Jump to content

Blyfri hagleammo for rype og småvilt


rodnebb

Recommended Posts

Jeg vil helst unngå å servere blykuler til venner og familie, og lurer på om noen har blyfri hagleammo kal. 12 å anbefale?

 

Helst noe som ikke er helt latterlig dyrt :)

 

Har noen stålhagl å anbefale til denne bruk? Ellers helst tungsten - men det er jo ikke så billig. Jeg har ikke veldig god erfaring med vismuth.

Edited by rodnebb
Link to comment
Share on other sites

Om man skal lade selv, så koster f.eks ITX(tungsten mix fra ballistic products) ca 500,- pr kg.. Vismuth fikk jeg en pris på ca 250 pr kg (da vismuth med 6% tin, som gjør at den ikke pulveriserer som de første utgavene).. Dette er da løse komponenter,. ferdigrullet vil jo koste mer. ;)

 

Så uansett så vil det bli ganske mye dyrer enn bly(som koster 32,- pr kg sånn ca)

 

Om det er så mye bedre å tygge på ett stålhagl er jeg usikker på;) tannlegen blir vel fornøyd i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Vismut (eng. bismuth) har noe lavere egenvekt enn bly, men betydelig høyere enn stål. Jeg ville valgt vismut til rypa, størrelse US nr. 6 eller 7, om jeg var tvunget til å skyte blyfritt. Stålhagl er etter min vurdering o.k. i leirduepatroner, men der stopper det. For øvrig ser jeg ingen problemer med å bruke blyhagl der det er lov. 

Link to comment
Share on other sites

Sink på norsk! Ja, da ville jeg minst gått opp 2 haglnummer og vært svært nøye med skuddhold. Sink har egenvekt (eller spesifikk masse, om vi skal være helt korrekte) på 7,14 kg/m3 mens stål (egentlig jern) ligger på 7,87.  Men klart, til støkkjakt på rype innenfor 25 m, et brukbart alternativ. 

 

Edit: Her er en test av tinn- og sink-haglpatroner, riktignok noen år gammel.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Mine egne erfaringer med Vismut på ryper er litt blandet. Første generasjon Eley var ubrukelig med altfor sprøe hagl. Dette var Eley Impax, en aldeles fortreffelig patron når ellers ladet med bly. Neste som ble prøvet var også fra Eley, men nå Grand Prix med litt større hagl (2,8 mm) - tror haglene nå var iblandet noe (zink?) som gjorde de mykere og var ikke lenger like sprøe.

Disse fungerte bra og med mye bedre "drep".

Selv bruker jeg bare brystfileene på de fleste fugl jeg skyter og er nøye med å plukke ut ev hagl før tilberedning - ellers er jo en fremkommelig måte å bruke såpass store hagl at du får gjennomskyting 😆-

Ikke videre sofistikert, men om første prioritet er å unngå hagl i maten, så ja...rypa, og annet-dauer med en US 3 også.

 

 

DSC_0351.JPG

DSC_0349~2.JPG

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bobby said:

Ikke videre sofistikert, men om første prioritet er å unngå hagl i maten, så ja...rypa, og annet-dauer med en US 3 også.

Det gjør den nok omsider, selv med treff av kun ett hagl. Men faren for at du mister/skadeskyter den skarven er mye større enn ved bruk av mindre hagl. Om du får rypa etter et skudd på 30-35 meters hold med 3er hagl, beror myer på tilfeldigheter -forhold til eks 5/6/7.  En skadeskutt rype finner du som regel ikke i steinura..

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

@asterix Jeg har nå skutt noen ryper også med us3. Da med halvauto og 1/2 trangborring. Patronen med grove hagl lå da som nr 2 i magasinet i terreng der også storfugl kunne forventes - har aldri behøvd lete, men dette på lirype og rel moderate hold.

På ingen måte min mening å anbefale så grove hagl på rypejakt, men mere en litt humoristisk kommentar til TS.

Men, ja det går om hensyn tas til både avstand og trangere enn vanlig Choker.

 

Til ordinær rypejakt blir hagl nr 7-6 brukt i både min O/U eller S/S og vanligvis også i kombinasjon åpne Choker.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en skarv idet den letta fra et skjær  i fjor med Winchester Blind Side nr 4 stålhagl  ....den ble bare skadeskutt og datt rett på sjøen, bak skjæret den letta fra og dykka, men kom opp innafor rekkevedde, så jeg skøt et skudd til hvor skarven fløt midt i vassføyka,  hvorpå den dykka igjen, etter 3. skuddet, lada jeg med blyhagl og da fikk jeg endelig avlivet fuglen. Skal aldri mer skyte på noe levende igjen med stål i alle fall....i alle fall ikke i vann.
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte litt forskjellig i "forbudstida" på rave- og kråkejakt med uglebulvan, men endte opp med å bruke Federal BlackCloud 12/76 med 36 gram us 4'er stålhagl. https://www.jaktdepotet.no/prod/12-76-federal-black-cloud-bb-221pwb142bb-1 

Med 1/2 trangboring hadde jeg god nok dekning til kråker og nok "kraft" til ravn. De fleste fuglene ble skutt på skrått opp forfra, og jeg prøvde å vente med å skyte til fuglene var på mindre enn 25 meters avstand. Det er vanskelig å beregne avstanden da det ikke er noen referansepunkter i løse lufta. Den ene ravnen som kom mot meg landa, "stein dau", mer enn 30 lange skritt fra der jeg stod. Medregnet høydeforskjell og farten ravnen hadde da jeg traff den gjetter jeg at avstanden var 40+ da jeg skjøt den. Jeg anbefaler ikke så lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Jakta en del med Eley Vismuth 32g i forbudstiden med en gammel Beretta 685L med 1/4-3/4 piper. Det funka ut til ca 30 meter på rype. Husker ikke hvor store hagl, var det muligens us 6? Var i alle fall en patron som ble solgt som rypepatron. Det gikk helt greit, men den var vel ca tre ganger dyrere enn tilsvarende bly. Og på den tiden var det mye mer fugl og jeg var student.

Link to comment
Share on other sites

Danmark har hatt blyforbud ganske lenge, skulle vært interessant å høre erfaringer danske jegere har gjort seg underveis og kanskje spes om stålhagl - har inntrykk av dette blir mest brukt, selvfølgelig som resultat av prisen på vismut. 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...