Jump to content

Tromling av hylser før pressing


sram68

Recommended Posts

Har akkurat anskaffet en hylsetrommel etter flere år uten, synes det etter hvert ble tungvint å bruke Lee sin zip trimmer og fint stål ull til rengjøring. Min hovedtanke med å handle inn tumbler var å få fine og blanke hylser før pressing for dermed samtidig spare verktøyet for slitasje ved å tumble hylsene før pressingen. Tanken var å sette hetteutstøteren lengre ned slik at jeg presset hetta ut, uten å presse hylsa. For deretter å tumble hylsene til de ble blanke og fine. En annen bieffekt av dette var og at det ble lettere å sortere ut dårlige hylser da sprekker og andre deffekter var lettere og se på blanke hylser, og at jeg slipper dermed å vaske hylsene med påfølgende tørking. Men etter intens leting på forumet ser jeg at nesten samtlige som tumbler hylser inne på forumet vasker, presser og så tumbler?? Tenker jeg riktig med tumbling først, eller er det bare tull, vask, press og så tumble?? Noe tanker??

Link to comment
Share on other sites

jeg tromler hylser før de presses. for å fjerne skitt, sand, osv som kan legge seg inni diene å slite unødvendig på disse.

 

om jeg da helpresser å må få av hylsesmøre-lurium, så tromler jeg hylsene en runde til å slepper tenke mer på det.

 

haaater tørke av lurium fra pressa hylser så jeg lar trommelen gjøre jobben...

Link to comment
Share on other sites

jeg tromler hylser før de presses. for å fjerne skitt, sand, osv som kan legge seg inni diene å slite unødvendig på disse.

 

om jeg da helpresser å må få av hylsesmøre-lurium, så tromler jeg hylsene en runde til å slepper tenke mer på det.

 

haaater tørke av lurium fra pressa hylser så jeg lar trommelen gjøre jobben...

Støter du ut tenhettene eller lar du de gå i trommelen som der er..?

Første gang du tromler.

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vitsen er at du tumbler først for og spare verktøy og hylsestrekk så lader du patronen og skal du helpresse bruker du hylsefett som løser i vann som du vasker av til slutt i zalovann . Og tumble av fettet etter ferdig lading kan være skummelt , de bør ikke kjøres lenge hvertfall for det er fare spalting av kruttet som gjør at en endrer brennhastighet og at en faktisk kan få våpenspregning .

Link to comment
Share on other sites

jeg tromler hylser før de presses. for å fjerne skitt, sand, osv som kan legge seg inni diene å slite unødvendig på disse.

 

om jeg da helpresser å må få av hylsesmøre-lurium, så tromler jeg hylsene en runde til å slepper tenke mer på det.

 

haaater tørke av lurium fra pressa hylser så jeg lar trommelen gjøre jobben...

Støter du ut tenhettene eller lar du de gå i trommelen som der er..?

Første gang du tromler.

 

John

:mrgreen:

tromler dem som de er, med hette.

 

når jeg tromler etter at de er pressa(da er de uten hette), har jeg erfaring med at det kan gå poleringsmedia i tennkanalen å at den må renses før jeg setter hetta i.

Link to comment
Share on other sites

Vitsen er at du tumbler først for og spare verktøy og hylsestrekk så lader du patronen og skal du helpresse bruker du hylsefett som løser i vann som du vasker av til slutt i zalovann . Og tumble av fettet etter ferdig lading kan være skummelt , de bør ikke kjøres lenge hvertfall for det er fare spalting av kruttet som gjør at en endrer brennhastighet og at en faktisk kan få våpenspregning .

ikke under noen omstendigheter troml ferdige patroner.

Link to comment
Share on other sites

 

når jeg tromler etter at de er pressa(da er de uten hette), har jeg erfaring med at det kan gå poleringsmedia i tennkanalen å at den må renses før jeg setter hetta i.

 

Håper eg ikke "kaprer" tåden men var litt mat for meg dette.

Pleier du renske opp tennkanalen og tennhettet hullet med verktøy eller lar du dette vere som det er?

Har sett på ladefilm i går kveld..(High power rifle reloading) he-he :lol:

 

 

John

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg lader ikke for BR. har prøvd å lade skudd med renska tennkanal, sortert hylsene på vekt, osv.... men til mitt bruk (10-15mm samling på 100m er mer enn godt nok) så følte jeg ikke det ga noe resultat.... så jeg gidder ikke. jeg tar ut poleringsmedia fra tennkanalen. ferdig.

men jeg har utstyr for å gjøre de tinga, om jeg føler jeg trenger det ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Lee C presse jeg fikk gratis ett eller annet sted satt opp med en universal decapping die. Følgelig fjerner jeg hettene før jeg dumper hylsene i gresskaret. Etter at hylsene er rene og pene blir de resizet eller går til priming og halspressing.

 

(Vel jeg skal ikke påstå at jeg er så anal med de hylsene jeg mater den progressive pressa med) 8)

Link to comment
Share on other sites

jeg tromler hylser før de presses. for å fjerne skitt, sand, osv som kan legge seg inni diene å slite unødvendig på disse.

om jeg da helpresser å må få av hylsesmøre-lurium, så tromler jeg hylsene en runde til å slepper tenke mer på det.

haaater tørke av lurium fra pressa hylser så jeg lar trommelen gjøre jobben...

 

Men fettet blir jo ikke borte, blir ikke valnøttskall eller maisen fettete til slutt eller selve trommelen innvendig når dere tromler nypressede hylser med fett ?

Link to comment
Share on other sites

jeg tromler hylser før de presses. for å fjerne skitt, sand, osv som kan legge seg inni diene å slite unødvendig på disse.

om jeg da helpresser å må få av hylsesmøre-lurium, så tromler jeg hylsene en runde til å slepper tenke mer på det.

haaater tørke av lurium fra pressa hylser så jeg lar trommelen gjøre jobben...

 

Men fettet blir jo ikke borte, blir ikke valnøttskall eller maisen fettete til slutt eller selve trommelen innvendig når dere tromler nypressede hylser med fett ?

fettet blir borte fra hylsene.

prisen jeg betaler er at poleringsmediaet mitt kansje ikke varer like lenge som det ville gjort ellers.

det er en pris jeg glatt betaler for å slippe vaske hylser etter pressing.

Link to comment
Share on other sites

jeg tromler hylser før de presses. for å fjerne skitt, sand, osv som kan legge seg inni diene å slite unødvendig på disse.

om jeg da helpresser å må få av hylsesmøre-lurium, så tromler jeg hylsene en runde til å slepper tenke mer på det.

haaater tørke av lurium fra pressa hylser så jeg lar trommelen gjøre jobben...

 

Men fettet blir jo ikke borte, blir ikke valnøttskall eller maisen fettete til slutt eller selve trommelen innvendig når dere tromler nypressede hylser med fett ?

 

Du tromler jo hylsene det føreste du gjør med hette i og da får du ikke noe fett i media'n .

Link to comment
Share on other sites

Du tromler jo hylsene det føreste du gjør med hette i og da får du ikke noe fett i media'n .

nei du får ikke fett i media om du tromler før du presser. men om du tromler pressa hylser med lurium på (dvs hylsefett) vil hylsefettet havne i mediaet.

jeg tromler alltid hylser jeg har helpressa...for å få vekk lurium. for jeg gidder ikke vaske det bort.

Link to comment
Share on other sites

Du tromler jo hylsene det føreste du gjør med hette i og da får du ikke noe fett i media'n .

nei du får ikke fett i media om du tromler før du presser. men om du tromler pressa hylser med lurium på (dvs hylsefett) vil hylsefettet havne i mediaet.

jeg tromler alltid hylser jeg har helpressa...for å få vekk lurium. for jeg gidder ikke vaske det bort.

 

Nei men tromler du ikke hylsene før du presser dem så har du jo ikke rene hylser inn i dia de og du strekker hylsene unødvendig når du trekker den ut igjen . Og tromle er jo for og spare slitasje på dier og slitasje på hylser (strekk) .

For min del som lader med karusellpresse er jo dette et must for og få så gode ladninger som mulig og spare hylsene maksimalt . Jo jevnere og glattere de er innvendig i halsen jo bedre og jevnere ladninger får jeg og med ca 10 000 skudd pr. sesong hjelper det veldig på hylseforbruket . Halspresser du hylsene dine så slipper du jo fett men etter hvert begynner de og gå tyngre i kammeret må du fram med helpressedia og da må du fette og vaske til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Du tromler jo hylsene det føreste du gjør med hette i og da får du ikke noe fett i media'n .

nei du får ikke fett i media om du tromler før du presser. men om du tromler pressa hylser med lurium på (dvs hylsefett) vil hylsefettet havne i mediaet.

jeg tromler alltid hylser jeg har helpressa...for å få vekk lurium. for jeg gidder ikke vaske det bort.

 

Nei men tromler du ikke hylsene før du presser dem så har du jo ikke rene hylser inn i dia de og du strekker hylsene unødvendig når du trekker den ut igjen . Og tromle er jo for og spare slitasje på dier og slitasje på hylser (strekk) .

For min del som lader med karusellpresse er jo dette et must for og få så gode ladninger som mulig og spare hylsene maksimalt . Jo jevnere og glattere de er innvendig i halsen jo bedre og jevnere ladninger får jeg og med ca 10 000 skudd pr. sesong hjelper det veldig på hylseforbruket . Halspresser du hylsene dine så slipper du jo fett men etter hvert begynner de og gå tyngre i kammeret må du fram med helpressedia og da må du fette og vaske til slutt.

hvis du gidder lese alle innlegg i tråden, står det i mitførste innlegg i tråden at jeg tromler hylsene mine FØR pressing, å også ETTER eventuell hel-pressing. å jeg har forklart hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
jeg tromler hylser før de presses. for å fjerne skitt, sand, osv som kan legge seg inni diene å slite unødvendig på disse.

 

om jeg da helpresser å må få av hylsesmøre-lurium, så tromler jeg hylsene en runde til å slepper tenke mer på det.

 

haaater tørke av lurium fra pressa hylser så jeg lar trommelen gjøre jobben...

 

Hei Høggern!

 

Bruker du det samme medium i trommelen både før og etter pressing? Tenkte kanskje du hadde f.eks en ladning medium som du bruker før pressing og en annen til etter pressing, til de fettetet hylsene?

Hvor lenge må man tromle hylsene for å få fjernet hylsesmøre-lurium? Bruker du også ris som medium og hvor ofte bytter du?

Link to comment
Share on other sites

Hei Høggern!

 

Bruker du det samme medium i trommelen både før og etter pressing? Tenkte kanskje du hadde f.eks en ladning medium som du bruker før pressing og en annen til etter pressing, til de fettetet hylsene?

Hei sjøl :)

Jeg har to tromler som pleier være i jobb. En jeg (vanligvis) bruker på hylser som kommer inn etter skyting (dvs sand, sot osv) og en jeg (vanligvis) bruker til hylser som er helpressa som skal rengjøres for hylsesmørelurium.

Hvor lenge må man tromle hylsene for å få fjernet hylsesmøre-lurium? Bruker du også ris som medium og hvor ofte bytter du?

Pleier kjøre hylser til jeg syns de er rene nok. Par tre timer pleier holde for meg. Jeg skal skyte skudda, ikke se på hylsene ;)

 

Jeg bruker ris i trommelen (vanligvis), mest pga tilgjengelighet, men pris er og en faktor. Risen blir bytta når jeg syns den er for møkkete og ikke rengjør hylsene lengre (dvs en vurdering jeg gjør) hvor lenge den varer avhenger av hvor møkkete hylsene var før tromling osv. Mener huske jeg tromla ca 5-6 000 riflehylser før jeg bytta ris en gang jeg hadde mye hylser som skulle i gjennom trommelen(trommelen gikk dag og natt i en periode)

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan si meg hvor godt en hylsetrommel med nøtteskall renser hylsene inni?

 

Lot hylsene gå et par timer i går, gullende ren utvendig, men selvfølgelig ganske møkkete inni enda. Hvor nøye er det egentlig?

Ikke nøye i det heletatt etter min mening. Hylser blir ikke like rene innvendig som utvendig i en hylsepoleringsmaskin. Om de skal bli det må du sikkert kjøre de leeeeeenge.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg leste et sted i trådene om hylsetromling, om ulempen med maiskorn i tennkanalen hvis man tromler hetteisatte hylser.

 

Jeg har ved et par annledninger glemt og skjekke tennkanalen på ca 200 skudd (Var korn i ca. 50% av hylsene). Alle gikk av men det var da jeg skulle kronografere 15-20 skudd at jeg oppdaget at hastigheten varierte med hele 70s/m.

 

Kan det ha noe med saken og gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...