Jump to content

Søke om 9mm og 45ACP


Stat 0

Recommended Posts

Som du skriver selv @vingemutteren, så er dette gammel praksis og gammel våpenlov.

Den er overfladiggjort av ny våpenlov med forskrift, og er ikke noe å gå etter i det hele tatt. 
Les den nye våpenloven med tilhørende forskrift. Det gis nå et skytevåpen per godkjent skyteprogram, dvs det er mye lettere å kjøpe kvantitum av våpen nå enn før.
Du kan dermed i praksis ha et våpen per program, uansett om et våpen teknisk sett kan brukes i et annet program. Om du er medlem i NSF/DSSN blir det plutselig veldig mange våpen du kan kjøpe.

 

Det er lagt inn presisering i våpenloven om at kaliber 12.7 er ulovlig, ikke .50AE eller andre pistolkaliber. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-05-07-1452#KAPITTEL_4

9 hours ago, vingemutteren said:

Nå er jeg ikke oppdatert på praksis etter at våpenlov og forskrift ble endret, så korriger meg gjerne. Men om tidligere rundskriv fortsatt er noe å gå etter er der ingen grunn til å innvilge en slik forespørsel. Delvis fordi 44m ladet med 44spesial lovlig kan brukes i både mag 2 og revolverfelt. Det kan også tenkes at de avslår med begrunning av at 44m ikke lovlig kaliber i revolverfelt (For høy faktor, og tradisjonelt har mange våpenkontor tolket magnum kaliber etter navn på patronen og ikke hva man faktisk lader revolveren med).

 

P.s. ble ikke 50 kaliber forbudt ervervet til nsf for en tid tilbake? Lovlig å konkurrere med men ikke å erverve om jeg husker forslaget rett.

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

On 3/11/2022 at 11:09 PM, Stat 0 said:

 

Det er lagt inn presisering i våpenloven om at kaliber 12.7 er ulovlig, ikke .50AE eller andre pistolkaliber.

Det er kun 12.7x99 som er forbudt. 500 jeffrey, 500 nitro express og 500 A-square for eksempel er fullt lovlige å erverve til jakt og sportskyting.

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord - nøyaktig det samme som jeg skrev.
12.7x99 er forbudt, alt annet er A-OK. Det nærmeste man kommer 12.7x99 er .416 (som Barrett leverer)  😆

 

On 3/16/2022 at 2:21 PM, MelvinP said:

Det er kun 12.7x99 som er forbudt. 500 jeffrey, 500 nitro express og 500 A-square for eksempel er fullt lovlige å erverve til jakt og sportskyting.

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

Det nærmeste du kommer 12,7x99 er vel 12,7×108 :-)


Per def ikke forbudt, men første som søker får må nok vente noen år til POD får endret forskriften slik at den blir forbudt...

 

For øvrig er det 3 patroner utviklet for militært bruk som alle er forbudt:

12,7X99

5,7X28

4,6X30

 

Jeg kunne egentlig tenkt med ei custom pipe basert på 12,7x99 patronen necked opp maks - til en rettvegget patron- og så ladd subsonic med så tunge blykuler man får laget tenger til. Bare fordi 50-140 Sharps er for ordinært 😛 

Link to comment
Share on other sites

Hahah digger tanken av 12,7x108 bare for å irritere 😆

Men er .406 er vel uansett et kaliber som er i produksjon (visse steder) som også muligens kan skaffes i Norge. 416 ble laget av Barrett for å unngå California sitt 12.7x99 forbud så gjør vel samme nytten her til lands. 

Og ja, helt rett som du skriver om 5.7x28 og 4.6x30. 
Synd at Five-Seven pistoler dermed er forbudt i Norge :(. Alltid har lyst på en slik. 
 

46 minutes ago, Wintel said:

Det nærmeste du kommer 12,7x99 er vel 12,7×108 :-)


Per def ikke forbudt, men første som søker får må nok vente noen år til POD får endret forskriften slik at den blir forbudt...

 

For øvrig er det 3 patroner utviklet for militært bruk som alle er forbudt:

12,7X99

5,7X28

4,6X30

 

Jeg kunne egentlig tenkt med ei custom pipe basert på 12,7x99 patronen necked opp maks - til en rettvegget patron- og så ladd subsonic med så tunge blykuler man får laget tenger til. Bare fordi 50-140 Sharps er for ordinært 😛 

Link to comment
Share on other sites

Stat 0 skrev (10 timer siden):

416 ble laget av Barrett for å unngå California sitt 12.7x99 forbud så gjør vel samme nytten her til lands. 

Nei,

416 Barrett ble laget for å få bedre ballistikk, mindre drop og mindre vindavdrift på lange og ekstremt lange hold. At den om gikk noen forbud er sikkert en fin bonus.

12.7x99 har forbausende "dårlige" ytelser på langt hold, om en tenker sportsskyting, eller militære skarpskyttere som ikke er HTI/MØR. Hylsevolumet er lite i forhold til kaliberet, og man får et kompromiss mellom vekt/ BC og fart, og ender med litt lite fart, og overraskende lav BC på kulene en kan bruke. Dette gjør at det er en rekke/ mange langt mindre kalibere som er bedre egnet til å treffe ting med enn 12.7x99, ca. alt mellom 338LM og 416Barrett vil gi høyere treffprosent på ca alle avstander.

I tillegg kommer det enorme smellet, som begrenser både mengde skyting, og evnen til å konsentrere seg om det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (På 17.3.2022 den 21.49):

 

 

Jeg kunne egentlig tenkt med ei custom pipe basert på 12,7x99 patronen necked opp maks - til en rettvegget patron- og så ladd subsonic med så tunge blykuler man får laget tenger til. Bare fordi 50-140 Sharps er for ordinært 😛 

 

Gi hylsa ei rand i tillegg, så har du en 12 gauge FH. Ladedata finnes for en rekke kulevekter, og per definisjon er det ei hagle med riflet slugløp siden den også kan bruke vanlige haglepatroner. Googler man "12 gauge from hell" så er det mye morsomt å lese, kortversjonen er at .50 BMG hylser blåses ut til rettvegget og gjenges bak så en rand/krave kan skrus på. Dette skytes i spesielt forsterkede hagler, ladet til kammertrykk på nivå med moderne riflepatroner. Ikke så veldig praktisk kanskje, men det ser moro ut!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da legger jeg meg flat, sikkert noe tull jeg har hørt et sted :-) @M67

On 3/18/2022 at 8:49 AM, M67 said:

Nei,

416 Barrett ble laget for å få bedre ballistikk, mindre drop og mindre vindavdrift på lange og ekstremt lange hold. At den om gikk noen forbud er sikkert en fin bonus.

12.7x99 har forbausende "dårlige" ytelser på langt hold, om en tenker sportsskyting, eller militære skarpskyttere som ikke er HTI/MØR. Hylsevolumet er lite i forhold til kaliberet, og man får et kompromiss mellom vekt/ BC og fart, og ender med litt lite fart, og overraskende lav BC på kulene en kan bruke. Dette gjør at det er en rekke/ mange langt mindre kalibere som er bedre egnet til å treffe ting med enn 12.7x99, ca. alt mellom 338LM og 416Barrett vil gi høyere treffprosent på ca alle avstander.

I tillegg kommer det enorme smellet, som begrenser både mengde skyting, og evnen til å konsentrere seg om det.

 

K

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...