Jump to content

Kikkertsikte med lys, stor lysåpning, og 25 mm mellomrør?


Hjortesson

Recommended Posts

  • Hjortesson changed the title to Kikkertsikte med lys, stor lysåpning, og 25 mm mellomrør?

De siste Zeiss 8x56, ble også levert med lys.

https://waffenzimmi.ch/zielfernrohr/1022-zielfernrohr-8x56-diatal-m.html

Denne er med skinne, så ikke kjøp akkurat denne.

 

Zeiss lagde også en periode fast 7x50. Disse er alle levert med lysretikket.

https://waffenzimmi.ch/zielfernrohr/1025-zielfernrohr-7x50-classic-diatal-m.html

 

Jeg anbefaler å lete etter en av disse i bruktmarkedet.

 

Du finner ikke mange variable sikter som du ser like godt i, i dårlig lys, enn disse to.

 

(nå er diameteren til mellomrøret 26mm, ikke 25)

 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du skulle fått prøvd den du har oppimot ein zeiss diatal med lys, men det er vel ikkje så enkelt i praksis. Eg hadde ein zeiss classic 3-12x56 med lys ei kort stund men eg likte ikkje heile lys greiene, berre meir og «fikla» med så eg selde den og kjøpte ein zeiss classic 2,5-10x50, synes den taklar dårleg lys veldig bra.

Er vel individuelt og har med alder og gjera, er vel ikkje så mange som er einig med meg her då.

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sitka said:

Du skulle fått prøvd den du har oppimot ein zeiss diatal med lys, men det er vel ikkje så enkelt i praksis.

Sant. Interessant erfaring du gjorde med to versjoner av Zeiss Classic, skjønner at retikkelbelysning er diskuterbart :)

 

Begge kikkertene du nevner har vel 30 mm mellomrør? Det utgjør cirka 45% større lysåpning sammenlignet med 25 mm mellomrør, vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Polardego said:

Går det ikke å fikse med et 25,4 rør og slipepasta?

Han har tilsynelatende ringer for 26 mm rør. Blir muligens for lite klem på 1" rør. Kan løses ved å bruke messing "shim stock" mellom rør og ringer

 

15 minutes ago, Hjortesson said:

Begge kikkertene du nevner har vel 30 mm mellomrør? Det utgjør cirka 45% større lysåpning sammenlignet med 25 mm mellomrør, vil jeg tro.

Dimensjon på mellomrør påvirker ikke lysåpning (utgangspupill).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, vavlo said:

Dimensjon på mellomrør påvirker ikke lysåpning (utgangspupill).

Det er godt mulig jeg misbruker eksisterende betegnelser, beklager. Med "lysåpning" mener jeg areal på tverrsnitt av mellomrøret. Jeg kan ikke optikk, men det er kanskje en optiskfaglig grunn til at produsentene øyensynlig (!) leverer 30 mm mellomrør på såkalte lyssterke kikkertsikter?

Link to comment
Share on other sites

Nei, 30 mm gir ikke mer lyssterke kikkertsikter. 
 

Det er to ting man trenger plass til inne i mellomrøret. Først et mellombilde som er større (helst) enn synsfeltet på minste forstørrelse, og man trenger ekstra plass for å kunne flytte retikkelet til der geværet treffer. 
 

Ett 3-12x56 sikte har mye større synsfelt på 3x enn et fast 8x har, så om man ikke vil forminske bildet mer enn nødvendig, noe som koster optisk ytelse, trenger man større mellomrør. Tidligere hadde ofte zoom-sikter for stort bilde til mellomrøret, og man fikk såkalt dorulleffekt. 
 

stiller man 3-12x56 sikte på 8x, bruker man bare en del av arealet til mellomrøret, og hadde fint greid seg med 26 mm

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/23/2021 at 1:28 PM, amatør said:

Zeiss lagde også en periode fast 7x50. Disse er alle levert med lysretikket.

https://waffenzimmi.ch/zielfernrohr/1025-zielfernrohr-7x50-classic-diatal-m.html

En slik hadde jeg en gang. Eneste kikkerten jeg angrer på at jeg har solgt. Sweet, neat, petite, og ikke minst meget god i dårlig måneskinn. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg ønska meg ein sånn ein gong. Satt inn ønskes kjøpt på Finn og her på forumet. Var ein som ringde, men når eg endeleg hadde bestemt meg for og kjøpa så fann eg ikkje igjen nr på mobilen, hadde bytt mobil eller kva det var så då var eg lika langt.

Er ikkje mange av de i markedet men nokon er det vel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...