Jump to content

Søke om 9mm og 45ACP


Stat 0

Recommended Posts

12 minutes ago, Stat 0 said:

@macrorainSkjønner. Om du vil ha kodelås er det sikkert et godt valg ja! 
Virker som om du har lagt litt tanker i det ihvertfall, det er det viktigste.

 

Om man skal konkurrere på stemner i forskjellige grener innen NSF/DSSN blir 2-3 plutselig veldig lite våpen, spesielt om man skal konfigurere/bygge om hvert våpen til programmet.

Liker selv uansett å kunne utforske og prøve det som finnes av pistol/revolver og når lovverket åpner for det så er det bare lommeboka som i praksis bestemmer antallet.

Hva blir første pistol kjøpet? 

 

Det jeg vurderer nå er CZ P10C. Kanskje også en Shadow 2 etterhvert. Det lille jeg har skutt så langt så virker 9mm som et passe kompromiss mtp kaliber (.22 blir for kjedelig), og CZ får jo mye bra kritikk. 

Link to comment
Share on other sites

@macrorainIkke vært borti CZ P10C selv, men den ser veldig ålreit ut. Er en brukt til salgs på finn.no ser jeg https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=241796733
CZ Shadow 2 er en veldig bra pistol altså, men syns personlig prisen på de ble litt vel stiv når de koster type 12-16000 kroner. 
Så gikk heller til innkjøp av 3 pistoler til prisen av 1 CZ.


Skaffet en HK USP i 40 S&W, en HK P30L i 9mm og en Glock 17 i 9mm til samme prisen som en CZ Shadow 2 😅

22LR er gørr å skyte, men billig per skudd. Når man fyrer av noen hundre skudd i måneden merkes det dersom man skyter kaliber som koster litt, type 40SW/45ACP... 

9mm er det billigste man får det om man samtidig vil ha litt morro, og har ålreit rekyl. 40S&W sparker godt, mye mye mer enn 9mm men ikke mindre enn 45ACP interessant nok.


Uansett virker CZ P10C som et godt valg 😄

 

Link to comment
Share on other sites

@macrorainStort sett så er de fleste som selger våpen mer enn villige til å holde av våpen frem til du har godkjente papirer, så lenge du legger ut full sum/depositum.


Selv tar jeg stort sett kontakt med selger, forklarer situasjonen og tilbyr meg å kjøpe våpenet mot depositum/full sum dersom de kan holde av våpenet til godkjente papirer foreligger (vanlig praksis).

Når man får papirene sender du de som brev til selger, som fyller inn sine detaljer og sender våpen + blåkopi i retur til deg i posten. 
Aldri opplevd noe negativt med kjøp/salg på brukte våpen utrolig nok, og jeg har kjøpt MYE brukte våpen. Om du har mulighet til å inspisere våpen selv er jo det best uansett!


Anbefaler ikke HK P30 men P30L da det er standard tjenestevåpen for Politiet og derav mye deler/magasiner/hylster etc lett tilgjengelig siden mange tjenestemenn og politistudenter kjøper disse for trening/oppskyting. Samme historie med Glock 17, som i Forsvaret er brukt med betegnelsen P80. 
 

Edited by Stat 0
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/2/2022 at 12:29 PM, Stat 0 said:

@macrorainEgentlig så kan du sende inn søknad allerede nå, så får du beskjed om å sende inn dokumentasjon på aktivitet/klubbmedlemskap når søknaden blir behandlet.
Var det jeg gjorde her i Vest Politidistrikt.
Er ca 13 uker behandlingstid her aka 3 mnd. Så etter 3 mnd med aktivitet i klubben sendte jeg inn søknader med alt av dokumentasjon jeg hadde (dvs våpenskap, medlemskort i klubb, førerkort osv) minus aktivitet/skjema fra klubb. Så gikk det nye  3 mnd, og en dag rullet det inn en epost fra Vest Politidistrikt om mangler mangler i søknaden, der de ba om dokumentasjon.

Fikk dette så av klubb, sendte det inn å fikk godkjente papirer i retur :-)

 

 

Tenkte litt på dette, du tror ikke våpenkontoret ser på dette som et forsøk å "snike i køen" da? Risikerer man avvisning enten pga mangel, eller at når man sender inn dokumentasjon så reagerer de på at den opptjente 6mnd tiden er ETTER at man opprinnelig sendte inn søknad?

Link to comment
Share on other sites

@macrorainMan sniker da ikke i køen på noe vis, du får jo akkurat like lang behandlingstid som alle andre.

Eneste forskjellen er at ditt tidspunkt for innsendt søknad er forskjellig fra deres innsendte tidspunkt.

Vet om mange som gjør akkurat det samme som meg, og aldri hørt om at noen har hatt problem med det. Ei heller våpenkontoret. 
De vil ikke avvise søknaden din på grunn av det nei, de er lovpålagt å be om å få ettersendt dokumentasjon.

Er du t.d. ny jeger kan du sende inn søknad før du har kjøpt våpenskap, og de vil da be deg ettersende kvittering på dette. Eller andre dokumentasjonsbehov. 
 

Våpenkontor og søknader er en publikumstjeneste i Politiet og de skal være service innstilt deretter, og det er de (stort sett) :-). 

Man kan også snu på det. Si at du sender inn søknad med alt av dokumentasjon og aktivitet, men Øst Politidistrikt bruker 6 mnd på å behandle søkaden din. Plutselig har du ikke papirer på at du har 10+ treninger/stemner siste 6 mnd grunnet deres egen behandlingstid, med mindre du har 12 mnd med aktivitet og 10+ treninger, noe som blir helt absurd.
Så neida, det er bare å søke taktisk. Aldri hørt om noe problem med det.

Husk på at folk før under gammel våpenlov måtte søke taktisk i riktig rekkefølge for å unngå å få blokkert våpenkjøp, fordi den gamle våpenloven hadde maks antall våpen i samme kaliber/bruksområde. Våpenkontoret viste godt at folk søkte taktisk den gang også, så er nok ikke noe problem nå heller 😄

 



 

Edited by Stat 0
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg selv undersøkt i fjor. 
Så for å svare kort og konkret så er svaret JA! 
Du kan ha flere pistoler i 9 eller 45. 

 

Det vil være i kategori Reservepistol eller spesialpistol. 

( Reservepistol gjør at du må ha MINST 10 Stevner ( 5interne og 5eksterne) ) 

 

I tillegg Finnes det flere type kategorier i dynamisk sportskyting som gjør at du kan ha flere av samme kaliber. Open class og stock for eks 

 

Lykke til  :)

 

Edited by Nomad88
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@Nomad88Nei, det du skriver her er faktisk ikke riktig.


Det trenger ikke være reservepistol eller spesialpistol i ref til våpenloven: "Politiet kan gje løyve til innehav av eit komplett skytevåpen, samt reservedelar til desse skytevåpen for kvart godkjent skyteprogram" Dette betyr i praksis at du kan ha et våpen på hvert program, uavhengig av kaliber og størrelse på pistolen så lenge kaliberet er godkjent for det gitte program.

Det er derfor eg har fått kjøpt en 9mm på hurtigpistol grov, en 40 S&W på PPC1500, en 45ACP på militærfelt, en 9mm på grovfelt, en 9mm på PPC Distinguished Pistol Standard, en 45 ACP på PPC open etc etc etc. Reservevåpen er våpen gitt til SAMME bruksområde. Dvs du kan kjøpe YTTERLIGERE en pistol på det gitte program om du har nok aktivitet.

I tillegg kan du kjøpe pistoler på DSSN program om man er medlem der. 
Det du skriver ville potensielt vært riktig under gammel våpenlov men er overfladig gjort av ny lov per oktober 2020. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-05-07-1452#KAPITTEL_4

§ 4-8.Kor mange skytevåpen som kan ervervast til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av eitt komplett skytevåpen, samt våpendelar til desse skytevåpena, for kvart godkjent skyteprogram.

Politiet kan likevel gje løyve til erverv og innehav av inntil to komplette skytevåpen til eit godkjent skyteprogram (reservevåpen) til personar som det siste året:

1. har gjennomført minst 10 konkurransar i det aktuelle skyteprogrammet, der fem av desse er opne skytestemner, eller
2. har teke del i internasjonale meisterskap.
Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

@Nomad88 Ja stemmer, våpenlova og tilhørende forskrift er forholdsvis nytt og er mye dårlig informasjon der ute. 
Det tryggeste er å lese forskrifta selv. 
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-05-07-1452#KAPITTEL_4

Legger inn sitat fra WinTel som oppsumerer dette ganske godt: 

On 9/1/2021 at 12:44 PM, Wintel said:

I det gamle våpenkompendiet (som nå av "overflødiggjort" av ny våpenlov med forskrift) så ble det presisert at man kunne erverve et våpen per bruksområde - selv om enkelte våpen kunne benyttes lovlig til flere bruksområder. 

Praksisen med å søke taktisk (i rett rekkefølge for å unngå å blokkere fremtidige kjøp) bortfalt da.

 

Den nye våpenforskriftens §4-8 viderefører dette prinsippet og sier: 

"Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av eitt komplett skytevåpen, samt våpendelar til desse skytevåpena, for kvart godkjent skyteprogram".

Så her er det bare å søke om 4 våpen i samme slengen, så sparer du et halv gebyr og står litt friere til å handle når det dukker opp noe du har lyst på :-)

 

Alt i den gamle våpenlova faller altså bort. Ikke lenger maksgrense på 4 våpen for nybegynnere, man kan ha et våpen per godkjent skyteprogram, 8 våpen til jakt, etc :-)

Link to comment
Share on other sites

Men henviser du til regler for Dynamisk ? 
Fordi jeg er ganske sikker på at i vanlig skyteklubb kan du ikke ha mer enn et kaliber som hovedsakelig dekker flere områder. 
Og isåfall lurer jeg på hvilken gren skal jeg søke på hvis jeg allerede har godkjent 9mm til Grov mil felt. ? 

 

Edited by Nomad88
Link to comment
Share on other sites

@Nomad88Nei, dette er som sagt gamle regler. Les resten av tråden lengre oppe, så ser du flere bekrefte det samme. 
I den nye våpenloven kan du ha et komplett skytevåpen, og reserve deler til det per godkjent skyteprogram slik ny våpenlov tilsier. 

Det betyr at du kan ha en 9mm pistol til hurtigpistol grov, en 45acp til militærfelt, en 9mm til PPC 1500, en 40 S&W til PPC OPEN, en revolver i 357 til Magnum 1, en 357 til spesialrevolver, en 9mm i spesialpistol, en 357 i PPC Revolver 1500, osv osv osv.

Du kan kjøpe et våpen på alle godkjente skyteprogram som din klubb er en del av. Eks NSF. Er du medlem av flere organisasjoner slik som DSSN og NSF kan du plutselig kjøpe veldig VELDIG mange våpen om så du vil.

Er derfor jeg har en HK USP i 40 S&W til PPC 1500, en HK USP Tactical i 45 ACP til militæfelt, en Glock 17 9mm til Hurtigpistol grov, en HK P30L til Grovfelt, og har søknader inne på omtrent en pistol til hvert annet NSF program. :)
 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja dersom du kun har en 9mm på militærfelt kan du søke ny 9mm på grovpistol og alle andre program der 9mm er et godkjent kaliber.

I praksis kan du søke om et våpen på alle NSF sine program altså type 23 våpen iht liste.


Liste over godkjente program finner du på https://www.politiet.no/tjenester/vapen/lover-og-regler-om-vapen/ under "godkjente skyteorganisasjoner og programmer"

 

Liste over godkjente NSF program:

image.png.d27a016d4709dcdcea3c7660bd5b3ecb.png

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

Stat 0 skrev (På 1.3.2022 den 22.35):

@macrorain Ja du kan kjøpe en pistol til hvert godkjente skyteprogram uavhengig om de kan brukes på tvers.

Jeg har søkt og fått innvilget en 9mm til hurtigpistol grov, en 9mm til spesialpistol, en 45acp til militærfelt, en 40 S&W til PPC 1500, en 9mm i PPC Semi-Auto Distinguished og har søknader til behandling på omtrent hver eneste NSF program.


Du kan i prinsippet søke om en pistol til hvert godkjent program i NSF og alle andre skytterorganisasjoner du er medlem i.

Er du til dømes aktivt medlem i NSF og DSSN kan du erverve våpen til alle DSSN sine programmer gitt at du oppfyller kravene der, og et til hvert program i NSF uavhengig om de krysser eller ei. 

Du finner en oversikt over alle godkjente skyteprogrammer på: https://www.politiet.no/tjenester/vapen/lover-og-regler-om-vapen under "godkjente skytterorganisasjoner og programmer"
Dette betyr i praksis at du kan ha veldig (VELDIG) mange våpen om du plutselig er t.d. jeger med 8 våpen og vil ha et skytevåpen til alle program i NSF/DSSN. (DSSN har 15 godkjente skyteprogrammer, NSF har 23 bare på pistol...)
Strengt tatt kanskje ikke nødvendig med et våpen pr program, men med loven i hånd kan du søke og få innvilget dette om lommeboken er tykk nok. 😄

 

Fikk som førstegangssøker nylig innvilget og skaffet meg kal 22 og 9 mm i spesialpistol  og 9 mm i  miltær felt.  Den 9 mm jeg har i mil felt er egnet til  Dynamisk -production (ikke kommet i gang), og har for lett avtrekk til å kunne brukes i militær felt eller PPC.

Søkte i fjor sommer (rett etter ny forskrift), og hører med til historien at jeg prøvde meg på 9mm i PPC Open, men trakk søknaden etter litt  "press" fra damen på våpenkontoret(Asker).. Hun var ikke glad i å godkjenne for mange 9mm, tror jeg...

Mine spørsmål; 

1) Du fikk godkjent 9 mm i hurtig grov (?). Trodde at grovpistol kun ble godkjent i 32 mm med anatomisk grep (konkurransdyktig), Er dette annerledes i hurtig grov? Eller er det endret/har jeg tatt feil?

2) Du fikk godkjent pistoler i PPC. La du ved kursbevis, stevneresultater eller lignende? Undrer på om du må ha dette før du får pistoler godkjent i programmene. 

Har lyst til å delta/komme i gang med PPC, men få kurs...

Edited by Krag J.
Link to comment
Share on other sites

@Krag J.Ja stemmer, fikk godkjent 9mm på hurtigpistol grov. Om det er konkurransedyktig eller ei er kjøpers ansvar å anse, Politiet sjekker ikke hvorvidt pistolen du har søkt om er av utforming/type til det gitte program. Etter egen mening kan pistoler med ergonomisk grep ryke og reise et sted. Nei, la ikke ved noe kursbevis på PPC, man må ikke ha noe slikt for å få pistol godkjent i det gitte program. Det er godt nok med at du søker om våpen til det programmet. 

Edited by Stat 0
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvilket politidistrikt var dette? Som nevnt, fikk jeg litt «press» på å nøye meg med to stk 9mm i første omgang, men det var kanskje litt av gammel vane av saksbehandler.

Har lyst til å be om å flytte 9mm med lett avtrekk til bruksområdet hurtig grov, og deretter søke om ny 9mm til militær felt.
Kommer også til å søke om 9mm med fastmontert rødpunktsikte til PPC Open, men usikker på om klubben min, som ikke har PPC på programmet, går god for ideen..

Link to comment
Share on other sites

@Krag J. Er snakk om Vest. 
Høres veldig rart ut, ingen god grunn til at du skal "nøye deg" med 2 9mm pistoler når våpenloven med tilhørende forskrift tydelig åpner for et våpen per program? Alle skyteprogrammene er tråss alt godkjent av Politidirektoratet og hjemler at våpenkontoret kan gi et godkjent våpen til det. Du bør vurdere å søke om å endre programmet som den pistolen er registrert på i så fall ja. Personlig pleier jeg alltid legge ved et skriv som forklarer hvorfor jeg søker om et våpen til programmet, bare for å være litt på glid med saksbehandler. T.d. bør du nok skrive noe om hvorfor du bør få innvilget ytterligere en pistol til PPC Open grunnet optikk og konkurransedyktighet. 

Klubben din kan IKKE nekte deg å gå til innkjøp av våpen til program som klubben ikke har fast aktivitet i. Du skal tråss alt i teorien kunne reise på stemne i et skyteprogram som klubben ikke har aktivitet i. 
Det er skyteorganisasjonen klubben er tilordnet som bestemmer dette. Er derfor skjemaet som gjelder uttlelse fra klubb tydelig sier i punkt 4 "Er det omsøkte våpen godkjent for bruk i skyteprogram som er godkjent av skytterorganisasjonen som søkeren er tilsluttet gjennom sitt medlemskap i laget/klubben"

 

image.png.142f742c97a859e5021171728702449e.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er nok et godt poeng å begrunne behovet godt. Gjorde det i søknaden, men møtte som sagt noe skepsis . Tror det går lettere denne gangen..

Helt enig at NSF øvelser må kunne søkes som medlem av alle NSF klubber.

Takk for gode innspill!

Link to comment
Share on other sites

@Krag J.Null stress, syns det er viktig at det er god informasjon lett tilgjengelig vedr dette men er faktisk mye dårlig ute å går. 

Av ren nyskjerrighet, hva var skepsisen du møtte? Tok ditt lokale våpenkontor kontakt med deg og faktisk ytret skepsis? Sa de noe konkret? 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, en saksbehandler tok kontakt og hadde noen spørsmål rundt aktivitet( covid medførte ujevn aktivitet). Vi ble enige om at det var i orden, og spesialpistol og militær felt virket uproblematisk. Derimot argumenterte hun for at PPC Open kunne/burde søkes om når jeg hadde mer å vise til aktivitetesmessig.. Godtok dette for å få fortgang i en sen prosess blant annet grunnet klubbskifte da min opprinnelige klubb ble nedlagt i løpet søknadsperioden.

Har lest reglene likt som deg, men altså vært usikker på om man må vise til konkret noe aktivitet/kurs for å søke våpen i PPC.

Link to comment
Share on other sites

Ah ja, da sjønner jeg litt mer.
Er kjent med COVID og ujevn aktivitet ja. Min egen klubb stengte ned alt å opna ikke før i Mai 2021 av en eller annen grunn.
Vet endel fikk unntak på aktivitet grunnet COVID og sånt, jeg orka det styret, så venta heller til klubben åpna for fullt i Mai 2021 så begynte jeg for fullt med oppmøte deretter.

Som du skriver selv så har jo våpenkontoret vært skeptiske grunnet den ujevne aktiviteten, og har gitt deg godkjenning på pistol selv med dette i tiltanke. Så egentlig har de vel vært noget lunde fleksible da de i teorien kunne de ha sagt blankt nei.
Om du fortsatt har 10+ stemner/klubbaktiviteter siste 6 mnd hadde jeg søkt om nye våpen med en gang, ingenting å vente på. Heldigvis trenger man ikke noe kurs/aktivitet for å søke våpen i PPC så er bare å søke om våpen på så mange program du selv ønsker :-)

 

Edited by Stat 0
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har aktiviteten inne, så ble inspirert til å søke på et par våpen til nå. Var litt rask med å velge 9mm til Miltær felt og trenger en med tyngre/godkjent avtrekk som også kan brukes i PPC 1500. I tillegg har jeg lyst på en med fabrikkmontert rødpunktsikte til PPC Open. Fikk litt trua nå, artig dette..!

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg der, er ålreit å ha litt variasjon!

Sendte nettopp inn søknader på 7 forskjellige pistoler/revolvere i NSF. Spent på om jeg må krangle litt med våpenkontoret på den, men alt er søkt om i henhold til lovverk og krav til de gitte program 😄
Til militærfelt kan jo 45ACP være gøy :)? Er bra at vi nå kan søke om de våpnene vi faktisk vil ha (gitt godkjent i program) istedet for det teite opplegget som fantest før.

Dumt at det er så mye dårlig info ute og går og mange som er uinformerte om nytt regelverk og antall våpen sportskyttere kan ha. 

Var innom mitt lokale lensmannskontor for å hente noen våpensøknader her forleden dag og blikket jeg fikk av politibetjenten i skranken da jeg ba om 10 søknader var gull verd 😆

 




 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Stat 0 said:

Er bra at vi nå kan søke om de våpnene vi faktisk vil ha (gitt godkjent i program) istedet for det teite opplegget som fantest før.

Dumt at det er så mye dårlig info ute og går og mange som er uinformerte om nytt regelverk og antall våpen sportskyttere kan ha. 
Var innom mitt lokale lensmannskontor for å hente noen våpensøknader her forleden dag og blikket jeg fikk av politibetjenten i skranken da jeg ba om 10 søknader var gull verd 😆

 

 

Beklager men jeg klarer ikke ta det du sier innover meg...Jeg pratet med ansvarlige lensmannen på våpenkontoret for bare par mnd siden og spurte hva måtte jeg gjøre for å få en 9mm til. Og da var beskjeden klar og tydelig fra han at jeg må 1. Enten søke på en spesialpistol ( noe jeg egt ikke ønsker pga geometri ) eller 2. Reservepistol men da må jeg henvise til 5 interne og 5 eksterne stevner. 

Ikke nok med det men alle NYE medlemer i klubben min som skal søke våpen må jo vise til aktivitetskort som er signert av skyteleder, ( 10 treninger tror jeg ), smt masse vedlegg som startkort, osv.  Når jeg søkte på min første pistol for noen år tilbake så var jo ting mye enklere, mens nå skal det egentlig være strammet opp endel. Men ifølge det du skriver så er jo det faktisk ENKLERE å skaffe seg flere våpen nå med samme kaliber :)

Jeg skal sende mail til våpenkontoret idag for å få dette avklart for min egen del. 

Så kommer jeg tilbake til dere med svaret. 

 

Edited by Nomad88
Link to comment
Share on other sites

@Nomad88Ja ser du sliter å ta det innover deg. 😆

Men for guds skyld, les våpenloven med tilhørende forskrift.

Det kommer VELDIG tydelig fram hva som er våpenloven.... i våpenloven.

 

Sett deg ned å les gjennom følgende: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-05-07-1452#KAPITTEL_4.

Og les gjennom resten av tråden ovenfor, så ser du som sagt at dette er våpenloven. Om ditt lokale våpenkontor er vanskelig, så må du klage og vise til våpenloven. Alle søknader som blir klaget på blir behandlet av en tredjepart. 

Stusser forøvrig veldig på det du sier. Hvorfor har en lensmann uttalt seg om noe våpenteknisk? De har skjelden våpenteknisk kompetanse, og 99% av de som jobber på våpenkontorene er sivile av en grunn. Likens som en Politijurist ikke arresterer folk, det er det politibetjenter som gjør, likens er det ikke politibetjenter og lensmenn som behandler våpensøknader, det gjør de sivile rundtom på våpenkontorene. Men det finst definitivt unntak på den regelen. 

Det er enklere å skaffe seg flere våpen per kaliber, men du må fortsatt ha 10+ treninger/stemner innen skytterorganisasjonen det blir søkt om. 

Igjen i våpenloven står det følgende: 
 

§ 4-8.Kor mange skytevåpen som kan ervervast til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av eitt komplett skytevåpen, samt våpendelar til desse skytevåpena, for kvart godkjent skyteprogram.

Politiet kan likevel gje løyve til erverv og innehav av inntil to komplette skytevåpen til eit godkjent skyteprogram (reservevåpen) til personar som det siste året:

1. har gjennomført minst 10 konkurransar i det aktuelle skyteprogrammet, der fem av desse er opne skytestemner, eller
2. har teke del i internasjonale meisterskap.


Dette betyr i praksis: Du kan søke om et våpen til hvert godkjent skyteprogram. I NSF finst det 23 godkjente skyteprogram iht liste frå Politidirektoratet som du kan lese på:  https://www.politiet.no/tjenester/vapen/lover-og-regler-om-vapen/ under "godkjente skyteorganisasjoner og programmer". Det er derfor jeg selv har fire pistoler (og 7 som venter på godkjenning) som under gammel våpenlov hadde krasjet iht bruksområde, men som under ny våpenlov har intet å si. 

 

 

Det kan jo forøvrig merkes at lovtekstens lyd er:  "Politiet KAN gje løyve"  og ikke "Politiet gje løyve".

 

Våpenkontoret kan nok for all del nekte å innvilge flere våpen i samme kaliber/bruksområde med mindre du selv forklarer hvorfor du bør få innvilget disse våpnene. I alle mine våpensøknader der det blir søkt om våpen legger jeg ved et skriv som lyder sånn ish som dette: "søkeren innehar allerede en pistol i 9mm for bruk i NSF Militærfelt men det blir i denne omgang søkt om våpen til NSF klassen PPC 1500 som er et separat skyteprogram godkjent av Politidirektoratet. Det blir også søkt om revolver kaliber 357 for bruk i Magnum 2, og revolver kaliber .44 magnum til revolver 1. Søkeren innehar ingen revolvere og det blir derfor søkt om dette

 

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

On 3/2/2022 at 3:51 PM, Stat 0 said:

CZ Shadow 2 er en veldig bra pistol altså, men syns personlig prisen på de ble litt vel stiv når de koster type 12-16000 kroner.

Jeg syntes det jeg og, så gikk for en vanlig Shadow 1. Lett brukt fåes de for 4-6000, og det er en super pistol som spiser alt av ammo og går som laserstråle uansett.

 

CZ Shadow har ødelagt alle andre pistoler for meg 😅 Kan anbefales på det varmeste.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Stat 0 said:

4-6000 er en god pris altså, brukt glock 17 koster ish det samme. 

Ja..ifølge det jeg ser på Finn nå fikk jeg nok en god pris. Privat ser de ut til å ligge på rundt 8000, og rundt 11-12 fra forhandler.

 

Min var nesten ny, kosta 5900 fra forhandler i Oslo. Dog i 2019.

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

Hva er "pent brukt" / fornuftig alder når man kjøper brukt da? Det står jo f.eks ofte hvor mange skudd som er skutt med den. Hvor mye er greit? Hvor mye er for mye? Tipper svaret på det avhenger av hvordan den er vedlikeholdt (som jo er vanskelig å vite på forhånd) - så er det noen stalltips for å gjøre et fornuftig bruktkjøp?

Link to comment
Share on other sites

Hva er avtrekksvekta på Shadow 2 ut av eska?
Har aldri tenkt over det da jeg kun har skutt DSS Production med min, og har ingen ting å måle med.
Kan den duble opp i feks. Militærfelt, eller er avtrekket for lett, eller er det andre program den kan benyttes i uten å justere på noe?

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (8 minutter siden):

Hva er avtrekksvekta på Shadow 2 ut av eska?


Min hadde vel double action-avtrekk på rundt 2kg  og single-action på ca. 1kg "ut av boksen" for noen år siden.

 

Etter en del år med mye skyting og noe "børsemaker-fiksfakseri", så er nok disse tallene enda lavere..

Link to comment
Share on other sites

@macrorainDet spørst veldig på pistolen/våpenet. 
En HK MK23 SOCOM / USP er kjent for å gå mange hundretusen skudd uten problemer, andre pistoler får feil etter 10-20,000 skudd og må erstatte noen deler t.d. rekylfjør e.l. 

De fleste tjenestepistoler som Glock 17, HK USP, CZ Shadow/CZ 75, Sig P320, P226 etc etc er tjenestepistoler nettopp fordi de skal tåle røff bruk i felt, kalde tempraturer og mange skudd ila levetiden på våpenet. Andre våpen tåler mindre, eller har kjente problemer. 

Hvert eneste våpen jeg har i garderoben (12 totalt) er brukt og har aldri hatt et eneste alvorlig problem med noen av de. Og alle er faktisk kjøpt usett 😄
Om du har mulighet til å se på våpenet før kjøp, bør du definitivt gjøre det. Prøveskyting også dersom mulig. 

Sjekk løpet, se etter rust, riper og skraper i sleiden, se etter sprekker i rammen (eventuelt kolbe på rifle). Se etter bevegelse i deler som ikke skal bevege på seg. Er sleiden slapp til dømes (at du kan bevege den fram og tilbake uten særlig motstand) så kan rekylfjæren være dårlig, sitter magasinet i som det skal, fallet magasinet ut riktig når man trykker på utløseren eller må du dra det ut? På rifler som skyter korrosiv ammunisjon type Mosin Nagant i 7.62x54R er det ekstra viktig å se etter rust i løpet. Sjekk sluttstykke på rifle, se etter slitasje eller rester av stålpartikler på selve sluttstykket eventuelt i og rundt kammer. 
Om man ser på en pistol som er double/single action se at det funker som det skal. Om man får prøveskutt er det greit å se at patroner blir ladet i kammer slik som de skal, og tomhylse blir kastet ut som de skal.

Legger ved en video fra Iraqveteran8888 der de går gjennom kjøp av brukt våpen (særlig på rifler), mye bra info der :-)

Edit: En annen viktig ting er selvsagt pris. Noen tror at fordi de har en HV mauser fra 1939 og den har vært i familiens eie i 50 år så er den verd gull og rikdom (lå en HV mauser til salgs for 15.000 på finn.no for en stund tilbake 😆). Helt OK å kjøpe en halv shabby rifle eller pistol, men da må prisen gjenspeile tilstand. 
 

 

Edited by Stat 0
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Breiðisjor skrev (2 minutter siden):


Min hadde vel double action-avtrekk på rundt 2kg  og single-action på ca. 1kg "ut av boksen" for noen år siden.

 

Etter en del år med mye skyting og noe "børsemaker-fiksfakseri", så er nok disse tallene enda lavere..

Mao vanskelig å kombinere Militær felt og dynamisk.. Gjort litt den «tabben» selv. Kjøpt Tanfoglio stock III brukt med tunet avtrekk, som jeg liker godt, men tenkte jo å bruke den til Miltær felt også. Det blir jo ikke noe av, så nå må jeg søke meg til en mer optimal feltpistol i tillegg,

Link to comment
Share on other sites

Fant en Lyman elektronisk avtrekksvektmåler i ene roteskuffen, og snittet på 5 avtrekk SA er 1331 g.
Er den noenlunde riktig holder pistolen ikke kravet for Militær felt ( 1360 g), men det er jaggu i grenseland.
Da spørs det hva annet enn dynamisk den kan brukes til .....  ?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (10 timer siden):

Fant en Lyman elektronisk avtrekksvektmåler i ene roteskuffen, og snittet på 5 avtrekk SA er 1331 g.
Er den noenlunde riktig holder pistolen ikke kravet for Militær felt ( 1360 g), men det er jaggu i grenseland.
Da spørs det hva annet enn dynamisk den kan brukes til .....  ?

 

 

Har klådd på mange nye (og mange svært godt brukte) Shadow 2 de siste årene og man finner mye variasjon på single-action avtrekket "ut av boksen" her. Er det alt for lett for militærfelt, så kan man jo alltids få en børsemaker til å justere avtrekket litt etterhvert. Trenger jo ikke å koste all verden. 

 

Når det er sagt, så er det neppe noen som bryr seg på lokale klubbstevner om våpenet har avtrekk på 1331g eller 1360g i begynnelsen heller. Vil tro at det er svært mange "glade amatører" der ute som aldri noensinne har kontrollert avtrekket sitt med en avtrekksvektmåler og bare antar at det er "innafor" siden de fikk anbefalt våpenet fra en kompis eller selger osv.

 

Edited by Breiðisjor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Antall skudd i annonse pleier jeg bare ignorere. Jeg tenker det er ingen som faktisk teller så det blir et grovt estimat uansett. Jeg sjekker generell tilstand, og hvordan løpet ser ut. Jeg er ingen ekspert, så det er helt basisgreier jeg ser etter.

Link to comment
Share on other sites

Stat 0 skrev (På 3.3.2022 den 16.13):

@Krag J.Ja stemmer, fikk godkjent 9mm på hurtigpistol grov. Om det er konkurransedyktig eller ei er kjøpers ansvar å anse, Politiet sjekker ikke hvorvidt pistolen du har søkt om er av utforming/type til det gitte program. Etter egen mening kan pistoler med ergonomisk grep ryke og reise et sted. Nei, la ikke ved noe kursbevis på PPC, man må ikke ha noe slikt for å få pistol godkjent i det gitte program. Det er godt nok med at du søker om våpen til det programmet. 

Som nevnt i en annen tråd(pistolskyting), så ba jeg om å flytte 9mm jeg hadde i Militærfelt til Hurtig grov (men nevnte at den også egnet seg for grovfelt). Svaret jeg fikk (OSLO) var at den ble flyttet fra Militærfelt til Grovfelt. Ikke helt det jeg ba om ,men tilfredstillende for meg. Mao ikke helt fritt frem (som ventet) i Oslo i hvert fall, men mer fleksibelt enn tidligere.

Aktivitet er de nok enda strengere på. Skal sende inn noen søknader nå og vil få testet fleksibiliteten ytterligere..

Edited by Krag J.
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Krag J. said:

Som nevnt i en annen tråd(pistolskyting), så ba om å flytte 9mm jeg hadde i Militærfelt til Hurtig grov (men nevnte at den også egnet seg for grovfelt). Svaret jeg fikk (OSLO) var at den ble flyttet fra Militærfelt til Grovfelt. Ikke helt det jeg ba om ,men tilfredstillende for meg. Mao ikke helt fritt frem (som ventet) i Oslo i hvert fall, men mer fleksibelt enn tidligere.

Aktivitet er de nok enda strengere på. Skal sende inn noen søknader nå og vil få testet fleksibiliteten ytterligere..

Interessant.

 

Kan jeg be om å flytte en .44mag revolver fra Magnum 2 til Revolverfelt, og så begynne å spare til Desert Eagle .50AE til Magnum 2? Teoretisk?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke oppdatert på praksis etter at våpenlov og forskrift ble endret, så korriger meg gjerne. Men om tidligere rundskriv fortsatt er noe å gå etter er der ingen grunn til å innvilge en slik forespørsel. Delvis fordi 44m ladet med 44spesial lovlig kan brukes i både mag 2 og revolverfelt. Det kan også tenkes at de avslår med begrunning av at 44m ikke lovlig kaliber i revolverfelt (For høy faktor, og tradisjonelt har mange våpenkontor tolket magnum kaliber etter navn på patronen og ikke hva man faktisk lader revolveren med).

 

P.s. ble ikke 50 kaliber forbudt ervervet til nsf for en tid tilbake? Lovlig å konkurrere med men ikke å erverve om jeg husker forslaget rett.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, vingemutteren said:

 

 

P.s. ble ikke 50 kaliber forbudt ervervet til nsf for en tid tilbake? Lovlig å konkurrere med men ikke å erverve om jeg husker forslaget rett.

 

Jeg jobber bare ut i fra ny våpenlov i fjor, da .50 håndvåpen ble lovlig. Har ikke hørt noe videre om at det ble forbudt igjen.

 

Quote

fordi 44m ladet med 44spesial lovlig kan brukes i både mag 2 og revolverfelt

Litt av poenget med denne tråden er jo det at "x kan brukes i y-felt" ikke lenger er noen grunn til å avslå søknad på våpen. Et våpen per program er OK.

 

Quote

Det kan også tenkes at de avslår med begrunning av at 44m ikke lovlig kaliber i revolverfelt (For høy faktor,

Jeg trodde ikke det var noe faktor i revolverfelt, men her kan godt hende jeg tar feil.

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, m00se said:

 

Jeg jobber bare ut i fra ny våpenlov i fjor, da .50 håndvåpen ble lovlig. Har ikke hørt noe videre om at det ble forbudt igjen.

 

Litt av poenget med denne tråden er jo det at "x kan brukes i y-felt" ikke lenger er noen grunn til å avslå søknad på våpen. Et våpen per program er OK.

 

Jeg trodde ikke det var noe faktor i revolverfelt, men her kan godt hende jeg tar feil.

Det er ikke noe faktorkrav på revolverfelt. Kun på m1, m2 og militærfelt. Det står i regelverket at man ikke kan bruke magnumpatroner i revolverfelt. 44 spesial er altså lov i revolverfelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...