Jump to content

Fjerne boltstopper på T3 - god idé?


strebern

Recommended Posts

Vurderer å fjerne den litt krøkete boltstopperen på T3 en min. Sluttstykket mitt er jo enten helt ute og liggende på bakken, eller så er det framme. Jeg merker at det er sjeldent at jeg går med sluttstykket i bakre stilling. 

 

Er dette en så lur idé som jeg tror det er?

 

  • Confused 2
  • WTF 3
Link to comment
Share on other sites

En av de mindre lure ideer jeg har hørt om på en stund. Dra sluttstykket litt for langt tilbake i ladegrepet så blir det fippel og foppel i "kampens hete" for å få avgårde et oppfølgingsskudd. Er vel en grunn til at absolutt alle boltrifler er utstyrt med en slik.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

 La den være som fra fabrikken.  Klarte å knekke pinnen til sluttstykkestoppen på ei t3 jeg eide en gang. Børsa ble nærmest ubrukelig som alt annet en ei enkeltskuddsbørse. Sluttstykke forsvant bakover og ut omtrent uansett hvor forsiktig jeg var med ladegrep. Turte ikke å ta den med ut av huset omtrent da det var lite som skulle til før sluttstykke datt ut. 

Link to comment
Share on other sites

Helt klart ikke en god idé, men for alt i verden, det er din børse så sett i gang, du finner fort ut hvorfor. Og for alt i verden gi oss en tilbakemelding etter jaktslutt om dine erfaringer.

Min spådom er at du ender opp med ett sluttstykke i neven, som svinger bakover, når det trekkes litt for fort og langt tilbake. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo i utgangspunktet enig med de som fraråder det, men jeg er jo nysgjerrig på hva du ville oppnå med det. Jeg synes ikke det gikk tydelig fram av start-innlegget. Det er i tilfelle, muligens, relevant hva du bruker børsa til. Selv ville jeg ha blitt sprø hvis jeg skulle brukt ei boltrifle uten boltstopp:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfart kun en situasjon der boltstoppen på T3 er til "besvær", og det er når jeg enkeltkamrer lange patroner i .300 Winmag og av noen anledning må tømme våpen for uskutt patron. Da må jeg deaktivere boltstoppen for å få sluttstykket langt nok tilbake til at patronen vipper ut.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter ikke lengre (tidsklemma + kjip grunneier rundt hytta), men prøver å være en del på bana. Der tar jeg bolten ut når jeg ikke skyter for å lufte pipa. Ellers er det én og én patron i kammeret. 

 

Skulle fiske etter om det var en ide , men det blei kjapt og grundig drukna i badekaret. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, strebern said:

Jeg jakter ikke lengre (tidsklemma + kjip grunneier rundt hytta), men prøver å være en del på bana. Der tar jeg bolten ut når jeg ikke skyter for å lufte pipa. Ellers er det én og én patron i kammeret. 

 

Skulle fiske etter om det var en ide , men det blei kjapt og grundig drukna i badekaret. 

Om dette er bruksområdet så er det vel berre å kjøre på? Om du kan ta den vekk, kan ein vel og montere den tilbake? Men om du berre lader ei og ei patron så høyres det litt rart ut at børsa skal verte så varm at du treng å ta bolten ut for kjølingens del? Bøyer meg av og til fram og bles gjennom løpet for å kjøle, men har aldri tatt ut bolten av den grunn. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...