Jump to content

Søke om 9mm og 45ACP


Stat 0

Recommended Posts

Hei godtfolk! Kom over en problemstilling som dere kanskje har erfaring med? Setter pris på saklige svar :-)

Jeg skal for første gang som sivil søke om pistol etter å ha fått 6 mnd aktivitet i en pistolklubb.
I den anledning er det tydelig at man kun kan søke om 4 våpen i første omgang som ny skytter, og våpen som kan brukes i flere øvelser skal brukes i flere øvelser.
Typ om man søker om en 9mm så kan man bruke den i både militærfelt og fripistol. Dermed vil man ikke få innvilget søknad på en pistol i 9mm til militærfelt og en 45ACP til fripistol fordi 9mm pistolen eller 45ACP kan dekke begge øvelsene.


Tenkte i den anledning å søke om en pistol i 22lr til finfelt, en revolver i 44 magnum til magnum 2 og en pistol i 45ACP til militærfelt.
Dette burde vel gå greit siden ingenting krasjer med hverandre mtp øvelser osv. Og jeg er innenfor maksgrensa på 4 våpen (søker om 3)

 
Spørsmålet er om jeg i tillegg til de våpnene listet ovenfor kan i ettertid søke om en 9mm pistol til en øvelse? 
Dersom jeg hadde søkt om alle fire på en gang, antar jeg at søknaden om .45ACP ville blitt avslått siden den kan dekkes av 9mm pistol.

Men dersom jeg kun søker om .45ACP pistol til militærfelt, og senere søker om en 9mm til grovpistol/hurtigpistol/nais/spesialpistol e.l. burde vel dette gå gjennom? 

Setter pris på saklige svar, jeg har gjort mitt beste i å finne utav dette på egenhånd men er mye erfarne folk her inne og vil gjerne høre hva dere tenker 😃

image.png.2095eb70068d8c11fbc3cf6ca6ab4bc7.png

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

Verken 9 mm eller .45ACP kan brukes i fripistol. Men spørsmålet er hva du er ute etter, og hvor god du er i dag. Er du ute etter flest mulige og "tøffest" mulige våpen, eller er du ute etter å bli en god pistolskytter og hevde deg best mulig på stevner?

  • Dont like 5
Link to comment
Share on other sites

Eller er du ute etter forskjellige typer skytevåpen for å ha det artig med forskjellige typer skytevåpen uten andre intensjoner enn å ha det artig? Man må ikke være en som vil spille supertøffing og leke Rambo bare fordi man ikke har interesse av stevner, dette har vi vært gjennom så forbanna mange ganger nå at det kan du spare oss for, @nhd
.

 

Til TS: Jeg mener det er sånn nå at du kan kjøpe håndvåpen til de grenene du skal skyte, uavhengig av hvorvidt de overlapper. Men dette kan nok@slemmo
kanskje mer om? Eller @Ei tohi varjata
 ?

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

I det gamle våpenkompendiet (som nå av "overflødiggjort" av ny våpenlov med forskrift) så ble det presisert at man kunne erverve et våpen per bruksområde - selv om enkelte våpen kunne benyttes lovlig til flere bruksområder. 

Praksisen med å søke taktisk (i rett rekkefølge for å unngå å blokkere fremtidige kjøp) bortfalt da.

 

Den nye våpenforskriftens §4-8 viderefører dette prinsippet og sier: 

"Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av eitt komplett skytevåpen, samt våpendelar til desse skytevåpena, for kvart godkjent skyteprogram".

Så her er det bare å søke om 4 våpen i samme slengen, så sparer du et halv gebyr og står litt friere til å handle når det dukker opp noe du har lyst på :-)

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@nhd Var ikke dette som ble spørd om. Bra jobba med å vri samtalen til noe annet. Du høres litt ut som en av de gamle gutta i DFS som blir sur når man kommer på skytebanen med noe annet enn banekrag i 6.5x55 og dioptersikte 🤣. Om det skulle være noen tvil er intensjonen å være en 100% lovlydig og god skytter som ønsker å ha muligheten til å delta på flest mulig stemner, i forskjellige kaliber og med forskjellige 'våpentyper' jeg allerede er kjent med og syns er gode våpen (Brukt mye P80 i tjeneste både i inn og utland og er ellers glad i 1911 -  derav mitt ønske om å søke 45ACP og 9mm)


@Wintel og @Olesøn Takk for gode svar folkens, rett og slett imponerende kunnskap blant dere!
Er militærfelt og hurtigpistol militærfelt sett på som forskjellige program? Så da kan jeg søke om et våpen til militærfelt (45ACP), et til hurtigpistol militærfelt (9mm), et til finpistol (22lr) og et til magnum 2 (44. magnum) om jeg forstår riktig.
Dette var gode nyheter!






 

Edited by Stat 0
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wintel said:

Så her er det bare å søke om 4 våpen i samme slengen, så sparer du et halv gebyr og står litt friere til å handle når det dukker opp noe du har lyst på :-)

 

 

@WintelEr du forresten sikker på at man maks kan søke på 4 våpen av gangen lenger? Leste akkurat igjennom den nye forskriften + infosiden til politiet, men klarte ikke å finne noe om dette? Godt mulig jeg er blind, dog...

Edited by Breiðisjor
Link to comment
Share on other sites

Dette er straffen for å være upresis :-)

Du kan søke om maks 4 enhåndsvåpen FØRSTE gangen du søker om slike - egentlig frem til du har mer aktivitet...

Dette følger av POD sitt rundskriv til landets politimestre 1. juli 2009: https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/reglement/vaapenloven/rs2009-009_rett_politi.pdf

Her klassifiseres konkurranseskyttere som Nybegynner, Rekreasjonsskytter, Mosjonsskytter og Konkurranseskytter.

Når du akkurat har tatt kurset er du en Nybegynner uten egne våpen. Når du har kommet deg videre til Rekreasjonsskytter kan du kjøpe egne våpen. På side 24 i rundskrivet står det at Rekreasjonsskyttere:

Kan erverve og inneha inntil (dvs maks) 4 våpen innen det enkelte forbunds reglement som vedkommende kan dokumentere tilknytning til og hvor aktivitetskravet er oppfylt. Våpnene må ha forskjellige bruksområder.

Når du "deltar regelmessig i klubbens aktiviteter herunder deltakelse på klubbstevner, men deltar også fra tid til annen i åpne (approberte) stevner" klassifiseres du som Mosjonsskytter og kan da "erverve og inneha våpen innenfor samtlige bruksområder (ett pr bruksomåde) innen det enkelte forbundets reglement".
 

Nå skal det sies at rundskrivet må ses opp mot lov og forskrift (alle er rettskilder) - og i rundskrivet står det eksempelvis "For tilfelle av at ett våpen lovlig kan benyttes innen flere bruksområder (også innen flere forbund) ansees behovet innen disse bruksområder dekket med det ene våpenet" - den nye våpenforskriften overstyrer heldigvis denne gamle forskriften på dette punktet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Wintel said:

Dette er straffen for å være upresis :-)

Du kan søke om maks 4 enhåndsvåpen FØRSTE gangen du søker om slike - egentlig frem til du har mer aktivitet...

Dette følger av POD sitt rundskriv til landets politimestre 1. juli 2009: https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/reglement/vaapenloven/rs2009-009_rett_politi.pdf

Her klassifiseres konkurranseskyttere som Nybegynner, Rekreasjonsskytter, Mosjonsskytter og Konkurranseskytter.

Når du akkurat har tatt kurset er du en Nybegynner uten egne våpen. Når du har kommet deg videre til Rekreasjonsskytter kan du kjøpe egne våpen. På side 24 i rundskrivet står det at Rekreasjonsskyttere:

Kan erverve og inneha inntil (dvs maks) 4 våpen innen det enkelte forbunds reglement som vedkommende kan dokumentere tilknytning til og hvor aktivitetskravet er oppfylt. Våpnene må ha forskjellige bruksområder.

Når du "deltar regelmessig i klubbens aktiviteter herunder deltakelse på klubbstevner, men deltar også fra tid til annen i åpne (approberte) stevner" klassifiseres du som Mosjonsskytter og kan da "erverve og inneha våpen innenfor samtlige bruksområder (ett pr bruksomåde) innen det enkelte forbundets reglement".
 

Nå skal det sies at rundskrivet må ses opp mot lov og forskrift (alle er rettskilder) - og i rundskrivet står det eksempelvis "For tilfelle av at ett våpen lovlig kan benyttes innen flere bruksområder (også innen flere forbund) ansees behovet innen disse bruksområder dekket med det ene våpenet" - den nye våpenforskriften overstyrer heldigvis denne gamle forskriften på dette punktet.

 

Er dette rundskrivet gjeldede etter at ny lov kom?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Stat 0 said:

@nhd Var ikke dette som ble spørd om. Bra jobba med å vri samtalen til noe annet. Du høres litt ut som en av de gamle gutta i DFS som blir sur når man kommer på skytebanen med noe annet enn banekrag i 6.5x55 og dioptersikte 🤣. Om det skulle være noen tvil er intensjonen å være en 100% lovlydig og god skytter som ønsker å ha muligheten til å delta på flest mulig stemner, i forskjellige kaliber og med forskjellige 'våpentyper' jeg allerede er kjent med og syns er gode våpen (Brukt mye P80 i tjeneste både i inn og utland og er ellers glad i 1911 -  derav mitt ønske om å søke 45ACP og 9mm)

Det kan være betydningsfulle poeng selv om det ikke er spurt om. Hvis hensikten er å skyte mest mulig feltstevner, og du kun kan kjøpe tre våpen, vil en revolver i .357M etter min mening være et bedre valg enn .44. Med .357 kan du skyte både revolverfelt (med .38), Magnum 1 og Hurtig revolver (7R). Dessuten er det de fleste plasser langt flere stevner i vanlig felt (FGMR) enn i spesialfelt der du kan skyte M2.

Min erfaring er at .45 er et utmerket våpen i den gode skytters hender, men jeg har sett at flere nybegynnere har mistet motet (og tømt kontoen) med den. Derfor spørsmålet om hvor god du er. Jeg anbefaler 9mm til nybegynnere, og heller vente et år eller to på .45.

 

Det heter militærfelt (1M) og hurtig militær (7M), og det er to ulike øvelser. 7M skytes på bane 25 meter.

 

Til din opplysning kan jeg fortelle at ja jeg skyter DFS (med Sauer), men også rifle NSF, alle baneprogrammer med pistol, 7 av 8 feltprogrammer med pistol, luftpistol, PPC samt G17/P80 og AR 15 i NROF.

Link to comment
Share on other sites

@nhd Ja gode poeng du kommer med her, absolutt ikke uenig sånn sett.

 

Mente bare at svaret ditt nok gikk litt utenom rammen til spørsmålet etter min mening.

Spørsmålet var bare om man kunne søke 9mm og .45 samtidig, og der er svaret tydelig ja siden våpenforskriften er endret.

Vil også hevde det har lite å si hvor god man er, men heller hvor god man vil bli. Ingen er da særlig god før de har fått sine første våpen uansett, selv om jeg har greit med banetid. 
Igjen så er målet ikke å bli verdensmester i skyting eller "hevde meg på skytebanen" som du sier, men bare ha det gøy med likesinnede å delta aktivt i en spennede sport som hobbyskytter. Om man kan skyte godt i tillegg er det bare et pluss for min del. 


Valget av .44 stammer til intet mindre enn at utvaglet og våpnene virker mer spennende.

Velger selv å tro at jeg er langt over snittet intressert så sender nok søknad inn på .22lr, .44, 45ACP og 9mm.
Takk til deg og andre som har kommet med innspill.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Cardinal said:

brukes i DSSN Standard divisjonen og evt en Sivilpistolklasse, ellers er det ett meningsløst kaliber.

med mindre man ønsker å ligge høyt på listene i Standard, ville jeg ha valgt 9mm.

@Cardinal Brukes 40 S&W i noen klasser som ikke er DSSN? Er ikke med på DSSN enda, kun vanlig pistolklubb i NSF. 

Link to comment
Share on other sites

Er vel lovlig i en eller to. Kan brukes i militærfelt. Men som sagt er det ett meningsløst kaliber til annet en Standard. Det har bare ulemper og ingen fordeler i bruk.

Så jeg vil klart anbefale 9mm. Der kan man kjøpe rimelig fabrikkammo. litt avhengig av våpen, må man fort lade selv med .40

 

.40 er ellers ett døende kaliber. Vil nok ikke forsvinne helt pga Standard (og limited i USPSA), men ellers er bruken borte. Selv politi i USA som hadde .40 tidligere, bytter til 9mm

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Cardinal said:

Er vel lovlig i en eller to. Kan brukes i militærfelt. Men som sagt er det ett meningsløst kaliber til annet en Standard. Det har bare ulemper og ingen fordeler i bruk.

Så jeg vil klart anbefale 9mm. Der kan man kjøpe rimelig fabrikkammo. litt avhengig av våpen, må man fort lade selv med .40

 

.40 er ellers ett døende kaliber. Vil nok ikke forsvinne helt pga Standard (og limited i USPSA), men ellers er bruken borte. Selv politi i USA som hadde .40 tidligere, bytter til 9mm

 

Ser at XXL har 40 S&W https://www.xxl.no/fiocchi-fiocchi-40s-w-170-grs-fmjtc-pistolammunisjon/p/9000950_1_style dog til dobbel pris på 9mm. Men ja absolutt har hørt at 40 er på vei ut. 
Takk for info :) 
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt både militærfelt og NAIS med 40. Mener jeg har skutt hurtig militær også. 
 

Etter mitt syn er 40 godt egnet hvis du lader selv. Den kan lades på nivå med 9mm, og du får da en rimelig slapp rekyl med lite munningsvipp. Det er en veldig enkel patron å få til om du lader selv. Men obs at bruktmarkedet er snevert, og en pistol i 40 kan være vanskelig å selge igjen. Og skal du skyte slappe ladninger må du sannsynligvis skifte rekylfjær. Fabrikkammunisjon koster ca det dobbelte av 9mm.
 

Som Cardinal sier foretrekker nok de fleste 9mm fordi det selges billig «over alt». Tilgangen til hylser og ladekomponenterner er nesten ubegrenset. Så det koker til syvende og sist til ned at 9mm står igjen som det mest fornuftige. 

Edited by glockoman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, fleskebacon said:

Man kan helt fint komme i gang med lading for en brøkdel av 20 tusen kroner.

 

Er det sant?

Nei det var litt teit skrevet men det koster å lade også - så kan man heller forestille seg hvor mye det kan svare seg.

 

1 års foreslått forbruk, tre kalibere:

6000 kuler = 6000kr

6000 primere = 3K?

Krutt

Hylser? 6K Eller patroner xxxK

Brukt Dillon snurrebass 5K (om du finner noen slik)

3 krutt tårn og diesett 6K

 

Altså nærmere 30 enn 20... 

 

- så det er bare å begynne å spare!

Edited by hipshot
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Stat 0 said:

Lader allerede til en Mosin Nagant i kaliber 7.62x54R så er vane med noe ukurant kaliber ja :)
 

Jeg solgte min Mosin da jeg forlot England, men...kan man ikke få kjøpt sånne hermetikkasser med kaldekrig ammo i Norge?

 

Det er jo hele "poenget" med Mosin, all den billige fabrikkammoen 😂

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, m00se said:

Jeg solgte min Mosin da jeg forlot England, men...kan man ikke få kjøpt sånne hermetikkasser med kaldekrig ammo i Norge?

 

Det er jo hele "poenget" med Mosin, all den billige fabrikkammoen 😂

Den billige fabrikk ammoen er ikke mulig å få tak i nei.
Faktisk tror jeg ikkje du finner en eneste sjappe i Kongeriket Norge som kan selge deg 7.62x54R i det hele tatt.
Har funnet 7.62x53R men dette er per definisjon et annet kaliber og man får ikkje kjøpt det uten riktig våpenkort, eventuelt krangling med ditt lokale våpenkontor. 

Til og med i USA er det nå snakk om at det skal bli importforbud på ammunisjon fra Russland som en "sanksjon" så ammo priser på alt virker å gå rett i taket for amerikanerene også.
Så skal du ha deg Mosin Nagant eller andre ukurante/uvanlige kaliber er det selvlading som gjelder.

Fikk spesialbestilt hylser fra Norma i 7.62x54R gjennom en leverandør, de ble levert rett på døra mi innen to uker (utrolig nok) 200 hylser til 2000kr - ikke akkuratt billig nei. 
 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Stat 0 said:


Til og med i USA er det nå snakk om at det skal bli importforbud på ammunisjon fra Russland som en "sanksjon" så ammo priser på alt virker å gå rett i taket for amerikanerene også.
Så skal du ha deg Mosin Nagant eller andre ukurante/uvanlige kaliber er det selvlading som gjelder.
 

Dette har da faktisk gått gjennom, tror jeg?

7 minutes ago, Stat 0 said:


Fikk spesialbestilt hylser fra Norma i 7.62x54R gjennom en leverandør, de ble levert rett på døra mi innen to uker (utrolig nok) 200 hylser til 2000kr - ikke akkuratt billig nei. 
 

Og jeg som hadde med en hel bærepose med tomhylser i 7.62x54R på flyttelasset fra UK, som da ble kastet et år senere, rett i søppelen.

Link to comment
Share on other sites

Angående våpensøknad, er det noen som vet om man må fylle inn nøyaktig hvilket våpen man vil ha?
T.d. skal jeg søke om en .45ACP til militærfelt - må jeg da fylle inn lengde på løp, merke, modell etc? Eller er det godt nok med våpentype og kaliber (og alle andre detaljer)

Eller hva med når man skal søke spesialpistol etc som har begrensninger på størrelse, må man da fylle inn størrelsen på våpenet?

 

Link to comment
Share on other sites

Nok med "Pistol, halvauto, .45ACP"

 

Min erfaring er at de ikke sjekker størrelsen på Spesialpistol, du søker jo bare på "Pistol, halvauto, 9mm" for eksempel, så er det opp til deg å kjøpe en som er passende.

 

 

svjv er det bare når man skal ha halvauto til jakt (hagle eller rifle) at man må påføre en spesifik modell, med pipelengde osv.

Edited by m00se
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/2/2021 at 4:48 PM, hipshot said:

...så har vi jo standard tilbehør som jeg glemte i farten:

 

Hylsetrommel

Skyvelære

Kruttvekt

+

+

+

Jeg er ikke uenig i at det koster en del å begynne med lading hvis man skal ha det beste av det beste og alt "nice-to-have"-utstyr. Selv har jeg hatt en Lee Classic Turret i mange år, solgte Dillon-en til fordel for denne. Jeg lader noen tusen skudd på den i året, og den koster vel nå 3700 kr helt komplett med kruttmål, kruttvekt og hele hopprennet.

 

Den "vanlige" turret-en koster enda mindre, under 3000. Die-sett koster 500-700 kr, og da trenger man ikke noe "konverteringssett" i tillegg for å bruke det ettersom den bruker standard hylseholdere som følger med. Den lader alt fra 25 ACP til store riflepatroner, og kaliberbytte skjer på sekunder, hvis man koster på seg et par ekstra turrets.

 

Og disse settene funker helt fint, selv om de ikke er noen ammunisjonsfabrikk som kan spy ut 250 skudd i en fei rett før du skal på skytebanen.

 

Lee Pro 1000 koster ikke mye mer den heller, hvis man vil ha en progressiv presse. Den har jeg imidlertid ingen erfaring med, men hører fra de fleste at den funker helt fint den også.

 

Digitalt Kina-skyvelære koster 100 kr, vil man ha ei digital kruttvekt koster den 4-500 kr, hylsetrommel "må" man jo ikke ha, jeg klarte meg i mange år helt fint uten. Men en kulehammer ville jeg kanskje hatt, 400 kr.

 

Kuler, krutt, tennhetter og hylser er jo forbruksvare som man ikke kan regne med i prisen for å komme i gang med lading. Det må man heller motregne mot hvor mye man sparer kontra om man skulle kjøpt fabrikkammunisjon - ammunisjonen koster jo noe uansett, og denne kostnaden kommer uansett om man skal lade selv eller ikke, og har jo ingenting med selve ladeutstyret å gjøre.

 

Så dette kan fint bli under 5000, hvis man bare skal ha alt man trenger og er på et budjsett. Og det er hvis man kjøper alt nytt - bruktmarkedet er også ganske bra, og dette er stort sett uslitelig utstyr. Men som med alt annet er det jo selvsagt ikke noe problem å bruke 30k på det, hvis man ønsker det. :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
1 hour ago, Wintel said:

Nope, ikke nødvendig å oppgi noe spesielt når du skal erverve pumpehagle. Kun 1/2 auto.

 

Det står at det skal oppgis med søknad på pumpehagle, jeg var gjennom dette så sent som denne uka nettopp fordi jeg ikke hadde oppgitt alt jeg skulle oppgitt på søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Søknadsskjemaet er utdatert. Det er ikke hjemlet i lov eller forskrift noen egne regler for pumpehagler, og våpenforhandlere selger deg en pumpehagle om du har en innvilget søknad på hagle i korrekt kaliber (og politiet utsteder våpenkort uten spørsmål). Ingen selger deg en 1/2 auto hagle om du har en innvilget søknad på hagle som IKKE er spesifisert til å gjelde 1/2 auto.

 

Jeg har to pumpehagler, begge ervervet på søknad i kal 12.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har litt lignende spørsmål som trådstarter så jeg prøver meg på å spørre her fremfor å starte ny tråd i første omgang. 

 

Kan man kjøpe to forskjellige 9mm til forskjellige klasser selv om de i teorien kan brukes på tvers? Jeg er nybegynner og dette blir min første søknad og mitt/mine første våpen, og er bittelitt uoversiktlig disse reglene synes jeg. 

 

Kan man f.eks kjøpe en CZ P-10C 9mm som såvidt jeg forstår er liten nok til å passe i klassen "spesialpistol", og i tillegg kjøpe en større 9mm for "militærfelt"? Det er vel ingen nedre grense på størrelse på militærfelt, så i teorien kunne jeg benytet P-10C på tvers av klassene? Utelukker det da muligheten for å kjøpe en større 9mm samtidig eller senere?


På forhånd takk for svar. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Pratet med våpenkontoret her om dagen med lignende spm, å sånn jeg forstod det gjaldt ett våpen pr program. Så da kan du kjøpe en 9mm til hurtig militær og en til militærfelt. Reserve til hvert program ved nok aktivitet

Edited by hikkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@macrorain Ja du kan kjøpe en pistol til hvert godkjente skyteprogram uavhengig om de kan brukes på tvers.

Jeg har søkt og fått innvilget en 9mm til hurtigpistol grov, en 9mm til spesialpistol, en 45acp til militærfelt, en 40 S&W til PPC 1500, en 9mm i PPC Semi-Auto Distinguished og har søknader til behandling på omtrent hver eneste NSF program.


Du kan i prinsippet søke om en pistol til hvert godkjent program i NSF og alle andre skytterorganisasjoner du er medlem i.

Er du til dømes aktivt medlem i NSF og DSSN kan du erverve våpen til alle DSSN sine programmer gitt at du oppfyller kravene der, og et til hvert program i NSF uavhengig om de krysser eller ei. 

Du finner en oversikt over alle godkjente skyteprogrammer på: https://www.politiet.no/tjenester/vapen/lover-og-regler-om-vapen under "godkjente skytterorganisasjoner og programmer"
Dette betyr i praksis at du kan ha veldig (VELDIG) mange våpen om du plutselig er t.d. jeger med 8 våpen og vil ha et skytevåpen til alle program i NSF/DSSN. (DSSN har 15 godkjente skyteprogrammer, NSF har 23 bare på pistol...)
Strengt tatt kanskje ikke nødvendig med et våpen pr program, men med loven i hånd kan du søke og få innvilget dette om lommeboken er tykk nok. 😄

 

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

@Stat 0 Takk for svar, går og ser på våpenskap også, skjønnner at jeg heller bør kjøpe for stort enn for lite. 😅 En annen ting jeg lurte på (som jeg egentlig så svar på et annet sted men ikke fikk til å stemme med "vedlegg til våpensøknad"-skjemaet jeg har sett):  I vedlegget må man oppgi alt om pistolen man skal kjøpe, inkl spesifik modell. Mens jeg leste her en plass at det holdt å oppgi typ 9mm pistol halvauto. Hva stemmer? Med 4-5 måneders behandlingstid ser jeg for meg at sannsynligheten for at man ombestemmer seg mtp. akkurat hvilken modell man vil ha underveis er stor. 😇

 

@Razorback Jepp, er helt i oppstarten så jeg står på venteliste til introkurs hos pistolklubb - så jeg får vel noe til jul da hvis jeg er heldig. :)

Edited by macrorain
Link to comment
Share on other sites

 Helt riktig det som JonasB skriver ja, man trenger ikke skrive mer en kaliber og program egentlig. 
@macrorain
 Kjøp så stort våpenskap du har plass til og har råd til. Vil egentlig anbefale skap over 150kg slik at du slipper bolte det fast.
Kjøpte selv et mindre skap på 90 kilo med plass til 8 våpen. Trodde det skulle holde en stund. Så feil kan man altså ta. 😅

Virker som om det nesten er tørke på alt som har med våpen å gjøre om dagen grunnet den nye våpenloven, covid-19 frykt å hamstring i USA og nå krigen i Ukraina.
Nesten ikke vetige våpenskap å oppdrive for salg heller, lite ammo og ellers lite våpen (spesielt pistol) og ikke minst ammunisjon.
XXL er helt tom det meste, kun 40 S&W å oppdrive på nett da de har fjernet 9mm og 45ACP grunnet manglende leveranser og stor etterspørsel i verden. 
 

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

Ja, så på Nor-Lyx (tydeligvis rebrandet Scandium her), ganske stort skap på 150kg med kodelås til ganske rimelig penge: 

 

https://buas.no/oppbevaring/941-vapenskap-scandium-8-kodelas-50000212.html

 

Hm, blir spennende å se om jeg klarer å skaffe noe da. Det er jo 6mnd treningstid i klubb + 5mnd ventetid på søknad, så nesten et år til man får noe. Kanskje noen steder man kan forhåndsbestille/reserve i påvente av søknad?

Link to comment
Share on other sites

@macrorainEgentlig så kan du sende inn søknad allerede nå, så får du beskjed om å sende inn dokumentasjon på aktivitet/klubbmedlemskap når søknaden blir behandlet.
Var det jeg gjorde her i Vest Politidistrikt.
Er ca 13 uker behandlingstid her aka 3 mnd. Så etter 3 mnd med aktivitet i klubben sendte jeg inn søknader med alt av dokumentasjon jeg hadde (dvs våpenskap, medlemskort i klubb, førerkort osv) minus aktivitet/skjema fra klubb. Så gikk det nye  3 mnd, og en dag rullet det inn en epost fra Vest Politidistrikt om mangler mangler i søknaden, der de ba om dokumentasjon.

Fikk dette så av klubb, sendte det inn å fikk godkjente papirer i retur :-)

Vil også anbefale et skap med mer hylleplass enn det du sendte, enten HL1000 eller Raufoss Premium 16. Best å ha hylleplass til håndvåpen.
https://safe-co.no/butikk/vapenskap/hl-1000-vapenskap-for-8-16-vapen-med-brannboks/
https://www.sikkerheten-selv.no/produkter/brannsafe-og-skap/vapenskap/vapenskap-8-16-vapen/fg-godkjent-vapenskap-raufoss-premium-16/

 

Link to comment
Share on other sites

@Stat 0 Strategisk timing av søknad var lurt, det får jeg prøve meg på :)

 

Angående skap så ja, men jeg ønsker meg kodelås og da er dette blant de billigste jeg har funnet. Skal ha plass til et par rifler også. Og slik jeg forstår det går det an å kjøpe til litt hyller om nødvendig til denne. Det er jo fester til flere hyller i døren på HL12 såvidt jeg kan se. Jeg ser ikke for meg haugevis med håndvåpen heller, 2-3 kanskje (selv om jeg skjønner at det kanskje baller på seg). HL1000 blir veldig stort synes jeg.

Edited by macrorain
Link to comment
Share on other sites

@macrorainSkjønner. Om du vil ha kodelås er det sikkert et godt valg ja! 
Virker som om du har lagt litt tanker i det ihvertfall, det er det viktigste.

 

Om man skal konkurrere på stemner i forskjellige grener innen NSF/DSSN blir 2-3 plutselig veldig lite våpen, spesielt om man skal konfigurere/bygge om hvert våpen til programmet.

Liker selv uansett å kunne utforske og prøve det som finnes av pistol/revolver og når lovverket åpner for det så er det bare lommeboka som i praksis bestemmer antallet.

Hva blir første pistol kjøpet? 

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...