,5x55 med en A-tec H2 Mega i enden og den leverer nå 5 skudds samlinger på 100m på 10-12 mm. Løpet kunne for øvrig fint vært noen cm lengre for bedre kulefart men det var standard lengden som s&l leverte. Men klart det blir jo fort varmt men det er da greit på en jaktrifle. Til ren baneskyting har jeg annet utstyr.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

En grei måte å få trent med jaktrifla, er å ha med seg et par- tre rifler på banen, og veksle litt mellom dem så løpet får kjølt seg ned mellom seriene. :-D

Jeg bare koser meg med en serie med .308 rifla, så tar jeg en serie eller to med ei anna rifla men jaktrifla kjøler :D

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

En stiv pipe gir flere "lodd i presisjonslotteriet".

Pipa blir stivere med økende ytre diameter, eller kortere lengde. 

Ved en gitt ytre diameter, blir pipa stivere jo mindre kaliberet er.

En lang og tynn pipe kan skyte utmerket, men kan gi større variasjon i presisjon med ulike ladninger (pipesvingninger).

 

Hva er så "best?"

Som så ofte her i livet må man treffe et slags kompromiss, basert på egne prioriteringer.

Link to comment
Share on other sites

Til Admin / moderatorer:
Det vises ofte til søkefunksjonen når det kommer spørsmål som gjerne har vært behandlet her tidligere.
For at søkefunskjonen skal fungere optimalt, er det vel en forutsetning at vi benytter noenlunde korrekte betegnelser.

Denne tråden handler egentlig om i hvilken grad tykkelsen på en pipe har betydning i den gitte problemstillingen.
Men både spørsmålstiller og de fleste bidragsytere snakker om  hvilken betydning tykkelse av løpet har.
Det er to helt forskjellige ting, og bør i det minste kunne rettes opp i tittelen på tråden.

  • Like 1
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, fredriko said:

Jeg bytta pipe nylig, gikk da for 66cm med 21mm diameter og 14x1 gjenger, drar børsa med meg til skogs på hjortejakt uten de store utfordringene så langt :)

med GRS Sporter, Zeiss HT 3-12x56, demper og ny pipe så ble vekta på 5,5kg. 

 

Her er vi inne på vekt  og som fredriko sier så er det ingen store utfordringer med en rifle på 5,5 kg.

Vi er forskjellige og jeg personlig ville ikke drasset rundt på en rifle på 5,5 kilo hvis jeg jaktet i bratt terreng,fjell,skog,hundefører osv.Da ville jeg få ned vekten til 3-3,5kg.

Tråden var valg av pipetykkelse og lengde.

Vanskelig å svare på fordi det er et personlig valg og jeg synes det er umulig å gi et klart svar uten å vurdere alle faktorer.Mulig trådstarter har alle faktorer vurdert og da er vel valget enkelt synes jeg.

Uavhengig av vekt/lengde balanse så er det 2 ting som bør vurderes:

Benyttes våpenet mest til  trening/bane eller jakt?hvis mest bane/trening ville jeg valgt 19mm og motsatt hvis mest jakt.

 

Personlig vile jeg vurdert disse faktorene før jeg bestemmte meg:

Hva jakter jeg på og hvilken avstander skytes det på?

Type stokk og låskasse samt montarsjer og kikkertsikte sammen med pipevalg,løpstykkelse.lengde ,type demper,flutet eller ikke?

Minst mulig Vekt på våpenet og ikke minst best mulig balanse ville jeg vært opptatt av.

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Jakt-Skytter said:

Personlig vile jeg vurdert disse faktorene før jeg bestemmte meg:

Hva jakter jeg på og hvilken avstander skytes det på?

Type stokk og låskasse samt montarsjer og kikkertsikte sammen med pipevalg,løpstykkelse.lengde ,type demper,flutet eller ikke?

Minst mulig Vekt på våpenet og ikke minst best mulig balanse ville jeg vært opptatt av.

Dette er viktige forhold, men du har glemt noe som er minst like viktig. Det er hvilke skytestillinger som brukes. 

På smygjakt i skogen blir det stående skyting, da må våpenet ikke være så tungt at det blir et problem. 5,5 kg er for tungt. Skyter du fra en post der du sitter har du mye mer toleranse for vekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...