Jump to content

Kråkefugljakten 2021-2022.


jmonsen

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

De siste 10 årene har jeg skutt mye kråkefugl på åte her i Trøndelag. 

De første årene fikk jeg tatt ut en del kråker, men de har tydeligvis lært leksen sin 

og siden den gang har de vært svææært forsiktige med å nærme seg åteplassen. 

Så gikk det noen år der det i all hovedsak var skjære som ble tatt ut, før det for 3-4 år 

siden begynte å komme en del nøtteskrike. Disse har jeg skutt i stort monn, uten at 

det ser ut til å ha nevneverdig effekt på bestanden. Det virker som om flokken øker år 

etter år samme hva jeg gjør, og de virker ikke å ha i nærheten av samme klokskap som 

kråkene har. Er det flere som har observert økende bestand av nøtteskrike de siste årene?

Link to comment
Share on other sites

Har en åteplass 100m fra hjemmekontor vinduet mitt. Men i det siste har det vært helt håpløst uansett hva jeg legger ut er het havørn og oter som kommer og spiser åtet før kråka når dit. Er nesten mer av den sorten en av kråke nå og det er ikke fordi det er lite kråke.

Så nå blir det og skyte kråka når den sitter i noe trær på andre siden av et sund men da er avstanden økt til 250m. Går utmerket med 6,5x55 og litt mer utfordrerne med 223 og håpløst med 22lr eller 17HMR. De blir vanvittig følsomme for vind på det holdet. Men i lite vind funker 223 med 69g kuler ladet til 900 m/s. Blåser det mye blir det 6,5x55 med 8,4g DL ladet til 920 m/s den tåler mye vind og er svært presis. Ulempen med 6,5 er at det er den som bråker mest.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Gillen skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri spist kråke, men har hørt at kråke ble servert samtidig med ryper. Ingen klarte å peke ut hva som var hva.. 

Men det har jeg. Vi kokte dem møre fordi vi var usikre på om det var ungfugl. Helt grei mat, men at det ikke skulle være mulig å skille kråke fra rype (som jo har en tydelig egensmak), stiller jeg meg ytterst tvilende til.

 

Edit: Som påpekt av @znopi er det jo litt uappettitelig å spise altetere og åtselfugler, så i dag ville jeg nok ikke satt kråke på menyen før det begynte å bli tomt i matlageret.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
znopi skrev (På 9.12.2021 den 12.33):

Angående spising av kråke, hva med trikiner? Kråke, ravn, skjære og nøtteskrike spiser kadaver.

For øvrig aldri hørt noe om trikiner i kråke, men kom bare på at det kanskje er en fare.....

Jeg tror ikke det er noen fare, og aldri hørt om trikiner i fugl. Spiser ikke skjære og kråke (de er for mye «byfugl»), men nøtteskriker er veldig gode- ganske likt ringduer i smak. Har skutt nøtteskriker under trostejakta fra jeg var en liten guttunge

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (7 timer siden):

Jeg tror ikke det er noen fare, og aldri hørt om trikiner i fugl. 

Tror kanskje noe av grunnen til at man ikke hører om trikiner i fugl er at man aldri sender inn prøver?

 

Jeg spurte faktisk mattilsynet om det der for noen år siden, og fikk følgende svar:

 

Den eneste Trichinella arten som er kjent med smitte til fugler er Trichinella pseudospiralis. T. pseudospiralis er svært følsom for frysing – dermed bør et par uker (minst) ved minus 18 celsius fryser være nok til å drepe trikinlarvene i kjøttet. T. pseudospiralis har aldri før blitt påvist i Norge men er blitt påvist i kråke i andre land. T. pseudospiralis er blitt påvist i villsvin i Sverige og T. pseudospiralis er utbredt over hele verden.

 

Noen uker i fryseren kan derfor være en god forsikring hvis man ikke vil tørrsteke fuglen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...