Jump to content

Kikkert eller rødpunktsikte til kombi


Tofte

Recommended Posts

Ny kombi er kjøpt inn, Finn 612 i 12/76 og 7/57. Den skal brukes på rådyrjakt primært med hund (basset). Hovedsakelig brukes børsa som en hagle med et rifleskudd, dvs at det er normalt haglehold som de fleste dyr skytes på. 
hva slags optikk bør jeg kjøpe til denne? De jeg vurderer er Aimpoint Micro, Vortex CrossFire og Breitler Ultima 1-6.

Hva er erfaringen med rødpunktsikter på hold opp til 100-150meter?

Link to comment
Share on other sites

Har en Aimpoint Micro på min kombi (BBF97) og det fungerer flott for meg, både for rifle- og hagleskudd. Opptil 100m på store mål (type elg) oppfatter jeg som uproblematisk for min egen del, men hadde nok vært litt mer tilbakeholden på mindre mål (type rådyr). Har tatt storviltsprøven med den noen år på rad og den samler overraskende bra (selv om senter av blinken kan se fryktelig lite ut på slik avstand uten forstørrelse...). 
 

 

36C04809-A4BD-4D82-A9A1-928DF08AD464.jpeg

Edited by Breiðisjor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har du unge, friske øyne og godt syn duger nok et rødpunktsikte uten forstørrelse til TS' formål. Men som @Breiðisjorpåpeker, rådyr er et mindre mål og jeg tror du skal være rimelig godt trent med et rødpunktsikte for å skyte sikre skudd mot rådyr på 100 m (eller lengre avstander). Det blir en balanse her som ellers, et rødpunktsikte type Aimpoint er lett, hendig og godt egnet til raske skudd også med hagleløpet. Jeg har hatt kombinasjonsvåpen (kombi og drilling) med Weaver 1-3x20 (veldig liten og nett!), Swarovski 1,25-4x24 (med medforstørrende CD-I-retikkel) og nå Swarovski 1-6x24 CD-I uten medforstørrende retikkel. Mitt bruksområde er som TS, men inkluderer også fugl og annet småvilt. Det absolutt beste kompromisset for meg var 1,25-4x24, og med dette kikkertsiktet på laveste forstørrelse skjøt jeg faktisk bedre på leirduebanen med kombien enn med vanlig hagle. Men som nevnt, rådyr og småvilt utgjør små mål, så av hensyn til alder måtte jeg bytte til 1-6.

Edited by Sølvrev
Rettet skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mange våpen er designet for bruk med åpne sikter. Og i mange situasjoner er nok åpne sikter best, så lenge synet holder. Min rifledrilling peker som ei god hagle. Balansen er klart best uten andre siktemidler enn skur og korn, og det er mye lettere å bære børsa en dag på smygjakt. Fungerer som ei hagle.

Et lite rødpunktsikte forstyrrer balansen minimalt. Men, det kommer høyere enn de åpne siktene, og jeg synes ikke det faller så naturlig. Haglefølelsen forsvinner litt. Men, den røde prikken fungerer intuitivt, og det er ett punkt å sikte med, og ikke to (skur og korn). Så lenge børsa passer så blir det jo i realiteten bare ett punkt også med åpne sikter, siden man kun skal se kornet. Likevel, rødpunktet i Aimpointen funker intuitivt til raske skudd.  

 

Jeg har vært mange ganger i Polen på drivjakt etter villsvin. Har hatt på Aimpoint, og det fungerer bra. Likevel har jeg brukt kikkertsikte på de siste turene, og til turen nå i november skal jeg bruke et Kahles 1-5 sikte. Jeg har hevbar kam på drivjaktbørsa, og jeg synes ikke jeg taper noe på bajonettpostene når siktet er på 1. Det går svinfort... ;-). Jeg liker veldig godt å kunne skru opp litt. Synes jeg skyter bedre på 30-50 meters postene når jeg kan skru opp til 2x. Og jeg har flere ganger skrudd helt opp, og skutt rev på litt hold, og funnet en luke til å skyte hjort som trykker. For mitt bruk er et sikte med 1 som laveste forstørrelse ideelt. Jeg har forsøkt mange kikkertsikter, og synes kvalitetssikter med 1 som laveste fungerer. Ble aldri glad i lysbryteren på Zeiss HT, så 1-4 siktet ble solgt. Kahles 1-5, Leica 1-6 og Swaro 1-8, alt fungerer.   

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill! Synet er nok som for de fleste som nærmer seg 40- det kunne vært bedre.. ser absolutt verdien av å kunne skru opp litt forstørrelse når holder er større enn 70meter. Så tror jeg må kikke på 1-4 eller 1-6 kikkerter. Jeg har aldri katt kikkert med 1 i forstørrelse og belyst retikkel. Er lysprikken så sterk at man nesten bruker den som et Aimpoint eller lignende, eller er det mer til pynt? På min 2-12 kikkert, så gir ikke lyspunktet så mye glede synes jeg(men den står jo alltid på fordiom😀

 

ligger en zeiss Classic 1-4 x20 uten opplyst retikkel for salg: er det en grei kikkert?

Link to comment
Share on other sites

Overhode ingen problem å bruke aimpoint på hold opp til og ut over 100m. I situasjoner i enten tett skog eller hvor raske skudd er påkrevd så foretrekker jeg aimpoint fremfor kikkertsikte med lav forstørrelse. Hadde tidligere en aimpoint micro men bruker nå en aimpoint h30 på drillingen da jeg syntes denne gir et bedre siktebilde enn micro. Bruker en zeiss ht 1,1-4 på rifla. Denne står alltid på laveste forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

På ingen måte. Det var ikke meningen å stoppe diskusjonen. 
 

Men om man ønsker å diskutere en sak videre, er det også en mulighet å fortsette på en av de mange trådene som alt finnes. 
 

Min mening er som før, kikkertsikte som begynner på 1x er mye bedre enn rødpunktsikte. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, amatør said:

 

Min mening er som før, kikkertsikte som begynner på 1x er mye bedre enn rødpunktsikte. 

 
Med et kikkertsikte med «ekte» 1x som gjør at det leverer på linje med Aimpoint Hunter så ville jeg sagt meg enig men dessverre så har jeg ennå til gode å ha prøvd et slikt kikkertsikte. Dette er dog bare min mening basert på mine behov.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for innspill til valg av sikte. 

 

Kom over et Meopta Meopro 1-6x24 på finn.no, så da var det bare å slå til. Det har rødpunkt, men enten er batteriene mine hjemme dårlige, eller så er den rødpunkten kun beregnet på skumring. Jeg ser hvertfall ikke mye til den. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tofte said:

Det har rødpunkt, men enten er batteriene mine hjemme dårlige, eller så er den rødpunkten kun beregnet på skumring. Jeg ser hvertfall ikke mye til den. 

Skal vel være 8 ulike trinn for lysstyrke, hvorav de sterkeste må duge i dagslys? Prøv nye batterier. 

Og gratulerer med et allsidig kikkertsikte!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg fått brukt den nye kikkerten endel. Klar og fin kikkert, som fungerer fint med begge øynene åpne på lav forstørrelse. 

Rødpunktet er imidlertid skuffende(jeg har kjøpt nye batterier av god kvalitet). På den sterkeste instillingen så ser man ikke den røde prikken når man sikter på noe på en klar og fin dag. I grått vær og mot noe mørkt kan man se den greit. Sammenlignet med andre kikkerter med rødpunkt var det skuffende. Tanken bak 1-6 med rødpunkt var at det skulle fungere tilnærmet som et aimpoint rødt punkt på 1 i forstørrelse og ha fordelen med forstørrelse på litt avstander. Selv om det irriterer meg litt at rødpunktet ikke var bedre er jeg fornøyd med det optiske på kikkerten.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tofte skrev (1 time siden):

Rødpunktet er imidlertid skuffende(jeg har kjøpt nye batterier av god kvalitet). På den sterkeste instillingen så ser man ikke den røde prikken når man sikter på noe på en klar og fin dag. I grått vær og mot noe mørkt kan man se den greit. 

Enten har du kjøpt et kikkertsikte med bare skumringsmodus, eller så har din kikkert mulighet for å justere om til dagmodus: MeoPro Optika 6 1-6×24 SFP RD m/lys – Vaabenhuset Nygård AS. Sjekk om du kan finne en instruksjonsbok til din modell på nettet som forklarer om, og hvis ja, hvordan du kan justere til dag.

 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...